Jump to content

Test av haglepatroner


358 Win

Recommended Posts

12/70

 

Jakt&Friluft Skogsfugl/hare  Duplex (bly)

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data :

36 gram 

4/6  2,75mm og 3,25mm

 

Målte data:

36,5 gram haggel 

18 gram Nr 4 (3,15-3,25 mm)

17,5 gram Nr 6 (2,6-2,8 mm )

90 stk haggel Nr 4

170 stk haggel nr 6

Hastighet kommer 

 

Mørke og regn er ikke favorittværet til en kronograf så håper på bedre tider i morra. Etter rekylen å dømme er det nok god hastighet men fasit kommer

20221116_211118.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får ikke redigert innlegget på de 2 siste patronene men fikk målt de I dag

 

Gamebore Black Gold cal 20 32 gram :

Hastighet  326 m/s  (60 cm pipe)

Max avvik I hastighet  : 7m/s

Gjennom alt av tester jeg nå har gjort er Gamebore det merket som skuffer mest i forhold til oppgitt hastighet. Det er gjennomgående på de fleste Gamebore patronene jeg har testet så det er ikke bare et parti med en enkelt patron som kunne tydet på en produksjonsfeil.  Da jeg begynte å jakte var Gamebore noe av det ypperste man brukte . Det skal jo legges til at det var før man testet patroner over kronograf så ikke sikkert de var noe bedre den gang. Fine esker og patroner gjorde sikkert at man kjøpte de den gangen også?

 

Jakt &Friluft Skogsfugl/hare Duplex 

Hastighet : 424 m/s

Max avik i  hastighet  : 6 m/s

Kvalitetspatron med god hastighet 

Edited by 358 Win
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Også mange nye "miljøpatroner" fra Schou.

Kommer nok dessverre ikke til å kjøpe ei pakke av hver til nærmere 1000 kr for å teste 6 skudd . Men ser ut som utvalget blir ganske bra allerede kommende høst for de som ikke skal jakte med bly.

Screenshot_20230313-234532_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20230313-234428_Samsung Internet.jpg

Link to comment
Share on other sites

Voldsomme priser ja, skal vel kanskje litt til for at kobberhagl tar av?Men sikkert potent den 12/76-36 gram om 415 m/s stemmer?

 

Kjapt google søk om vekt/masse/tetthet på div materialer som brukes eller har vært brukt:

 

Lead 11.34 g/cm3

Bismuth 9.78 g/cm3

Copper 8,96 g/cm³

Steel 7,86 g/cm3

Sink 7.13 g/cm3.

Tinn 7.3 g/cm3.

Tungsten-Matrix  10.8 g/cm3

Tungsten/wolfram 12 g/cm3 (hagl med tungsten  mye forskjellig i forhold til legering osv men finnes fra 9,5 g/cm3 opp til 18g/cm3. Mange varianter vaker rundt 12g/cm3.)

Sikkert glemt noen materialer

 

Ser at flere produsenter kjører "Duplex patroner" i form av blanding av f.eks. stål og bismuth og med ulik haglstr/nummer.Eller tungsten og stål.

 

Hade selv gode erfaringer med tungsten. De var dyre før, hva de kommer til å koste nå tør jeg ikke tenke på en gang. Om det kommer til å være mulig å få tak i de...

 

Det som er "spennende" denne gangen er  hvordan utvalg, materialer osv blir på sikt. Sist så var det vel Norge og Danmark som hadde blyforbud (Sverige hadde et år?Eller tar jeg feil?). Så markedet kommer til å være større. Også var det dette med supply and demand og priser. Ser fram til mer testing av miljøpatroner.

 

Kudos for en svært god tråd så langt. Her et det lagt ned et voldsomt arbeid.

 

Link to comment
Share on other sites

Rene fantasipriser!! - Vi bør hente erfaringer fra Danmark som har levd med blyforbud ganske lenge og da spesielt bruken av stål ettersom prisene på bismut-patroner er så hinsidige...ihvertfall foreløpig. 

