Jump to content

Halvautomatisk rifle i kaliber .223 til jakt og feltskyting/jaktfelt


Jompen

Recommended Posts

I min ungdom var jeg en habil skytter. Jeg vant flere lokale turneringer i feltskyting blant annet. Jeg gikk også på jakt sammen med min farfar og skaut småvilt med rifle (hare og rype m.f). Nå, mer enn 30 år etter, (fyller snart 50 år) har jeg meldt meg inn i skytterlag og ønsker å kjøpe meg ei rifle til skyting på blink, men jeg vurderer også å ta opp igjen jakt på småvilt.  Jeg blir  imidlertid litt betenkt når jeg ser hvor tidkrevende det er med kurs for å få jaktkort i dag. Jeg hadde mer trengt et oppfriskningskurs. Uansett, jeg ønsker meg ei halvautomatisk rifle i .223. Er det slik at alle halvautomatiske rifler til jaktbruk er blitt ulovlige? Jeg tenker at et "flush "magasin med 5 -6 skudd ville være ideelt både til jakt og baneskyting for mitt bruk. Selvsagt kunne jeg gå for ei børse med vanlig bolt, men jeg tenker meg en halvautomatisk uten bolt er kjekkere på bane, selv om presisjonen sikkert er litt dårligere. Er det noe som fortsatt er lovlig? Jeg setter pris på deres synspunkter og erfaringer.

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen. Betalte du jaktlisens i "gamledager" så ligger du i systemet og skal ikke trenge å ta kurset på nytt. Selv om det skader ikke :) 

 

Det meste av halvauto blir ulovlig virker det som, så om du vil finne halvauto til jakt ville jeg sett på noe i 308 eller 30.06 der er det noen som blir fortsatt lovlige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke jaktlisens ble betalt dessverre. Min farfar som var skytter hele livet betalte, men ikke for meg antar jeg. Det fungerte slik på bygda :-)Jeg gikk endel på jakt alene på gården i eget terreng også og skaut mye hare , rev og ei og anna rype, men ingenting som kan spores. Slik i etterkant er det litt synd, men slik er det. Etterpåklokskap er dog den eneste sanne vitenskap.

Link to comment
Share on other sites

Her finner du lista over halvautomatiske rifler tillatt til jakt per i dag.

Hvilke rifler som er lovlige etter den nye forskriften trer i kraft vet dessverre ingen av oss før den kommer.

Av disse er det følgende (som jeg husker) som finnes i .308W:

  • Winchester M/100
  • Browning BAR
  • Remington mod. 4, 742, 750, og 7400
  • HK/Haenel SLB2000
  • Valmet Petra/Hunter
  • Voere 2185
  • Vepr
  • Benelli Argo
  • Sauer 303
  • Carl Gustav 2000
  • Merkel SR-1
  • HK770

Legg merke til at mange av disse ikke har vært produserte på lenge og er vanskelige å få tak i. I tillegg er det flere som nær garantert ryker ved ny forskrift.

Av .223 finnes bl.a. Mini-14 og Vepr.

 

Velkommen til forumet :)

 

Link to comment
Share on other sites

Ser det er disse som forsvinner mest sannsynelig:

Ruger Mini 14

Ruger Mini 30

Valmet Petra

Valmet Hunter

Vepr Super

Vepr Pioner

Vepr Hunter

Alle utgaver av Garand

Mauser mod G-41

Walther mod G-41

 

Så da kan jakten starte på de som er listet i innlegget over på noen som du liker :) .308 win er en god patron til småvilt og jaktfelt. Hadde ikke sett på den som for "grov".

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Ei tohi varjata og Mas-36, det var veldig opplysende. Jeg skal da gå i gang å søke om det er noe som faller i smak innenfor det tillatte. Skjønne ikke logikken i forbudet. At Remington 742 og Browning Bar eksempelvis er lovlige, mens mindre kraftige rifler blir ulovlige. Ja, ja, det er vel en eller anna logikk her og jeg skal vel alltids finne noe jeg blir fornøyd med. Kanskje en Sauer 303 kunne være noe. Rettrekker skal jeg se på, men er ikke mekanismen veldig avansert slik at det er lett for å bli problemer?

