Jump to content

EU ønsker å forby bruk av blyammunisjon i jakt


DoctoRoy

Recommended Posts

Tenk om alle disse ressursene kunne blitt brukt på noe som hadde en reell positiv gevinst for naturen og folkehelsa.

Det er synd at ingen tør å si i fra at kongen er naken. Men det er ikke så populært å ha egne refleksjoner i denne nye religionen. Der en designet natur, som passer inn i et tenkt villmarkskonsept er frelsen.

 

Hva vi jegere mener har ingen betydning, da hva utenforstående, blyforgifta, morderiske mer eller mindre innavla bygdetullinger mener er uten relevans. Vi bruker jo naturen på feil måte og gjennomskues heldigvis som de falske profetene vi er.

Link to comment
Share on other sites

Her bør NJFF på banen og forhandle.

 

På tide at vektkravet på 6,5x55 henger med på den mangeårige utviklinga av rifleprosjektil.

 

Dagens monolitiske kuler i 120grains gjør garantert en langt bedre jobb enn gamle konvensjonelle kuler som tilfredstiller dagens krav.

 

Eventuellt få til en typegodkjenning av jaktammunisjon med monolitiske kobberkuler i 6,5x55

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal man være realistiske må dette komme før eller siden. Det er ingenting positivt med å spre tungmetaller i naturen, så om vi kan gjøre jobben med mer miljøvennlige alternativer ser jeg ikke problemet. Fordelen med et vedtak på EU-nivå blir at omsetningen vil bli mye høyere, og da er det et håp om å se et mer levelig prisnivå.

 

Ett problem er at våpens levetid er ganske betydelig. Det er vanskelig å få til en endring uten at noen blir rammet. Noe kan fikses, som å justere kravet så 6,5 med normal blyfri kule er lovlig. Et evt forbud må som et minimum komme med 5 års varsel, det gir både jeger og produsent til omstilling. En eller annen lur "bestefars-paragraf" hadde vært fint, men jeg kommer ikke på noe som ikke blir en byråkratisk hengemyr...

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Fikk så vidt med meg noe på NRK Trøndelag nå i sted, tror det var ei dame fra Miljødept. ??
Uansett, hun hevdet at all blyammunisjon skulle være faset ut i 2022 (hvis jeg oppfattet henne riktig).
En lokal representant fra NJFF,  sa at alternativene finns (som jo er sant), men at de små kalibrene ville få problemer, bla 6,5x55.
Dette er første gangen jeg hører at et årstall er bestemt for utfasing.

Link to comment
Share on other sites

24 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

Det er ingenting positivt med å spre tungmetaller i naturen,

 

 - nåja - - - kobber er jo også et tungt metall, giftig, til og med - !

 

I følge NRKs "Fakta om bly": "Rapporten viser at bly fra ammunisjon i viltkjøtt, og spesielt i viltkjøttdeig, bidrar merkbart til økt blyinnhold i blodet hos dem som spiser slikt kjøtt ofte".

 

Dette har vi diskutert i flere tråder her inne, jeg skal lete fram noen av dem. Det som er riktig, er at det er funnet bly i noen få prøver av kjøttdeig. @omega her inne har vært med på å ta slike prøver, og utarbeide rapporter. Det er publisert mange undersøkelser av blyinnhold i blodet hos "viltkjøttspisere", med "normalspisere", og til dels veganere, som kontrollgruppe. Slike undersøkelser er blant annet gjort i Norge, Sverige, Tyskland, og i stater i USA der det drives mye jakt. Ingen av disse undersøkelsene viser for høye verdier av bly hos viltspisere!!! Til dels har veganere/vegetarianere mer bly i blodet enn viltspisere!

