Jump to content

Hva gjør jeg feil?


seawolf

Recommended Posts

Skyter Glock 17 gen 5 i Production for moro skyld på lokalt klubbnivå (Trøndelag og Nordmøre), klasse SS.

Dette er tredje Glocken min, og jeg liker pistolen selv om den har handicap i forhold til mere "renrasede" IPSC-pistoler.
Den er innskutt midt i med tanke på poppers og stål og der funker alt bra, men når tempoet øker på pappblinker, drar jeg skudda ned og til venstre.

Dobbel A, blir lett A og C, eller C og D.
Jeg har prøvd å lese meg opp på hvordan holde pistolen, stive armer, prøve å få gode avtrekk, ikke nappe for mye  osv osv.
Men i kampens hete skjer noe og det går til venstre og ned.
Finns det en easy fix (pistolen blir ikke solgt ;) ) som kan få meg inn på skiva, og hva gjør jeg feil ?

dssn3.jpg

dssn1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke skutt dynamisk så lenge, eller dvs jeg tok kurs for 5 år siden, men aktiviteten har vært lav de tre første årene. Uansett så er det spesielt to ting jeg synes er veldig utslagsgivende, det ene er grepet, både med primærhånden (komme høyt opp og klemme hardt med handbakken ala Bob Vogel) og støttehånden (plassering og klemme hardt/fast) det andre er å faktisk se på forsiktet. Det siste høres banalt ut, men jeg synes det er supervanskelig når det skal gå fort. Jeg tar meg selv i å se på blinken stadig vekk. Dette funker jo fint opp til 7-8-9 meter, men på litt lengre hold og med ns involvert så spiser det poeng 😔 I det siste har jeg byttet til plain svart korn, og jeg lurer på om ikke det hjelper meg til å skyte bedre på lengre hold fordi det tvinger meg til å konsentrere meg om siktebildet, og ikke bare trykke av når jeg ser tyttebæret på målet 🙃

Edited by Apelars!
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke nødvendigvis napping som er problemet, problemet er at du ikke holder våpenet rolig når du napper, det kommer jo litt an på hva man mener med napping. Men det har blitt mer og mer vanlig i dynamisk skyting å "slap the trigger", altså at man har fingeren mer eller mindre helt av avtrekkeren, og bare slår på avtrekkeren når man skyter. Men for at du skal treffe når du gjør det så fordrer det selvsagt at du har  veldig godt grep på pistolen. Klemme til fingrene blir blå er det noen som sier. Hvis du ser på videoer med Leatham hvor du ser pistolen fra siden så ser du at han går helt av avtrekkeren, også drar til på hvert skudd. De fleste baneskyttere vil vel snu seg i grava når de ser sånn avtrekksteknikk, men i dynamisk skyting, hvor vi uansett er nødt til å holde jævlig hardt i pistolen for å kunne skyte fort som funker den teknikken, og du kan fint banke på alfaer i høyt tempo på 30-35 meter.

 

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg er motsatt med glock, napper når jeg skyter sakte 😛 

Men helt seriøst, glock i prod er å kjøpe seg handicap, instant 5-10% ned, kanskje mer om man ikke er dreven på glock. 

Mange som er dritgode i NSF felt, napper og skyter alfa mike NS, vi så dette i helgen, vi snakker litt trange NS på 15-20 meter, så er det helt krise. Mye her er mentalt, mye er rutine. IPSC er vesentlig mer mentalt utfordrende da du har maaaaaaaaaaange faktorer som skal arbeids inn på kort tid. 

Noen som skjøt vintercupen i hula i helgen? stage 1  der........ djiz så mange bom og NS det var. se på stats på SSI. Vi snakker sideveis bevegelse på 2 meter, men 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Cadence er absolutt en greie du ser de erfarne mestre og de ferske sliter med. 

