Jump to content

EU ønsker å forby bruk av blyammunisjon i jakt


DoctoRoy

Recommended Posts

Dette forbudet gjelder som jeg har forstått på debatten i Sverige all blyammo. Være seg hagle, rifle eller luftgevær. I og med at alt unntatt Sahara  omtrent er klassifisert som våtmark så kan det jo potensielt være spikeren i kista for blyammo generelt. Men nå har ikke jeg fin lest forbudet som er stemt igjennom. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, MikiN1486 said:

Dette forbudet gjelder som jeg har forstått på debatten i Sverige all blyammo. Være seg hagle, rifle eller luftgevær. I og med at alt unntatt Sahara  omtrent er klassifisert som våtmark så kan det jo potensielt være spikeren i kista for blyammo generelt. Men nå har ikke jeg fin lest forbudet som er stemt igjennom. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/klima-og-miljo/naturmangfold/innsiktsartikler-naturmangfold/vatmark/id2339659/
 

Quote

Våtmark dekker omtrent 10 prosent av Norges areal.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Øystein said:

Greit nok det. Problemet blir jo at eu klassifiserer ei sølepytt for våtmark. Hva med de dagene det regner?  Da vil jo alt potensielt bli ei våtmark. Å dette gjelder jo ikke kun i våtmarker men også ved alle bekker, innsjøer, elver og kunstige dammer. 

Edited by MikiN1486
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som Finland stemte imot forslaget:

 

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/09/03/blyhagel-pa-vatmarker-begransas-inom-eu-finland-rostade-mot-beslutet

 

Norge hadde vel ikke noen stemme i og med vi ikke er fulle EU-medlemmer, men må trolig allikevel følge forbudet på grunn av EØS-avtalen.

 

https://www.regjeringen.no/no/tema/europapolitikk/eos1/hva-avtalen-omfatter/id685024/

Quote

EØS-avtalens innhold

Store deler av EU-retten, inkludert bestemmelsene om de fire friheter og konkurransebestemmelsene, ble ved undertegnelsen innlemmet i EØS-avtalen. I tillegg er avtalen grunnlag for samarbeid om blant annet miljøvern, utdanning, forskning og teknologisk utvikling, informasjonstjenester, likestilling, statistikk, små- og mellomstore bedrifter, kultur- og mediespørsmål, turisme, sivil beredskap, helse- og forbrukerspørsmål, arbeidslivsspørsmål og sosiale spørsmål.

EØS-avtalen består av en hoveddel som trådte i kraft samtidig med EØS-loven 1. januar 1994, samt vedlegg og protokoller som løpende oppdateres i takt med utforming av nye EØS-relevante regler i EU.

Du finner hoveddelen av EØS-avtalen på norsk på Lovdata. Denne delen av avtalen er statisk. Du finner EØS-avtalens vedlegg  og protokoller  på engelsk på Efta-sekretariatets hjemmeside. Denne delen av avtalen er dynamisk, og det foreligger ingen offisiell norsk oversettelse.

 

Så får vi se framover hvordan Norske lover og regler blir på dette området.

 

 

Edited by Bergara-Man
rettelse
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Virre spennende sak det der. Er det hold og proporsjonalitet i disse utsagnene fra NJFF: 

«Nilsen avviser at det finnes gode alternativer til bly for alle formål. Storviltjakt med blyfrie riflekuler vil kreve flere nye produkter, sier han.

Mange må bygge om våpenet eller kjøpe nytt dersom lettere metaller som kobber skal erstatte bly i kulene.”

 

Hvem og hvor mange er det egentlig som må bygge om våpen? Det jaktes vel med blyfritt innenfor alle typer storviltjakt nå, i alle fall gjør jeg det (men jakter ikke rovdyr). Høres nesten ut som han prøver å skremme jegere til å tviholde på bly😊 6,5*55 og anslagsenergi kan vel løses med en unntaksbestemmelse i forskrift?

 

Jeg tror dette er en tapersak for oss som er opptatt av å bevare forståelsen og godviljen til jakt i befolkningen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg hørte noen snakke om dette med stålhagl som blir skutt i skogsterreng der hagl blir sittende i trær som senere hogges med hogstmaskin. Kjedet på de hogstmaskinene tåler sikkert mye, men å skjære i en sverm med stålhagl er sikkert ikke noe populært. Det er vel metalldetektorer inne på sagbruket før stokkene går igjennom maskiner med store sirkelsagblader etc., så de stokkene sorteres vel kanskje ut......

 

Vi får nå se hvordan det går med det 6,5x55 anslagsenergi-kravet, men det kan jo bli en del som må skifte ut storviltrifla med en 308 / 30-06.

