Jump to content

EU ønsker å forby bruk av blyammunisjon i jakt


DoctoRoy

Recommended Posts

Ospa skrev (7 timer siden):

Dette er i alle fall blykonsentrasjonen i blodet til en voksen kar i 30-årene som hadde spist 120 gram med 7-er hagl.

4 mikromol etter å ha spist 120 g bly er overraskende lite og viser hvor sakte blyet normalt oppløses i vårt fordøyelsessystem.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

4 mikromol etter å ha spist 120 g bly er overraskende lite og viser hvor sakte blyet normalt oppløses i vårt fordøyelsessystem.

 

Absolutt- men jeg var mer overrasket over at blyhaglene ikke gikk ut av systemet. Dette var en psykiatrisk pasient, så man aner lite om hvor mye han spiste av gangen, og over hvilken tidslinje. De måtte operere de ut til slutt. I tillegg er det ett par andre faktorer man bør være klar over;

 

-skadevirkninger på barn og fostere er av langt mer alvorlig art, og krever mye lavere doser enn hos voksne.

 

-nærmere 90% av blyet som tas opp akkumuleres i skjelettet, 8-10% i organer, og resten i blodet. Slik jeg forstår, er det vanskelig å måle konsentrasjoner som har langsiktige skadevirkninger. 

 

Jeg håper absolutt ikke på noe forbud, og bruker blykuler til flere formål i dag.

Men jeg er enig med @M67 om at det sannsynligvis ikke kommer til å bli ett stort problem.
Til jakt ER det ikke ett stort problem- de blyfrie alternativene er nærmest fullgode på nært og langt hold. 

 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (44 minutter siden):

Dersom 120 g hagl spises i en dose vil det være mye vekt i en tynn tarm slik at haglene vil samle seg som en klump på det laveste stedet og danne en utposing. Enkeltvis vil nok hagl følge med strømmen og komme ut naturlig.


Jeg aner ingenting om inntak/forløp.

Ut av røntgenbilder kan det jo tyde på litt «her og der». IMG_5002.jpeg.f3bbbb8974d3e35234f817e63832ddec.jpeg
 

 

Edited by Ospa
Link to comment
Share on other sites

Da måtte jeg nerde meg litt og gjøre noe beregninger.

 

Vi er vel enig om at hvor raskt nedbrytningen og opptak av bly i fordøyelsessystemet er noenlunde proporsjonalt av overflaten, og ikke vekt.

Under har jeg regnet ut volum, overflaten og vekt til hagl nr 7, og til blystøv som er antatt sirkulært med en diameter på 50 µm. Støv er nok sjeldent sirkulært, så overflaten skal nok egentlig være større siden en sirkulær form gir den minste overflaten for et gitt volum.

 

Så har jeg regnet ut hvor mange blyhagl vedkommende må ha spist for å at det skulle bli 120 g, og da har jeg kommet frem til at dette må være 1155 hagl. Og da skjønner mann at vedkommende må være en psykiatrisk pasient...

 

Så har jeg sett på omtrent hvor mye blystøv som må til for at overflaten skal bli like stor som 120g blyhagl, og det er omtrent 2,5 g.

Selvfølgelig med forbehold om at jeg har regnet riktig, og at støvstørrelsen til bly er omtrent 50 µm og noenlunde sirkulær i form. 

 

Vet ikke hvor interessant dette er for andre, men jeg ville ha en ide om hva dette inntaket for denne mannen ville betyr i form av blystøv.

 

 

image.png.cc1881542063610ec546d3efbf6ec6f0.png

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

Da måtte jeg nerde meg litt og gjøre noe beregninger.

Nerding er sterkt undervurdert😊! Jeg synes dette var svært interessante data, selv om jeg er enig i at du sannsynligvis har underestimert overflaten til blystøv.

 

Mine betraktninger lenger framme i tråden var at om du får i deg et par hagl, si f. eks. 3,0 mm (tilsvarende US No. 5) som representerer ca. 0,16 gram bly pr. hagl, er det ufarlig så lenge haglene passerer fordøyelseskanalen sammen med øvrig matinntak. Havner de i blindtarmen og blir liggende der over tid er det kanskje mer ugreit?

 

Jeg skjøt (og spiste) mye rype, hare og ender i min yngre ungdom, og da var det nok ikke til å unngå at et hagl eller to av og til havnet i magesekken der det er et ganske surt miljø. Hvorvidt magesaft med pH rundt 1,5-3 (hovedsakelig forårsaket av saltsyre) kan bidra til målbar oppløsning av et par blyhagl er jeg fortsatt usikker på.

