Jump to content

Accurize shooting system


Recommended Posts

Er det noen som har, eller har testet accurize shooting system som selges hos landrø. Noen som vi dele erfaringer? Det ser jo ganske genialt ut. 

Men kom til å tenke på siden dette er ei laserpatron som sender lys frem til målskive, er laserlyset for rask i forhold til en reell kule. Altså ved et dårlig avtrekk så blir en ikke så hardt straffet som ved å skyte skarp ammunisjon?

Edited by Blinkskytter
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Løfter denne opp igjen.

 

Ingen som har testet?

 

Bygges ut i området på hytta, så salongbanen forsvinner. Tenker at luffen blir sendt ut dit da fremover.

 

Vurderte 22lr blink i garasjen, men bråker noe jævlig ved treff. Kan alltids kjøpe enda en fwb, men greit å trene med jaktvåpenet. Pluss pistol etterhvert...

Link to comment
Share on other sites

Var ikke tips til blink, men erfaring med dette systemet jeg etterspurte...men la gå...

 

Hvordan hindrer dere at driten renner utover? Litt søl er greit nok, men litt begrenset plass til store beholdere.

 

Ulempen uansett er sikkerhet, da plassen til blinken er 1x1 meter (ca 50cm dybde), utenom dette er det betong og div hageredskaper etc. Burde legge fra meg våpen hvis jeg ikke treffer 1x1 meter uansett, men skulle det skje blir det fort litt vel spennende å være der inne.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 5 months later...
  • 1 year later...
  • 1 month later...

Ingen flere som kan fortelle om dette er verdt pengene? Har vært litt frem og tilbake i det siste på om jeg skal kjøpe et slikt system for å få trent litt med jaktrifla. Ser absolutt fordelen med å kunne få trent mer hjemme, og luftgevær er greit, men langt fra det samme...

Eller kan man like gjerne putte pengene i mer ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke brukt Accurize, men har en Scatt Basic som virker ganske likt.

 

Fordelen med Scatt er at den følger og viser bevegelsen i treffpunktet både før og etter avtrekk. Så det er mye lettere å se hva en gjør feil. Med scatt så fester du en liten sensor på løpet isrede for å putte laserpatroner i kammeret som med Accurize. Det gjør at Scatt lettere passer alle våpnene dine. I tillegg har Scatt litt bedre nøyaktighet enn Accurize, men det er gjerne bare interessant om du skal trene benchrest eller lignende...

 

Fordelen med Accurize er er at det er appstyrt, mens Scatt krever en PC eller laptop. Så Accurize er litt enklere å ta med på hytta. Scatt krever også mye lys for å virke, og øyset kan ikke være gløde eller halogenpære som varierer med 50 hz fra stikkontakten. Jeg løste dette med en enkel LED lyskaster fra Clas Ohlson. 

 

Det et også greit å huske at begge systemene krever et kikkertsikte med variabel parallax/fokus ned til omtrent 10 m om mann skal skyte inne. Jeg har byttet ut kikkertsiktet på min jaktfelt rifle til en Meopta R1 4-16x44 med parallax justering ned til 10 yards, og det ble i grunn dyrere en min Scatt Basic...

Så bare husk å tenk sikte med parallax justering om dere skal ha en Accurize eller scatt. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Erlendgb said:

Ingen flere som kan fortelle om dette er verdt pengene?

Skytterlaget mitt kjøpte en sånn med elgbane for noen å siden. Kanskje to? Jeg har prøvd den litt, men mista veldig fort interessen for den. Nå er det en stund siden jeg har prøvd den så husken er litt så som så, men jeg mener den var veldig unøyaktig i anvisningen. Systemet virka generelt kjeitete. På elgen ble det selvfølgelig ikke foranhold som vanlig siden det er laser. Alt ble egentlig bare feil for meg. Nytteverdi lik null! Noen nevnte dyrt TV spill lengre opp i tråden, og jeg tenker det er spot on.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er det som virker med Accurize, Scatt, Trace o.l?  Jeg tror det er evnen de har til å få oss med på mer tørrtrening, mer enn hva de egentlig viser eller har av tekniske muligheter. Hvis den er enkel å sette opp,  enkel å bruke og gjør tørrtreningen mer interessant, tørrtrener vi mer, og da blir vi bedre.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener heller at med en god skytesimulator så får du den samme treningsnytten som du får av en .22 lr rifle. Og jeg har knapt brukt min .22 lr etter at jeg fikk min Scatt Basic. Men med Scatt og Trace får du i tillegg vite hvordan treffpunkt beveger seg før og etter avtrekk, og kan dermed tydelig vise deg avtrekksfeil. 