Det jeg ofte ser er 1 siktebilde, 2 avtrekk, det funker på skiver som er nærmere enn 1-2 meter med godt grep, ikke noe annet. Jeg har 2 siktebilder på ganske raske splits, men når vi snakker 0.07-0.08 og sånn begynner det nødvendigvis bli mest avtrekk og mindre sikting. 

Skyte fort og presist på avstand er også noe overaskende få mestrer, mange skyter enten fort, eller presist. 

Men folk fokuserer veldig på superraske doubletaps, istedenfor bevegelse, trekk og strategi 😛 

Dette er også en av grunnene til at vi nå har veldig gode seniorer. 

 

Se på resultater fra helgen, velg combined, se classic minor morten kløv... banka alle i prod :D og han er senior. Samme med syversen i standard. 

Raskeste skytter i helgen var lav 8 sekunder på stage1, og stage 2, men stagewin var høyere på begge. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et par ting er ganske sikkert, og det første er at jeg ikke holder pistolen hardt nok, og kanskje blir grepet litt lavt når det skal trekkes raskt og komme i posisjon med pistolen.
Det andre er at jeg nok ikke holder armene strake og låst (som jeg tror jeg gjør), men ender opp med en tilnærmet Weaver Stance innøvd for mange herrens år siden for tohånds revolverfelt.
Det var det som var susen på 60 og 70 - tallet....
Dermed ender aksen på pistolen, noe skjevt i forhold til høyrearmen, i tilfelle det betyr noe .. ??
Så her må det uten tvil trenes på detaljer.
Uansett, for en gammel gubbe, så er dette helt ok tidsfordriv selv om jeg nok aldri kommer "på pallen", pluss at miljøet der jeg skyter er alle tiders   :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, aps skrev:

Men folk fokuserer veldig på superraske doubletaps, istedenfor bevegelse, trekk og strategi 😛

Dette er jo de talentløses trøst egentlig; man kan bli ganske god uten å egentlig være superrask til å skyte i denne sporten :)

Dog synes dette er veldig vanskelig å trene på.

Nå er jo jeg litt sløv som ikke har tenkt så veldig mye på dette til nå (jeg har litt for mange hobbyer) men jeg har jo begynt å forstå at ikke bare er strategi viktig, det er også viktig å tilpasse strategien etter stagen 😂

 

Tror det var en videomontasje av MK jeg så for litt siden, det ser jo ut som om han beveger seg i fortfilm, men når han stopper for å skyte så går det ikke superfortfort. Resultatet blir uansett veldig smooth, og skytingen ser jo ut til å betale seg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er masse å hente på å være veldig god på alt det andre enn skyting, jeg kjøpte openpistol og skøyt med opp i Aklasse i løpet av et år ca. Men jeg hadde jo en del erfaring fra rifle på forhånd. Men sånne ting som å bevege seg eksplosivt og effektivt, gjennomføre stagene optimalt osv. er ikke noe du trenger å trene noe særlig på du må bare ha fokus på det. Se masse på video av toppskyttere, og observer hvordan de løser ting. Se på video av seg selv i tredjeperson kan også være en vekker. Ofte tror man at man beveger seg rundt kjapt som f, så ser du på video etterpå og ser at du er treig som sirup :mrgreen:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Se på video av seg selv i tredjeperson kan også være en vekker. Ofte tror man at man beveger seg rundt kjapt som f, så ser du på video etterpå og ser at du er treig som sirup "

 

 

Det siste der har jeg sluttet med, fordi jeg ble bare sur over at folka som filmet meg bestandig skulle filme med sånn saktefilm kamera 🙄

Altså , min subjektive opplevelse av gjennomføringen av en stage stemmer overhodet ikke med den objektive virkeligheten. Og det går begge veier. Jeg føler jeg står og sikter en evighet, og det går ganske fort, og jeg føler at dette gikk ganske fort og det tok en evighet 😆

Men jeg har erfart en del at jeg som regel bomber ut om jeg gir for mye gass, så jeg føler jeg har mest å hente på å roe ting ned en del istedenfor å gå for en all or nothing aproach.

