Jump to content

Vi bygger båt, igjen!


bharsvik

Recommended Posts

Denne uka har jeg hatt masse hjelp av min far, Frank og Stian. Det har gjort at vi har fått fullført masse. Bakken og framtofta er ferdig. Luka der fremme er montert og ses her oppslått. Den åpnes til siden.

 

normal_DSC00254.JPG

 

Konsollen er også nesten ferdig. Det eneste som mangler på den er røret som skal ligge på utsiden av ruta, samt selvfølgelig selve ruta. Lager sikkert også et håndtak for passasjer til å holde seg fast.

 

normal_DSC00249.JPG

 

Her ses konsollen forfra. Foran denne kommer en kasse hvor påfylling for bensin kommer ute i siden, samt at dere her ser hvor uttaket for spylevannspumpa kommer gjennom dekk. Slangen blir liggende nede i denne kassen når den ikke er i bruk.

Innsidene på targaen er også kommet opp. Det gjenstår likevel en del arbeid på denne før den er ferdig.

 

normal_DSC00250.JPG

 

Bildene viser ikke hvordan targaen blir når den er ferdig. Vent bare på det ferdige resultatet....

 

normal_DSC00251.JPG

 

normal_DSC00253_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 541
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Masse! Den gir ly, Er stativ for antenner, dekkslys, lyskaster, kalesje, sikring mot å falle over bord, støtte for ryggen når man vil stå på tofta og se langt med kikkert, anlegg ved skyting i svært pent vær, oppheng for blokk til å heise opp ting fra sjøen, stangholder hvis noen av gjestene har med fiskestang, høyt punkt for å plassere lanterner, samt som du nevner det estetiske i og med at det blir rått å se på. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ble ei lita økt i dag også. Lagde ferdig kassen/tofta foran konsollen. Bensinpåfyllingen ble plassert i bakkant av denne tofta med en ny kant foran som hindrer at søl kommer ned i rommet under, som forøvrig er drenert ut på dekk uansett. Dette rommet dedikeres spyleslange og diverse duppeditter som tåler vann. For eksempel kobbsokn og teinevøler med lodd for merking av skuddsteder. Det er også plass til ei 20 liters bensinkanne der nede. Jeg må ha ei ombord for å få med meg bensin fra pumpa og ned til båten... Luka til denne kassen blir liggende over lokket for bensinfylling og kan følgelig låses dersom jeg ønsker det.

 

normal_DSC00255.JPG

 

normal_DSC00257_2.JPG

 

normal_DSC00256_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Kun en liten tur på verftet i dag. Monterte ferdig spylepumpa. Nå er det bare å koble til strøm og åpne kranen for sjøvannsinntaket. Jeg vet imidlertid ikke helt om jeg er fornøyd med slangen. Den er av det stive krøllede slaget som fjærer seg sammen når man slipper. Det kan hende den blir byttet ut med en standard hageslange og gardenakoblinger etter hvert.

Jeg lagde også et hull ut gjennom siden i kassen hvor slangen kan tres gjennom. Da slipper jeg å ha luka oppe når det skal spyles. Fikk også skrudd fast lokket for påfylling av drivstoff.

 

normal_DSC00261.JPG

 

normal_DSC00263.JPG

 

normal_DSC00262.JPG

Link to comment
Share on other sites

Biltema har en sånn jojo for luftslange som kanskje kan konverteres til vann...

De spiralene der vil ligge i en vase etter en tur på bøljan blå.

Det er i hvertfall min erfaring med de når de ikke henger rett opp og ned.

Ser flott ut den båten der altså!

Virker som om Du/ Dere finner mer og mer brukervennlighet og!

Kanon bra!

 

Klumsen

Link to comment
Share on other sites

Du begynner å få noen timer på denna båten, Harsvik..!

Driv å planlegg april måned no, hadde tenkt å få tell en sving nordover noen dager.

Åssen ser aprilen din ut?

Hadde vurri artig å fått studert vidunderet :)

 

Du får bare ta med deg godt med artilleri! Fyrverkeriet holder jeg. Ser ut til at jeg stort sett blir i "nærområdet" hele måneden.

Link to comment
Share on other sites

Dagene går og det jobbes stadig.... Laget ferdig luka for kassen foran konsollen i dag. Mangler kun hengsler.

 

normal_DSC00270.JPG

 

Mesteparten av dagen har gått til å lage underdelen av targabøylen. Det er definitivt masse arbeid! Buen i hjørnene var et lite helvete å få til. Nå er imidlertid underdelen klar. Det gjenstår å male ut oversiden og få på plass denne før helsveising.

