Jump to content

Pro's/Con's på optikk - Tips og råd?


Nordavind

Recommended Posts

Husker jeg rett spurte du vel om hjelp til langholdsrifle først for noen år siden.. kanskje det er slik at dess lengre en venter, dess mer tilt får kikkerten :P

 

Hvis du virkelig må bytte ut noe så annonserer du Spuhren, enten selger du og kjøper ny med mindre tilt, eller så bytter du med en som vil ha mer tilt..

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Ei tohi varjata skrev:

Husker jeg rett spurte du vel om hjelp til langholdsrifle først for noen år siden.. kanskje det er slik at dess lengre en venter, dess mer tilt får kikkerten :P

Hahaha! xD
Ja er vel par år siden om ikke nærmere 3 siden jeg først skrev, men det var da fælt til vekst på tilt med tid :P 
Får bare håpe jeg finner en løsning som gir meg mulighet til å beholde nåværende montasje, da det rett og slett vil være ett for stort tap ved salg/nykjøp vil jeg tro.
Men løses skal det, og da på mandag :) 

Link to comment
Share on other sites

Klarer du og nulle med 50moa er det ingenting i veien for å bruke det sånn selv om du ikke skal skyte på jold der det trengs.. Det står i bruksanvisningen å du finner sikkert en film på youtube hvordan du henter ut all elevasjonen i tårnet ditt.. 

 

du skriver du har 1/4 klikk på den? Er dette Kahles 624i’n du snakker om? Den er det vel 0.1mil klikk på og 10klikk for 1mil? Totalt 27mil ca skal du ha tilgjengelg når du har tårnet ditt i bunn

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Takker dere alle for gode innspill.
Jeg som tuller litt her når jeg sier 1/4, tidlig aprilspøk kan vi kalle det, overhode ikke dumskap! :ph34r:
Endret tidligere innlegg for og ikke bryte med regler.
Var ikke obs på at å etterspørre bytte gikk under handel, beklager den! :) 

Link to comment
Share on other sites

Jo etter en telefon med 308nm, så kom man vel fram til at om det evt. måtte byttes, så var det en bedre løsning.

Avventer bare alt til mandag, da jeg skal til børsemaker.

Så får han tatt en titt på det samtidig.

Han har Kahles selv, så om der finnes en løsning så vet han nok av den.

Om det skulle bli noe mer skyting frem til da, så har jeg jo Tikka’n som også trenger litt omtanke også 9_9

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutter siden, M67 skrev:

Men hvorfor bytte? Jeg har 50 moa (30 skinne, 20 montasje) på ene Saueren, det er problemfritt. Kjempegreit om en får lyst til å skyte LANGT.

 

K

Ja men så langt som jeg ser, så kommer jeg ikke langt nok ned på 100m.
Har prøvd å fiklet litt, samt lest litt rundt omkring.
Og det virker ut ifra det jeg kan finne, og tenke meg frem til - at jeg mangler 7"-8".
Altså sikter jeg midt i 10ern, så treffer jeg altså 7"-8" over?
Kan jo være jeg tar feil her, men dette ble sagt av en fra Kahles tydeligvis.
Kom over det på sniperhide.

Men altså, om det skal vise seg at det ikke byr på noe problemer.
Og at det er bare jeg som er idiot å skjønner lite, men med hjelp får dette til å virke?
Ja da holder jeg meg til det som det står nå.

Kan jo fortelle hva som står på, så kanskje du vet noe jeg ikke vet?
Sauer 200 STR McMillan
Kahles 624i Gen3
Spuhr SP-4901 ( 30moa )
Picatinny ( 20moa )
Atlas V8 QR
Justerbar kolbekappe mod 2011
S&L 70cm pipe

Hvor mye enkelte av disse komponentene har og si, så tror jeg nok det er ubetydelig.
Men lister opp, da du/dere er de erfarne her, og ikke jeg.

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

7 minutter siden, M67 skrev:

Men hvorfor bytte? Jeg har 50 moa (30 skinne, 20 montasje) på ene Saueren, det er problemfritt. Kjempegreit om en får lyst til å skyte LANGT.

 

K

En grunn kan jo være optisk ytelse. Kjenner ikke Kahles, men ikke alle kikkerter yter like bra hvis de er skrudd helt i bunn. 

Men er det klikk nok, og det ser greit ut, er det jo bare å kjøre på :-)

Link to comment
Share on other sites

My bad, Kahlesen har bare 26mrad høydejustering, da går det ikke (jeg trodde den hadde 36). Men jeg hadde ikke forhasta meg uansett, du skal vel ikke skyte primært på 100m? og det er plenty av merker å sikte med i det siktet - skyt inn på 2mrad merket over f.eks., mens du tenker.

