Jump to content

Enda mer Zeiss V8-problemer


Stefan J

Recommended Posts

Mange av dere fikk nok med dere styret jeg hadde med en Zeiss  V8, feil skinne gjorde at siktet kom for høyt og "spiste opp" klikkene. Det fant jeg ut av med hjelp fra dere. Så nå dukker det opp en ny utfordring...

 

Siktet er et Zeiss V8 4.8-35x60, skinnemontert.

Kjøpt brukt via forhandler, ser helt strøkent ut.

 

I bruksanvinsningen står det at parallaksejusteringen er forhåndsinnstilt på 300 meter, det er også et "klikk" på justeringen på 300. Videre står det at man for å stille inn fokus på siktet skal sikte på et mål på 300 meter, stille skarpt med okkularet, deretter jan parallaksen justeres ved kortere og lengre hold enn 300 meter.

 

Problemet: Jeg klarer ikke å stille skarpt med mer enn ca mellom 15 og 20 ggr forstørrelse. Drar jeg opp til for eksempel 35 ggr forstørrelse, lar den seg ikke stille skarpt med okkularet, heller ikke med kombinasjoner av parallakse/okkularet. 

 

Gjør jeg noen feil her? 

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan en litt for høyt montert kikkert kunne "spise opp" mer enn høyst 3-4 klikk?

 

Riktig framgangsmåte for å få det skarpest mulig er å stille på okularet  mens du ser på himmelen eller noe hvitt eller noe, til retiklet er skarpt. Gjenta flere ganger og slapp mest mulig av i øyet, lukk øyet, åpne og sjekk. Nå skal du ikke trenge å justere okularet mer.

For å finne riktig parallakseinnstilling så kan du stille til X meter på hjulet, eller til bildet blir skarpest mulig - eller best - til målet og retiklet ikke beveger seg i forhold til hverandre når du flytter øyet sidelengs eller opp og ned.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når du skrur opp forstørrelsen vil dybdeskarpheten gå ned. På hvilken avstand blir bildet uklart?


Zeiss oppgir at parallaksen kan justeres fra 50 meter til uendelig. Da vil du nok oppleve at bildet kan bli uskarpt på avstander under 50 meter, selv når parallaksen er stilt på minimum (50 meter). Ved lav forstørrelse kan bildet fortsatt være i fokus (selv om parallaksen er feil), men som sagt går dybdeskarpheten ned når forstørrelsen økes.


Dioptrijusterigen skal bare brukes for å få retikkelet skarpt, og spørs på synet (nær- eller langsynt). Når dioptrien er stilt inn skal du ikke trenge å røre den. Jeg ville stilt inn diotrien ved å sikte på et hvitt A4 ark på 1 meters avstand fra siktet i et rom med god belysning. Gjerne skru opp forstørrelsen litt slik at arket blir uklart. Det er jo retikkelet som skal stilles skarpt med dioptrien. Viktig å først skru dioptrihjulet helt ut. Deretter skru du innover til retikkelet blir skarpt.

 

En 3 mm "for høy" kikkert vil spise opp 3 mm på skiva. Jeg mener fortsatt at den skinna som ikke funka må ha hatt noen mrad tilt.

Edited by Midt-I
Link to comment
Share on other sites

I bruksanvisningen står det at denne modellen skal stilles skarpt på 300 meter. Den har et slags "klikk" på paralaksejusteringen der den er merket 300. Problemet mitt er at jeg klarer ikke stille skarpt på noen avstander (mellom 50 og 300 er det jeg har prøvd) med over 15-20 x forstørrelse. Vrir jeg opp til 35x, blir bildet veldig uklart på 300 meter uansett hva jeg gjør. På 200 også for den saks skyld. Skjønner ikke hva jeg gjør feil, driter snart i hele siktet og kjøper meg en Hawke elller tilsvarende til 500 kr :) Da kan jeg bare pælme det i skauen når jeg blir irritert av å ikke få det til 😂

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Stefan J skrev:

I bruksanvisningen står det at denne modellen skal stilles skarpt på 300 meter.

