Jump to content

.25-06 Remington


Barbarosso

Recommended Posts

Hei.

 

Har ei Rössler Alpha stående i skapet, og så oppdaga jeg at det faktisk lages piper i .25-06 til denne. Har googla litt, og det ser jo ganske artig ut. Hylsevolum til 30-06 og ei lita kula i front. Av ladedata finner jeg mye interessant i spekteret 100 til 120 grains og hastigheter opp mot 1000 m/s.

 

Er det noen her inne som har noen erfaringer å dele? Det største drawback'et synes jeg er at dette er kuler som er svært nær 6,5 (.264) og da kan jeg jo i utgangspunktet heller få brotsja opp løpet jeg har fra 6,5x55 til 6,5-06... 

 

Vh Bård

Link to comment
Share on other sites

Sammenlign kuletilbudet i .25 og i .264... Det er mye edruelighet å finne der.

Det er nok langt mer brukervennlig å gå ned til et 6mm-kaliber om du først vil ha lettere kuler, og du kan jo uansett glemme storvilt og 9g kuler. Jeg har skutt litt med 6mm i det siste, og det er utrolig behagelig, og en skyter godt, delvis på grunn av det.

Når jeg først er inne på edruelighet, hva forventer du å oppnå med å gå fra 6.5x55 til 6.5-06, utover å måtte betale for brotsjing og nye dier? Har du et bruksområde der du vil merke forskjellen? Kanskje blar du opp 3-4000, altså over ei krone, kanskje 2 kroner, per skudd i det som er igjen av den pipa, og fordelen? Skru 58 istedenfor 62 klikk på 800m?

 

Nå skal jeg være den første til å si at har man lyst på noe, så har man det, og da hører man ikke på gledesdrepere. Men jeg har gått i den fella så mange ganger, at jeg tillater meg å minne om at det ikke er stor forskjell mellom hverken 25-06, 6.5x55 og 6.5-06 i praktisk bruk ;) 25-06 er helt klart kulest, det er nok den største forskjellen, den er jeg med på.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sitat

De lager vel ikke løp i 6mm...litt

6-284 er rimelig spesielt? De fleste (og jeg syns det er rart om ikke Rössler gjør) rifleprodusenter inkluderer 243Win. Den gir jo gode hastigheteri i allefall.

Et annet 6mm kaliber som begynner å bli populært er jo 6mmXC - en annen hissig jævel er jo 240Wby. Den har forresten std. støtbunn i motsetning til ca. alt annet Weatherby. Det fins også en 6mm WSM, men det er vel det av 6mm fabrikkpatroner som er litt kvasse hastighetsmessig. De fleste 6mm patroner er for presisjonskyting eller lav rekyl, og nokså moderate - men de har gitt oss et stort og rikt kuleutvalg.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde noen år en Remington 700 i 25-06 Rem.
Bruksområdet var rådyrjakt, da den ikke er godkjent for større vilt.
Presisjonen var utmerket, med 120 grs Sierra GK og N160 var vanligvis treskuddsamlingene  ca 15 mm liggende med reim.
Hastighet var ca 950 mps ifølge mine gamle notater.
Rifla ble ikke brukt til annet enn jakt, så hvordan kaliberet oppfører seg på lenger hold og med andre kuler aner jeg ikke, men som sagt var presisjon med jaktkuler mer enn god nok til det bruket.

Link to comment
Share on other sites

"Alle" er vel enige om at 25-06 er en presis, "flattskytende" og godt egnet patron til det mindre hjorteviltet. Den er lovprist av mang en våpenskribent, og jeg har alltid hatt lyst på en. Men det har stoppet der.

Årsaken er at når en har utviklet ei god ladning med ei kule, og så ikke får tak i den, så må man utvikle på nytt, osv - se i linkene under. Det er jo ikke bare Jaktdespoten som har kuler selvsagt, men hans utvalg er temmelig beskrivende, for utvalget... Jeg for min del gidder ikke sånt - bruker jeg ei kule, så skal det være ei man får kjøpt, tvert, på lager, alltid. I motsatt fall får jeg ikke skutt akkurat når jeg hadde tenkt - som er ca. hele tida, men det er en annen sak...

 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/257-6-35mm

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/243-6mm

 

Problemet kan selvsagt løses med planlegging i forkant - men en har jo også alltid risiko for at din pipe ikke går med den kula du begynner med, og hvor mange kuler har du da å velge i?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har hattog har fortsatt .25-06. Første var i en Remington 700. Nå har jeg et løp til Sauer liggende. Har ikke noe Sauer så løpet ligger bare her. Men en dag skal det brukes til noe ;) Fin patron. Ser noen Av GGGene her inne klager på kule tilgang osv. Det løses lett ved å kjøpe 500 kuler til jakt. Da har du så lenge løpet lever om du forer den med litt annet til trening, eller andre typer vilt ;) 

 

Presis, mild rekyl, flatskytende og lett å jobbe med. Minus løpslevetiden.

