Jump to content

kaliber 270 lov til storvilt?


skabbrøv

Recommended Posts

  • 1 year later...

jeg har også 270, har prøvd å finne v-max kuler men ikke funnet noen til nå. men tenkte bare at hvis du vet om et sted som selger v-max til 270 så kan du vel lett kunne ta vare på pelsen? de skal jp fragmentere helt inni dyret og ikke gi noe utgangssår såvidt jeg vet.

 

ps: i tilfelle du finner så gi beskjed. har ennå ikke funnet noen...

Link to comment
Share on other sites

Ifølge europeisk tradisjon, og slik det var i amerika før, er det hullet i pipa, som er kaliberet. Dvs .27 kaliber er 6,85.

 

Kulene de forskjellige kaliberene bruker er typisk 0,2mm større enn kaliberet, for å fylle ut mellom bommene. Så .27 kaliber er ikke 7mm

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter spurte om 270 Win er lov å bruke på storviltjakt og som nevnt av flere.....det er lov.

 

Har en kompis som bruker dette kalberet på alt som har klauver, inkl elg.

Han jobbet en periode som bort i mot profesjonell storviltjeger for en av de større godseierne her i landet og har lagt ned en del elg med dette kaliberet i så måte og har mye erfaring i praktisk bruk av 270 win på storviltjakt

 

Hans erfaring går på at med 150 grs kule....den være bondet er 270 helt på høyde med alt av medium kaliber og er dessuten rimelig flattskytende i tillegg, om det teller som et argumet for å kjøpe ei rifle i over nevnte kaliber.

 

Er også sterkt undervurdet i diskusjonen ang kaliber egnet til langholds-skyting.

I hendene på dyktige skyttere på våre langholds-samlinger, har jeg sett rimelig tette gupper på druuuuuge hold, skutt med 270

 

Bare å gå for ei rifle i dette kaliberet, om en har lyst på det.

Link to comment
Share on other sites

270 W har litt mindre kulediameter enn 7 x 64 og 280 Rem, og litt grovere enn 6,5 - 06. Men disse patronene er i praksis like.

 

Jørund Lien har jo "falt pladask" for 280 Rem, og foretrekker nå den som "snauflate-kaliber" (han brukte før 30-338, omtrent identisk med 308 NM). Og jeg leste en artikkel om en proff viltforvalter på et svensk gods - han brukte 6,5 - 06.

 

Før var problemet med noen av disse kaliberne kuleutvalget - nå leveres de fleste kvalitetskuler både i 6,5, 270 og 280. Så dersom en skal ha ei normal lang kasse, er alle disse kalibrene utmerkede - men 6,5-06 er jo forbeholdt de som lader sjøl.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Syns 270 virker som ett interessant kaliber.

 

For min del blir det sannsynligvis til at jeg pensjonerer 30-06 til fordel for 300 WinMag.

Men så syns jeg 300'n blir litt overkill på rådyr, rev og slikt.

 

Så der kommer 270'n inn.. (Joda, ser at den kan være overkill også, men artig kaliber).

 

At den kan være en reserve til elgjakta ser jeg bare som ett stort pluss.

 

Men så til dette med ompressing av hylser fra 30-06, noen som har erfaring med det? Hadde i grunn vært veldig ok om det gikk an å omforme uten gløding, da får jeg omformet de 450 hylsene jeg har som er ferdig primet også, hehe.

 

Er det nødvendig å gløde hylsehalsene? Eller kan en omforme de 1-2-3-gangsskutte 30-06'ene jeg har slik de er?

 

Litt kjipt å måtte dumpe de boksene med 30-06 hylser jeg har.

Link to comment
Share on other sites

Omforming fra .30-06 til .270W bør gå glatt i en operasjon. Jeg har omformet .30-06 til 6,5-06 AI. Men jeg vil anbefale deg å glemme hele ideen om å bruke .30-06-hylser. Kjøp .270-hylser av beste sort, behandle dem pent, og ikke se deg tilbake. Du kjøper ikke en .270W for å spare penger, gjør du vel? I så fall er det jo mye bedre å IKKE kjøpe en .270W ;) Ei hylse koster 5-6 kr og holder fint 10 omladinger, dvs. 50 øre pr. smell. Kula derimot, koster minst 3 kr, og fort det dobbelte og mer. Og den får du ikke brukt opp igjen 10 ganger.

Link to comment
Share on other sites

Men jeg vil anbefale deg å glemme hele ideen om å bruke .30-06-hylser. Kjøp .270-hylser av beste sort, behandle dem pent, og ikke se deg tilbake. Du kjøper ikke en .270W for å spare penger, gjør du vel?

 

Vel, jeg er enig i at en ikke kjøper 270 for å spare penger, da kjøper en 6,5-55 :lol:

 

Men nå er det slik at jeg har en del normahylser til 30-06, og det kunne vært artig å bruke dem, ikke annet enn det... Har en svoger som mer enn gjerne tar over hylsene mine, og den ferdig ladde ammoen.

 

Hvorfor bør jeg glemme å omforme dem?

 

Hva menes forresten med gode hylser? Har fått godt tilbud på 270 hylser allerede, ca 3 kroner per stk for winchester, og det er jo billigere enn om en kjøper jaktmatch.