Og det er her temposkiftene kommer inn: å bevege seg fortfort, men skyte langsomt nok til å ha gode treff. Hjernen min sliter fært med disse to ytterpunktene. Faktisk såpass mye at jeg på mange måter har tenkt at det er lettere å trene meg opp til å skyte bedre i raskt tempo enn det er å få roet hjernen min nok ned til å skyte langsommere og mer disiplinert når timeren går.

Edited by Apelars!
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Vanligvis begge.
Det første går  litt ned og  til venstre, vanligvis en A  i ytterkanten.
Deretter kommer nummer to, 5 til 10 cm til venstre og litt ned for den igjen (naturligvis noe avhengig av avstand og skivestørrelse).
Av og til slår jeg til med en C og D på samme måte.
Pistolen er som sagt riktig innskutt, poppere og stål går på første skuddet, men der tar jeg meg litt tid og sikter.
På skivene blir det kamp mellom tid og presisjon, og der gjør jeg noe feil....
Men innimellom kommer det flere dobbel A også, så det er ikke helsvart ;)

 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

På 25.2.2019 den 17.23, Apelars! skrev:

Ofte tror man at man beveger seg rundt kjapt som f, så ser du på video etterpå og ser at du er treig som sirup 

Det motsatte kan også være tilfelle. Jeg skøyt en stage demonstrativt seint en gang (jeg hadde gått lei men hadde kommet så langt at det var like greit å skyte den ferdig). Fremfor å løpe rundt fant jeg en posisjon hvor jeg klarte å nå alle skivene, gikk rolig dit og tok meg god tid. Det rare var at jeg scoret latterlig høyt på den stagen, rett og slett fordi jeg hadde strøkne treff. Tiden var ikke så ille som jeg trodde heller, å løpe rundt tar ofte mer tid enn en tror.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

generelt er det ikke noe som heter doubletap, det er 2 raske skudd med respektive siktebilder 😛 

Klarer du ikke å skyte, det jeg (og flere) har kalt for raske dobbelt skudd, som nå poppulært kalles "doubletap" da?  :)  To skudd så tett på hverandre, at det skjer i samme rekylbevegelse? Da sikter en ikke på andre skuddet. Har vært brukt i Norge på korte hold. Og under 8 - 10 meter, er det vel ikke nødvendig å sikte (se korn og skur) på første skuddet heller. :) Dette må da være doubletap?

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, aps skrev:

du må vite nøyaktig tid på alle flytt, skiveskift, skudd, magbytter osv.  Stagetid og hitfactor er utregnet ofte før walkthrough

Vidar N var mester på dette, helt fra begynnelsen av "dynamisk skyting" på 70 tallet. Kalkulatoren var raskt fremme. :)

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Geco5 skrev:

Klarer du ikke å skyte, det jeg (og flere) har kalt for raske dobbelt skudd, som nå poppulært kalles "doubletap" da?  :) To skudd så tett på hverandre, at det skjer i samme rekylbevegelse? Da sikter en ikke på andre skuddet. Har vært brukt i Norge på korte hold. Og under 8 - 10 meter, er det vel ikke nødvendig å sikte (se korn og skur) på første skuddet heller. :) Dette må da være doubletap?

 

 

Vis meg gjerne det en dag på 10 meter   uten å droppe poeng med hullene nærmere enn 10cm ;) da < 0.10 splits, noe over det er jo prikken rolig og tilbake 

Mange trekker av 2 ganger på 1 siktebilde og prøver time det i rekyl bevegelsen, fellesnevnern er at veldig få gjør det bra 

Link to comment
Share on other sites

18 timer siden, seawolf skrev:

Vanligvis begge.
Det første går  litt ned og  til venstre, vanligvis en A  i ytterkanten.
Deretter kommer nummer to, 5 til 10 cm til venstre og litt ned for den igjen (naturligvis noe avhengig av avstand og skivestørrelse).
Av og til slår jeg til med en C og D på samme måte.