Hadde ikke fulgt det der for alt i verden. 

Prøv som @M67 skriver, å se om det går bedre da.

Diopterinstillingen setter du en gang, det går kun på synet ditt. 

Parallakse er for å justere parallakse på forskjellige avstander. (at retikkelet ikke beveger seg selv om du flytter øyet) 

 

Du må stille skarpt retikkelet, før det er poeng å bry seg om skarphet i bildet og om parallakse. 

Om du fortsatt ikke får det skarpt med den fremgangsmåten, så spør noen som kan enten på banen (da må du vite at den du spør kan, å ikke bare er verdensmester) eller i en butikk der noen faktisk kan noe. 

 

Høres rart ut med produksjonsfeil på en V8. Men det skjer sikkert. 

Link to comment
Share on other sites

12 timer siden, amatør skrev:

Jo, om man jakter i mørket, må man endre dioptriinstillingen. Stavene og tappene ligger ikke helt i samme plan.

Med fare for å skape et sidespor: Hvor mye snakker vi at du må stille i mørket? Synes jeg har dårlig mørkesyn, synstest viser ikke noe feil men har fått foreslått å bruke briller i mørket selv om jeg er 0.5-1 langsynt. Sett at jeg skulle prøve briller, kanskje jeg ikke skal bruke samme styrken som synstest viser fordi det skal brukes i mørket?

Link to comment
Share on other sites

På 26.12.2019 den 23.58, kjella skrev:

Min tidlig kjøpte V8 1,8-14x50 var for meg umulig med skarpt retikkel å få skarpt bilde på 100 m. (uklart)

Ble byttet i HT 2,5-10x50.

Samme sikte og akkurat samme problem som deg. Ble levert inn, Zeiss sa det var feil på siktet og fikk nytt som funker som snus.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, keenhunter skrev:

Med fare for å skape et sidespor: Hvor mye snakker vi at du må stille i mørket? Synes jeg har dårlig mørkesyn, synstest viser ikke noe feil men har fått foreslått å bruke briller i mørket selv om jeg er 0.5-1 langsynt. Sett at jeg skulle prøve briller, kanskje jeg ikke skal bruke samme styrken som synstest viser fordi det skal brukes i mørket?

-2 er visst snittet. Er du gjennomsnittlig er du -1 nærsynt om natta. Dette stemmer bra for meg.

De som skarpstiller V8 Zeissen på dagtid, og bruker Butler Creek på okularet, kaster 20k optisk ytelse rett i bøtta i mørket..

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, kjella skrev:

Takk Skee! Jeg vet det er flere som har hatt samme problem, men jeg sa det på en penere måte.

 

Sendte mail til Zeiss, fikk svar med en gang og ble bedt om å sende inn siktet. Luftet samme spørsmål på "Våpenteknisk" på FB. Dette er nok en feil i selve siktet, nå har jeg hatt to kamerater som har testet med samme resultat. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, keenhunter skrev:

Veldig interessant. Så man skal plutselig ha nærsynt-briller på i mørket da (å se det man skyter på er jo vel så viktig som at retikkelet er skarpt). Med gult glass har jeg hørt?

 

Hadde jeg gått for de foreslåtte +1-glassene hadde det altså blitt enda verre?

 

Nei, i bil er det masse kunstig lys som trigger dagsyn og dagsyn har førstepri i synssystemet. Hadde det vært mørkt uten lysforurensning hadde +1 briller vært feil. Da hadde -1 fungert bedre. I jaktsituasjon er det stort sett lite lysforurensning og da må man kjapt kunne stille inn -2 på okularet i forhold til daginnstillingen. I praksis utgjør det ca 10min ekstra skytelys i skumring for meg rundt 1. september på østlandet med tysk 2,5-10x50/3-12x56.

