Jump to content

Boltrifle i Grovt kaliber


JLmorten

Recommended Posts

Vet det er mye info om dette i gamle tråder,  å jeg leser stadig på disse.

Men ønsker noen forslag å begrunnelser.

Grovt kaliber, boltrifle som skal ha egenskapene som ligner på 45-70. Blir hovedsakelig brukt til Drivjakt «Villsvin.  Skal bruke en Bøylerifle i høst på villsvin jakt,  men hender den kiler seg,  å dette skaper en liten plagsomme tanke.  Hadde en boltrifle med meg på Drivjakt til Kroatia i fjor,  å den dritten kilte seg når ene svære monster grisen kom springende.  Den rifla er bare 6,5x55 så ikke beste rifla til stor gris uansett😬

Har ikke uendelig dyp lommebok, dette hadde jo derimot gjort alt enklere😊

 

Skal vær en rifle til drivjakt,  så her en noen krav til rifla.

-Grove kuler, 300-500gr kuler

-Bør vær mulig å få tak i ammo å hylser uten trøbbel, å til overkommelig pris.

-Bør være ok enkelt å lade

-Rifle som kiler seg å er vanskelig å lade,  nei takk

-Rask omlading.  

 

Noen av Kaliber jeg har på vurderingslisten

9,3x62. Minste kulevalg

.450marlin

458win.  Kan vel kansje lades til hastigheter ned mot 45-70

.376 steyr

.416 Taylor

Andre Kaliber ??

 

 

Link to comment
Share on other sites

Støtter .375 H&H. Gjerne i en CZ 550. Enkel, trygg og god rifle. Jeg opplever i alle fall at laddmekanismen er rask og enkel, slik at skudd nummer to kan komme raskt. Ganske «behagelig» rekyl til å være så grovt kaliber. Ville vurdert en Mauser i 9.3x62 også - dersom du primært skal ha rifla til gris. .375 H&H er mer enn grovt nok på grisen. 9.3 er kanskje noe hyggeligere? Så spørs det jo på prisen for rifla da....

Link to comment
Share on other sites

Lader til 45-70 selv. Så bør jo klare lade annet også.  Er som nevn primært for jakt, men tar noen turer på skytebanen når annledningen er der. Viktig å skyte mere enn de 15x2+5 en gang i året ifbm oppskyting til storvilt. Jeg syns jo også det er svært spennende å teste ut ladestiger,kulevalg osv. Mye mere spennende enn jeg hadde trudd. Så i denne forbindelsen er jeg en del på banen å tester😬

Er selvsagt fornuftig å velge et kaliber med mye utvalg av ammo. Hadde det ikke vært for dette hadde eg bare vurdert utradisjonelle kaliber, har altid vært av den typen som liker å ha det andre ikke har🤪

 

Hvordan takler 375H&H svakere ladninger? Kan eg lade noen 300gr kuler til rett rundt 600m/s å samtidig få god presisjon? Kulefall er selvsagt noe annet.  Å får en 375 kuler som ekspandere i slike hastigheter?  Slike hastigehet bør vel gi ganske behagelig rekyl, å kanskje løp varer lengre også?   Nå har jo rifla mye å si på rekylen, men ei 375 med 300gr kuler i 600m/s burde vel gi lik rekyl som 300gr kule i 600m/s ut av ei 45-70? Dersom rifla hadde vært samme da.

 

Å hva er fordel/ulempe med 375ruger vs 375h&h ?  Ruger utgaven kan brukes med kortere (vanlig) låsekasse, som bør gi litt kortere/raskere mating?

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, Bullmastiffen skrev:

jaktet med en som hadde remington seven i 450 marlin.
hendig børse, kort kasse, og leverte 300-400grain kuler i sånn passe bedagelig fart.
knall og fall på gris i allefall. men blir jo litt potetkaster da...

Jeg liker potetkastere, som regel ikke lengre enn 20-80m hold, å opp til 100m så kaster det aller meste poteter greit nokk. Så lenge alle potetene faktisk treffer samme plass.   450marlin er en av favorittene, siden dette i grunnen er 45-70 for boltrifle. Men man må nokk skreddersy rifle det kaliberet.  Ser at noen har 458win mag. på listene side, dette skal kunne lades til 45-70 nivå fårstår jeg ut fra ladeboka.  

Fordelen med 375 blir jo at den kan lades kraftigere å da har en pluttselig en super fin afrika rifle for litt lengre hold enn 100m.

 

Men ikke alle boltrifler mater fint når det puttes i rund/flat kule med blytupp. Weatherby rifla mi i 6,5x55 er noe dritt å lade med Laupa Mega 155gr kuler, blyspissen kiler seg ofte på vei inn i kammer.  Åååå steike dette får blod trykket til å stige fort når du står der å prøver å få den j.... kula inn mens dyret forsvinner....  vanlig heilmantla lader fint som pokker i den rifla.

