Jump to content

Remington M24 Custom Enhanced Replica (Prosjekt)


Kristiansen

Recommended Posts

Det hele startet som en tanke for ca et år siden.

Å lage ei 1000m-rifle med utseende som ei Remington M24. En replica av den legendariske Remington M24 som skarpskytterne i det amerikanske forsvar (US Army) bruker.

 

I Februar startet prosjektet med å skaffe deler og våpensmed. Albert Rafdal i Rafdal Våpen hadde tid og kunne tilpasse kasse og løp. Delene ble bestilt.

Rafdal har tilpasset kasse og løp etter alle kunstens regler. Alt er rettet for beste mulig presisjon.

Det hele har tatt ca 10 mnd. På fredag kom det en pakke i posten med kasse, løp og stokk.

 

Spesifikasjoner:

Kasse: Remington M700 Lang type m/ Badger hevearmskule.

Avtrekk: Originalt avtrekk på ca 1,5 kg

Underbeslag: Williams hengslett underbeslag (Boksmagasin sitter på nå, men vil bli byttet)

Løp: Rustfritt Lilja 26” cal .308 win, 12” twist, MTU profil og pulverlakkert sort.

Stokk: HS Precision M24

Skinne: Badger 20 MOA picatinny skinne

Ringer: Badger medium høye STD-ringer.

Kikkertsikte: Leupold Mark 4 3,5-10x40mm M3

Reim: M1907 match-type med Unckle Mikes Tactical reimfester.

Diverse: Base fremme og bak for åpne sikter / diopter. 4” Solblender. Butler Creek linsebeskyttere. Eagle stock-pack.

 

Rifla er en del av et system hvor den blir levert sammen med en M144 15-45x60mm scope til spotting.

 

Jeg har ikke fått testet rifla enda, men håper å kunne få tid til dette før jul.

I mellomtiden får vi nyte bildene jeg tok av herligheten i går kveld 

 

PS: For de som lurer så har jeg ikke vært i studio for å ta bilder. Disse ble tatt i stua mi på ca 10 min med hjelp av et hvitt laken, noen stoler til å holde lakene oppe, ei stålampe og et Canon 20D SLR kamera. Det ble et interessant resultat etter at bildene hadde vært igjennom Photoshop.

 

normal_remington_m24_small_01.jpg

 

normal_remington_m24_small_02.jpg

 

normal_remington_m24_small_03.jpg

 

normal_remington_m24_small_04.jpg

 

normal_remington_m24_small_05.jpg

 

normal_remington_m24_small_06.jpg

 

normal_remington_m24_small_07.jpg

 

normal_remington_m24_small_08.jpg

 

normal_remington_m24_small_09.jpg

 

normal_remington_m24_small_10.jpg

 

normal_remington_m24_small_11.jpg

 

normal_remington_m24_small_12.jpg

 

normal_remington_m24_small_13.jpg

 

normal_remington_m24_small_14.jpg

 

normal_remington_m24_small_15.jpg

 

normal_remington_m24_small_16.jpg

 

normal_remington_m24_small_17.jpg

 

normal_remington_m24_small_18.jpg

 

normal_remington_m24_small_19.jpg

 

normal_remington_m24_small_20.jpg

 

normal_remington_m24_small_21.jpg

 

normal_remington_m24_small_22.jpg

 

normal_remington_m24_small_23.jpg

 

normal_remington_m24_small_24.jpg

 

normal_remington_m24_small_25.jpg

 

normal_remington_m24_small_26.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg vært på Lygna og fått brekket inn løpet.

Været var ca -1C og lette snøbyger. Kanskje ikke aller best føre for litt kos med enkle skudd og pussing, men jeg holdt ut i ca 2,5 time.

 

Jeg hadde ikke fått somlet meg til å få tak i ordentlig ammo, så det ble med 2 pakker Jugoslavisk Partizan .308 145grain og ett skudd nato.

Jeg fant ut i dag hvorfor min bekjent var så villig til å gi bort Partizan-pakkene til meg :shock:

Men det var ikke presisjon dagen i dag gikk ut på. Det var å brekke inn løpet og å komme inn på 10'ern.