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Chiefen.v-2 said:

Slike argumenter er uvesentlig i debatten, at Ola Jeger må kjøpe ny rifle til prisen av en dårlig vaskemaskin er ikke noe lovgiver bryr seg om.

 

 

Men den gamle rifla blir ikkje kasta, og "X tusen fleire våpen i omløp!" kan kanskje påvirke nokon.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bergara-Man said:

Jeg hørte noen snakke om dette med stålhagl som blir skutt i skogsterreng der hagl blir sittende i trær som senere hogges med hogstmaskin. Kjedet på de hogstmaskinene tåler sikkert mye, men å skjære i en sverm med stålhagl er sikkert ikke noe populært. Det er vel metalldetektorer inne på sagbruket før stokkene går igjennom maskiner med store sirkelsagblader etc., så de stokkene sorteres vel kanskje ut......

Det sorteres med metalldetektorer (jeg vet ikke om alle har, men det er i bruk), men det skal mer enn et hagl til før det blir sortert ut. Resultatet er at stokker som sorteres ut er tapt - det er mange 100-kroner i tap per stokk, + at sagblad slites - for ikke å snakke om høvler og freser senere - blir skadet av hagl som ikke blir sortert ut. Problemet er vel ikke så mye direkte ødeleggelser, men heller redusert kvalitet, og økt slitasje.
En kan selv tenke seg hvordan dette blir dersom en får jaktet med stål i en gran-generasjon, og ikke bare i noen ganske få år.

 

2 hours ago, Bergara-Man said:

Vi får nå se hvordan det går med det 6,5x55 anslagsenergi-kravet, men det kan jo bli en del som må skifte ut storviltrifla med en 308 / 30-06.

Det blir spennende å se hva resultatet blir ja.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da gjør vel grunneierne som i  feks Danmark, forbyr jakt med stålhagl.

 

Det er naturlig å sloss men dette vet en tapt sak. Dessverre. At den største kilden til bly hos mennesker er korn og grønnsaker og at alle norske undersøkelser av folk som spiser mye Billy bisercat de har mindre bly i kroppen en gjennomsnittet er uinteressant, som Jens Stoltenberg uttalte som miljøvernminister når han møtte skytterorganisasjonene; Glem det, blyet skal bort.

Link to comment
Share on other sites

On 9/11/2020 at 1:39 PM, Tjukkas said:

Å vi skal vel være flinkeste gutt i klassen som vanlig, og innføre reglkene helst før, og gjerne litt strengere enn i EU....

 

Har sagt det tusen ganger før og sier det tusen ganger til: Nå må de få bestemme seg, enten absolutt ingen EU eller fullverdig EU-medlemskap, ikke denne nitpickingen som bare gjør livet surere for vanlige folk.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Rausheim said:

Har sagt det tusen ganger før og sier det tusen ganger til: Nå må de få bestemme seg, enten absolutt ingen EU eller fullverdig EU-medlemskap, ikke denne nitpickingen som bare gjør livet surere for vanlige folk.

Vi har nå igrunnen den beste dealen med EU noen kan få. Alle fordelene, og igrunnen få ulemper. Verden består av mer enn våpensaker, og vi kan uansett la være å implementere om vi (virkelig) vil. Men våre politikere liker jo å kunne dekke seg bak "EU" også, når det kommer til upopulære ting som de selv egentlig er for...

 

K

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bergara-Man said:

Jeg hørte noen snakke om dette med stålhagl som blir skutt i skogsterreng der hagl blir sittende i trær som senere hogges med hogstmaskin. Kjedet på de hogstmaskinene tåler sikkert mye, men å skjære i en sverm med stålhagl er sikkert ikke noe populært.

 

 

Heldigvis fins det langt bedre alternativer til stål. F.eks vismut og tungsten.

 

Hvem bruker egentlig stålhagl?

Jeg kjenner ingen. 

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, M67 said:

Vi har nå igrunnen den beste dealen med EU noen kan få. Alle fordelene, og igrunnen få ulemper. 

Du mener det beste vi kan få er opplyst enevelde, bare der de samme som stemte frem Berlusconi og Orban har veto...?

 

Det eneste positive jeg ser med at EU pusher dette - fremfor Stortinget - er at det får massiv motstand fra land som Tyskland og Tsjekkia, og at blir det banket gjennom blir blyfri-markedet så stort at prisene kommer til å falle. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, boble said:

Det eneste positive jeg ser med at EU pusher dette - fremfor Stortinget - er at det får massiv motstand fra land som Tyskland og Tsjekkia, og at blir det banket gjennom blir blyfri-markedet så stort at prisene kommer til å falle. 

