Jump to content

Hva gjør jeg feil?


seawolf

Recommended Posts

8 minutter siden, slemmo skrev:

TS kan jo å skyte presist sakte, trenger ikke lære det. ;) Han har problemer når skuddtakten går opp. Da er det der man må fokusere treningen.

 

Dansken siger også lige akkurat.

 

Så man begynner rolig og øker på.

 

Man begynner ikke i 90.

 

Jeg tror at jeg har fått frem poenget mitt nå, mer av dette blir smør på flesk. 

 

Jeg skal heller følge (mot)argumentasjonen fra sidelinjen - hvis jeg ikke detter uti 😃

Link to comment
Share on other sites

Skal man bli god på å skyte fort, så må man skyte fort. Man blir ikke F1 sjåfør bare fordi man pendler til jobb med bilen hver dag, og kjører litt på motorveien.

Det er ingen uvane å lære seg å skyte fort, det er heller omvendt - at folk som kun kan skyte sakte ikke tror at man kan skyte fort.

 

Det er så mange myter om skyting innenfor dette segmentet av idretten, som folk må legge fra seg.

 

Skyting er enkle prinsipper, men krevende å bli god på. Det beste må jo da være å lære seg det riktige først, dvs de grunnleggende tingene som grep, avtrekk, sikteteknikk, slik at man slipper å avlære seg masse unødige og dårlige vaner.

 

Her er et eks

 

Video fra den ene stagen på VC Runde 3 i helgen, litt teknisk krevende:

 

 

Veldig mange skyttere tror at de ikke klarer dette. Der er første hinderet - de spenner bein på seg selv mentalt.

Dette går heller ikke å trene på ved å skyte sakte - du må skyte i det tempoet som sekvensen krever.

Som en kompis sa til meg for nesten 10 år siden nå: "Det er ikke så vanskelig, du må bare gå ut og gjøre det"

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da er gamlingen tilbake :)
Masse gode råd, tips og erfaringer her, utfordringen er jo å klare å sortere det og omsette det i praksis.
Med såpass mye tilbakemelding, kan kanskje andre også ha nytte av alle tipsene som kommer her.

Tok en uformell runde i grustaket i dag, brente vel av ca 140 skudd totalt.
Satte opp 2x2 skiver (2/3 size) på ca 8 meter.
Vekslet litt mellom rolig skyting med gode siktebilder, og hurtigere skyting.
Glocken er jo lett, og uansett hvor hardt jeg holder, vipper den såpass at jeg må konsentrere meg å finne siktebildet igjen ved raske dobbeltskudd.

Fokuserte på godt og konstant grep, prøvde å gjøre ting likt fra gang til gang.

 

En ting som tok meg litt "med buksa nede" var at jeg flere ganger opplevde "flinch" på første skuddet.
Dette er jo noe som folk med litt respekt for rekyl ofte opplever, noe jeg skulle vært kurert for for mange herrens år siden.
Jeg har jo skutt en god del metallsilhuett med Ruger Super Blackhawk i 44 mag, en god del revolverfelt i både 38 Spes og 357 mag, pluss mye skyting med jaktrifler i 338 WM, 375 H&H og 375 Ruger.
Så rekyl eller rekylskrekk er ikke årsaken.
Jeg "tror" at når tempoet øker så prøver jeg ubevisst å møte rekylen/skuddet ved å pushe pistolen fram, noe som resulterer i at skuddet går lavt, et par ganger under skiva :(

Uansett så hadde jeg en fin runde og føler vel at jeg har identifisert ting jeg må ha fokus på og jobbe videre med.
Spesielt å holde hardt, strake armer, søke å få likt siktebilde hver gang, og unngå å dra pistolen ut av posisjon ved avtrekk (fri pekefinger) + sikkert en del andre ting …..