Den ene nato'en var for å sjekke hvordan kammeret passer. Har hørt om andre remington-rifler som har hatt problemer med hevearm osv. ved bruk av nato.

Nato'en gikk fint både inn og ut :)

 

Sum-sumarum så jeg er godt fornøyd med bygget. Avtrekket er godt. Rifla har samme rekyl som 6,5'n min i Sauern. Kanskje ikke så rart når riggen veier ca 7 kg.

Så er det bare å finne god-ladinga. Dette får vi komme tilbake til senere.

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_01_Small.jpg

Rigg

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_03_Small.jpg

Her er banen på Lygna med ca 500 meter som lengste lovlige avstand.

Jeg "jobbet" på 100 meter'n som kan skimtes rett over spotteren.

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_04_Small.jpg

Undertegnede i pusseaksjon. Det ble det nok av i dag :?

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_05_Small.jpg

10 skudds og 4 skudds magasin type kwikk-clip. Ikke den beste løsningen jeg har sett.

Dette blir byttet ut med hengslett underbeslag fra Williams

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_06_Small.jpg

Rigg

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_07_Small.jpg

Rigg

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_09_Small.jpg

Div

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_10_Small.jpg

Det er plass til flere her...

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_11_Small.jpg

2 benker til benkeskyting som er satt opp av Buster.

 

normal_2008-12-14_M24_Lygna_13_Small.jpg

Rigg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

He he...

Ja, jeg er vel kanskje ikke den mest entusiastiske riflepusseren her. Om andre er lik meg kan jeg ikke svare på, men det er vel jevnt over trur jeg.

 

"..den andre sida.." Ja der var du snill, Arne. Andre ville vel kanskje sagt "..feil side..".

Noen sier "..riktig side..". Hvorfor? For de vi har så fin utsikt over til den andre siden. :D

Link to comment
Share on other sites

Beklager 0T, men at folk refererer til Hadeland som "den riktige siden", "feil side" eller at "vi har utsikt til den riktige siden" må jeg få lov til å skrive noen ord om!

 

For det første:

 

Hadeland er DET riktige, ferdig med diskusjonen!

 

...dog; jeg må få tilføre noe mer...

 

Når man referer til riktig side, feil side, etc. Så omhandler det distriktene rundt Mjøsa - Toten, Gjøvik og det langt mindre flotte Hedmarken. Hadeland er et av Norges mest historiske distrikt og trenger ikke Mjøsa å krangle om, vi har jo Randsfjorden! Likevel; er det viktig å påpeke at innenfor distriktet Hadeland - kommunene Gran, Lunner og Jevnaker, så er det jo smått med diskusjoner på riktig og feil side, men det er helt grunnløst. GRAN er det riktige. Selvfølgelig er det diskusjoner innad i Gran kommune og, men det blir helt feil. Her er det riktige: alt vest for Jarenvannet - grense ved Jaren sør og Lunner nord og øst for Randsfjorden - grense Jevnaker nord og Tingelstad sør, er det RIKTIGE!

Link to comment
Share on other sites

Hadeland er et av Norges mest historiske distrikt og trenger ikke Mjøsa å krangle om, vi har jo Randsfjorden! Likevel; er det viktig å påpeke at innenfor distriktet Hadeland - kommunene Gran, Lunner og Jevnaker, så er det jo smått med diskusjoner på riktig og feil side, men det er helt grunnløst. GRAN er det riktige. Selvfølgelig er det diskusjoner innad i Gran kommune og, men det blir helt feil. Her er det riktige: alt vest for Jarenvannet - grense ved Jaren sør og Lunner nord og øst for Randsfjorden - grense Jevnaker nord og Tingelstad sør, er det RIKTIGE!

Alt dette ble liret ut av en sør-brandbu'ing... :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Imponert!

Drømmte om en M-24 selv, men trodde orginal stokken og pipen var umulig å få tak i.

Rem700P hadde leveringstid på 6mnd, så da gikk jeg for en LTR med M1 sikte.

Har ikke fått avtagbare magasiner og lyddemper ennda, men resten begynner å bli bra.