 

 

Trigger control er et godt engelsk uttrykk. Det beskriver hva du behøver. 

 

Siden du skriver at du skyter ipsc for moro skyld antar jeg at du har endel å gå på her. Ref også Aps's kommentar om double-tap: ett siktebilde pr skudd selv når det går sterkt. Har du det? Jeg tror nei. Isåfall ville du visst at du bommer.

 

Det er ulike oppfatninger av hvordan ipsc skyting skal gripes an, diskutert her: Rob Leatham og andre foretrekker hardt grep og trigger slap på korte hold, men man skal være på et ganske annet nivå for å få det til å funke. Brian Enos (også blant navnene på -80-tallet) er blant dem som foretrekker et noe svakere grep, men som skal ha siktebilde for hvert skudd. Michael Plaxco (nok en) tar opp viktigheten av termen 'followthrough' - klassisk blant baneskyttere.

 

Jeg tror at feilen du gjør er at du napper. Jeg foreslår at du tar et steg tilbake og begynner å skyte langsommere med fokus på siktebilde (=ikke nødvendigvis fokus på forsiktet i ipsc skyting) og kontrollerte avtrekk med gode treff, og deretter øker farten. Hvis du gjør det omvendt ender det som nå: du kan ikke bomme fort nok.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Napping er et begrep som veldig få beskriver korrekt, og har ingenting med avtrekkerfingerens bevegelse på avtrekket å gjøre, men om hva du gjør med våpenet i det du skal til å ta et avtrekk.

 

Det som blir folkekjært beskrevet som "napping" er i realiteten hjernen din som sier "faen, nå smeller det - jeg må holde igjen" og så flytter du siktene før skuddet har gått.

Det du gjør feil, mest sannsynlig, er at du holder alt for svakt med begge hender, men da spesielt svakhånd. Man må holde mye hardere enn man tror. Videre så klarer du ikke å isolere avtrekkerfingeren under avtrekket, men trekker av med hele hånda og underarmene.

 

Å begynne å skyte saktere er IKKE fixen, da det ikke er problemet - du må holde hardere og skyte raske skudd i serie slik at du får forståelse for hva som må til for å kontrollere rekylen.

Bill Drill er fint, her en gjennomføring fra meg med en BUL SAS II i .40S&W:

https://www.youtube.com/watch?v=JbcfLlvdzQs

 

Under tørrtrening så fikser du dette ved å gjøre følgende:

Sett timerens par-tid på random

Sikt inn tom pistol mot en tom vegg, og prep avtrekket slik du foretrekker

Start timeren, og på pipet så tar du avtrekk så fort du klarer - fokuset er å isolere avtrekkerfingeren

Målet er at du skal kunne ta avtrekk uten at siktene rører seg.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg vedder på AGRs metode, men det er jo i grunn litt av det samme som Leatham skriver. Jeg har også brukt samme metode på tørrtrening hjemme. Jeg kjører bill drill tørrtrening og starter i sakte tempo, og øker tempo til jeg ser at våpenet begynner å bevege seg. Deretter fokuserer jeg på å finne riktig grep og grepsstyrke og grep som gjør at jeg kan ta raske avtrekk uten at våpenet beveger seg. Det er jo i rask skyting problemet melder seg, ta rolige avtrekk riktig er allerede på plass. Man må finne ut hvilken teknikk som gjør at man kan ta raske avtrekk uten at våpenet beveger seg og få dette programmert inn. Det kan være små nyanser i hvordan man holder våpenet, hvor mye grepsstyrke man har på hver hånd og hvordan man utfører avtrekksbevegelsen.