Edited by JLmorten
Link to comment
Share on other sites

I min Marlin er det kun ved bruk av 300 grains HP kuler som det kan være antydning til kiling, men fungerer bra også  de når de får litt "av-fasing" eller avrunding ytterst på kant av blyet,..dette og litt mere resolutt håndtering av bøylen.

 

Nå bruker jeg selv ikke 300 grs til jakt, - kun til trening,- synes tverrsnittbelastning (SD) blir for dårlig. 

Hvorfor ikke finne gode 350-405 grs kuler som fungerer 100% i din Marlin og fortsette med denne til gris?

350 grs FP eller RN Hornady skulle jeg tro være god medisin både mtp funksjon og virking.

 

Ikke mye som slår en Leveraction mht rask repetering.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å lete etter en kraftig patron å lade ned ville jeg heller sett etter en patron som gir tilstrekkelig kraft til det du er ute etter. I praksis bør det sjelden bli hold over 100m på jakta du beskriver, da vil etter mitt syn ei rifle i 9,3x57 være veldig nær det ideelle. Denne kan du fint lade med 286grs kuler som gir god effekt i viltet. Kan naturligvis også lade med lettere kule, f.eks 250grs om du ønsker litt flatere kulebane. (Noe som er helt unødvendig). Det er ikke uten grunn at denne patronen har holdt stand i Sverige i 100 år og har fått økt interesse her i Norge de senere år. Kort hendig patron med skikkelig kulevekt, men fremdeles mindre rekyl enn storebror 9,3x62. (Siden du beskriver stadige utfordringer med forkiling så lukter det litt ufullstendig ladegrep her, da er det ingen ulempe med en kortere patron heller). Det er lett å finne Husqvarna M46 rifler kamret i denne patronen, de er svært billig. Disse er bygd på M96 kassa. Enkelte vil hevde denne kassa er for svak, men så lenge du benytter originalkaliber vil ikke dette være noe problem. (Obs, med denne låskassa spennes mekanismen når du dytter bolten ned, det er litt uvant første gangen, men det fungerer utmerket). Modellen som heter M146 fra samme produsent er bygd på M98 kassa, den vil mange foretrekke, men den er vanskeligere å finne og koster som regel en del mer. Denne er også originalt kamret i 9,3x57. Originalstokken på begge disse riflene er dårlig egnet til bruk med kikkert. Sett på en rimelig standardstokk så har du en godt egnet griserigg til en overkommelig pris. (Om løpet på disse gamle børsene ikke er ødelagt av rust vil du som regel kunne skyte lenge før pipa må byttes. Dette er en patron med lang løpslevetid.) Jeg har rifle i både 9,3x57 og 375H&H og jeg er ikke i tvil om at jeg skyter MYE bedre og raskere med den korte 9,3'en. Ikke noe problem å håndtere 375 heller, men det skjer en god del mer når du trekker i avtrekkeren. Trening er naturligvis et stikkord her.

Link to comment
Share on other sites

5 minutter siden, Kammerherren skrev:

I stedet for å lete etter en kraftig patron å lade ned ville jeg heller sett etter en patron som gir tilstrekkelig kraft til det du er ute etter. I praksis bør det sjelden bli hold over 100m på jakta du beskriver, da vil etter mitt syn ei rifle i 9,3x57 være veldig nær det ideelle. Denne kan du fint lade med 286grs kuler som gir god effekt i viltet. Kan naturligvis også lade med lettere kule, f.eks 250grs om du ønsker litt flatere kulebane. (Noe som er helt unødvendig). Det er ikke uten grunn at denne patronen har holdt stand i Sverige i 100 år og har fått økt interesse her i Norge de senere år. Kort hendig patron med skikkelig kulevekt, men fremdeles mindre rekyl enn storebror 9,3x62. (Siden du beskriver stadige utfordringer med forkiling så lukter det litt ufullstendig ladegrep her, da er det ingen ulempe med en kortere patron heller). Det er lett å finne Husqvarna M46 rifler kamret i denne patronen, de er svært billig. Disse er bygd på M96 kassa. Enkelte vil hevde denne kassa er for svak, men så lenge du benytter originalkaliber vil ikke dette være noe problem. (Obs, med denne låskassa spennes mekanismen når du dytter bolten ned, det er litt uvant første gangen, men det fungerer utmerket). Modellen som heter M146 fra samme produsent er bygd på M98 kassa, den vil mange foretrekke, men den er vanskeligere å finne og koster som regel en del mer. Denne er også originalt kamret i 9,3x57. Originalstokken på begge disse riflene er dårlig egnet til bruk med kikkert. Sett på en rimelig standardstokk så har du en godt egnet griserigg til en overkommelig pris. (Om løpet på disse gamle børsene ikke er ødelagt av rust vil du som regel kunne skyte lenge før pipa må byttes. Dette er en patron med lang løpslevetid.) Jeg har rifle i både 9,3x57 og 375H&H og jeg er ikke i tvil om at jeg skyter MYE bedre og raskere med den korte 9,3'en. Ikke noe problem å håndtere 375 heller, men det skjer en god del mer når du trekker i avtrekkeren. Trening er naturligvis et stikkord her.