 

Man kan jo håpe at prisen på gode alternativer går seg til etterhvert...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Helt sinnsykt. Jeg kjøpte 150 stykk Saga Maximum Tungsten # 4 for 20,- skuddet for en måned siden, men jeg antok at prisene på slikt ville gå bananas. Jeg var raskt ute og kjøpte de, og selgeren fortalte da jeg hentet de at det hadde vært en avsindig pågang. Krysser fingreene for at det kommer alternativer som er fornuftig priset, men jeg vet ikke om jeg tror på det.

Edited by Akto
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Helt supert oplegg plegg🤩 Jeg har fire cal 12 patroner jeg gjerne sender deg for test: Fiocchi JK6 36 gr 6er, Saga Heavy 34 gr 5er, Saga High speed 36 gr 7er, og Rio Game load 32 gr 7er. Den første har hatt en lengere debatt her uten og blitt testa, så det hadde vært morro. Takk for den flotte innsatsen du gjør. Bilder følger:

FB_IMG_1679698274738.jpg.1599be70f179bea14a4d620114f56e8a.jpgFB_IMG_1679698263519.jpg.57a75c131ddb62cdf72a3e25d5f32366.jpg

Link to comment
Share on other sites

12/70

 

FOB Sweet Copper 30

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data:

30 gram haggel

Nr 4 -3,25 mm

400 m/s

 

Målte data:

30,2 gr kobber haggel

3,25-3,35 mm haggel

170 stk haggel 

Hastighet : 398 m/s

Største avik I hastighet: 7 m/s

 

Egenvekten på disse hagglene skal ligge på rett i underkant av 9. Stål ligger jo som kjent på ca 7,8 så endel større egenvekt har de.

Dette er nok absolutt en brukernes patron opptil 25 m hvis 170 haggel gir god nok dekning. Skulle ønsket 40-50 m/s høyere hastighet også . 

Pga egenvekten tror jeg nok jeg ville hatt grovere haggel til tiur og gås . 3,75 eller 4,0 mm haggel men da med høyere haggelvekt i patronen 

Man får disse patronene I 12/76 med 40 grams ladninladningså den er nok brukernes til det bruket

I hammertesten blir de flate som et blyhaggel uten å sprekke, men de virker endel hardere men ikke på langt nær så harde som stål.

Står på pakka at opptil 3,25 mm haggel kan brukes i alle hagler testet for 900 bar.

Det står også advarsel om rikosjettfare men de er adskillig mykere enn stål som ikke blir det minste deformert i hammertesten.  Men må testes!

Prisen på denne 12/70 patronen er ganske drøy- ca 30 kr. Er redd alle miljøpatroner kommer til å ligge i dette leie og oppover. Unntaket er stål men det har jo som kjent mange begrensinger og ulemper . Jeg kommer aldri til å jakte med stål så man får bare bla opp for de andre alternativene . Ikke allverdens mange patroner som går på en jakthøst så det er nok ikke ammokostnaden som velter lasset.

 

Nå skulle jeg gjerne lagt inn bilder men klarte å trykke på feil da jeg fikk opp spørsmål om jeg ga tillatelse til at Samsung kunne laste opp bilder. Noen som kan hjelpe??

received_1256270025090048.jpeg

Link to comment
Share on other sites

12/70

 

HORNADY BLACK BUCKSHOT

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitte data:

00 Buck

1600 f/s (487 m/s)

 

Målte data:

25 gram blyhaggel

8 mm haggel

8 stk haggel

Hastighet:  482 m/s

Max avvik i  hastighet : 7m/s

 

Tja ,hva er en "double o'buck" brukenes til her i landet da ? På skuddhold over 25-30 meter er det litt bingo hvor mange av haglene som treffer målet. Om i det hele tatt noen treffer.