Link to comment
Share on other sites

Du misforstår. Jeg bruker 5 sekunder på å gå forbi sakte tempo, bare for å komme opp i det tempoet hvor problemet begynner. Det handler bare om å isolere hvilken skuddtakt som fungerer og hvilken som ikke fungerer. Og så trener jeg på å gjøre riktige avtrekk i raskt tempo. Det har etter min mening ingen hensikt å trene på avtrekk i sakte tempo for å løse et problem med å skyte fort. Da det er to helt forskjellige ting.

Jeg prepper ikke avtrekket, jeg slapper avtrekkeren hardt, og jeg slipper ikke opp noe reset, jeg går øyeblikkelig av avtrekkeren etter avfyrt skudd og slapper igjen. Du har ikke tid til å preppe avtrekket i dynamisk, den tiden du bruker på det er tid du skulle brukt til å avfyre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Aner ikke hva jeg gjør med grep og sånn, men får til cadence ved avstander ganske bra.

 

Jeg ved nøyaktig hvor lang reset, posttravel og pretravel jeg har, bytter jeg til pistol med "feiljustert" avtrekk der en av faktorene er for langt utenfor toleranse får jeg ganske rare trigger freezer.

Om avtrekk er 500 eller 1000gram spiller ikke så stor rolle, men får jeg glock med langt og tungt alt mulig.. yeah. 

Litt fin ting med prikk er at man ser hva man gjør feil i avtrekket da prikken jo vil begynne stikke av før smell. 

Link to comment
Share on other sites

ja, selv om jeg ikke har noe bevisst forhold til pretravel, reset osv siden jeg går helt av og på så får jeg også helt merkelige triggerfreeze om avtrekket er er annerledes enn jeg er vant med, det er akkurat som fingeren skal ta avtrekk, også er ikke mostanden eller lengden sånn hjernen er vant med så sier hjernen i løpet av hundredels sek omtrent.....STOOOOPP....veldig slitsomt når sånt skjer. Jeg skøyt f.eks NM propd optics i fjor, og mange ganger stoppet fingeren mitt i første double action avtrekket.

Link to comment
Share on other sites

aps er norgesmester i opendivisjon, agr416 er en av landets beste standard divisjon skyttere og jeg er A klasse i open etter å ha skutt pistol noenlunde aktivt de siste par årene, har skutt topp 10 i flere L3 og var på riflelandslaget fra 2013 til 2017 med en bronsemedalje i NM 2gun blant annet. Så vi har sånn rimelig kurrant peiling på pistolskyting.

  • Like 4
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

Det som blir folkekjært beskrevet som "napping" er i realiteten hjernen din som sier "faen, nå smeller det - jeg må holde igjen" og så flytter du siktene før skuddet har gått.

Enig i det meste som sies over her, men vil legge til en type napping til. "Napp"/ ufrivillig/ instinktiv-for hard bevegelse av avtrekkeren som fører til bevegelse i våpenet, som følge av at skytteren så gjerne vil treffe midt i. Han presser ikke (altså, et korrekt avtrekk er et pressavtrekk, uansett hvor raskt) men han napper av når han ser siktene er midt i, istf å presse når de vingler rundt midten..

Denne feilen er temmelig synlig blant de fleste uerfarne rifleskyttere, og også hos mange relativt erfarne, som har begynt i voksen alder. OG den er veldig synlig ved f.eks. skyting med finpistol - der er det kanskje hovedgrunnen til spredning på skiva.

 

Sitat

 ta rolige avtrekk riktig er allerede på plass

Dette er vel mye av poenget - det nytter ikke å lære seg å skyte fort før en kan skyte sakte.

