Jump to content

Falsk Bushnell??


LeivVidar

Recommended Posts

  • Replies 207
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå mener jeg at det ikke er ulovlig å selge fake merkevare i Norge, men det er ikke ulovlig å selge dem som merkevare.

 

Tollvesenet beslaglegger ganske mye falske "merkevarer". Rolex er for eksempel en gjenganger, da man faktisk kan få problemer med å gå med ei falsk Rolex og du blir stoppet i tollen etc.

 

Hvordan de klarer å avsløre akkurat de klokkene, aner jeg ikke :mrgreen:

 

Men fakeware blir tatt av tollen om de oppdager noe.

Link to comment
Share on other sites

Som Hassel sier, selv om det er billig behøver det ikke å være junk. Men når man selger en kikkert som man får på ebay for 70 dollar inkludert frakt, for deretter å ta blodpris på noen tusenlapper, det er svindel det.

 

Skal teste en av disse billigkikkertene til helga på et stevne, så får vi se om det faller av eller noe sånt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå mener jeg at det ikke er ulovlig å selge fake merkevare i Norge, men det er ikke ulovlig å selge dem som merkevare.

 

Tollvesenet beslaglegger ganske mye falske "merkevarer". Rolex er for eksempel en gjenganger, da man faktisk kan få problemer med å gå med ei falsk Rolex og du blir stoppet i tollen etc.

 

Hvordan de klarer å avsløre akkurat de klokkene, aner jeg ikke :mrgreen:

 

Men fakeware blir tatt av tollen om de oppdager noe.

 

 

Nå tenkte jeg helst å gjøre tollvesenet oppmerksom på den radikale prisøkningen slike privatimporterte kikkertsikter fikk på finn.no i forhold til verdien som er angitt på paken ved ankomst til Norge.

Det i tillegg til mulig undragelse av merverdiavgift (vi snakker ikke om brukte kikkerter her) kunne nok fått igang en interessant prosess...

Link to comment
Share on other sites

stykkjunkersen: Det er ikke noe ulovlig i det akkurat, men mer som at jeg solgte en bil til deg for 50.000,- mens den egentlig bare er verdt 5000,-. Uærlig? Ja. Ulovlig? Tja.

Personlig hadde ikke jeg hatt frekkheten til å lure noen slik :P

 

 

Blir ikke helt det samme, her er det snakk om nye kikkertsikter bestilt fra Kina og tatt inn tollfritt fordi de prismessig ligger under "tollfrigrensen" og dermed regnes som varer til eget bruk på linje med "tax-free" kvoten på danskebåten.

Se hva som skjer om du stiller deg opp på kaia og selger tax-free kvoten til dobbel pris der... :wink:

Link to comment
Share on other sites

http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=219284

 

Piratkopier

Det er ikke lov å importere piratkopier for salg eller omsetning i Norge. Piratvarer er for eksempel varemerker som krenker immaterielle rettigheter, rettigheter som varemerkets eier har.

 

 

 

Det som selges på ebay for 50dollar, og kalles tasco... ER det tasco? Eller er det kopier?

 

Begynn med å sjekke på hjemmesidene til Tasco om de har den modellen som annonseres, de fleste av "kopiene" har spesifikasjoner Tasco ikke tilbyr.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...
Ble i kveld slengt på hue og ræva ut fordi jeg kommenterte en fake Bushnell på facebook i tråden: Jaktutstyr, bytte, salg, kjøpe eller noe...

 

Enkelte digger nok å være admin :roll:

 

Styr unna kopier, vær så snill :!:

 

Var ikke denne vel

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =1&theater

 

i dette forumet.

https://www.facebook.com/groups/1182932 ... rk_t=group

Link to comment
Share on other sites

@Ranger#44: Selvfølgelig ikke. Men jeg støtter heller ikke å kalle folk svindlere på så tynt grunnlag. Ei heller å harsellere med andres dialekt og/eller feilskriving i samme slengen. Men hos noen bruser det litt i brystet hver gang de kan finne noe å pirke på hos andre- det er lett å se.

 

Ferdig diskutert fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg støtter heller ikke å kalle folk svindlere på så tynt grunnlag.

 

Tynt grunnlag? Når selger viser til at varen er ekte og jeg ser at den ikke er det, er det tynt grunnlag? Det jeg sliter med å forstå, er dem som støtter opp om dette her på facebook/her på kammeret. Men en ting er sikkert, jeg kommer til å fortsette til å si ifra så lenge jeg er med i gruppen.

 

Det handler om å støtte opp for nybegynnere, ikke svindle dem!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Å være prispoliti er unødvendig, selv om det ofte er fristende. Hvis noen vil betale det samme for brukt som for nytt så er det en sak mellom kjøper og selger. Å selge kinadritt er også helt greit, så lenge det annonseres som sådan.

 

Å selge kinakopier som ekte vare derimot, det er IKKE greit, og jeg oppfordrer alle til å avsløre det og rope ut hvor enn de ser det.

 

Frie markedskrefter er én ting, svindel og bedrag noe helt annet.

 

Edit: Sjekket ikke dato på tidligere innlegg, men poenget er tidløst. :mrgreen:

 

Finn annonsene har jeg ingen formening om, kjenner ikke de aktuelle kikkertene.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ett kjent problem.

Jeg har en "Bushnell" 3-9x40 på hylla.

Jeg betalte rett under NOK 200 før krona sank litt over 30%.

Ett ærlig produkt til en ærlig pris hvis det ikke var for den hersens silketrykken som ødelegger litt av Premium følelsen av å ha en Un-Brand kikkert.

Omtrent som å ha en bedre Mercedes uten reklame på koffertlokket.

Da jeg bestilte den sto det ikke noe silketrykk på den.

Når jeg hentet den på postkontoret så stod det "Bushnell" på emballasjen og Kvalitet ikke-så-lett å fjerne silketrykk på varen.

Jeg skulle heller betalt 2 dollars ekstra for å slippe silketrykk

men det er det vanskelig å rette på i ettertid.

Det kinesere flest ser på som ekstra verdi med ymse silketrykk er ikke merverdi for meg. Jeg foretrekker merkevare type Un-Brand.

Det gir større sosial staus i min omgangskrets.

Alle og enhver kan jo svi av NOK 15000 i våre dager.

T-skjorta jeg har på akkurat nå er av den kjente Premium merkevaren Hitachi-Maxbo. Uslitelig kvalitet til NOK 20 den gang.

Og jakken jeg gikk ut i regnværet for å fylle trilla med pakker fra Kina og matvarer fra RIMI post i butikk og REMA 1000 er av det kjente Premium merket DFS.

 

Jeg har en telefon med en vakker epleskrott på bakdekselet.

Jeg skulle gjerne kjøpt ett nytt bakdeksel men det finnes ikke og telefonen kostet bare USD 22 så jeg får vel finne meg i det.

Kanskje finner jeg ett passende klebemerke fra DFS og sette over for å skjule elendigheten.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Demobilder fra en zeiss-selger med trådkorset opp ned?

 

Det komiske elementet til side, dette ser ut som et ganske stygt tilfelle av piratkopiering og/eller misbruk av Zeiss' varemerke. Det undergraver de som faktisk putter penger i produktutvikling, lager problemer for butikker som selger ekte varer og koker mer mat for (patent-) advokatene.

 

Skal du først kjøpe kinesisk mainnskjit, så kjøp ihvertfall noe noname eller noe med navn á la 'quality optics'.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...