Jeg har alltid med meg et par skudd med grove buck shots når jeg jakter rådyr med hagle. Disse putter jeg i ved evt ettersøk. Kan ofte bli svært korte hold da og setter man en US 2 i nakken eller i verste fall i ræva på et rådyr i det dyret spretter ut får man litt av en jobb med å fjerne haggel i kjøttet. Ikke vanskelig å finne 8-10 grovhaggel .

Amerikanerne har mye ammo beregnet for "home defense" og til dette bruket vil jeg tro testpatronen er glimrende. Veldig høy hastighet og liten rekyl, ca som en leirduepatron med 24 grams ladning  er lett å håndtere for de fleste. 

Får forsatt ikke lagt inn bilder men samme testen( med bilder) ligger under "haglepatroner " på Facebook 

received_846682266594015.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

Hornady  White Tail slugs

 

En blyslug på 28,5 gram beregnet for vanlige glatte piper. Slugen forlater pipa alene uten at forladningen henger fast i den som styring , som er det vanlige med denne type slug. God hastighet på 472 m/s. Jakt&Friluft har Hornady haglepatroner I hyllene

received_3648854262103187.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (På 16.3.2023 den 15.24):

Helt sinnsykt. Jeg kjøpte 150 stykk Saga Maximum Tungsten # 4 for 20,- skuddet for en måned siden, men jeg antok at prisene på slikt ville gå bananas. Jeg var raskt ute og kjøpte de, og selgeren fortalte da jeg hentet de at det hadde vært en avsindig pågang. Krysser fingreene for at det kommer alternativer som er fornuftig priset, men jeg vet ikke om jeg tror på det.

Hvor fikk du kjøpt de skuddene?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

amatør skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke?

Ser ut som om det er noe med tillatelser på mobilen:

358 Win skrev (På 31.3.2023 den 20.19):

...........Nå skulle jeg gjerne lagt inn bilder men klarte å trykke på feil da jeg fikk opp spørsmål om jeg ga tillatelse til at Samsung kunne laste opp bilder. Noen som kan hjelpe??

 

Facebook interesserer meg midt i ....... @358 Win kan du ikke legge ut bildene fra en pc i stedet ?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

12/70

Federal Heavy Bismuth
(Plast hylse med plast forladning )

Oppgitte data :
1-1/4 Oz,  ca 36 gram
Us 4 
1350 f/s Ca 411 m/s

 

MÅLTE DATA:
36 gram vismuth haggel
3,0-3,5 mm haggel
187 stk haggel
Utgangshastighet: 398 m/s
Max avik I hastighet:  7m/s

 

Federal oppgir egenvekten til å være på 9,5 dvs ca midt imellom stål og bly. Litt stor variasjon i haggeldiameter , noen er ikke helt runde og noen har en veldig "rufsete" overflate . 
Men det jeg likte dårligst er at de er veldig sprø. Når jeg dunket til de med plasthammer var det ingen utflating av haglet før det sprakk I to eller flere deler. Virket dog ganske harde før de sprakk . Hvordan de vil oppføre seg ved treff I  bein kan jeg bare spekulere i.  Må vel også nevne patronpris i denne og kommende tester , 40 kr/skudd koster denne og ser vel ut til at de fleste Vismuth patroner ligger rundt der.
Neste patron ut er Nitedals Rype og Nitedals Spesial med Vismuth

received_1320653542171126.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12/67,5

FOB BISMUTH 30
Plast hylse med fiber forladning 

Oppgitt data:
30 gram 
Nr 5 (3mm)

 

Målte data:
29,5 gram haggel
2,9-3,1 mm haggel
207 stk haggel
Hastighet ,gjennomsnitt av 5 skudd - 428 m/s
Max avvik I hastighet: 8 m/s

 

Jeg vet ikke egenvekten på disse bismuth haglene men 29,5 gram 3mm blyhaggel skal i følge Nitedals haggeltabell inneholde ca 190 stk haggel . Da disse bismuth patronene inneholdt i snitt 207 haggel  sier kalkulatoren at de er på ca 91 av vekta til blyhaggel. (Men det er klart at mange haggel med minste diameter vil påvirke det prosenttallet så ta det med en klype salt)

 

Det er litt tyngre enn bismuth vanligvis er oppgitt til så hva de inneholder i tillegg til bismuth vet jeg ikke. 
I hammertesten slo jeg haglene endel flate før de gikk i knas (Se bilde) men fortsatte jeg å slå endte jeg opp med pulver. Men de var endel " seigere " enn endel andre bismuth haggel jeg har testet før.