Optisk ytelse er en ting, men med 26 har de visst ikke tatt den helt ut og det bær være litt igjen. IORen min er helt ok på enden av 36mil-justeringa, men Razor HD gen1 er ikke det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja var det jeg også kom frem med riktige tall, så tror nok det blir noe gjort.
Nei primært skal jeg ikke skyte 100m, men føler det er essensielt for meg med mitt nivå og kunne gjøre det.
Da tenker jeg også på at det skal pipebytte til 22lr på den ganske mye, med tanke på mengdeskyting.
Så ville likt meg best på 20, maks 30 moa.

Jeg vil vel klare og gjøre et rail bytte selv så lenge jeg har skruene?
Isåfall vil det vel være mulig å kjøpe en ny uten tilt, samt beholde den jeg har for når det skulle bli/være nødvendig.
 
 

Link to comment
Share on other sites

Har Fix It settet fra skytterlinken, men ble veldig fristet av den som @M67 linket tidligere fra Landrø.
Fix It settet har 15, 25, 45 og 60 lb/in - så kan jo være det funker det.
Sett på et par fra Würth også, men står jo ikke noe priser på siden deres da det mest sannsynlig er grossist forhandler.
Men en kamerat som er innom der titt og ofte via jobb, skulle sjekke for meg over helgen.
Da er det jo et alternativ og ha 2 skinner, for forskjellige bruksområder.
 

Link to comment
Share on other sites

Ja ble nevnt tidligere, så skal sjekke dem ut litt og evt. ringe opp sykkelbutikken å forhøre meg litt med dem.
Vil være sikker på at de er ganske så nøyaktige da det ikke er store forskjellen i pris fra en okay til en nøyaktig en, hvor et lite pristillegg kan være forskjellen på
å grine seg til søvn, eller sovne med stort smil :P 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt en rimelig momentnøkkel fra Bikeshop/Bikebrothers, som fattern forærte meg, og den har fungert tipp topp. 2-14 Nm eller noe slikt, med forskjellige bits (3-4-5-6-8mm og T25+T30). Såpass liten at den passer i sekken på banen også skulle noe måtte justeres. Skal sies at han kjøper slikt for bruk på SPINNDYRE sykler hvor så og si alt er karbon, sikker mer presis enn den trenger å være på AR-montasjen jeg har brukt den på så langt..

Link to comment
Share on other sites

Til bruk på siktemontasjer ville jeg valgt et vertøy med lavere innstillingsområde feks 1-5 Nm. Skruemoment vil typisk. ligge i området 2-4 Nm.

Litt om moment på gjengeforbindelser, eller rettere sagt forspenning. Metoden med bruk av momentnøkkel er egentlig nok så grov, da en har dårlig kontroll med faktisk friksjon i hver enkelt gjenge. Man regner gjerne en nøyaktighet på +/- 20% av innstilt moment pga dette. En supernøyaktig momentnøkkel vil med andre ord ikke si at trukket moment vil gi en like nøyaktig forspenning. Det er derfor at en gjerne bruker metoden med et, for gjengedimensjonen, lavt moment som ikke påvirkes vesentlig av friksjon, for å sette et startpunkt. Deretter dras resterende forspenning ved å måle vinkelen på rotasjonen. Vanlig på feks topplokksbolter på forbrenningsmotorer. Vil man gjøre dette virkelig nøye ( feks skrur sammen atomkraftverk og slikt) avgjør man forspenningen ved å måle strekket på gjengeforbindelsen.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nordavind skrev:

Tas til etterretning!
Kan det være dette her? 
Er nok helt sikkert jeg som prøver å spille for mye på den sikre siden her, sånn er det og være uerfaren ;) 

 

Jepp, det er nettopp det settet :)  Funker fint til min bruk, både AR-forskjefter, kolber og siktemontasjer. Er for så vidt enig med vavlo, 1-5 eller lignende dekker det meste. Men med 2-14 kan dama låne den til å justere sete og stem på sykkelen også, så slipper man ha to.. 

Link to comment
Share on other sites

Hvordan moment er det som skal brukes på siktemontasjene dine, og hvor nøye kan du stille det, om det ikker for mye bryderi at jeg spør? :) 
Tja nå sykler jeg ikke, så går greit sånn sett hehe.
Skulle heller hatt ett 1-5 da isåfall, passer mitt bruksområde mye bedre.
Har vel ikke sett til noe enda innen dette feltet som krever over 5nm, selv om det helt sikkert er mye jeg ikke har kommet over ennå.

Link to comment
Share on other sites

Med montasjene jeg har nå trenger jeg mellom 2 og 4. Til forskjefter og kolber/underbeslag må jeg bikke 6-7 Nm (amerikansk fjas med 20, 25, 40 in-lbs), derav greit å ha akkurat den nøkkelen. Merkingene på den du linka til over er har 2 klikk mellom 0 og 0,5 og 2 klikk mellom 0,5 og 1. Jeg trenger ikke så nøyaktig som det, så for min del går det kun i hele eller halve.. 