Link to comment
Share on other sites

Lånte en CG1900 Trofe i 25-06 til rådyrjakt en sesong for maange år siden. 100gr Nosler Partition med maxladning MRP. Effektiv på rådyrene.. Veldig fin å skyte med. Innskutt 200m var den laser innenfor de rammene jeg hadde. Ballistisk tårn var helt unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg burde vel egentlig ikke svare, siden jeg er en GGG som kommer med uønsket informasjon, men det kan jo være nyttig likevel.

Wildcat Bullets, et eller annet sted i Canada, laget 140 og 142gr, .257" kuler før i verden. Tror det er et enmannsfirma som lager customkuler - Richard Graves heter fyren.

Han hadde såvidt jeg husker ei svært enkel webside, stort sett med telefonnummer og adresse på. Hadde alle slags kuler, 156gr 6.5mm kuler med superhøy BC, osv...

 

Problemet blir da ikke kuler - Graves laga forresten ikke jaktkuler til storviltjakt - men til presisjonsskyting og varminting. Problemet blir riflestigning. 25-06 har 1:10 stigning som std. og det stabiliserer vel ikke kuler over 115-120gr tipper jeg - do the math selv ;) 1:9" tar deg akkurat til 130, eller nesten, og med 140gr må du under 8. 1:7.5". Å få et 1:7.5" stigning .257-løp over havet samtidig som custom 140gr kuler.... Det er ikke for GGGer - for vi er daue før det kommer. Går an, fins, vett og forstand, tja.

 

K

 

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Noen liker 155mm krumbane for å skyte over horisonten. Jeg synes det også er kult med 105mm L7 og 120glatt for å være best mulig skodd for å treffe sikrest mulig på kort og mellomdistanse..

 

257wea og 270wea med kuler fra 85 til 110gr med maxladninger er rett og slett imponerende innenfor 350-400m. 22-250x2 i effekt på kråker etc. Man fyrer jo selvfølgelig mye for kråka men imponerende er det.. :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Det er såvidt jeg kan se ingen som har betvilt at det går an.

Noen lager også sine egne kuler, og står helt fritt. Utgangspunktet her var et Rössler std. løp. Om jeg var trådstarter, så ville jeg iallefall prøvd å finne ut om de kulene jeg ville bruke stabiliserte i dette, eller tilsvarende riflestigning, ikke bare antatt det på grunnlag av at "noen" får til å skyte modifiserte kuler i et eller annet uspesifisert løp.

"Noen" skyter helt sikkert moose på 1000m hold med 25-06 og 117gr kuler, og alt går an bare man vil nok.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

25-06 har stått på ønskelista mi i 50 år. Men det har aldri blitt noe av det. En kamerat har ei pipe i kaliberet (egentlig kjøpt som 6,5 - 06, men børsemakeren / pipeleverandøren hadde blingset, ble konstant ekstremt overtrykk!), den kan jeg nok få kjøpt rimelig, og få den tilpasset til en av Mauser-kassene mine. Og Birger Aarmo (Namdal Våpenverksted) har sagt han kan lage noen 140 grs. kuler av sin egen "Norwegian Bonded"-konstruksjon, til å vise fram, hvis noen spør om kulevekt.

 

Men jeg og de andre som måtte ha ekstreme lyster i retning 25 - 06 og lignende, må nok vente til GGG-ene i DN om sider oppfatter at moderne kulekonstruksjoner oppfører seg helt annerledes enn den gamle "stor blyspiss" til Krag, og at de senker vektkravet for kvalitetskuler til 120 grs. De yngste her inne lever kanskje lenge nok til å oppleve det.

Link to comment
Share on other sites

Takk for flotte svar. Tanken min var å lage en perfekt rifle for jakt hvor avstandsbedømming er vanskelig. Jeg jakter innimellom sel, skarv, vinterryper og fugl på topp. Om det er 150 eller 200 meter bort til et hode i vannskorpa er VELDIG vanskelig å bedømme. Og når målet er ti cm i diameter, noen små krusninger på vannskorpa... Skjønner? 

 

Jeg hadde ikke tenkt på riflestigninga... Det er jo helt essensielt! For å tilfredsstille kravet til storvilt/sel må vi opp i kulevekt over hva som normalt brukes på 25-06. 

 

Hmmm.....

Edited by Barbarosso
Link to comment
Share on other sites

28 minutter siden, Barbarosso skrev:

Takk for flotte svar. Tanken min var å lage en perfekt rifle for jakt hvor avstandsbedømming er vanskelig. Jeg jakter innimellom sel, skarv, vinterryper og fugl på topp. Om det er 150 eller 200 meter bort til et hode i vannskorpa er VELDIG vanskelig å bedømme. Og når målet er ti cm i diameter, noen små krusninger på vannskorpa... Skjønner? 

 

Jeg hadde ikke tenkt på riflestigninga... Det er jo helt essensielt! For å tilfredsstille kravet til storvilt/sel må vi opp i kulevekt over hva som normalt brukes på 25-06. 

 

Hmmm.....