 

Men nå er det i grunn ikke prisen som er poenget, men å gjøre mest mulig selv, kortreiste kuler, hehe...

Link to comment
Share on other sites

Det går helt greit å omforme dem, men jeg hadde ikke giddi med mindre jeg måtte. Og jeg ville brukt nye hylser, til nød engangsskutt om det var eneste mulighet. Et argument for omforming kan være hvis du vil bruke Lapuahylser. Så vidt jeg kan se lages de ikke i .270W. For meg er et vesentlig punkt ved valg patron om det finnes Lapuahylser. 450 tennhetter koster 150,- kr. Eller omtrent en kaffe og et kakestykke pluss en brus. Ellers går det fint å dytte ut hettene også. Det hender jeg må gjøre det. Vernebriller er En God Ting... Det kan forresten være mange grunner til å omforme hylser. Bestefaren min var ivrig elgjeger og .30-06-skytter. Han gikk bort lenge før jeg begynte med skyting. Så som en slags nostalgihandling, så har jeg omformet en tomhylse fra han til 6,5-06AI. Den kunne kanskje vært brukt som en lykkepatron. Økonomisk sett vil også en 6,5-06 være mer fornuftig. Ihvertfall finnes det billigere kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er det bestemt, etter å ha diskutert saken med flere på jaktlaget, blir det en .270

 

Hvordan er det med løpslengde rundt omkring? Regner med det er lurt med så langt løp som mulig, men ser at Blaser leverer maks 56 cm :!: Er vel litt snaut til de tregeste kruttene det? Men en kan sikkert få til greie ladninger med N-150-krutt også...

 

Blir så jeg kjøper noen hylser, men også prøver å omforme. Så får jeg se hvordan det funker.

Rogne Våpen er ikke så dyre på hylsene sine, så 200 stk til å begynne med får jeg nok ta med.

 

Noen som har gode erfaringer med kuler?

Kunne tenkt meg noen som kan brukes til litt forskjellig, er i grunn ferdig med å lade 12-15 forskjellige til spesialformål.

Heller 2-3, en til trening som ikke er så kostbar, så en til jakt, og det er greit om de flyr ca likt. (også en lett v-max el. til kråka)

 

Liker Barnes TSX godt, og da har vel Sierra (evt Hornady) noen som flyr ca likt vil jeg tro?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått best resultat hastighet/presisjon med N560. Samme ladningen blir brukt på 140gr accubond og 140gr TSX. Begge gir bra presisjon, men Accubond er strået hvassere i min rifle.

Jeg er faktisk så fornøyd at jeg har slått meg til ro med disse ladningene, og ikke testet annet på årevis. (Men nå kommer jo accubond long range 150gr… hm..)

Link to comment
Share on other sites

Bruttern hadde .270 Win i sin tid, og var veldig fornøyd. Men vil ikke de forholdsvis lette kulene i raske ladninger gi litt vel høy hastighet til feks rådyr? Eller vil gode kuler "hindre" blodtrøsk i skrotten? Har en følelse av at litt tyngre kuler i moderat fart skaper mindre umoral i skrotten.

.270 Winchester er en nedstrupet .30-06 og er en total "overkill" til rev og rype hvis du skal bruke skinn av rev eller kjøtt av rypa.

Denne er jeg ikke helt enig i, kan iallfall snakke for .30-06 i så måte; glimrende til rype, gås osv med helmantelkule. Min erfaring er at .22LR ga mye mer splætt og søl enn ei helmantla Lapuakule i kaliber 30!

Link to comment
Share on other sites

270 Win er et supert kaliber til det meste vilt. Men skal du jakte rev og fugl er det kun heilmantel som er brukende. Hvis du skal ha fullt utbytte av 270'ens egenskaper(flattskytende med høy hastighet) er det viktig med gode kuler. Bruker du billigkuler vil slaktet ogte se ut deretter. Bruker homogene kobberkuler og slaktene ser finfine ut. Jakta tidligere med Oryx, dette gav og bra resultat. Jeg ville nok være forsiktig med varmintkuler i dete kaliberet, med mindre du får ned hastigheten. Gjorde noen forsøk for en del år tilbake på bever med varmintkuler. Synd å si at det var noe pent syn... Mesteparten av slakte og flåjobben hadde kula tatt seg av.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det med løpslengde rundt omkring? Regner med det er lurt med så langt løp som mulig, men ser at Blaser leverer maks 56 cm  Er vel litt snaut til de tregeste kruttene det? Men en kan sikkert få til greie ladninger med N-150-krutt også...

 

Norma 4 er nok et bedre krutt en 150. Til kuler tyngre enn 130 grains vil nok N560/MRP fungere best uansett løpslengde.

Den ene 270W her i huset har 58cm løpslengde (kort den også) og bruker samme ladning og krutt i denne som jeg bruker på 27"

Link to comment
Share on other sites

til trenings kuler har eg brukt winchester kuler som eg kjøper på xxl for 119kr for 100 kuler.135grain.har ikkje problemer med å få samlinger på 2cm med disse

til jakt bruker eg enten tsx eller pbp kuler..har skutt elg,hjort og rådyr med disse kulene og dei gir som regel knall og fall og meget fine slakt..lader 920ms i utgangshastighet...

 

270 er et meget godt allround kaliber til norsk jakt..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...