 

Med den hastigheten og kvaliteten på haglene i disse patronene har kan jeg ikke skjønne annet enn at de må være effektive til rype/orrfugl og sikkert storfugl også.

Kunne kanskje hatt haggelnr 6 til rypa men skal du jakte fugl med lovlige patroner til høsten kan jeg ikke annet enn å si : løp å kjøp før det går tomt. Bedre patroner enn dette skal godt gjøres å finne (hvis de setter bra skuddbilder, for det tester du vel ??)

received_321290360257259.jpeg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

12/70

Nitedals Ekspress Bismuth

Plast hylse med plast forladning

 

Oppgitt data:
36 gr 
410 m/s
Ca 238 haggel

 

Målte data :
35,5 gram bismuth haggel
3,0-3,05 mm haggel
235 stk haggel
Hastighet: 397m/s
Max avvik I hastighet: 7 m/s

 

I dag var det både jul  ,påske og pinse på en gang . Fikk tak i rykene ferske Nitedals Ekspress og Nitedals Rype Bismuth 
Ekspressen leverer nesten alt som står på eska , litt lav hastighet i forhold til oppgitt men rett under 400 m/s er helt topp uansett.
Så til kanskje det viktigste , kvaliteten på selve haglene . Blanke , perfekt runde og helt riktig diameter. Og kanskje det viktigste , ved hammertesten blir de litt flate før de sprekker, en hel annen kvalitet enn den Federal Bitmuth patronen jeg testa. 
Hva egenvekten på disse bismuth haglene er vet jeg ikke men pleier vel å være rundt 9,5 og sammenligner man med antall haggel I en 36 grams blypatron kan jo det stemme.
I bunnen på Ekspressen står det "Norma Nittedal" mens på Rypepatronen står det "Nobel Sport" . Begge er nok fra samme produsent. 
Om de bare har hylser fra  Nobel Sport eller om den er ladet der vet jeg ikke . Samme kan det være,  dette er en kvalitetspatron. 
Hvis man etter gammelt jungeltips skal gå ned et nummer kontra bly er denne Ekspressen glimrende på rype/orrfugl . Den leveres i US 2 til US 5 så skal man ut etter tiur bør man vel velge US2 eller US 3
35 kr pr patron veiledende

Fortsatt ikke bilder her på kammeret men ligger under "Haglepatroner" på face

received_661372365966060.jpeg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

12/70

Nitedals Rype Bismuth 

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data :
32 gr haggel
Us 6
405 m/s
Ca 288 haggel

 

Målte data
31,5 gram bismuth  haggel 
2,65-2,90 mm haggel 
258 stk haggel
Hastighet : 404 m/s
Maks avvik I hastighet: 2 m/s

 

Litt større variasjon i haggel diameter på denne men runde fine haggel . Også disse blir litt flatere før de sprekker på hammertesten
 Hastigheten er akkurat som oppgitt
Glimrende rypepatron , kanskje særlig tidlig i jakta
Veiledene pris er 29 kr pr stk  , dyrt nok , ca 3 gangen av Rype bly , men kommer i hvertall i 10 pakninger så man blir ikke ruinert hvs man ikke trenger så mange. Går det hundrevis på rype eller duejakt blir det kostbart med bismuth uansett.