 

Likevel gjentas disse "opplysningene", gang etter gang. "Vess'n spøtti på stein læng nokk, bi'n kvit", sa ho bestemor. "Hvis en løgn gjentas ofte nok, blir den til slutt en sannhet", er en annen måte å si det på. For ikke å oppfylle "Godwin's law", skriver jeg ikke hvem som sa det på den måten.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hun damen på NRK sa også (i samme åndedrag som at blyammo måtte vekk) at små barn i Norge har for høye blyverdier i kroppen.
Ganske sprekt gjort å komme med det i samme program som blyammo diskuteres?
Hvor mange små barn eter så mye viltkjøtt at de forhøyer blyinnholdet i kroppen?
Og hvilke andre kilder finns det pr. i dag?

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, 8X68S skrev:

Tenk om alle disse ressursene kunne blitt brukt på noe som hadde en reell positiv gevinst for naturen og folkehelsa.

Hva skulle da miljøhippiene i byråkratiet levd av ? De må ha jobb de også, helst kverulerende stillinger med makt men uten ansvar og med mange konferanser, møter og reiser på fellesskapets kostnad.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, seawolf skrev:

Hun damen på NRK sa også (i samme åndedrag som at blyammo måtte vekk) at små barn i Norge har for høye blyverdier i kroppen.
Ganske sprekt gjort å komme med det i samme program som blyammo diskuteres?
Hvor mange små barn eter så mye viltkjøtt at de forhøyer blyinnholdet i kroppen?
Og hvilke andre kilder finns det pr. i dag?

 

Største kilden til bly i kroppen er grønnsaker... Spesiellt slike som dyrkes med kloakkslam som gjødsel.

 

Det er så langt ikke lagt fram en eneste undersøkelse som påviser høyere blyverdier hos mennesker som spiser villt, derimot er det flere undersøkelser som viser det motsatte. Noe som tyder på at "industrimat" er kilde nr 1.

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Venter bare på at denne gjengen med forskere og byråkrater skal oppdage plastspissen på enkelte kuler.

Med det fokuset som nå er på  plast og spesielt microplast,  så vil det være gunstig å  "oppdage" at dette er er en kjemperisiko for både helse og miljø. Det blir nok både forkningsmidler og god publisitet av det. Så kan våre kjære politikre(k) henge seg på å vise Handlekraft. Det er viktig å være Framoverlent (og alle andre tullete moteord, som de har fått innprenta av kommunikasjonsbransjen), i miljøspørsmål. Med litt kreativ bruk av statestikk og mattematikk, kan snart en broiler stå fram i media med det glade budskap. "Vi har fjernet x tonn med plast fra naturen og våre barns mager."

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, ladebenken skrev:

 

 

I fløge rapporten: "I 2015 ble det importert nesten 40 tonn blyhagl til Norge. Utslipp av bly fra blyholdig ammunisjon utgjorde ca. 55 prosent av de totale utslippene av bly. Blyhagl ble forbudt i Norge fra 2005, og utslippene fra blyhagl har vært lave over flere år. I februar 2015 opphevet Stortinget det generelle forbudet, - ".

 

Importen av blyhagl var 40 tonn, og forklaringen gis i linjene nedafor. Butikkene hadde ikke blyhagl på lager, og det måtte importeres ny beholdning. Men - hvor mye ble solgt i 2015, og hvor mye ble brukt samme år?

 

"Utslipp av bly fra blyholdig ammunisjon utgjorde ca. 55 prosent av de totale utslippene av bly".

 

Og hvor stor del av denne "blyholdige ammunisjonen" er rifleammo, som (for det meste) brukes til skyting på bane, der kulefanget er "spesialavfall"? Dette blyet kommer jo ikke ut i "den blyfrie naturen".

 

I følge denne rapporten: "I 2015 var nedfallet av langtransport bly fra menneskeskapte kilder omtrent fem ganger større enn de samlede utslippene fra industrivirksomhet i Norge".

 

Vi får vår del av de farligste blyforbindelsene luftveien (til luftveiene!), og det har vi gjort i en del år. Man kan datere starten på gullutvinningen rundt Middelhavet, i de første faraoenes dager, ved blynedfall i skandinaviske torvmyrer.

Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, Haavard skrev:

"Mellom to og tre millioner fugler i EU dør hvert år som følge av blyforgiftning etter inntak av bly. "

Hvis det stemmer er det kanskje ok med et forbud?

 

En tilsvarende påstand, da om svaner i USA, var starten på "blyforbuds-industrien". Redaktør Erik Braathen i legendariske "Våpenjournalen" ( @Vesperher inne) ettergikk disse påstandene, og det viste seg at ingen av disse fuglene var dissekrert på en slik måte at dødsårsaken kunne fastslås. Man  antok bare at det var en sammenheng mellom at fuglene hadde "gruset" med blyhagl, og at de ble funnet døde i våtmarksområder.

Edited by Jegermeistern
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Av de 40 ton blyhagl som ble importert i 2015, regner byråkratiet med at samtlige 40 ton ble skutt og tilført naturen det året?
Kikker jeg i ammoskapet mitt, ligger fortsatt 8 av de 10 pakkene med blyammo jeg kjøpte i 2015 uåpnet.
Resten er skutt i fjæra på mink, og noe på grågås utenfor våtmark.

Når det gjelder kopper, er jo det så giftig for miljøet ( i hvert fall det maritime) at bunnstoff til båter ble kopperfritt for mange herrens år siden.
Men tydeligvis er det helt ok å gjeninnføre det i jaktmarkene?

Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, DoctoRoy skrev:

Hvis politikerne har bestemt seg for noe så hjelper det verken med undersøkelser eller andre fakta som viser noe annet.

 

Ikke en milimeter. Den norske rapporten om bly og fugl som ble brukt for å presse gjennom forbud forrige gang konkluderer med at blyforgiftning av fugl i Norge ikke er et problem. 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Vaquero skrev:

Det finnes et blyfritt alternativ til 22LR, den er nevnt i en annen tråd her uten det ble ropt hipp hurra for den. .17HMR og diverse andre i samme kategorien kan bli et museums-objekt for samlere. Hvis det fortsatt blir lov å være samler....

 

Var det jeg fryktet gitt...

Hvilke finkalibre vil vi sitte igjen med som fortsatt er brukbare uten blyammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Telemark19 skrev:

 - hva betyr det i praksis for småviltkalibrene 22LR og 17HMR? 

 

Velkommen til forumet!

 

Kalibrene  vil vel bestå - "hvis det fortsatt blir lov å være skytter/jeger". Men om de i praksis blir brukende til noe som helst, uten å skifte til pipe med annen riflestigning (hvis det skulle hjelpe), er ikke godt å vite.

 

Men det finnes jo alternativer, hvertfall hvis man har feit nok bankkonto. Bly har tetthet ("egenvekt") 11,34, sølv er jo ikke langt unna, med 10,5 (skulle være ei sølvkule som tok knekken på Karl XII). For ikke å snakke om gull, 19,32, og platina, nesten det dobbelte av bly, 21,45.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Mix skrev:

Hva skulle da miljøhippiene i byråkratiet levd av ? De må ha jobb de også, helst kverulerende stillinger med makt men uten ansvar og med mange konferanser, møter og reiser på fellesskapets kostnad.

 

Fly-reiser da, antar jeg, for de miljø-, og ikke minst, KLIMA-bevisste? Flyreiser teller jo ikke med i CO2-regnskapet, så da kan man nyte business-class, og konsentrere seg om å finne måter å redusere blyutslippene, som nå er tiendelen av det de var på 1980-tallet. Her er en som praktiserer denne forma for avansert dobbeltmoral:

 

https://flysmart24.no/2018/08/16/sjefen-for-fns-miljoarbeid-er-helt-hekta-pa-fly/

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Blir det totalforbud mot bly på jakt tror jeg at det også kommer et forbud mot bly på bane relativt kort tid etter. Blir nok temmelig dyrt å være aktiv skytter. Sikkert mange som da bare kvitter seg med våpnene/hobbyen, men det blir vel bare å regne som en positiv bieffekt. 