Har du noen tanker på hvor(dan) jeg får tak i oversized bolt knob og boksmagasin?

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er feste for diopter

Stemmer det. Det er basen for bakre diopter.

 

Drømmte om en M-24 selv, men trodde orginal stokken og pipen var umulig å få tak i.

Stokken får du kjøpt fra statene. Løpet jeg har er et Lilja løp med 6 bommer og 1-12" twist på 26" langt.

Det løpet som er tilnærmet originalt er et Mike Rock løp med 5 bommer og 1-11,5" twist på 24" langt. Dette løpet kan man også få bestillt fra statene.

 

Har du noen tanker på hvor(dan) jeg får tak i oversized bolt knob og boksmagasin?

Badger Ordnance har hevearmskule. Boksmagasinet er byttet ut med Williams hengslet underbeslag. En solid løsing i stål. Veldig fornøyd!

Uansett så var boksmagasinet av typen Kwik Klip. Dette er den eneste kommersielle løsningen med 10-skudds magasin for lang type.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Hei. Nydeli rifle du har der.

Lurer bare på om cabelas sender utenfor statene. Hørte noe om at de ikke gjorde det.

Går selv rundt med planer (les: har lyst) om å gjøre noe koselig for Winchesteren min. Problemet er jo at det meste av deler er laget for 700. Er det noen som vet om noen med bra utvalg i Winchester deler? :D

 

 

BrunomenaltkosterpengerEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært så heldig og fått prøve denne rifla litt :D

Presisjonspotensialet er det ihvertfall ingenting å si på. Hadde jeg hatt en "litt" bedre frontrest enn en liten ryggsekk med matpakke, banan, og en halvliter brus i, så hadde nok gruppene blitt mye bedre enn de jeg klarte å få til :wink: Med rett ammo skal det ikke mye jobb til før vi snakker raggete hull @ 100meteren.

Veldig godt og rent avtrekk også.

 

Ekstremt lite rekyl også, mye takket være den høye vekten. Der spiller nok også kolbeveska inn, den inneholder jo mer verktøy enn hva som fulgte med til bilen min :mrgreen:

 

Gikk en liten jaktfeltløype med denne, og tyngden (pluss fiskebollearmer) gjorde sitt til at stående lang arm ble en solid utfordring. Men alt i alt en herlig rigg å skyte med :D

Link to comment
Share on other sites

Var en tur på Lygna for å prøve presisjonen på Søndag.

Hadde med 20 Lapua 155gr kjøpt ammo, samt ei pakke Nato 146 gr.

Ble ikke helt overbevist på Lapua. Med 2-fot og sandbag bak ble ikke samlingene bedre enn 27-47mm med 5 skudd på 100 meter. Med Nato var jeg nede i 22mm.

 

Her er det skutt på blinkene i hjørnene med Lapua 155gr.

Den i midten er med Nato'n

normal_IMG_2910_Small.JPG

 

Her er det skutt med Nato'n. 18mm uteom flygeren.

normal_IMG_2911_Small.JPG

 

Været var bra. Ca -3C uten vind.

Ammunisjonen var ca +20C ved start.

 

Så er spørsmålet:

Hva skyldes denne spredingen?

Trengs det bedding? Kan det være munningen? (Den er litt rufsete helt inne ved åpningen)

Eller er det at den rett og slett ikke liker 155gr ferdig-lada?

 

Siden jeg ikke lader selv enda, (men snart) har jeg ikke fått prøvd med frem.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke guru når det gjelder lading, men jeg har prøvd ulike ting, deriblant Lapua 155 grs.

Jeg fikk lignende resultater med dine, fin samling + en flue.

Etter å ha testa ganske mye kom jeg frem til at denne kula fungerte best med liten friflukt i min rifle.

Med friflukt mindre enn 0,3 mm forsvant fluene og ES ble lavere.

 

Jevnest resultat fikk jeg med friflukt = 0,0

 

Jeg testet parallellt med Sierra 155 PM som gav betydelig jevnere resultater så jeg er rimelig trygg på at det var andre ting enn skytteren som forårsaket fluene.