Hvor mye det hjelper er usagt, da jeg som sagt skyter SS, og ambisjonsnivået er å ha det hyggelig ;)

 

 

Bilder av skivene.
De 2x2 med åpne samlinger var første runde jeg skjøt og er typiske for når jeg skyter så raskt jeg kan.
De 2x2  med bedre samling er de to siste jeg skjøt, og her tar jeg meg litt bedre tid til å sikte, men  her også går det "relativt" kjapt unna.
Det ser ut som om fokus på å gjøre ting likt fra gang til gang har positiv effekt.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

IMG_20190228_111430_resized_20190228_121731771.jpg

IMG_20190228_111439_resized_20190228_121734724.jpg

IMG_20190228_114524_resized_20190228_121735695.jpg

IMG_20190228_114535_resized_20190228_121732885.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Prøv 3 skudd, 4 og 6 skudd også, så skal du se at morsomme ting skjer. 

For ditt skudd nr 2 er ofte bare  random pang, endrer du antall skudd endrer fokus. 

Jeg kan si rett ut at jeg ikke er noe glad i rekyl eller smell egentlig. Ivrig bruker av kompensator på alt av våpen, så litt ironisk på smell delen 😛 

fikk mobbet AGR416 litt i stad på chaaatten for at han ikke splitta under .10 på sterkhånd øvelsene, men som han poengerte... jeg har jo ikke rekyl, som jo var en ganske riktig betraktning :D 


generelt er mesteparten av tipsene her veldig bra, og fra bra skyttere i toppen, hva som er riktig for deg og hvordan du kan bruke det må man selv interpolere, men håper flere har nytte av tråden.


En ting jeg tok til meg veldig etter å ha skutt endel sammen med Jorge som faktisk vant VM, og VM overall er at han ikke skyter spesielt fort, han skyter ekstremt presist, han knuser alle på alfa prosent og effektiv bevegelse. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å gjøre som på den stagen AGR 416, Jeg ga gass, oooooog dro på meg 3 Mike's 😅 

Så joa... Jeg synes selv at jeg burde ha fått fått til å i alle fall ha hull i alle skivene på den stagen, men den gang ei 🙄 Jeg traff overhodet ikke på timingen på de bevegelige målene 

Link to comment
Share on other sites

Den stagen er jo ett godt eksempel på den knivseggen man balanserer når man velger løsninger på stager. Min selvtillit var god nok i forkant av denne matchen til at jeg hadde tro på at jeg kunne få til den løsningen. Resultatet viser at jeg burde ha holdt igjen, men mtp avstanden burde jeg ha 60-70 % sjanse til å få til dette. Helhetlig sett gjorde det at jeg hadde tre mikes på den stagen og dro på meg 2 ns at jeg falt 8-10% lenger ned på resultatlisten.

Jeg har en følelse av at jeg kommer til å trenge ett år med målrettet trening før jeg drar mitt laveste nivå opp til 70% på slike regionale matcher og cuper, og at skyting på bevegelige mål og temposkifter hvor trange NS er involvert burde utgjøre 50% av fokus for min del. 

Jeg har også tenkt en del på at jeg på nesten alle matcher jeg skyter har bommer eller dårlige treff som jeg ikke caller. Jeg aner rett og slett ikke at jeg ikke har gode treff 😅 det er vel også et godt tegn på at ting går litt for fort 🙄

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel på regning av hitfactor. For et par år siden når jeg arrangerte miniriflematcher i Oslo så gjenbrukte vi ofte stagene fra wintercup eller interncup pistol bare ved å gjøre små endringer tilpasset minirifle. I hovedsak basert på at man skyter en del fortere med minirifle enn pistol generelt. Så denne pistolstagen fra wintercupen (som forsåvidt var ganske enkel med openpistol i utgangspunktet:

 

 

Fikk alle skivene byttet ut til miniskiver, pluss at det ble lagt til en skive på midterste stativet, og swingeren hadde da også to miniskiver istedet for en stor, så etter mitt hode ville den da være på kanten å få til med den løsningen....og det var den jo. Boinget du hører på siste skuddet er jeg som skyter i tønna fordi swingeren akkurat blir borte bak og jeg måtte ta et til på siste visning. Hadde jeg skutt stagen en gang til skulle jeg klart det ved å måke på enda litt hardere, her snakker vi jo om at jeg var hundredeler for treg på siste skuddet bare. På dette forsøket skøyt jeg også to skudd i popperen for å få den fortere ned og utløse swingeren. Jeg kunne f.eks bare brukt ett skudd på popperen og dermed få det litt mer behagelig resten av stagen....men det var jo ikke det som var poenget her, poenget var å se hvor langt man kunne tyne det før det ble fiasko.