 

Når det er sagt vil jeg ikke på noen måte bagatellisere at bly er svært giftig, og derfor ikke bør inntas.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (1 time siden):

50 µm og noenlunde sirkulær i form

Tipper 5µm er et mer representativt tall for mye av støvet en finner på skytebaner. Det er også stort sett det fineste støvet som finner veien inn i folk (som ikke er psykiatriske pasienter)

"Støv" slik man tenker på det, har gjerne en overflate på mange kvadratmeter per gram. 50µm er "pulver".

 

Tommelfingerregel:

Dersom du akkurat kjenner at det er "korn" når du gnir materialet mellom fingrene, så er de groveste kornene rundt 60µm. Gjør du det samme med tunga (ikke med blystøv helst) så er de rundt 10µm.

 

 

Sølvrev skrev (1 time siden):

Hvorvidt magesaft med pH rundt 1,5-3 (hovedsakelig forårsaket av saltsyre) kan bidra til målbar oppløsning av et par blyhagl er jeg fortsatt usikker på.

Måles kan det helt sikkert. Om det er farlig er noe annet, men generelt flyter vi nok på at overflaten er liten og reaksjonen langsom.

 

 

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

ATS skrev (7 minutter siden):

Om en diameter på 5 µm er representativt for korn i blystøv, så vil 0.25 g blystøv ha omtrent samme overflate som 120 g med 7er hagl.

 

Greia er, (dette er støv generelt, jobber en del med støv fra industrien) at om D50 - gjennomsnittlig kornstørrelse godt kan være 50µm, så betyr det at 50% av volumet er korn over og 50% korn under 50µm. Men, det er en fordeling, nedover til korn som kanskje er 1 - eller for den del 0.1µm (vi ser korn ned mot 0.01µm, som er ca der målingene begynner å bli tullete), og disse trekker overflaten fryktelig mye opp.
Dette er støv av pyrolytisk opprinnelse, og jeg vil tro at skytebanestøv er i nær slekt. "Støv" fra kuler i vilt vil nok være grovere, men samtidig er det ekstremt mye energi som omsettes i forhold til massen av prosjektilet, og det gir muligheter for at de også dannes svært fint støv. Det vil uansett ikke ha muligheten til å trenge seg særlig langt vekk fra sårkanalen.

 

 

Biskopen skrev (3 minutter siden):

ser du har lagt inn 12.7 g/cm3 for tetthet på bly. Det er nok riktigere med 11.3.

Alle vet jo at 12.7 er et magisk tall...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Biskopen skrev (8 minutter siden):

ser du har lagt inn 12.7 g/cm3 for tetthet på bly. Det er nok riktigere med 11.3.

Takk!

Det er selvfølgelig feil.

 

Det gjør ingen forskjell på forholdet mellom overflate mellom de to, men det gjør noe med beregning for hvor mange blyhagl denne mannen har spist, som da økes til omtrent 1300!

 

image.png.8d1a01adcd7724fb240c94e25f24a747.png

 

Link to comment
Share on other sites

For de som er interessert i å lese hva EU forslår så finnes forslag til nytt direktiv her: https://echa.europa.eu/documents/10162/2c82ef18-ce5d-4b4f-8ff0-002932154acc

 

Dokumentet er langt (179 sider), men selve direktivforslaget er veldig kompakt og starter på den første siden etter innholdsfortegnelsen. De mest interessante delene er paragraf 2 som sier noe om hva som blir forbudt, paragraf 4 som spesifiserer unntak og paragraf 7 som definerer overgangsperioder.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (45 minutter siden):

Det virker i alle fall som forslaget vil gi vide muligheter til å trene med bly. Stemmer det?

Ja, forutsatt godkjent kulefang på riflebaner. Nå blir godkjent kulefang slik beskrevet i direktivforslaget svært dyrt, men DFS jobber iherdig for å få nasjonale tilpasninger for billigere løsninger.

 

For leirdueskyting legges det opp til at medlemslandene kan gi dispensasjon til bruk av bly. Dette blir neppe aktuelt i Norge ettersom det jobbes med planer for sanering av Løvenskioldbanen. I tillegg fikk NSF en klekkelig bot for få år siden fordi de hadde glemt å fornye søknad om dispensasjon for bruk av blyhagl til trening 

Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (3 timer siden):

Jeg tolker dette som et omforent råd fra en komite til EU-kommisjonen. Er det riktig?

EU-kommisjonen har gitt EU sitt kjemikaliebyrå, ECHA, i oppgave å utrede et blyforbud. Etter en høringsrunde har ECHA kommet med et forslag til restriksjoner. Videre har ECHA sin risikoanalysekomite, RAC, og sosiøkonomisk komite, SEAC, kommet med et omforent direktivforslag (dokumentet jeg linket til). Dette ble overlevert til EU-kommisjonen i februar i år.

 

Nå er det forventet at EU-kommisjonen skal lage et direktiv som skal behandles i Europaparlamentet og Europarådet.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...