Nitedals Spesial  Bismuth , Spesial Retro Bismuth og  Nitedals Stål er på vei I posten og blir neste patroner ut.

received_627090352846611.jpeg

  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

 

16/65

 

Gamebore Regal Game (bly)

Plast hylse med fiber forladning 

 

Oppgitt data :

28 gr haggel

Nr 5 - 2,8 mm

 

Målte data:

28,0 gram haggel

2,75-2,85 mm haggel

216 stk haggel

Hastighet: 358 m/s

Max avvik i hastighet : 6 m/s

 

En cal 16/65 patron som kan brukes I alt av hagler

received_317849657380882.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

12/65

 

Nitedals Spesial Retro

Papp hylse med fiber forladning

 

Oppgitt data:

32 gr 

Us 6

Ca 288 haggel

405 m/s

 

Målte data:

31,8 gram bismuth haggel 

2,65-2,90 mm haggel

252 stk haggel

Hastighet: 432 m/s

Max avvik i hastighet: 6m/s

 

Nesten 30 m/s mere enn oppgitt men fabrikken har vel kontroll på trykket. Man blir jo som før nevnt usikker på målingen over kronografen men skjøt noen skudd med en usedvanlig jevn referanse patron jeg bruker og den stemte som vanlig .

Hadde jeg hatt en tynnpipet førkrigs Merkel hadde jeg nok valgt en annen patron men i moderne våpen det bare å skyte på. Fin å se på og lukter som det skal av en papphylse etter skudd

received_1032324244567367.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

12/70

 

Nitedals Spesial  Bismuth 

Plast hylse med fiber forladning 

 

Oppgitt data:

34 gram haggel

Us 5

Ca 224 stk haggel

Hastighet: 405 m/s

 

Målte data :

34,1 gram bismuth haggel

3,05-3,15 mm haggel 

208 stk haggel

Hastighet: 411 m/s

Max avvik i  hastighet: 3 m/s

 

Patron med god hastighet. Veldig jevne fine haggel av samme kvalitet som i Ekspressen.  

received_312590574636856.jpeg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

12/76

 

Hevishot

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data:

1-1/4 Oz dvs ca 36 gr

Us 4

1450 f/s dvs 441 m/s

12,0 g/ccm

 

Målte data:

37 gr hevishot haggel

2,8- 4,2 mm haggel

165 stk haggel

Hastighet: 417 m/s

Max avvik i  Hastighet: 3 m/s

 

Stor diameter forskjell på haglene , noen er ovale og andre henger sammen . Ligner litt på noe av det som ligger på gulvet etter man har brukt skjærebrenner. 

Men , det er svært effektive patroner i følge de som bruker de. Har før testet en fra samme produsent som het "Dead coyote" med svært grove haggel. Men der kunne man lett se at hvert haggel var støpt til riktig diameter. Hvordan disse er produsert vet jeg ikke. Effektive dyre patroner , koster vel bortimot 60 kr smellen

received_318244367237659.jpeg

Link to comment
Share on other sites

12/70

 

Nitedals Stål

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data :

32 gr

Us 3

Ca 173  haggel

425 m /s

 

Målte data:

31 gr stål haggel 

3,5-3,6 mm haggel 

170 stk haggel

Hastighet : 423 m/s

Max avvik I hastighet: 28 m/s

 

Haggelvekten i hver patron varierte mellom 30,3 og 32 ,1 gram 

Hastigheten varierte mellom 404 m/s til 435 m/s

Er vel kanskje den store variasjonen i haggelvekt som resulterte i den store hastighets forskjellen ??6

Skjøt hele 10 skudd over kronograf og åpnet 10 patroner. Resten av pakka går på leirduebanen , kommer ikke til å jakte med stål.

received_568565498660882.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sitat

I bunnen på Ekspressen står det "Norma Nittedal" mens på Rypepatronen står det "Nobel Sport" . Begge er nok fra samme produsent. 
Om de bare har hylser fra  Nobel Sport eller om den er ladet der vet jeg ikke . Samme kan det være,  dette er en kvalitetspatron. 