 

 

Stagen som kommer etter på videoen er ikke mye å se på, jeg hadde glemt å stille zoom ned til 1x og så ingenting, men tenkte at jeg får bare fullføre for jeg har ikke tid til å skru på kikkerten, men den tiden burde jeg tatt meg, for på de siste bobberene så jeg jo ikke noe som helst og måtte gå frem og tilbake osv før jeg fikk skutt ferdig 😆

Men uansett, dette er et eksempel på at man bruker erfaring og matte for å bygge en stage som tester de gode skytterene på en god måte.
Det er forøvrig også grunnen til at folk som er gode til å skyte ofte er bedre på å bygge stager, fordi de vet av egen erfaring hvordan en strage kommer til å bli skutt på forhånd.

Det kjedeligste jeg vet er stager bygget av middemådige productionskyttere. Det har en tendens til å bli....skyt her, flytt deg dit, stå der og skyt, flytt deg til neste posisjon og skyt litt osv. Ingen fart og dynamikk.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken divisjon de skyter tror jeg ikke har så mye å si på byggeferdighetene Slemmo. Jeg synes de kjedelige stagene er de som er laget av personer som tror at poenget er å tvinge/styre skytteren  inn i posisjoner som de har bestemt seg for på forhånd. Tror det tar endel tid (og noen virker aldri å komme dit) før forsåelsen av at det å skyte i bevegelse med mange alternative løsninger på en stage (selv om det bare er en fornuftig) er en kulere design en løp og stopp i luke stager.

Link to comment
Share on other sites

Neida, jeg satte det bare litt på spissen siden veldig mange nybegynnere skyter production, og i prod har man spesielt fokus på minor scoring....altså mindre skyting i bevegelse, og skuddtelling i større grad enn i std og open, som igjen påvirker flyten i en stage. og som ikke har lært å regne factor, eller har erfaringen som skal til for å visualisere hvordan en stage kan komme til å bli skutt. Det er jo gode skyttere som er dårlige på å designe stager også. Men noen av de kuleste matchene/stagene jeg har skutt ut fra mitt perspektiv og hvordan jeg synes det er moro å skyte er bygget av dyktige skyttere. Men jeg liker full gass og skyting i bevegelse, andre liker tekniske snipestager.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
På 25.2.2019 den 11.21, Apelars! skrev:

Jeg har ikke skutt dynamisk så lenge, eller dvs jeg tok kurs for 5 år siden, men aktiviteten har vært lav de tre første årene. Uansett så er det spesielt to ting jeg synes er veldig utslagsgivende, det ene er grepet, både med primærhånden (komme høyt opp og klemme hardt med handbakken ala Bob Vogel) og støttehånden (plassering og klemme hardt/fast) det andre er å faktisk se på forsiktet. Det siste høres banalt ut, men jeg synes det er supervanskelig når det skal gå fort. Jeg tar meg selv i å se på blinken stadig vekk. Dette funker jo fint opp til 7-8-9 meter, men på litt lengre hold og med ns involvert så spiser det poeng 😔 I det siste har jeg byttet til plain svart korn, og jeg lurer på om ikke det hjelper meg til å skyte bedre på lengre hold fordi det tvinger meg til å konsentrere meg om siktebildet, og ikke bare trykke av når jeg ser tyttebæret på målet 🙃

 

 

Det er en klassisk øvelse. På korte hold kan en skyte svært fort med målfokus, men når avstanden nærmer seg ti meter (?) blir det for unøyaktig, og siktefokus må til. 

 

Mange øvelser er lang opp mtp å få skytterne til å ta med seg supertempo og målfokus ut på mål lenger unna, og gjør man det bommer man. 

 

Trøsten er at det er veldig trenbart. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...