 

 

Du er inne på det jeg er ute etter her ja, Å det er mere å finne et kaliber som passer mitt bruk som er tanken. Mens tanken bak dette inlegget var å få litt tanker og ideer rundt dette om det er smart å gå for kraftigere å lade svakere for mitt bruk å ha mulighet til lade kraftigere ved fremtidig bruk. Men så er det det da, om det er bedre å f.eks lade en liten hylse med Mye krutt å ikke en stor hylse med lite krutt.  Mange påvirkninger her.  Til å med 45-70"en min samler bedre når jeg lader kraftig, spesielt 300gr manta kuler. Samler best når de er oppe i 600m/s.

 

Jeg skrev at 9,3x62 var minste kulevalg, så var det forøvrig 9,3mm kulediameter eg meinte ikke 9,3x62 kaliber..

 

Men har f.eks ei 9,3x57 å ei 375h&h ladet til samme hastighet som 9,3x57 like god presisjon osv, ikke er noen ulempe med lade 375 til 9,3x57 sin hastihet så er det jo greit å kunne ha mulighet til lade annerledes.

Skulle ønska dette va lika enkelt i virkeligheten som det er i hode mitt. Alså f.eks vil eg lada ei 375 til 300m/s så var det så enkelt å gjøre det uten noe som helst innvirkninger...

Link to comment
Share on other sites

Brannfakkel, og noe litt annet enn det som blir spurt om.

 

Men hvis det er dedikert griserifle med stoppekraft og raske oppfølgingsskudd man er ute etter, burde man kanskje kopiere den tyske villsvin-prisen og gå ned i størrelse og opp i fart. 7x64 eller 300wm feks.

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, bobby skrev:

I min Marlin er det kun ved bruk av 300 grains HP kuler som det kan være antydning til kiling, men fungerer bra også  de når de får litt "av-fasing" eller avrunding ytterst på kant av blyet,..dette og litt mere resolutt håndtering av bøylen.

 

Nå bruker jeg selv ikke 300 grs til jakt, - kun til trening,- synes tverrsnittbelastning (SD) blir for dårlig. 

Hvorfor ikke finne gode 350-405 grs kuler som fungerer 100% i din Marlin og fortsette med denne til gris?

350 grs FP eller RN Hornady skulle jeg tro være god medisin både mtp funksjon og virking.

 

Ikke mye som slår en Leveraction mht rask repetering.

 

300gr kulene er kun for trening osv. Det blir 405gr kuler til jakta. Skal teste noen woodleigh 405gr. Om det blir disse eller 405gr blykuler er jeg ikke sikker på enda. Litt av planen med Woodleigh kulene er å lade disse med litt mere futt en blykulene å se hva som skjer med sammlingene. 405gr blykulene sammler best på ca 470-500m/s. Har da plass til en 4-5gr mere krutt før jeg nærmer meg maksladningene, så vil se hva som skjer.  

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg mener du er ute på viddene, hvis det er den ultimate drivjakt rifla du er ute etter.... Trenger ikke 400 gr kuler for å legge ned ett villsvin.  

 

Etter min mening bør du se etter: 

-En rifle med god balanse, som passer deg godt. 

-En patron som er tilstrekkelig, men gjerne har høy, til svært høy utgangshastighet. Det gir bedre effekt og MYE større marginer hva gjelder feilbedømming av forranhold.  

-lite rekyl sikrer gode skudd og raske oppfølgingskudd.  

 

Jeg ville sett på 7mm til .30 cal. 7mm rem mag er en god kandidat.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Foxterrier skrev:

Er ikke en 308 nok for villsvin?

Billigere og enklere blir det vel ikke.

Sansynligvis det ja.  Men har sansen for tunge å langsomme kuler med lang/dyp penetrering.  Å en en av grunene til slike kuler funker så godt på drivjakt er ikke bare effekten det har på dyret men hvor bra det også tåler å bli brukt i tett vegetasjon.  45-70 feks vil så å si ikke bli påvirket av noen løv/bladet eller små tynne greiener.  Mens 308 så vil kula miste rettning/stabilitet å ofte da treffer kula dyret sideslengs å mister mye av efekten da..

 

Hvordan ei 300gr kule ut av ei 375h&h i 700-800m/s oppfører seg i vegetasjon vet eg ikke, men sansynligvis tilsvarende som ei 308 kule.   Men om ei Langsom kule ut av 375 oppfører seg.  Tja si det.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

Hastighet har jo en del å si for at man i det hele tatt skal treffe grisen på drivjakt.

 

Dersom man sammenligner foranhold på gris som springer med breisida til i 40km/t på 25m avstand vil dette være ca 30cm dersom kulen har 900m/s hastighet og 45cm ved kule i 600m/s. 

 

Har nok som alltid mer å si at man treffer skikkelig enn kulevekt....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...