Hva står det i bunnen på Spesial, Spesial Retro og Stål?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

12/70

 

UnA Tungsten

 

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data:

32 gr tungsten haggel

Nr 7 - 2,5 mm

740 bar

18,5 gr cm3

 

Målte data :

32,5 gram tungsten haggel

2,5 mm haggel

207 stk haggel

Hastighet: 405 m/s

 

Åpnet kun 1 patron og skjøt kun ett skudd over kronograf

Utrolig jevne haggel . Målte sikkert 20 stk med mikrometer, samtlige målte 2,50 mm. Haglene ligger i finkornet plastgranulat .

Haglene ligger inni en forladning , så en tynn plastremse, som igjen ligger inni en ny forladning (Se bilde) Om hensikten er å være sikker på at haglene ikke kommer i kontakt med pipa eller om det er for å holde haglene samlet på lange hold vet jeg ikke , men det siste er i allefall ivaretatt. Mer om det senere.

Bak på pakka er det oppgitt endel skuddhold som patronen egner seg for på finsk ( ja patronen er ladet i Finland) 

Etter å ha googlet det , står det som følger :

Ender : haggel nr 6 og 7 , 40-70 meter

Gjess og Rev : haggelnr 4 og 6, 40-70 meter 

Ulv og Gaupe : haggelnr 5 og 3 , 30 - 60 meter

Er jo helt surrealistiske haglehold så satt opp en pappskive på 60 meter som jeg siktet på når jeg skjøt over kronografen ( Se bilde i første kommentar) ca 80 haggel på innsiden av en ca 75 cm sirkel er jo smått utrolig.

Egenvekten på haglene er oppgitt til 18,5 g/cm3 og det stemmer når man sammenligner med en 32 gram blypatron som inneholder 335 stk 2,5 mm haggel I følge Nitedals haggeltabell

Bak pappskiva står det en planke i 1"tykkelse.

Jeg prøveskjøt et annet skuddbilde med us 5 bismuth på 30 meter før jeg testet denne tungsten patronen og de bismuth haglene kunne man lett pirke ut med en kniv. 

Tungsten haglene var forsvunnet ca 1,5 cm inn i planka med 60 m skuddavstand !

Prisen , hu jeg - 150 kr skuddet.

Om det er noen importør for disse vet jeg ikke , fikk de selv av en privatperson 

Vil presisere at disse resultatene kommer av ett eneste skudd i ei hagle med full trangboring , men en ting er jeg sikker på , det er at de 3 siste skudda i 5-skuddspakka skal brukes på jakt

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

12/70

Fioochi JK6  36 (BLY)
Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitt data :
36 gr
Nr 6 (2,7mm)

 

Målte data:
36,0 gram bly haggel
2,55-2,70 mm haggel 
320 stk haggel
Målt Hastighet:  382 m/s
Max avvik I hastighet  : 3 m/s

 

Litt små haggel , noe også antall haggel viser. 
XXL bøttet ut disse for en billig penge i fjor .

 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

12/70

Nitedals Due Stål

Plast hylse med plast forladning 

 

Oppgitte data:
32 gr 
Us 5 (3mm)
425 m/s
Ca 275 haggel

 

Målte data : 
31 gram stål haggel 
3,00-3,05 mm haggel
275 stk haggel
Hastighet 418 m/s
Max avvik I hastighet: 10 m/s

 

Å produsere stålhaggel har fabrikkene fått dreisen på . Perfekt runde med eksakt diameter. 
Litt stor variasjon I haggelvekt ,varierte fra 30,6 -31,7 gram stålhaggel. 
Laveste hastighet var 411 og høyeste 421 m/s med et gjennomsnitt av 5 skudd på 418 m/s.
Til nettopp duejakt må vel dette være en god patron , ikke akkurat billig med ca 10 kr skuddet , men hvis alternativet et bismuth så er det jo 1/3 av prisen

 

