Jump to content

Systemrifle med kikkert montert på løpet


RikiaR

Recommended Posts

Eg er på jakt etter ei systemrifle hvor kikkerten er montert på l;pet istedenfor på låskassa.

 

har lenge syns at Ritter & Stark sin SLX såg veldig lovende ut men etter drifts problemer og et veldig lite utvalg kaliber selv etter en stund i markedet er eg ikke ovrbevist.

 

Blaser R8 er den andre eg vet om men den er e ikke helt fortrolig med heller.

 

Er det noen som har andre forslag?

Skal i første omgang ha 6.5 creedmoor + et .22 kaliber (gjerne med samme hylsediameter som det store kaliberet slik at eg slipper å byttesluttstykke som .220 swift 

 

Link to comment
Share on other sites

Litt off topic men, hvorfor ikke prøve S&L sin Classic med en picatinyskinne på kassa?
Min er iallefall dønn presis med skifte av både kikkerter og løp om hverandre..

Du har jo ikke så mye å velge i dersom du ikke vil ha Blaser..
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke noe problem med å se den ekstra opplevde tryggheten med å ha kikkert montert på pipe, og er i tenkeboksen på Blaser selv, men ikke først og fremst for å få kikkertmontasje på pipen. Har i likhet med FEVIK bare gode erfaringer, og ikke opplevd treffpunktforandring med min S&L (classic) Traveller.

Du får S&L piper i 6,5 CM og 22-250.

 

At jeg i det hele tatt vurderer Blaser er totalt meningsløst, og bør ikke tillegges noen vekt, men poenget er vel at det uansett er S&L og Blaser det står mellom for min del. Akkurat nå. Fordeler og ulemper med begge.

 

20180417_203912.jpg.5af86564ecb5755794c9debe879030c4.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På ‎06‎.‎05‎.‎2019 den 6.09, msteiro skrev:

Heym har også kikkert montert i løpet,

 

På ‎05‎.‎05‎.‎2019 den 18.08, RikiaR skrev:

kikkerten er montert på l;pet istedenfor på låskassa

Det finnes siktekikkerter som monteres i løpet. Jeg er en av dem som har brukt dette mye, men verdien av slike systemer for rifler er nok begrenset om man vil skyte med våpenet.

Munningskikkert er noe som monteres inn i munningen på artilleri for å stille inn løpets senterlinje mot siktemidlene på våpenet eller mot ildledningssystemene. Det finnes tilsvarende som monteres inn i kammerenden på løpet.

Disse har samme funksjon som de collimatorene som brukes for å grovinnstille kikkertsikter.

Ellers bør kammerets medlemmer vite forskjell på løp og pipe. I forslag til ny våpenforskrift har selv politiet oppfattet den forskjellen.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Kan dere ikke diskutere sak istedet for form når det overhodet ikke er tvil om hva saken gjelder?

 

Dere skremmer vekk enkelte fra å skrive om saker på forumet fordi de ikke er helt sikre på formen. 

Edited by Torf
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Klokken var 06:09 på en mandag, grammatikken hadde ikke våknet ennå ;) Selv om riktigheten kan diskuteres...

 

Det dere burde fokusert på er at på Heym festes ikke kikkerten på pipen, men låskassen, som er en del av det som skiftes istedenfor kun pipen.

Og utvalget i finisher og kaliber er ganske imponerende.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Torf skrev:

Kan dere ikke diskutere sak istedet for form når det overhodet ikke er tvil om hva saken gjelder?

 

Dere skremmer vekk enkelte....

Om en vil at forumet skal framstå som noenlunde «seriøst» synes jeg at feil bruk av ord, begreper og betegnelser når det gjelder «faget», er noe som burde kunne kommenteres ( slik at det ikke får «sette» seg). Jeg vil iaf sette pris på å bli korrigert om jeg er ville veier.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

38 minutter siden, AsgeirK skrev:

TC encore og Blazer K95 festes vell kikkert på pipa ?:) Sikkert ikke kiplauf TS er ute etter men

Har allerede en TC Contender og den er bra til sin bruk og har kikkerten montert på pipa.

men i mine øyne ikke helt ei fullstendige rifle til jakt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

På 6.5.2019 den 6.09, msteiro skrev:

Heym har også kikkert montert i løpet, da låskassen er en del av det som byttes ut sammen med løpet. Du kan da også veksle mellom vanlig bolt og rettrekker. 