 

Uansett, lykke til med DIN testing :-)

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd Remington UMC?

150grs kule, og ammunisjonen er ikke så galt dyr på XXL, 4.89kr skuddet.

 

Hirulen er på forumet skjøt på søndag en 6.18mm treskuddssamling med slik ammo,

noe som gir meg lyst til å slutte med hjemmelading generelt.

 

Samlingen er forøvrig bevitnet av meg og en tredje person,

og samlingen er målt.

 

PS: Våpenet var en SPS Tactical med T8-demper og Falcon Menace på toppen.

Link to comment
Share on other sites

min erfaring med 155grs scenar er at den samler best ladet med relativt tregt krutt og relativt full hylse av samme krutt.

jeg har brukt ca 46 grs N150 for det meste. da var presisjonen god. med hurtigere krutt fikk jeg samme tendensen som andre har nevnt her, 4 sammen og 1 vekk.

 

for å teste potensialet til pipa pleier jeg bruke 150 eller 168 grs sierra matchking. har enda ikke opplevd en pipe som ikke samler med de kulene der.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hei så samlingen din. Problemet er nok først og fremst ammonsjonen du skjøt. Jeg har selv en M40A1 med samme riflestigning som din bare med 24 tommers tungt løp. Har planer om å skifte til H-S Precision stokk nå i sommer. Problemet er at riflestigningen 1:12 krever en litt tynge kule. Amerikanerne bruker M-118i sin M24, en ammunisjon med en kule vekt på 173 gr. Med en kulevekt på 150gr som NATO ammo er passer mer en krappere riflestigning, som 1:10 Har skutt og prøvd endel hjemmeladinger. Beste resultatet jeg har fått er med Sierra match king 168Gr HPBTM i Lapua hylser. Vihtavuori N-540 krutt. Kronograferte denne til 2665FpS Samlingene jeg fikk da er på under 1 cm på hundre meter, eller godt under 1/2 MAO :-) Men i de siste årene har jeg ikke hatt mulig til å lade mer, så jeg har prøvd flere typer fabrikk ammo. Beste jeg har kommet frem til er Lapua Scenar 167 gr HPBT. Går veldig bra, men ikke så bra som hjemmeladningene. Tror også de har en med 173-175gr kule. Men jeg har også skutt gode samlinger med Nato ammunisjonen, på rundt 1/2 MAO på hundre meter. Greia er jo at disse kulene mister fort presisjonen sin ut på ekstreme hold.

 

Med vennlig hilsen

Hasle Fredly

Link to comment
Share on other sites

Amerikanerne bruker M-118i sin M24, en ammunisjon med en kule vekt på 173 gr.

 

 

Den gamle M118 hadde en 173 gr FMJ kule, men i dag er standard ammoen M118LR som benytter 175gr Sierra match king.

 

Og M24en har 1:11.5 stigning, mens M40A1/A3 har 1:12

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at riflestigningen 1:12 krever en litt tynge kule. Amerikanerne bruker M-118i sin M24, en ammunisjon med en kule vekt på 173 gr. Med en kulevekt på 150gr som NATO ammo er passer mer en krappere riflestigning, som 1:10 Har skutt og prøvd endel hjemmeladinger.

 

lettere kule trenger ikke kjappere riflestigning, men slakere.

1/12 skal funke fint på 150 grs kuler (norsk nato NM60 har 146 grs kuler å funker fint i 1/12)

Link to comment
Share on other sites

Har funnet ladninga med sierra SMK 168gr og 175gr med N11 i ca 800ms går bra nå. Nå går den hull i hull. Skal prøve å få dokumentert det. Wadecutter her på forumet prøvde rifla på Smellen' og var helt i hundre etter han hadde skutt med den. "...Det er jo bare et lite høl (tjukk l) der, jo..." :mrgreen:

 

Fant ut at det er en annen teknikk å skyte med .308 i forhold til 6,5x55'n min. M24'n må man være mer bestemt og presse kolben godt mot skulderlomme ved avfyring. 202'n i 6,5x55 kan man skyte uten å holde noe spesielt i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...