Så forresten en test av Nitedals Spesial Bismuth og Spesial Retro Bismuth  i siste utgave av bladet Jakt. Der hadde tester en masse funderinger ang kronografering av haglepatroner og nøyaktigheten av dette. 
Spesial Retro ble testet til ganske mye lavere hastighet enn det jeg målte når jeg testet , så når jeg kronograferte Due Stål i dag tok jeg med 2 skudd Spesial Retro Bismuth : 433 og 429 m/s . Samme som sist jeg målte .
Skjøt også 2 skudd med  "referansepatronen" ,B&P Mythos med resultat 419 m/s og 422 m/s som et det samme som alltid når jeg skyter den i ca 10-12 varmegrader. 
Men én ting som er helt sikkert når det gjelder kronografering av haglepatroner er at børsa må være i en "jigg" som gir samme "mothold" på rekylen hver gang. Skyter man fra skulder varierer hastigheten mye mere etter hvor hardt du holder I børsa eller hvor hardt du "møter med skuldra" 
Jeg kan ikke være sikker på at min kronograf måler helt riktig hastighet , kan godt være at fasiten er litt hver veg men en ting er jeg sikker på er at måleresultatene er riktig i forhold til hverandre. 
Alle de forskjellige patronene på denne testsiden er testet med samme kronograf fra 1,5 meter til første fotocelle 

 

 

received_1061934614839680.jpeg

Edited by 358 Win
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 3 weeks later...

Ligger ute hos Norma nå:

https://www.norma.as/nitedals/118288/nitedals-tungsten-12-70-us6-32-g-nitedals-tungsten-us6-med-32-g-ladning

 

Fra link:

Ny patron i Nitedals serien: Nitedals Tungsten

 

Nitedals Tungsten er som navnet tilsier ladet med tungsten. Med en egenvekt på 18g/cm3 gir dette en patron med unike egenskaper mtp fart og gjennomtrengningsevne. US6 gir mange hagl, høy hastighet og bra treffbilde/sverm.

Høy egenvekt gir hagl som opprettholder farten og gir bedre gjennomtrengningsevne.  
 

NB! Skal kun skytes i våpen godkjent for stålhagl.

 

Leveres i pakning a 10 patroner.

Kaliber: 12/70

Ladning: 32 gram

Haglstørrelse: US6

Utgangshastighet V1: ca. 420 m/sek

Antall hagl: ca. 157 stk

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, kongle said:

Ligger ute hos Norma nå:

https://www.norma.as/nitedals/118288/nitedals-tungsten-12-70-us6-32-g-nitedals-tungsten-us6-med-32-g-ladning

 

Fra link:

Ny patron i Nitedals serien: Nitedals Tungsten

 

Nitedals Tungsten er som navnet tilsier ladet med tungsten. Med en egenvekt på 18g/cm3 gir dette en patron med unike egenskaper mtp fart og gjennomtrengningsevne. US6 gir mange hagl, høy hastighet og bra treffbilde/sverm.

Høy egenvekt gir hagl som opprettholder farten og gir bedre gjennomtrengningsevne.  
 

NB! Skal kun skytes i våpen godkjent for stålhagl.

 

Leveres i pakning a 10 patroner.

Kaliber: 12/70

Ladning: 32 gram

Haglstørrelse: US6

Utgangshastighet V1: ca. 420 m/sek

Antall hagl: ca. 157 stk

100kr smellen........Er noen blitt helt idiot/gal ? Er det virkelig noen som betaler det ?

Link to comment
Share on other sites

Klart 100 kr smellen er mye men er jo ingen som kommer til å bruke sånne patroner på rype/duejakt . Jeg betaler gladelig 100 kr smellen til feks til rådyr/rev/gaupejakt . Har jeg en god høst går det ei pakke på 10 skudd.  Og effekten særlig på lengre hold kan ikke sammenlignes med blypatroner. Gode blypatroner koster jo også 15-20 kr i dag. Jeg applauderer Norma for måten de har kastet seg rundt med både Bismuth,  Stål og Tungsten patroner. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...