Du har jo faktisk skjønt det. Vi er ikke uenige i det hele tatt faktisk.

 

 

26 minutes ago, hjortefot.com said:

Heldigvis fins det langt bedre alternativer til stål. F.eks vismut og tungsten.

 

Hvem bruker egentlig stålhagl?

Jeg kjenner ingen. 

 

Stålhagl er helt ubrukelig. Vismut og wolfram er gode alternativer. Jeg har alltid en HD patron i kammeret, og kanskje noe vismut eller bly i magasinet. Har uendelig med gamle blypatroner etter at jeg fikk lageret til en kjenning som flytta utenlands. Begynner å slippe opp for de mest relevante haglstørrelsene dog. Men å kjøpe blypatroner, kommer ikke til å skje.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Stålhagl er helt ubrukelig.

Jeg er selv skeptisk.- Virker likevel som danskene har anpasset seg, de har hatt blyforbud ganske lenge. En dansk jeger skrev i et annet forum der han nermest lovpriset stål og mente "drepeevne" var god.

 

Undrer meg litt da jeg vet danske jegere har en forkjærlighet til (gamle) sideliggere. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, hjortefot.com said:

Heldigvis fins det langt bedre alternativer til stål. F.eks vismut og tungsten.

 

Hvem bruker egentlig stålhagl?

Jeg kjenner ingen. 

 

 

Vismut er ganske sprøtt som hagl-materiale sies det, jeg vet mange harjegere forbanner det.

 

Tungsten er vel en legering med diverse metaller, deriblant jern og nikkel (hardt). Det er hardere enn bly står det i denne ammunisjonsguiden til NJFF:

 

bilde.png.8e8ebd78202568b4125e905cc84d30ba.png

 

bilde.png.77d5b15e456533bb933189138bc504a1.png

 

https://www.njff.no/jakt/Last nedsider for jakt skyting og hund/Last ned jakt/Ammunisjonsguide NJFF.pdf

 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Bergara-Man said:

 

 

 

Tungsten er vel en legering med diverse metaller, 

Wolfram (ikke tungsten) er og blir et metall. I hagl er det enten ferrowolfram (altså legert med jern), som er mye billigere å lage, eller haglene er wolframpulver og "resin", altså et eller annet organisk bindemiddel. Det har vært eksperimentert med pulver bundet med andre metaller, men jeg vet ikke om det er på markedet.

Wolfram er i grunnen et langt bedre haglmateriale enn bly.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, bobby said:

Undrer meg litt da jeg vet danske jegere har en forkjærlighet til (gamle) sideliggere. 

Det har nok en sammenheng med at moderene standard stålpatroner kan brukes i alle (også gamle) hagler som er nitro-godkjent. Danskene er klar over dette- de fleste Normenn lever på kunnskapen fra forrige århundre. Myten om at en ikke kan skyte standard stålpatroner i gamle våpen i god stand er som kjent- en myte.  Og NJFF fyrer opp under myten, egentlig ganske merkelig at ikke NJFF er oppdatert på dette.😕 Det er faktisk så enkelt som å lese hva som står på ammunisjonseska. De fleste vet at en ikke putter en 76mm patron i et 70mm kammer. Når det er sagt, jeg skyter ikke stålpatroner i mine gamle klenodeier selv om de tåler det- bedre alternativer er jo tilgjengelig. 

https://www.steel-shot.com/cip-saami-regulations-l5-19

 

 

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, asterix said:

Det har nok en sammenheng med at moderene standard stålpatroner kan brukes i alle (også gamle) hagler som er nitro-godkjent. Danskene er klar over dette- de fleste Normenn lever på kunnskapen fra forrige århundre. Myten om at en ikke kan skyte standard stålpatroner i gamle våpen i god stand er som kjent- en myte.

Sant!

 

Problemet med gamle hagler ifm bruk av stålhagl er først og fremst trangboring. De var veldig glade i full og 3/4 trangboring på gamle sideliggere for å kunne "strekke holda" litt. Stålhagl deformeres ikke slik som blyhagl og man kunne få løpssprengning som følge av stålhagl som ikke lot seg "presse" gjennom en full trangboring med dertilhørende trykkøkning som følge.

Eller man fikk et løp som så ut som Donald Ducks muskedunder på enden.

Om man får en børsis til å åpne trangboringene til feks sylinder og modified, så er det bare å smelle ivei med stålpatroner også, såfremt børsa er i god stand.