 

Har noen pipemutre som krever oppi 50 Nm, det er ikke dagligdags, til slikt låner jeg heller verktøy.. 1-5 Nm får deg langt av gårde. Du skal vel neppe ta kikkerten av og på etter du har først montert den heller.

Link to comment
Share on other sites

Takker for utfyllende svar :) 
Beklager om jeg stiller et dumt spm. nå, men når du sier "har 2 klikk mellom 0 og 0,5 og 2 klikk mellom 0,5 og 1."
Er det da å anta at det er 2 klikk mellom vær 0.5 nm hele veien mellom 2-14?

Da virker det jo som den er et flott alternativ til en veldig overkommelig penge.
Isåfall er det vel lite å tenke over, da blir det nok gjort en bestilling allerede ikveld.

50 Nm på en pipemutter? Felgmutter og 50mm pipe du har eller? :P 
Nei skal nok ikke av med den så ofte nei, eneste kan være når det blir jaktsesong og man ser an områdene man skal på.
Kan være det blir nyttig med en god skumringskikkert, men da finnes det vel andre alternativer som og evt. sette på picatinny på T3'n også, for og bare flytte over hele montasjen.
 

Link to comment
Share on other sites

Skalaen på momentnøkkelen går slik for hver runde:

  • 0
  • -
  • -
  • 0,5
  • -
  • -
  • 1

Litt pussig, og kunne gjeeerne vært 0, 0,25 0,5 0,75 1 i stedet, men jeg fikk den jo :P Jeg løy litt i stad, det er ikke 50 Nm. Sjekka og det er 54 Nm (40 ft-lbs) 9_9 Amerikanske patenter.. (enkelte AR-mutre krever oppimot 100 Nm, oftest overført via en tynn dritplate av det billigste stålet de kunne finne)

Dersom du er sikker på at du vil bytte sikter på Tikkaen ville jeg vurdert Optilock Quickrelease. Eventuelt Leupold QRW på ei kvalitetsskinne. Ellers er det beste valget vanlig Optilock direkte på kassa.

Link to comment
Share on other sites

Ja var jo passende at de ikke hadde flere på lager av den momentnøkkelen når man skulle til å gjøre en bestilling ¬¬

 

 

Ikke så kjent med de patentene der jeg nei, men amerikanerne er vel kjent for og være litt sta når det kommer til kompatibilitet eller måleenheter som skal forståes av andre 9_9


Har Leupold QRW på Tikka'n akkurat nå, men det er vel 30mm og ikke 34mm som Kahles er.
Er ikke så alt for dyrt med Optilock heller utifra hva jeg har sett.
Ser jo at en Spuhr montasje på en jaktbørse kan bli ett litt for stort byggverk ja mtp. at man må ha skinne attpåtil. 

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

Tror de har hatt nøkkelen på flere sykkelbutikker, og kanskje XXL også. Kan være verdt å se om du har noen lokale sykkelbutikker som kan ha den inne (hvis du har bestemt deg for den, da). Hva angår måleenheter har det mye til felles med religion, det er ikke alt man skal forstå, og det jeg syns gir mening syns naboen er vranglære :P 

 

Optilock er bunnsolid, ingen tvil om det. Spuhr på jaktrifle blir litt overkill, både vekt- og prismessig.

Link to comment
Share on other sites

Forespurte faktisk de fleste lokale sykkelbutikker tidligere idag via facebook, veldig få av dem har momentnøkler for salg.
De fleste har kun på eget verksted, og de som hadde - De hadde ikke noe som var innenfor rimelig krav til en uheldigvis.
Nå har jeg ikke fått svar fra absolutt alle, så man kan jo håpe.
Men får høre med xxl, er nok mulig de har noe :) 

Tja, nå er vel egentlig vi alle bortsett fra naboene over Atlanteren noen av de få som bruker enhetene der, så vil vel påstå at vi er de som i dette tilfellet tror på riktig "gud" ;) 

Ja, ser helt klart den.
Ser mange henviser til skinner av kvalitet, et område som er meg ukjent egentlig generelt.
Hva er det av skinner som er bra, men som ikke koster 3,000 mynter?
Har prøvd å lese meg litt fram, men føler de fleste idag bortsett fra den vanlige mann i gata har noe å tjene på det som blir skrevet.
Selv har jeg skinna fra skytterlinken, prisen var grei. Kvalitet kan jeg ikke si noe om, må vel testes over tid før det kan bli sagt noe fra min side.