 

Når jeg leste på dette før jeg kjøpte en Scatt Basic så var det flere som klaget på nøyaktigheten av Trace. At den duger til pistolskyting og stående skyting med rifle, men den er ikke nøyaktig nok til liggende trening med rifle. Det kan selvfølgelig være at dette er feil eller forbedret i nyere versjoner. 

 

Men @nhd har et godt poeng at det må være lett å sette opp. For da kan mann ta seg en 15 minutt skyteøkt ofte uten at det blir ork. 

Det mest negative med en skytesimulator er at det er litt ensomt. Det er fint å komme seg ut på skytebanen. Der er det mye triveligere enn i kjelleren. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror @nhd traff spikeren på hodet. Jeg sliter veldig med å tørrtrene godt. Motivasjon og konsentrasjon forsvinner etter 35 klikk og så kan jeg bare gi meg.

 

For å få godt treningsutbytte må jeg se om jeg melder treffpunkt riktig, og om et lasersystem gjør det er det sikkert til god hjelp. 

Link to comment
Share on other sites

Tror også @nhd har et poeng med at disse simulatorene gjør at man tørrtrener mer og sånn sett blir bedre, men hvis man tar det som utgangspunkt, så er det jo interessant å se på forskjellene?

 

Jeg er ganske sjuk etter å komme meg på skytebanen for tiden, og tenker at et slikt system kan avdempe på de verste abstinensene, samt gi verdifull tørrtrening.

 

Uten at jeg har gått kjempemye i dybden, så er dette inntrykket jeg har fått:

 

Accurize:

Pro:

- Rimeligere enn Scatt/Trace

- enkel å sette opp og bruke med app på telefon/nettbrett

- Ganske god nøyaktighet (1 mm på 10 meter?) Dette er hva de påstår i remklamene...

Cons

- Viser kun skuddet, og ikke hvordan man sikter. Får dermed ikke mulighet til å se hvorfor man ikke treffer der man vil som igjen gir holdepunkter for hva man bør endre..

- Kan kun brukes hjemme.

 

Scatt/Trace

Pro:

Viser hvordan man sikter før og etter skudd, slik at man justere på hvorfor man ikke treffer der man vil. (avtrekksfeil)

- God nøyaktighet. Scatt litt bedre enn Trace?, men også dyrere?

- Kan vel også brukes på skytebanen? Er det noen av dere som gjør dette?

Cons:

Begge koster mer enn Accurize

Litt mer komplisert å sette opp og bruke?

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Erlendgb said:

Jeg så en sammenlikning mellom Scatt og Trace, men kunne ikke finne noe på Accurize. Har du noen kilde på dette?

 

Jeg sendte e-post og spurte og de hadde målt presisjonen og de oppga den til å være 1/12 MOA, som tilvarer ca 2.5 mm på 100m, og 0.25 mm på 10 m.

Mer enn nok for meg :) 

Men jeg liker å vite det.

 

21 minutes ago, Erlendgb said:

Litt mer komplisert å sette opp og bruke?

 

Om du må rydde vekk alt mellom treningsøkter så er det litt knot. Men jeg har satt det opp slik at det tar ca 2 å komme i gang. 

Så mitt råd er å se youtube videoer om hvordan utstyret fungerer i praksis, så tenke gjennom hvor og hvordan du skal bruke det i ditt hjem, før du eventuelt kjøper. 

Og da er det jo en fordel at PC, blink og lignende ikke trengs å flyttes mellom treningsøktene. Jeg lar også Scatt sensoren stå på riflen hele tiden så trenger jeg ikke å kalibrere for hver gang jeg skal skyte. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Fysikeren said:

eg sendte e-post og spurte og de hadde målt presisjonen og de oppga den til å være 1/12 MOA, som tilvarer ca 2.5 mm på 100m, og 0.25 mm på 10 m.