Link to comment
Share on other sites

@amatør, jeg elsker språklig pedanteri! 😀

 

Kan man kanskje heller si det som at den radielle kraften som en ladning virker på choken med er større for stålhagl enn for blyhagl, gitt samme maksimale gasstrykk i forløpet, på grunn av at stål i mindre grad lar seg deformere enn bly? Kan man kanskje også si at på grunn av lavere egenvekt vil stålhaglene ha større utgangshastighet og derfor vil komprimeres gjennom choken på kortere tid, noe som igjen vil øke maksimal kraft mot choken fordi  deformasjonen må foregå over kortere tid?

Edited by boble
Utbroderi.
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, hewi said:

Sant!

 

Problemet med gamle hagler ifm bruk av stålhagl er først og fremst trangboring. De var veldig glade i full og 3/4 trangboring på gamle sideliggere for å kunne "strekke holda" litt. Stålhagl deformeres ikke slik som blyhagl og man kunne få løpssprengning som følge av stålhagl som ikke lot seg "presse" gjennom en full trangboring med dertilhørende trykkøkning som følge.

Eller man fikk et løp som så ut som Donald Ducks muskedunder på enden.

Det er derfor Standard stålpatroner ikke leveres med større haggl en 3,5 mm. (bare 2,6mm i kal 20..) Standard kan altså skytes i "full" og "ekstra full", men om skuddbildet blir brukbart - det er en annen sak. CIP har testet i det vide og brede- og laget en standard. Det merkelige er at ikke NJFF og at bla. forfattere av jegerprøveboken ikke har fått det med seg dette.🤔 Det var nok flere årsaker til at full trangboring var populært. Å strekke holdene litt var muligens en årsak, men hovedårsaken var nok at ammunisjonen hadde filtforladning- og spredde derfor mye i forhold til dagens ammunisjon med en plastkopp rundt haglene. 

Edited by asterix
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

 

 

5 minutes ago, boble said:

Kan man kanskje heller si det som at den radielle kraften som en ladning virker på choken med er større for stålhagl enn for blyhagl, gitt samme maksimale gasstrykk i forløpet?

Det er faktisk noen som tror trykket i kammeret øker.

 

Nå kan man heller ikke generalisere å si at stålhagl gir større belastning på choken enn blyhagl, uten å ta med størrelsen på haglene. en ladning små hagl oppfører seg ikke som en hard klump, selv om hvert av haglene er harde. 

 

Det er kombinasjonen av harde materialer og store hagl som er et problem for trange boringer.  Lerduepatroner, selv med stål, er ikke et problem

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selv om de ligger i en plastkopp, så deformeres ikke stålkulene i denne koppen som bly gjør og det er når trangboringen begynner det blir problemer og jo trangere, jo fortere ødelegger du løpet. Forskjellen mellom et løp som tåler stål kontra et som ikke tåler stål er, for å gjøre det enkelt, legeringen i løpet.

Link to comment
Share on other sites

Helt grei teori, jeg etterlyste fakta.😉  CIP  har forsket på dette i mange år- med tusenvis av gamle våpen- og konkluderer med at dette ikke er et problem så lenge våpenet er nitro-proof. Standarden på stålammunisjon er altså satt for at ammunisjonen skal kunne brukes i slike våpen. Omtrent som at en bruker en moderat ladet patron i en Krag Jørgensen, så bruker en altså en stålpatron som er laget for bruk i eldre våpen i eldre våpen.😊 Anbefaler Google- og å lese rapportene fra CIP om dette. Meget interessant lesning. Forøvrig, å lese hva som står på ammunisjonseska kan også være lurt. Der står det hvilken type våpen som patronen kan brukes i. Forøvrig, slike diskusjoner er meget viktig. Men kildene må være sporbar.

Link to comment
Share on other sites

Du vet vel at vi egentlig sier nokså nøyaktig det samme, for "nitro proof" betyr blant annet at de da har brukt stål av god kvalitet. Dette er også hvorfor "standarden" er at "alle hagler i god stand og produsert etter 1950 skal i utgangspunktet tåle stålammo". Så må du også huske på at det fantes (og noen lager selv til gamle hagler) messinghylser der det ikke er noe plastkopp. De løpene er vanligvis damaskstål og tåler hverken stål eller røksvakt.

Kilden er dessuten læreren vi hadde på gunsmith skolen 😊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

😄 Det har du helt rett i Rausheim, gamle munnladere og svartkruttbørser med damaskløp tåler nok ikke den medisinen. Det var derfor jeg viste til advarselen på ammunisjonsesken. Det var myten om at en ikke kan skyte moderne stålpatroner i en Star fra 80`tallet- eller en Merkel fra 1952 jeg ville til livs. Da er en diskusjon som dette et godt virkemiddel.😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det var, og kanskje det fremdeles er et medlem her, som hadde skrevet følgende på profilen sin: «Så lenge det er bly i luften, er det håp»! 
 