Link to comment
Share on other sites

Har prata med han tidligere idag.
Men som det er kommet frem i tråden, så kjøper jeg heller ny skinne istede.
Vil koste meg betydelig mindre penger og tid, da jeg må kjøpe ny med en gang og blir sittende med en til salg som er uvisst hvor lenge det blir.
Om det skulle blitt kjøpt ny, ville jeg nok gjort som forslaget lengre opp i tråden - prøvd å byttet til meg en Spuhr som er ferdig tilpasset kassa på sauern mot både montasjen + picatinny.

Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, Nordavind skrev:

Men som det er kommet frem i tråden, så kjøper jeg heller ny skinne istede

Hadde jeg begynt på ny med montasjer og skinner, så hadde jeg kjøpt alle skinnene i 0 MOA og montasjene med tilt tilpasset kikkert og skyteformen. Da har du muligheter i ettertid til å sette på hva du vil av optikk på rifla uten å bli plaget med for mye tilt.

 

I dag har jeg 10 mil (ca.33 MOA) på alle skinnen mine med det problemet at jeg ikke kan montere på hva som helst. Men jeg startet dette løpet en stund før det ble vanlig med helmontasje i picatinny og tilt bygd inn i montasjen. Picatinny var jo heller ikke standard før.  Da vaset man med weaverskinner og andre kreative påfunn :(

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Bly skrev:

Hadde jeg begynt på ny med montasjer og skinner, så hadde jeg kjøpt alle skinnene i 0 MOA og montasjene med tilt tilpasset kikkert og skyteformen. Da har du muligheter i ettertid til å sette på hva du vil av optikk på rifla uten å bli plaget med for mye tilt.

 

I dag har jeg 10 mil (ca.33 MOA) på alle skinnen mine med det problemet at jeg ikke kan montere på hva som helst. Men jeg startet dette løpet en stund før det ble vanlig med helmontasje i picatinny og tilt bygd inn i montasjen. Picatinny var jo heller ikke standard før.  Da vaset man med weaverskinner og andre kreative påfunn :(

Enig, har 30moa selv og det blir mye løp og demper med 1-6 siktet 

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Noen som har erfaring med omtrent hvor mange skudd ei pic. skinne i alu,  fra en kvalitetsleverandør, varer på  feks ei tung rifle  i 6,5x55 med en kilo sikte på toppen, før den må byttes ut?

Forever and a day. Min USO er fra 2011, og jeg har skutt iallefall 20 000 skudd med rifla. Trolig 30 000. Det er ingenting som tyder på at den er slitt eller noe, men jeg har jo slitt ut 4-5 løp. Det er vel litt lite eloksering igjen på hjørnene, som noen nevner.

 

Sitat

Enig, har 30moa selv og det blir mye løp og demper med 1-6 siktet 

Du skyter vel inn på samme plass uansett tilt på skinna, så du ser nok like mye både løp og demper uansett ;) Hadde du ikke sett de på 1x så tror jeg jeg hadde blitt bekymra

 

K

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, vavlo skrev:


Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar med levering på duppeditter fra Brownells?
Den ser fin ut den der, men kun på lager i statene.

Ser jo langhold.no har 2 picatinny skinner, men de koster fra 1790,- til 1990,-
Noen som har erfaringer med dem?
@M67 Du nevner USO - Finner ikke noen her i landet som selger, eller er jeg bare utrolig dårlig til å lete?

Edited by Nordavind
Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, M67 skrev:

@amatør, hjelp! Ytterrør ja, resten tja,

 

K

Ytterøret peker mer ned, men man må kompensere ned å tilte det indre røret slik at man som M67 skriver ser i samme retning, mot treffpunktet. 

 

Husk at siktet kan ikke flytte treffpunktet, man kan bare flytte trådkorset dit hvor kula treffer. 

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Nordavind skrev:

Ser jo langhold.no har 2 picatinny skinner, men de koster fra 1790,- til 1990,-
Noen som har erfaringer med dem?

Har LRD-skinnen, veldig fornøyd med den. Går nesten i ett med låskassa. Har kikkert på bortimot 1,4kg i Spuhr montasje på toppen. Ikke bekymret for at skinna ikke skal tåle det. 

Skulle egentlig hatt Spuhr for Sauer, men det ble for lavt i kombinasjon med Bolthorn-skjefte. Fikk ikke kinnstøtta lavt nok. 

Alltid noe søl som dukker opp :-)

Link to comment
Share on other sites

1 minutt siden, Cruiser skrev:


Har den like trinn som den tidligere han nevnte?
Da med to trinn mellom vær hele og halve hele stigen fra lavest til høyest?
Beklager om det blir mange spm her altså.

@.204 Ruger Ja skal ringe han imorgen, så skal jeg på Myhr og han kunne vist levere dit.
Så tenker jeg skal høre om han kan ta med begge skinnene, evt en eller to montasjer for å se hva som passer best.

Så må jeg vel forhøre meg om det er av interesse og gjøre et bytte med mellomlegg fra min side om det skulle være gunstig for byggets del.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...