 

 

Ad "doubletap" så har jeg lyst til å definere det som to skudd på en sikteprosess. Jeg har for lite erfaring, og er ikke godt nok med grovpistol til å mene noe om hvor godt det fungerer (skal jeg treffe noe med 9mm så må jeg sikte to helt separate ganger - grepsstyrke og holdeteknikk avgjør hvor fort det går, og jeg kan ha flaks), men med god avtrekk/ fingerkontroll så virker det utmerket på finpistol, og enda mye bedre med rifle. Det er vel også mye av grunnen til alle kompensatorene vi ser på dynamiskrifler, rekylbevegelsen er så liten, og blinken så stor, at en kan gjøre veldig store "avtrekksfeil" før en bommer.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Avtrekkerfingeren din klarer IKKE å flytte våpenet, det er bevegelse i andre deler av kroppen din som fører til "napping"......

 

Man isolerer derfor ikke avtrekkerfingeren, og flytter på andre ting. Hvor hardt eller hvor kjapt man trykker inn avtrekkeren har ingen ting å si i denne diskusjonen.

 

Jeg ser siktene mine uansett hvor kjappe splits jeg skyter - ikke at jeg drar .13 splits med min pistol da.

 

Folk må slutte å overdrive hvor lang tid man trenger å bruke på sikteverifisering for hvert enkelt skudd. Man tilpasser siktebildet og tempo på skyting ut ifra hvor vanskelig skuddet er. Det er forskjell på en skive på 2m og en skive på 25m, det er og forskjell på en åpen skive og en skive med en trang no-shoot.

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, slemmo skrev:

aps er norgesmester i opendivisjon, agr416 er en av landets beste standard divisjon skyttere og jeg er A klasse i open etter å ha skutt pistol noenlunde aktivt de siste par årene, har skutt topp 10 i flere L3 og var på riflelandslaget fra 2013 til 2017 med en bronsemedalje i NM 2gun blant annet. Så vi har sånn rimelig kurrant peiling på pistolskyting.

 

Det var noe sånt jeg forestilte meg.

 

Og metodene dere beskriver er sikkert fint for noen som er på det nivået.

 

Men det er ikke det vi har for oss her.

Link to comment
Share on other sites

Sitat

 

Folk må slutte å overdrive hvor lang tid man trenger å bruke på sikteverifisering

Mnja, jeg kommer ikke forbi at jeg bruker veldig mye mer tid på det enn aps for eksempel - fordi jeg trener mindre på det..

 

Sitat

Hvorfor ikke lære seg det riktige først?

Alt annet er galskap. Lærer du deg noe uoptimalt som en snarvei, så er det det som sitter, og vil være veldig vanskelig å avlære. Jeg underviser jo unger i skyting - og noen av de som er vanskeligst å få rett teknikk inn i er de som "kan det", de som har skutt"masse på hytta" med pappa og bestefar. De har da gjerne skutt med grovkalibrede jaktrifler, uten instruksjon i hvordan avtrekk skal tas, og røsker gjerne til med 1cm tilfart foran avtrekkeren - i tillegg til at de gjerne har skudd med jaktriflene til opphavet, for det er jo mest karslig - så de har da også godt innarbeidd "knip igjen øya og stram alle muskler"-refleks... Lillesøster som ikke fikk prøve lærer gjerne å skyte 22LR svært så bra på et par treninger, mens storebror sliter i evigheter.

 

Sitat

Da er det ikke håp for oss

Nå km jeg til å tenke på da en TV kommentator skulle forklare fysikken bak at Katarina Witt ikke kunne klare like mange rotasjoner på et hopp som de syltynne kinesiske småjentene på 40kg... Dere har jo en fordel ved rettlinjet bevegelse da ;)

 

Sitat

TS kan jo å skyte presist sakte, trenger ikke lære det.  Han har problemer når skuddtakten går opp. Da er det der man må fokusere treningen

Her kjenner jeg meg igjen - og jeg tror måten å få opp farta på er å gå litt sakte fram ;) Altså øke farten veldig gradvis, istedenfor å gunne på råfort. Da blir det slurv og uvaner. Starte med å kutte unødig tidsbruk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...