Noen sier at bly kampen allerede er tapt, jeg håper ikke det! Om den dagen skulle komme, hvor det evt blir forbudt å kjøpe bly kuler til trening og jakt til rifle, om så skulle skje, blir det en svært trist affære! Måtte det aldri skje!

Link to comment
Share on other sites

https://www.fhi.no/ml/miljo/miljogifter/fakta/bly-i-mat-og-miljo---faktaark/

En kan diskutere denne artikkelen, veldig rart at de hevder mat av hjortevilt fører til merkbar økning, alle norske undersøkelser viser det motsatte. At de nevner kjøttdeig gjør at jeg mistenker de bruke en amerikansk undersøkelse fra 2002.

 

https://www.tk.no/fangst/far-lite-bly-fra-vilt/s/1-113-6351977

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde blyfri ammo vært dårligere, hadde dette vært noe å diskutere. Jeg har brukt Lapua Naturalis siden 2009. De elger jeg skyter på, dør like raskt som de som er påskudd med blyammo. Det er bare å innse at dette er en tapt sak for blytilhengerne.

https://www.nrk.no/viten/et-av-tre-barn-i-verden-har-skadelige-mengder-bly-i-blodet_-viser-rapporten-the-toxic-truth-1.15149923

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Sør-jeger said:

Bør jeg kjøpe inn et par titusen luftgevær kuler/pellets nå?

I følge "ekspertene" som holdt foredrag på Skytterkonferansen i januar, vil et blyforbud kun gjelde skyting utendørs. Sannsynligvis vil det i Norge heller ikke gjelde utendørs dersom en skyter inn i kulefangere eller voller som er sikret mot avrenning.

Det jeg er rimelig sikker på at vi bare kan glemme, er all skyting med blyhagl, all jakt med blyholdig ammo, all feltskyting der en ikke har voller uten avrenning, all skyting på gonger osv.

Link to comment
Share on other sites

Artikkelen kan diskuteres ja, det er for mye antakelser (egentlig ren gjetting) om hvor blyet i kroppen på barn/voksne kommer fra.

 

At alt blyet som ligger i bakken på skytebaner på noe mirakuløst vis skal kunne finne veien inn i mor/barn etc. er ren gjetting. Selv vannprøver i bekken som renner fra Løvenskioldbanen viste at ca. 100 meter unna banen var blynivået nede i 18µg/L vann. Det er vel ingen vannkilde i området slik at for å bli forgiftet må du drikke vannet rett fra bekken.

 

bilde.png.90e19846797b18b5e3100b079bc946b9.png

 

Side 8 i PDF dok Asplan Viak analyser:

 

bilde.png.fa1b5f8b7329e9b25e167ddee0178a40.png

 

Referansenivå som brukes ved laboratorie-analyse i Norge i dag er <0,5 umol/liter. I følge konverteringskalkulator tilsvarer dette 10,35µg/desiliter. Jeg hadde for øvrig <0,1 umol/liter (<2,07µg/desiliter) ved blodprøve i 2019. Litt overraskende at de skriver 1,2µg/desiliter i artikkelen når FÜRST-laboratoriet ikke gjengir ned til mindre enn 2,07µg/desiliter ?

 

http://www.endmemo.com/medical/unitconvert/Lead.php

 

bilde.png.1a36d5701d5bba5fa1acfc617c104c9f.png

 

Og jeg har håndtert en god del bly, skutt mye 22LR ammo samt loddet med bly/tinn loddetinn etc. Det eneste jeg har gjort er å vaske hendene grundig etter håndtering av bly og skyting.

 

Så, hvordan får barn og voksne i seg så mye bly ? Er det fra bly-ammunisjon eller er det fra andre kilder ?

 

Quote

EUs mattrygghetsorgan, EFSA, har beregnet at nivåer ned til 1,2 mikrogram pr. desiliter kan gi nedsatt IQ.

 

Beregnet ja......

 

Quote

– Vi har for dårlig oversikt over hvor mye bly som er i barn i Norge, forteller hun.

 

Helt klart, hvor mange prøver tas hvert år på dette ? Og hvordan følges dette opp med IQ-tester senere i livet ?

Og hvordan vet man hvor mye av lav IQ som forårsakes av bly og hva som forårsakes av gener og alle andre miljøgifter slik som PFC, plastmyknere, kjemikalier, tilsetningsstoffer i mat, forurenset luft med svevestøv (med tungmetaller blant annet) osv. osv. Det blir vel en nærmest umulig oppgave å finne ut av med et nær uendelig antall parametre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...