Link to comment
Share on other sites

Forsvaret har jo en del alternativer i blyfritt, ikke minst helt ned til 4,6x30. Når det gjelder .222 Remington til rådyr så frykter jeg at den vil slite med energikravet. 

Dersom det blir full stopp for bly til håndvåpen er det mye som går føyka, min Vaquero tror jeg neppe vil overleve, også 22LR Revolveren.

Dersom noen trenger råvarer til en dregg er det bare å ta kontakt. Dersom Caffelattene tror jeg kommer til å melde meg inn i et trolldeiglaug må jeg skuffe  dem selv om deres jubel står høyt i sky. 

DSC01830.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, Chiefen.v-2 skrev:

3 av disse vill garantert stemme for et blyforbud EU eller ikke EU..

Mulig du har rett i det, men jeg er usikker på om SP vil gå inn for blyforbud. De er vel de som står oss nærmest hva våpenlover og andre spørsmål om våre særinteresser angår. :roll:

En ting er sikkert, uansett hvor gode dokumentasjoner en kan komme med så snur ikke byråkratene i dette spørsmålet. De er som ulver, har de først fått tak i et bytte slipper de ikke taket før det spist og fortært. De jobber hardt og langsiktig for å tvinge folk flest inn til sine egne idialer. 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

@Chiefen.v-2 du og jeg vil bli påtvunget en alpelue med 3,5 cm. stilk på toppen og tvangssendt til en til kunst og bokkafe sentralt innenfor en sikker bomring. Der skal vi lære oss å tralle å spille munnharpe. Vi går en bedre tid i møte. Jeg skal ha et stort bilde av Junker og Erna over sofaen hjemme.

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Et praktisk spørsmål til dere erfarne: Jeg tenkte å ha baneSaueren (6,5) med kikkert som reservevåpen i elgjakta. Kjøpte derfor Lapua Naturalis 9,1 gram. Holder ikke den kravet? Med V0 på ca 815 burde den holde 785 på 100 meter.

Edited by nhd
Link to comment
Share on other sites

Da får vi brette opp ermene igjen! Etter forrige runde med EUs våpendirektiv har jeg og sikkert mange andre fått en innsikt i EUs lovgivende prosess og hvordan vi skal påvirke den. Dette forslaget er enda bare i startgropen. Det skal gjennom en rekke utvalg, parlamentet og rådet. Nå er det bare å lete frem e-postlistene fra sist.. Står europeiske jegere, skyttere og samlere sammen, slik som ved arbeidet med våpendirektivet, tror jeg dette kan bekjempes.

Edited by skog
Link to comment
Share on other sites

Om dette kommer, og det gjør det nok i en eller annen form, så er det nok bedre å legge innsatsen i å jobbe for tilpasninger som gjør overgangen så smidig som mulig, framfor å kjempe mot med nebb og klør.

Regler for vektkrav og anslagenergi må tilpasses gjeldende teknologi og kunnskap.

Dagens "tullebegrensninger" på grove kaliber (over .45) vil være overmodent for en gjennomgang.

Og selvfølgelig må man jobbe for unntak der det er aller viktigst, f.eks. .22 lr. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

23 minutter siden, nhd skrev:

Kjøpte derfor Lapua Naturalis 9,1 gram. Holder ikke den kravet?

 

Lapua Naturalis er 9,1 gram, og må derfor yte 2700 Joule på 100 meter. Den yter, i følge det produsenten skriver på eska (som kjent har DN bestemt at det er det dyra dør av!) 2.304 Juoule, og er derfor langt under storviltkravet. Hadde kravet derimot vært det samme som for kuler over 10 gram, 2.200 J, hadde den holdt.

 

I følge PCB må en opp i 863 m/s for å holde kravet, det bør gå fint med heimelading og 74 cm STR-pipe. PCB opererer med BC på 0,329. På heimesida til Lapua er BC oppgitt til 0,201 (?), da må man tvinge den opp i 925 m/s for å holde kravet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...