 

normal_DSC00268.JPG

 

Endelig begynner vi å få et lite bilde av hvordan båten blir til slutt....

 

normal_DSC00271.JPG

 

normal_DSC00272.JPG

 

Jeg har også montert bøyler av syrefast stål i hekken og baugen for betøyning og slepfester. Brukte 10 mm i disse. Sterkt nok til å løfte hele båten etter....

Link to comment
Share on other sites

Dagens første økt er over. Targaen er nesten ferdigkonstruert. Mangler bare en liten platebit og helsveising. I tillegg er rekka montert på styrbord side, samt pulpiten som Jens spurte etter på babord side. I kveld blir det vel sveising på targaen og mer montering av rekke.

Her er i hvertfall noen bilder til dere....

 

normal_DSC00273.JPG

 

normal_DSC00274.JPG

 

normal_DSC00276.JPG

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg begynner å bli litt lei nå. Ser frem til å bruke tiden min på noe annet! I kveld har jeg vært der borte og sveist masse som ikke vises særlig på bilder. Derfor legger jeg heller ikke ut noen. I morgen kommer det nok derimot nye oppdateringer.

Link to comment
Share on other sites

Det blir nok gardena etter hvert ja tenker jeg..

Masse sveising og sliping i kveld også. Utrolig mye jobb for å få ferdig targaen. Her er et lite profilbilde

 

normal_DSC00283.JPG

 

Rekka er nå helt ferdig sveist. Fikk veldig god hjelp av min gode venn, Frank på bakre del av den. Under targaen på motsatt side ses også åpningen hvor kabler til targaen skal tres opp. Lager ei luke som kan skrus ut der.

 

normal_DSC00284.JPG

 

normal_DSC00285.JPG

 

Begynner også å bli plass for instrumenter...

 

normal_DSC00286.JPG

 

Utsikten fra førerposisjonen... bare ruta som mangler her. Den er forøvrig på tur.

 

normal_DSC00287.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skrevet timer på denne, men det er snakk om svært mange timer. Skal jeg tippe vil jeg tro mellom tre og fem hundre et sted.

Nå begynner slutten å nærme seg. I kveld dro vi inn kablene til motoren og hydraulikkslangene til styring. Kontrollboksen er på plass og rattpumpa er montert som den skal være med slangene i. Litt småsveising gjenstår riktignok enda. Dessuten må båten legges på siden så steglistene under kan helsveises. Det blir nok i morgen... Glemte bilder i kveld..

Link to comment
Share on other sites

Må bare føye meg inn i rekken av måpende tilskuere. Er vanvittig imponert. I tillegg virker alt gjennomtenkt og spesialisert for oppgaven..

gleder meg til å se den ferdig og på vannet, selv om det er synd at tråden snart er slutt...

 

Men, om vi trekker en tidslinje fra trådens start til i dag, er det mye som tyder på at du rekker en til før fellesferien :D

Link to comment
Share on other sites

Glemte forresten et par ting! Fant et par bilder på mobilen likevel. Første bilde viser båten etter at støttene på targaen er fjernet. Her kan også skimtes at kontrollboksen er i ferd med å komme på plass i konsollen.

 

normal_DSC00289.JPG

 

Det andre bildet viser at jeg har laget karmen for døra i hekken. Jeg gikk forøvrig på en kjempesmell da jeg drev og kappet til vinkler til den. Skulle kappe en vinkel i sirkelsaga. Imidlertid hogg denne tak i stykket og kastet det tvers over rommet med en skikkelig smell! Jeg fikk en skikkelig kavring inne i venstre hånd. Flerret opp et stort sår på langfingeren og fikk blodutredninger flere steder. Trodde først at fingeren røk av, men det gikk heldigvis bra. Nå er det bare skikkelig vondt i alle fingrene. Bladet på saga gikk derimot til helvete. Slo av mange tenner, mens flere henger skjeve. Bladet er bare å kassere. Blir ikke mer bruk av denne saga på denne båten....

 

normal_DSC00290.JPG

 

Takker ellers for gode ord om prosjektet. Inspirerende at folk liker det som kommer ut her!

Link to comment
Share on other sites

Det kan du stole på, at det er artig å følge med her! Tror det er veldig mange som leser mer enn de skriver inn her, for hva skal man skrive når man egentlig bare er stum og kjempemisunnelig?? :mrgreen:

 

Men no må du pinadø pass på fingran dine, dem har vært utsatt før veit æ, spekkfinger og ainna artig!

Link to comment
Share on other sites

Men no må du pinadø pass på fingran dine, dem har vært utsatt før veit æ, spekkfinger og ainna artig!