Link to comment
Share on other sites

Som andre sier er det ikke lurt å investere i halvautomat i dag.

Først når støvet legger seg og vi får se hva som ligger igjen, ville jeg ha investert .

 

Merkel nevner på nettsidene sine at SR-1 produseres i .223, om det er noe som importerer merkel i dag vet jeg ikke.

https://www.merkel-die-jagd.de/en/products/guns/semi-automatic-rifles/sr1-standard/

Link to comment
Share on other sites

Om jeg husker riktig baserer 770'ien seg på såkalt "roller-delayed"/rullelås system som er det samme man finner i hk G3, AG3 osv. Våpenet har derfor like mye et "militært-opphav" som Veper, Valmet og Ruger mini-14 vil jeg tro.

Link to comment
Share on other sites

Det var det man skulle tro, men da jeg forhørte meg med forvaltningsenheten i distriktet forklarte de at den gamle loven tok utgangspunkt i våpenets karakter/militære egenskaper, mens den nye tar utgangspunkt i våpenets opphav og mekanisme. Det at Garanden står på listen støtter dette synet. Ellers får vi bare vente på forskriften. Om de skal klare å ta rugeren med den paragrafen regner jeg med at de må ta 770'ien også..

Link to comment
Share on other sites

er det ikke bare valmet petra og hunter som det finnes 10+ skudds magasin til på den lista?
så det har nok noe med militært opphav å gjøre, lovteksten er vel ganske klar på det hvis jeg husker riktig
eneste som kan felle hk770 må være hk sl7 da den er litt sånn halveis "militær" men det var vel bare for å få inpass i amerikanske markedet. ble vel aldri brukt i noe militær den heller.

 

jeg lurer forøvrig på begrunnelsen de skal bruke for å knerte minien.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se. Jeg også sliter med å se hvordan den nye paragrafen skal felle rugeren. Det eneste som er sikkert er at det ikke blir noe ny halvautomat på meg før forskriften er vedtatt. Jeg får forøvrig to ledige plasser i garderoben og taper en månedslønn hvis listen til POD blir den endelige.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle gode innspill. Personlig er jeg veldig skeptisk når politikere, Snusmumerikker og andre myke menn i busserull på et kontor begynner å synse om hva som skal være tillatt. Vær streng med hvem som får innvilget søknad, men ta ikke lovlige ervervede børser fra vanlige lovlydige borgere. Jeg skal melde meg opp til jaktprøven nå, men jeg kjenner at jeg er litt demotivert for all teorien. Jeg har vært i naturen hele livet og har jaktet mer enn de fleste under det strengeste regime. Min farfar var krigsveteran, skytebas og sabotør og jeg hadde en våpenopplæring som overgår det meste i forhold til sikkerhet og det å håndtere våpen, samt å ta vare på dyrene etter de var skutt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan forventes at den kommer som høringsutkast rett i forkant av en fellesferie eller en julehøytid og har ultrakort høringsfrist.

 

................

 

Det ligger en tråd om forskriften her:

 

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

Med din erfaring trur jeg jegerprøven blir en smal sak. 

Byfolk som aldri har tatt i våpen, og som i utgangspunktet ikke vet forskjellen på bekkasin og mokasin, tar jegerprøven stadig vekk.

 

Å tippe på når forskriften kommer er litt bingo, men er jo de som mener behandling av slike kompliserte saker legges strategisk rundt ferietid.

Jeg blir overrasket om vi ikke må forholde oss til ny våpenlov med tilhørende forskrift f.o.m. neste år, men det er bare magefølelse fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Kjøp av halv auto i 223 til jakt kan du glemme. Skaff deg en drillinger eller en rigle og hagle om du skal jakte. 