 

Det er vel 4 ganger så nøyaktig som Accurize selv hevder at deres system er? 

 

1 hour ago, Fysikeren said:

Så mitt råd er å se youtube videoer om hvordan utstyret fungerer i praksis

Har snart runda youtube :-)

 

Må innrømme at det sitter litt langt inne å bruke tusenvis av kroner på en slik simulator for å drive med tørrtrening hjemme. Blir litt som en annen vurdering jeg har hatt gående en stund... Jeg har vurdert å kjøpe en tredemølle, siden det da vil kunne være lettere å få seg mosjon hjemme... Men det er da bare å dra seg sjøl i nakkeskinnet og komme seg ut? Så hver gang jeg har vurdert det så ender jeg opp med å konkludere med at jeg egentlig ikke trenger en...

 

Og da skulle man vel tro at jeg er flink å komme meg ut for mosjon?

 

Jeg får si som Ibsen sa på dødsleiet når en sykepleier kom inn og sa at " i dag så han mye bedre ut?"

Ibsen svarte: Tvert i mot...

 

Så kanskje jeg skulle kjøpt en slik simulator...og en tredemølle :-)

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Erlendgb said:

Det er vel 4 ganger så nøyaktig som Accurize selv hevder at deres system er? 

Det stemmer.

 

Ja, det koster en del, men det gjør alt som har med våpen og skyting å gjøre. Om mann er på budsjett og vil bli god (skyte mye) så koster en simulator mye mindre enn et par år med ammunisjon og pipebytte. Så i likhet med .22 lr rifle, så kan en skytesimulator "lønne seg" om mann trener mye. 

Edited by Fysikeren
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Erlendgb said:

1 mm på 10 meter?

Om det stemmer så forklarer det hvorfor jeg synes den vær så unøyaktig. Jeg hadde inntrykk av å skyte større samlinger enn før og at jeg ikke traff der jeg sikta.

4 hours ago, Erlendgb said:

Dette går det kanskje an å kalibrere?

Du skal jo «skyte inn» nullpunktet så det går ant å legge de der du vil, men da virker det bare nå elgen går en vei og ikke i begge retninger så det blir jo også feil.

Link to comment
Share on other sites

MantisX er noe helt annet.

Den måler hvordan du beveger våpenet ditt under trekk, avtrekk, rekyl osv. Den måler ikke hvor du treffer.

Mantis X kan hjelpe deg å bli redusere typiske skytefeil som dårlig avtrekk og håndtering av rekyl.

Edited by Fysikeren
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jeg endte opp med å kjøpe en Accurize, og har testet den et par kvelder. Synes det virker lovende, i forhold til at tørrtrening blir litt mer givende.

Jeg må få fikset meg en slik parallaxekopp til kikkertsiktet. Synes prisen ikke helt kunne forsvares (449 kroner) så skal forsøke å bare lage noe som funker... Med rødpunkt som er parallaksefri er det problemfritt. Noen av dere som har fikset en diy versjon av en slik kopp som har tips til hva man kan bruke?

Edited by Erlendgb
Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Nimo skrev (18 timer siden):

Hei.

Har 308, 30-06 og 9.3x62. Kan jeg da bruke en 308 laserpatron. det er jo samme diameter bare forskjellig lengde?

 

Nei den avhenger av lengden i kammeret samt halsen på hylsen, hvis du bruker den til 308 i en 30-06 da vil den bli skubbet helt frem i kammeret og i neste skudd vil ikke sluttstykket nå laseren.

 

308

9988

 

30-06

9990

9,3x6,2

 

9992

Edited by Mikkelh
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

beaker skrev (4 timer siden):

Korleis får du den der ut av kammeret igjen?  Pussestokk?

yep er pussestokken
de har jo også en front montert laser som kan passe til fler kalibre 

Den funker utmerket, det liten klikk fra bøssa er nokk til at den blir aktivert.
Man må bare huske at sette systemmet til et par sekunder

 

https://www.landro.no/accurize/114150/accurize-kun-laser-cal30-akustisk

 

WEB_Image_Accurize_KUN_laser_Cal_30_Akus

Edited by Mikkelh
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...