 

Når du nevner det var det faktisk akkurat samme finger det gikk ut over den gangen også.... Spekkfinger kan jeg love at ikke er morsomt! Det var rett og slett inn i helvete vondt! Fikk halvstive ledd i den fingeren etterpå. Blir neppe mykere nå.. Heldigvis er det på venstre hånd, langt unna avtrekkerfingeren! :D

Link to comment
Share on other sites

Det kan du stole på, at det er artig å følge med her! Tror det er veldig mange som leser mer enn de skriver inn her, for hva skal man skrive når man egentlig bare er stum og kjempemisunnelig?? :mrgreen:

 

Det har du helt rett i! Stum av beundring :)

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg og Frank rettet targaen litt i toppen. Var en liten skjevhet på den ene siden. Jeg har også vært innom Helgeland Sveis as og laget meg en gjennomføring for bensin opp gjennom dekk. Veldig greit å ha fri tilgang til et komplett mekanisk verksted med dreiebenk og alt! Denne gjennomføringen ble så sveist inn baki brønnen.

 

normal_DSC00293.JPG

 

Jeg har også gjort ferdig nedre del av døra i hekken. Her mangler kun ryggen og rørrekka på toppen.

 

normal_DSC00294.JPG

 

Når døra åpnes kan den festes til rekka med håndtaket.

 

normal_DSC00295.JPG

 

normal_DSC00296.JPG

 

På innsiden ses låsen og pakningen som sørger for at døra blir tett.

 

normal_DSC00298.JPG

 

Et noe uvanlig perspektiv å se båten i, men nå er det altså tid for å helsveise steglistene under båten.

 

normal_DSC00300.JPG

 

Fra før er de punktet fast der de skal være. De kunne ikke sveises tidligere på grunn av faren for at platene skulle dra seg av varmen. Nå er det derimot ingen fare for at noe skal gi etter.

 

normal_DSC00299.JPG

 

Her er halvparten av steglistene sveist, samt kjølen.

 

normal_DSC00303.JPG

 

Murphys lov gjelder imidlertid også her..... Det har vært lekkasje på gasslangen til sveiseapparatet. Det koster, og blir seende ut slik:

 

normal_DSC00304.JPG

 

Får tak i mer gass i morgen formiddag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vel kun skrevet et innlegg i denne tråden, men dette er en tråd jeg følger med stor interesse...

Er selv rimelig allsidig når det gjelder å lage ting, men dette prosjektet er ultraimponerende både hva størrelse, omfang og detaljrikdom angår. Det er derfor høyst på sin plass at jeg tar av meg Sixpencen for dette :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg må si at du imponerer Harsvik!

Kreativ og fingernem har du vurri så lenge jæ har kjent deg, men du har helt klart utviklet dine tekniske og praktiske kunnskaper.

Denna båten virker litt mer gjennomtenkt og teknisk rett utført, enn denna soft catchen du produserte ei helg heme på Bessaker, når vi bodde på Steinkjer... :wink:

Itte for det, den fungerte da uklanderlig den å, om itte på det som en sånn innretning opprinnelig er tenkt til :lol:

Stå på!!

Link to comment
Share on other sites

Dobbelpost....

(Det skulle ikke være to motorer nei...)

 

:wink::wink:

 

er imponert av båten å løsningene

 

ta flere bilder av den før du hiver den på hav

 

har ett håp om å stikke innom på mandagskveld når jeg drar for bi

 

men regner med den er kommet på hav da og prøvekjørt som hør å bør :lol::lol:

håper at du tar deg en tur i påska (drar på holmen onsdag)

 

mvh toppskarv

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg må si at du imponerer Harsvik!

Kreativ og fingernem har du vurri så lenge jæ har kjent deg, men du har helt klart utviklet dine tekniske og praktiske kunnskaper.

Denna båten virker litt mer gjennomtenkt og teknisk rett utført, enn denna soft catchen du produserte ei helg heme på Bessaker, når vi bodde på Steinkjer... :wink:

Itte for det, den fungerte da uklanderlig den å, om itte på det som en sånn innretning opprinnelig er tenkt til :lol:

Stå på!!

 

Hehe.. Du husker den ja... Var vel mer å benevne som en knekk -catch den der. Har den faktisk enda, men den ble ikke brukt mer etter karriæren som skjærekapper på Steinkjer. Jeg er nå spent på om du tør bli med ut i denne..?

 

Ellers har jeg nå endelig sveist ferdig steglistene under båten. Dette var den siste skikkelig store jobben. Nå er det bare småting igjen, som jeg må bli ferdig med i morgen. Mandag blir det montering av motor.

