Jump to content

Hylsetromling


Jodda

Recommended Posts

Til hylsene er blanke er vel det vanlige... Kommer an på hvordan hylsene ser ut når jeg putter dem i trommelen, men det går fort en 3-4 timer før det er så rene som jeg ønsker... Da tromler jeg dem for å få dem rene, dvs fjerner sot fra hylsehals osv. Tromler før jeg gjør noe annet med hylsene... Vet noen bruker trommelen for å fjerne smøremiddel, det går sikkert en del fortere...

 

Pass på at hylsene er tørre før du kaster dem i, så slipper du klumper med media inne i hylsene...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Lest igjennom tråden her, men det skal gå greit å tromle hylsene uten å tørke de rene for fett? Eller vil de som noen hevder gi klumper i slipemediet? Pleier uansett å presse hylsene før de tromles, og da blir man jo frista til å ikke tørke de rene for hylsefett. Ikke den morsomste jobben..

Link to comment
Share on other sites

Har alltid tromlet hylsefettet av hylsene uten å tørke først, og har aldri hatt noe problemer med at "mediaet" klumper seg! Det byttes ut lenge før da det blir rimelig sort og møkkete ettehvert, men så helpresser jeg ikke så ofte heller, så det er kanskje noe med hvor ofte man kaster de i trommelen med fett på.......?

Link to comment
Share on other sites

Har bare brukt valnøttskall, funker greit, men de er litt grove, så hylsene blir mer silkematte enn blanke. I praksis betyr det lite, men hvis noen må ha dem speilblanke, så kanskje man skal prøve noe annet enn valnøttskall og med et par skjeer med poleringsmiddel oppi.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Fulgte med behandlet Lyman maismedia til trommelen min, og siden jeg ikke hadde tidsbegrep byttet jeg ut dette med Frankford valnøttmedia da tromletiden passerte 2 timer.

Dette valnøttmediaet skulle liksom være behandlet, men det var drastisk mye dårligere til å polere enn det opprinnelige maismediet, så jeg tømte ei hel flaske med kobber/messingpuss oppi. Da ble det omtrent like effektivt som det jeg byttet ut (heldigvis tok jeg vare på det, det skal tilbake etterpå)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg bruker trommelen primært til å grovvaske hylsene, og da holder det med 1-2 timer. For å få de skikkelig blanke bør de ligge 3-5 timer avhengig av hvor møkkete pussemedia er. Hylsene blir polert med fin stålull etter trimming uansett så de ser blankere ut enn når jeg kjøpte de :)

 

Polish trenger du mindre og mindre av etter hvert som du tromler med samme media da mediaen trekker til seg mye av polishen. Husk at kjøper du polish fra daglivarebutikken så bør du se etter om den inneholder ammoniakk. Det gjør messingen sprø!

 

For å forsikre meg om at hylsene ikke inneholder noe fastsmurt media veier jeg riflehylsene og visuelt inspirerer pistolhylsene. Jeg holdt nesten på å lade en 45 acp patron som var halvfull med fastsmurt media. Det kunne gått virkelig ille, så nå er jeg ekstra forsiktig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har en rcbs trommel som jeg bruker på mine 9mm hylser .så mitt spørsmål er.er det muli å få hylser som har ligget et år til å bli rene,har kjørt di i tromeln ca 10 timer og di ser akkurat ut som da jeg begynte å tromle di.har prøvd både fin og grov corncob men det samme er det samme.er det noen her på forummet som har no gode tips til meg?? :(

Link to comment
Share on other sites

tromelt noen rundt 100 år gamle 8x58rd hylser i firstprice jasmin ris som er passelig mettet med dillons hylsepolish. De ble da defintivt blankere og penere å se på (samt at med ris så får jeg fantastisk rene insider av hylsene. (!)

 

Er ikke alle hylser som blir blanke igjen, og da er teorien min at de nok har matriell skader /endringer/svekkelser som gjør atde ikke bør brukes. Men at du ikke får rene hylser som har ligget i et år syns jeg rett og slett er rart!

Link to comment
Share on other sites

tromelt noen rundt 100 år gamle 8x58rd hylser i firstprice jasmin ris som er passelig mettet med dillons hylsepolish. De ble da defintivt blankere og penere å se på (samt at med ris så får jeg fantastisk rene insider av hylsene. (!)........
:shock: Spiser du risen etter hver tromling eller venter du til det er på tide å skifte den ut, Hassel ? Og hvordan smaker den når den er tilsatt dillon polish ? :mrgreen:
Link to comment
Share on other sites

gjøre rent hettelomma...????

 

Om jeg skal skyte ekstremprsisjon på laaaage hold kanksje... Eller så trommler jeg alt (pistol og riflehhylser) med hetta i. Er nok mulig at jeg vil gå over til å size + fjerne hetta før trommling når jeg skal lade mye .223 for mengdeskyting (Praktisk rifle trening/konkuranse) og tromel for å bli kvitt fettet. (da er det fint med billig ris som media...)

 

Men jeg trommlet nettop en del engagskutt fabrikk lapua .38 hylser og med risen så ble det usedvanig rent inne i hylsene. kobberfarge helt ned til tennhette hullet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvor mange hylser har du i trommelen. :?: Det står maks 125 stk riflehylser i bruksanvisnigen.

 

Jeg har aldri mere enn 50 hylser i trommelen, (store hylser 8x68S,375H&H,375 Ruger) kan sikkert ha flere hvis mindre hylser,(6,5X55)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Har laget meg en hjemmelaget tubmbler som jeg prøvde i kveld, (10L bøtte fra biltema og en plansliper til en 50 lapp fra netthandelen)brukte ris og Kobber/messing puss og de ble som ny.

er det noen som har en rask måte å få risen ut av hylsene foruten å sitte å riste dem?

Link to comment
Share on other sites

Lag din egen mediaseparator.

 

Trekasse oppbygd av rammeverk, kapp opp litt tynn finer (3-4cm brede strimler). Stift på fineren med åpninger mellom strimlene, men ikke større åninger enn at hylsene ikke legger seg ned i åpningene.

 

Lag ene siden som ett lokk, og blind helt av ende veggene. Bor hull i endeveggene for neste del.

 

Finn ett passe lang rør/aksling, som en bøyer til ett sveive håndtak på ene siden. Og som stikker ett stykke ut av kassa på begge sider, slik at kassa kan henges på toppen av ett kar/bøtte, som en har slipt/skåret ett passe hakk for stangen i.

Lim eller på annen måte lås fast stangen til kassa.

 

OBS! man trenger ikke å lage sveivehåndtak, om man ikke vill. Det holder med å sette stanga rett gjennom kassa, for så å rotere kassa med hendene (jeg har brukt dillon sin på den måten uten problemer, da vi ikke fant sveia i farten).

 

Eller man ringer Trond på Hjemmelading.no og kjøper en av de han selger. T.d denne lille saken http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/lading/1216234586/1188563347

Eller denne noe større saken http://www.hjemmelading.no/produkter/1213184251/lading/1216234586/cm_2000 som ligner veldig på min imaginære kasse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...