Om du ønsker å ta opp konkurranse skyting, er det lettere å få halv auto. Men krever også egne kurs, men mulighetene åpner seg for litt andre våpen enn de til jakt, eventuelt 

Link to comment
Share on other sites

Vapenansvarlig, poenget er at jeg først og fremst skal bruke børsa til jaktfelt. Så er suget etter å begynne med småviltjakt kommet etter mange års opphold også. Jeg vil først og fremst finne meg ei børse som kan fungere til begge deler (feltskyting og jakt).  Jeg tror ikke jeg skal begynne med dynamisk nei (jeg er ikke typen). Jeg har meldt meg opp til jaktprøven neste måned, så får vi se.  Utrolig det skal være så problematisk å velge seg ut ei børse etter egen fri vilje.  Jeg kan ikke skjønne at for eksempel fem patroner i magasinet er noe å la seg skremme av. At man skal bli tvunget til å melde seg opp i dynamisk for å kjøpe ei børse med halvautomat er ufattelig idiotisk. Kan nevne at kona opprinnelig er fra Litauen, men født i Norge. Familien hennes har gård og jaktterreng  i Litauen og jeg tenker på villsvinjakt. Derfor er halvautomat foretrukket blant annet. Så liker jeg å skyte litt hurtig på jaktfelten for å utfordre meg selv. Likte i alle fall det før, så får jeg se om jeg treffer like bra nå om dagen - sannsynligvis ikke. 

Link to comment
Share on other sites

Du skriver i første post at du tenker halvauto i 223. 223 er vel i spedeste laget på gris. Ut over det, kjør på, men merk deg det som er skrevet om hva som kan komme av framtidige forbud. Så slipper du å bli overrasket om det skjer.

Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, Jompen skrev:

Vapenansvarlig, poenget er at jeg først og fremst skal bruke børsa til jaktfelt. Så er suget etter å begynne med småviltjakt kommet etter mange års opphold også. Jeg vil først og fremst finne meg ei børse som kan fungere til begge deler (feltskyting og jakt).  Jeg tror ikke jeg skal begynne med dynamisk nei (jeg er ikke typen). Jeg har meldt meg opp til jaktprøven neste måned, så får vi se.  Utrolig det skal være så problematisk å velge seg ut ei børse etter egen fri vilje.  Jeg kan ikke skjønne at for eksempel fem patroner i magasinet er noe å la seg skremme av. At man skal bli tvunget til å melde seg opp i dynamisk for å kjøpe ei børse med halvautomat er ufattelig idiotisk. Kan nevne at kona opprinnelig er fra Litauen, men født i Norge. Familien hennes har gård og jaktterreng  i Litauen og jeg tenker på villsvinjakt. Derfor er halvautomat foretrukket blant annet. Så liker jeg å skyte litt hurtig på jaktfelten for å utfordre meg selv. Likte i alle fall det før, så får jeg se om jeg treffer like bra nå om dagen - sannsynligvis ikke. 

 

 

Om tanken også er jakt på gris ville jeg gått for noe litt grøvre en 223.. en BAR av noe slag i 3006 kanskje? Evnt sauer 303, kjempe børse. :)

Link to comment
Share on other sites

Utvalget i halvauto .223 er nok dessverre så smalt at du bør anta at du må opp på .308W hvis du skal ha halvauto som er lovlig etter ny forskrift.

Det er jo mulig å ha en halvauto i .308W som "universalrifle" (med de kompromisser det medfører) og en lett og hendig boltrifle i .223 til "traskejakt".

Hva i all verden @Vapenansvarlig fabler om vet jeg ikke, og det er ikke særlig relevant til ditt spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Jompen skrev:

Hei, ja sauer 303 er nok den jeg vil gå for etter flere timers søking i går. Merkel Sr1  i 30-06 er også aktuell. Men så var det harejakta da, der hadde jeg virkelig kunne tenkt meg .223. 

Har skutt mindre vilt enn hare med .308 og de dør uten å bli most om du bruker rett kuler. Kjør på :)

Edited by Mas-36
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...