Hvilken Heym er dette? Finnes det noen film som viser hvordan systemet fungerer? 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Ok, da forstår jeg ikke helt dette med att låsekassa er en del av det man bytterut når man bytter løp? Eller kanskje jeg forstår med da må det vel være ekstremt dyrt å bytte løp? 

 

 

Aannerud

Edited by Aannerud
Link to comment
Share on other sites

Når du bestiller nytt "løp" får du med selve låskassen også. Avtrekk og magasin etc sitter igjen i stokken. Så kun to skruer i hele riflen. 

Så du kan ha en original SR21 rifle (bolt) skru løs låskassen/løpet, og sette i en SR31 (rettrekker) låskasse/løp. 

 

Låskassene koster fra 950 til 3000 euro, avhengig av gravyre, profil og kaliber etc. Da mener jeg sluttstykke og magasin er inkludert også. Tysken min er ganske rævva.

 

https://heym-fabrik.de/wp-content/uploads/pdf/modelnr3.pdf

 

https://heym-fabrik.de/wp-content/uploads/2019/01/Preisliste-Endverbraucher-Heym-01-2019-final-web.pdf

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, bback skrev:


Av nysgjerrighet. Hva legger du i begrepet "ikke helt fortrolig"?

Selve børsa fra alt eg kan dømme bra den men eg liker liker ikke forenings modellen og økosystemet rundt.

 

Link to comment
Share on other sites

På ‎05‎.‎05‎.‎2019 den 18.08, RikiaR skrev:

eg slipper å byttesluttstykke som .220 swift

220 swift har annen hylsediameter enn  det som er vanlig. Så vidt jeg husker er hylsen en modifisert 6 mm Lee navy.

22-250 har samme hylsebunn som 308 og 30-06 og er et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

Bunndiameteren er vel lik, men Swift er en «semi- rimmed» hylse. Mulig det betyr noe ift utdrager etc. Eller kanskje ikke. 22-250 er jo iallefall et trygt valg.

 

Steyr har forresten et systemvåpen, hvor festeskinne for kikkert er festet i pipa. Her kan du bruke vanlige montasjer tilsv. Weaver/picatinny, tror jeg

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=112&prodid=14589

Link to comment
Share on other sites

Her har jeg husket feil, både diameter og tykkelse på rim er innenfor det som sluttstykketbunn og ekstraktor kan håndtere, det er selve kroppen på hylsen som har mindre diameter.

Men likevel mener jeg at 22-250 er et bedre valg.

Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, spindrift skrev:

Bunndiameteren er vel lik, men Swift er en «semi- rimmed» hylse. Mulig det betyr noe ift utdrager etc. Eller kanskje ikke. 22-250 er jo iallefall et trygt valg.

 

Steyr har forresten et systemvåpen, hvor festeskinne for kikkert er festet i pipa. Her kan du bruke vanlige montasjer tilsv. Weaver/picatinny, tror jeg

https://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=112&prodid=14589

Disse to er såpassa ballistisk like at om 22-250 passer bedre i utdraget så kan eg gjerne bruke den og. Og om eg ikke husker feil burde det være littegrann lettere å skaffe ammo til 250 også...

 

Kan virkelig ikke finne noe Steyr system...

Den du linket til har da så absolutt en picatinny på låskassen og ikke pipa?

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, RikiaR skrev:

Selve børsa fra alt eg kan dømme bra den men eg liker liker ikke forenings modellen og økosystemet rundt.

 

Aha. Ja de vet i hvert fall å ta seg betalt. Det skal være sikkert. Utover det har jeg ikke noe negativt å si.
 

Har selv 2 stk R8. Classis Sporter for standard 17mm pipe  og en Professional Success med for 19/22mm piper. Har også en K95.
Alle med kikkert montering på pipa (og Blaser sin original montasje - gjerne kombinert med skinne - er suveren).

Har 6 piper/kalibre til nå (snart 7), men hadde nok klart meg med 1/2 parten. Lysten på ett nytt kaliber er hovedproblemet med å skaffe seg en knall bra systemrifle.....og man skal jo ha optikk til pipene i tillegg.

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...