 

normal_DSC00307.JPG

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Du husker den ja... Var vel mer å benevne som en knekk -catch den der. Har den faktisk enda, men den ble ikke brukt mer etter karriæren som skjærekapper på Steinkjer. Jeg er nå spent på om du tør bli med ut i denne..?

He,he faktisk en av de mest effektive skjærefellene jeg vært borti noengang.. :lol:

 

Trur nok at jæ skar tørre å bli med ut i det nye vidunderet. Den er jo rene Hurtigruta i forhold til de prammene jæ har vurri med deg ut i før. Er det noe rart vi var skeptiske?!! Vi var jo halveis til Shetland i småbåter beregnet for familieroturer på idylliske Smålandstjern...!!

 

Driv forresten å oljer utstyret. Klar til kamp...

Link to comment
Share on other sites

NÅ folkens! Nå er jeg FERDIG med sveisingen! :lol: Var der borte i dag og gjorde ferdig ei lang liste med småting som har blitt stående igjen fra tidligere. Det er ikke verd å nevne hva her. Ellers har jeg laget ferdig døra i hekken og laget ei rørrekke oppå den. Skal være rimelig liten fare for å ramle over bord grunnet G-krefter nå. Like foran døra er det laget spor for å legge ned ei hylle av kryssfinèr slik at det blir en ekstra sitteplass i hekken.

 

normal_DSC00315.JPG

 

normal_DSC00313.JPG

 

Noen ganger vil denne båten også bli brukt til annet enn jakt, selv om det kanskje høres rart ut...

Havet er fullt av fristelser som vi har rikelig tilgang på her på Helgeland. Derfor må juksehjulet på plass! Jeg har laget en brakett som settes på plass med et enkelt håndgrep. Når det ikke er i bruk kan hjulet hjemmes i rommet.

 

normal_DSC00314.JPG

 

normal_DSC00312.JPG

 

normal_DSC00311.JPG

 

I morgen blir det montering av elektrisk anlegg og dersom jeg rekker det, montering av motoren. Jeg venter også på at det skal komme ei rute av lexan. Hvis den kommer i morgen skal den settes på umiddelbart. Deretter skal skuta sjøsettes!

Link to comment
Share on other sites

Fytterakkern, det her blir bra! Ser du har fått gjort utrolig mye i løpet av helga mens jeg har vært ute i øyene og blodtrimma både bikkja og de dyrene som var så gale at de befant seg på feil sted til feil tid! :twisted:

 

Du har så mange geniale løsninger på denne skuta, må si jeg blir litt imponert her jeg sitter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg fått kappet til kabler til elektrisk anlegg og startet monteringen av dette. Det er ikke så rent lite jobb hvis det skal gjøres varig. Første bilde viser gjennomføringen til lensepumper, spylepumpe og tankmåler.

 

normal_DSC00317.JPG

 

Dette kan se ut som et skjærereir foreløpig, men det skal nok bli orden etter hvert.

 

normal_DSC00318.JPG

 

Har lagt opp felles positiv og negativ kurs fra batterirommet til konsollen. Fra ei koblingsskinne der tas så ut strøm til hver enkelt bryter. Dermed kan jeg ha et felles jordingspunkt i batterirommet og nøye meg med en signalkabel fra bryteren og ut til hver komponent som trenger strøm. Ikke be meg forklare dette nærmere. Det er bare så vidt jeg forstår det selv...

 

normal_DSC00319.JPG

Link to comment
Share on other sites

Først i dag har jeg og Frank fortsatt med montering av brytere og kabler. Vi har trekt ferdig kablene til lanternene, men ikke koblet dem enda.

 

Senere på dagen kom det en masse "ukjente" menn for å hjelpe til med å få båten opp på henger. Her har vi dratt den ut i portåpningen og er i ferd med å få den opp.

 

normal_DSC00320.JPG

 

Etter litt om og men har så motoren kommet på plass og er boltet skikkelig fast. Rundt skruene er det brukt sicaflex.

Vi koblet også strøm til motoren for å få kjørt den opp. Powertrimen virker i hvertfall....

 

normal_DSC00321.JPG

 

Til slutt trillet vi den inn igjen, fordi dagen er gått. Rekker ikke å sjøsette i dag uansett, så det er like greit å gjøre det siste i morgen. Er fortsatt masse som skal kobles og justeres før det er klart til å starte opp.

 

normal_DSC00322.JPG

 

Ser forøvrig ut til at det ble akkurat passe med plass for motoren der bak...

 

normal_DSC00323.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...