Den enkle løsningen på det første problemet her er en avstandsmåler. Disse har blitt ganske billige, så det er ikke en all verdens til investering. Jeg har blitt avhengig av min. En veldig mye bedre løsning en å prøve å bygge en rifle som går som en "laserstråle". Etter 200m faller at som finnes av riflepatroner for mye til at man kan sikte "midt på" en vinterrype og treffe. Avstandsmåler og knepptabell er løsningen.

 

Om man har lyst på noe enkelt som har en meget flat kulebane (og svak rekyl) ut til 200m så kan jeg anbefale 6,5x55  ladet med 108grs Scenar. Man bør greit kunne nå 950m/s i utgangshastighet om man har "litt pipe".

Link to comment
Share on other sites

Som Super XX sier. På små mål som skarv og ryper har jeg ikke skutt uten å måle avstanden siden PLRF-ene kom i salg. Om det er 150 eller 200m er bortimot essensielt for å treffe godt, og har du en dårlig dag til å bedømme, så er det 230m. Da er du i utkanten uansett kaliber.

Men man kan ikke skyte sel med 7g Scenar - lovlig. Da må en fram med 140gr kula.

 

Nå jakter jeg litt på sjøen, og på fugl og småvilt. Min bestemte mening er at de som tror de må ha noe "flattskytende" til det, eller at de vil skyte bedre, treffe mer, wtf. med et slikt våpen - har misforstått noe.

Jeg har brukt 223Rem, med hastigheter fra 790 til 850m/s, og 6.5x55 med hastigheter fra kanskje 830 til 880. I omtrent hele dette århundret har jeg brukt avstandsmåler, og har aldri sett noen grunn til å ikke gjøre det. Årsaker til dårlige skudd har nesten utelukkende vært skytterfeil pga. idiotstillinger eller hastverk - noen få kanskje til feil vindbedømming eller bedømming av foranhold.

 

MÅ du ha flattskytende til 200m, og 140gr kuler, så se på 300WM - der kan du få god gang på de lette kulene (som likevel er over 9g) - og vil tror at selhaue merker det nokså grundig.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Nja... Har hatt ymse rifler fra .222 til .30-06 og de har vært brukt til det meste av vilt fra 300 gram til 300 kilo. Mere punch og rekyl enn 30-06 trenger jeg ikke, og 5,56 kalibrene gikk jeg bort fra på grunn av vindavdrift. 300 WM tror jeg forøvrig blir friskt i skuldra med den lette plaststokken.  

 

Laseravstandsmåler er artig, men dersom du ligger på et skjær med løpet en drøy meter over vannet og skal treffe et selhode med håndholdt laser på borti 200 meter så ville jeg tatt resultatet med en klype salt. Men dette er en avsporing. Jeg synes 25-06 høres artig ut både som jeger og hjemmelader, så jeg tror jeg ringer til importøren og spør om han kan skaffe et løp.  

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Laseravstandsmåler er artig, men dersom du ligger på et skjær med løpet en drøy meter over vannet og skal treffe et selhode med håndholdt laser på borti 200 meter så ville jeg tatt resultatet med en klype salt. Men dette er en avsporing. Jeg synes 25-06 høres artig ut både som jeger og hjemmelader, så jeg tror jeg ringer til importøren og spør om han kan skaffe et løp

Har man lyst på ei rifle, så er det det man skal høre på - ikke alle andre tullinger... Men vi har forhåpentligvis bidratt til litt opplysning omkring emnet.

 

Jeg oppfatter det derimot ikke som vanskelig i det hele tatt å måle f.eks. ærfugl i vannet på mange 100m hold, fra skjær, steiner, og båt. En forutsetning er jo å holde den i ro, men en skal jo holde rifla i ro etterpå uansett. Her er det nok stor forskjell på avstandsmålere.

Uansett så tar jeg resultatet for det det er, måler flere ganger og får jeg et sannsynlig resultat flere ganger, så smeller det. Det har ikke vært feil enda faktisk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil ha "lettskutt" flattskytende std kaliber med 140gr kule er std 7mm Rem Mag et veldig godt valg. Det er ingen problemer med å få 1000m/s med under 70gr krutt. Med 140gr Nosler Accubond er hastigheten fortsatt ca 800m/s på 300m. Denne patronen pleier også å være "lettladet" med tanke på presisjon. Med demper er den en "lett" å skyte med.

 

Dessuten finnes det utrolig billige rifler stående i butikkene rundt omkring fordi 7mmRM er uhip om dagen. På finn kan man gjøre utrolige kupp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hvilke kuler er det snakk om? Sizerkit fra Lee er ment for støpte blykuler, og selv med slike kuler vil downsizing 0.007" antagelig gi et tvilsomt resultat.  Er det mantlede kuler du tenker på, må du nok skaffe noen med riktig dimensjon. Hva skal du lade?

Edit:skrivefeil 

Edited by spindrift
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Det er lett å presse ned kulediameter noe, men ulempen er at mantelen fjærer mer enn blykjernen slik at det lett blir litt "slakk".

Ideelt sett skal kuler presses opp i diameter, da vil mantelen presse mot blykjernen, men så var det å finne tunge kuler med enda mindre diameter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...