 

Skal du ha synskorreksjon for å se bedre i mørket, uansett styrke, fungerer kontaktlinser mye bedre enn briller.

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Tja,

 

Det som er fundamentalt er at objektivet må greie å avbilde målet i første billedplan, så lite at hele synsfeltet får plass. Ett av tiltakene de har gjort for å få til dette er å øke mellomrørdiameteren, men i tillegg er nok brennvidden kortere for disse objektivene. 

 

Sagt på en annen måte, det er den laveste forstørrelsen som bestemmer hvilken brennvidde objektivet må ha, så om man sammenlikner en V8 1,8-14x50 med en 2,5-10x50, er det klart at den første har kortest brennvidde til objektivet. Og med kortere brennvidde sammen med lik objektivdiameter blir F-tallet mindre. I tillegg til at å lage gode objektiver med lavt F-taller krevende, gir også lavere F-tall, dårligere dybdeskarphet. Det kan være den reduserte dybdeskarpheten, som gjør noen har opplevde at det er vanskelig å få disse V8, siktene skarpe. Det gir i alle fall mindre marginer for feiljusteringer.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Alle V8 er oppgitt til å ha dioptrijustering mellom -3.5 til +2 dpt. Hvis synet er innenfor dette, og kikkerten er rett innstilt, så bør det ikke være noe problem. Om du derimot er mer nærsynt eller langsynt så spørs det vel hvor mye øyet kan justere seg. Linsen i øyet blir stivere med alderen, så en ung person vil kanskje ha lettere for å fokusere øynene til å få klart bilde med en kikkert som er stilt inn "feil".

Link to comment
Share on other sites

På 1.1.2020 den 15.12, Midt-I skrev:

Alle V8 er oppgitt til å ha dioptrijustering mellom -3.5 til +2 dpt. Hvis synet er innenfor dette, og kikkerten er rett innstilt, så bør det ikke være noe problem. Om du derimot er mer nærsynt eller langsynt så spørs det vel hvor mye øyet kan justere seg. Linsen i øyet blir stivere med alderen, så en ung person vil kanskje ha lettere for å fokusere øynene til å få klart bilde med en kikkert som er stilt inn "feil".

Jeg er knapt fylt 40,har minus 1 på ene øyet og minus 1,5 på andre. Har glimrende nattsyn, per i dag i hvertfall :) Har prøvd stille siktet både med og uten briller og linser, samt fått to kamerater til å prøve, derav den ene ikke har behov for korrigering og er ca 10 år yngre enn meg. Samme resultat. Kikkerten er sendt inn til Zeiss. Skal gi beskjed her hva utfallet blir.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

JEG VAR IKKE BLIND!!! 😂😂 Fikk mail fra Zeiss i dag og de hadde funnet ut at paralaksejusteringen ikke fungerte og var ute av posisjon. Jeg har gått rundt og engstet meg for at jeg enten hadde alvorlige problemer med synet eller nesten verre, at jeg bare ikke klarte å justere siktet skikkelig :) men mistanken om at det var en feil var altså rett, den er på vei til Tysland nå for å bli dullet litt med og jeg kan forvente den hjem igjen om 2 til 4 uker, da 100% fungerende. Må si jeg er SINNSYKT imponert over servicen hos Zeiss. De bare fikser asap, samt informerer godt på veien. Bare den kundebehandlingen jeg har fått fra en Richard hos Zeiss, tilsier at jeg skal fortsatt kjøpe Zeiss. Tenk om alle forhandlere hadde hatt en slik innstilling :)

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 28.12.2019 den 22.18, amatør skrev:

Når det gjelder håndkikkert, er det mer normalt å hele tiden skru på fokuseringen for å finne beste bildet. Da kompenserer man for at stavene og tappene ikke er i samme plan. Derimot på kikkertsikter er det mange som glemmer å skru på okularet.

Unntak av håndkikkert er militærutgaver hvor håndkikkerter justeres  på begge okularer og har  ingen fokushjul. 

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...