Jump to content

Test av haglepatroner


358 Win

Recommended Posts

16/67

 

Basheri & Pellagri  F2 CLASSIC

Plast hylse med plast forladning

 

Oppgitt data:

29 gram 

Nr 5

405 m/s

 

Målte data:

29,0 gram haggel 

2,8-2,9 mm haggel 

196 stk haggel 

404 m/s

Max avvik i hastighet : 2 m/s

 

En cal 16 med svært gode prestanda!

 

 

20191213_202233.jpg

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

16/70

 

Bashieri & Pellagri F2 Extra

Plast hylse med plast forladning

 

Oppgitt data 

32 gram 

Nr 3 

400 m/s

 

Målte data 

32 5 gram haggel 

3,3-3,4 mm haggel 

155 stk haggel 

394 m/s

Max avvik i hastighet : 4 m/s

 

God , jevn cal 16 patron til det større småviltet 

Samme produsent har en cal 16 patron med 36 gram oppgitt til 380 m/s 

Den skulle jeg likt å prøve !

(Slike "tunge" 16 ladninger fantes før fra både Remington og Federal ,men ikke sett slike de siste 20 åra )

 

 

 

20191213_204114.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

16/70

 

Basheri & Pellagri  Spreder

Plast hylse med fiber forladning og plast sprederkryss 

 

Oppgitt data:

31 gram 

Nr 8

395 m/s

 

Målte data:

31,3 gram haggel 

2,25-2,30 mm haggel 

421 stk haggel 

387 m/s

Max avvik i hastighet : 6 m/s

 

Ikke mange sprederene å finne i cal 16 

(Rottweil JAGD  er vel den eneste andre på det norske markedet nå ?)

Denne må være ypperlig de første dagene i rypejakta.

 

 

 

20191213_210115.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

28/70

 

Basheri & Pellagri  Extra 26

Plast hylse med plast forladning

 

Oppgitt data :

26 gram

Nr 5,5

400 m/s

 

Målte data:

25,5 gram haggel 

2,70-2,85 mm haggel 

198 stk haggel 

402 m/s

Max avvik i hastighet : 5 m/s

Ca like mange haggel i denne som er nr 5,5 som den 30 grammeren med nr 5 haggel ,så haglene er faktisk litt mindre, og den er endel raskere!

 

 

20191213_212447.jpg

Edited by 358 Win
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man ser att B&P  gör som även Fiocchi gör att man rider på en krutsorts

Namn och populäritet , i Fiocchis fall JK6 som är ett legendariskt Svensktillverkat krut  ( Eurenco Bofors )  jag har testat och skurit isär deras 34-36-38g och i en av dem var det JK6 krut, det till trots att båda ask och patron hade stora tryck med JK6 på sig.  Tittar man på de fina F2  patronerna ovan i 16 och tex 32g patronen så är det MB36 krut i den, som även det är ett mkt fint B&P krut, dock ej ett F2 dito. 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

16/70

 

Melior Super GT

Plast hylse med plast forladning

 

Oppgitt data:

28 gr

Nr 5

 

Målte data :

27,7 gram haggel 

2,95-3,0 mm haggel

178 stk haggel 

417 m/s

Max avvik i hastighet : 3 m/s

Trenger ikke koste skjorta for å få kraftige , jevne patroner med gode komponenter. 

20200118_171737.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Topp tråd 358 Win. Mye patron for pengene Melior, for de som liker kraftige patroner. Selv har jeg brukt den med 32 grams ladning i kal 16, hastighet og ladning som en normal kal 12. Har også en 32 grams fra Rio i kal 16 som jeg vil tro er lagd på samme fabrikk, helt lik Melior, men vel dobbel pris ;-) 

IMG_20200119_113519.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

12/70

 

OLYMPIA  - AMMOX TUNGSTEN

Plast hylse med plast forladning

Shillingbrettet

 

Oppgitte data :

32 gram 

3,0 mm haggel 

420 m/s

 

Målte data:

32,2 gram haggel 

3,00-3,05 mm haggel 

125 stk haggel 

446 m/s

Max avvik i hastighet :6 m/s

 

Et fabrikat jeg ikke har vært borti før men fikk ei pakke tilsendt fra Markhusan for test. 

Tungsten haggel med oppgitt egenvekt på 18,1 gram/kubikkcm.  (Utarmet uran veier ca 19) Det tror jeg stemmer for patronen inneholder 125 stk haggel , en vanlig blypatron med 32 gram 3mm haggel inneholder ca 210 stk haggel

Perfekte runde haggel som er knallharde og det ligger 2 runder papir inni plastforladningen som skal hindre at haglene kommer i direkte kontakt med pipa. Bør nok kun skytes i hagler beregnet for stål 

Oppgitt hastighet er 420 m/s . De 2 første skudda jeg skjøt gå 446 og 449 m/s så jeg begynte å tvile på kronografen . Hentet et par skudd med B&P MYTHOS( som er den jevneste patron jeg noen gang har testet) og 2 skudd med denne målte 423 og 424 m/s, som er det de pleier å gå ut med .

Prøvde så et skudd til med AMMOX og det skuddet målte 443 m/s. Temperatur: 5 +

Denne patronen virker å være så spennende at her vil jeg også presentere skuddbilder og gjennomtrengingsevne , når det engang slutter å regne

20200220_200359.jpg

20200220_193856.jpg

Edited by 358 Win
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Kommer tilbake med en mere vitenskapelig test men måtte teste et skudd i dag på ei pappskive på 50 meter avstand. Satt opp ukeblader bak blinken for å teste gjennomtrengingsevne både med AMMOX tungsten US 5 (3mm ) og med bly Rottweil Semi Magnum US2 (3,75 mm)  

Skutt i ei 71 cm pipe med 1/2 trangboring

3mm tungsten haggel gikk igjennom 2 blader og litt inn i det tredje. 

US 2 bly gikk igjennom 2 blader og bulket det tredje uten å trenge inn 

Er kanskje litt ekstremt å teste på 50 meter og som sagt skal jeg teste dette på normale hagleavstander senere  . (Ikke er det lett å treffe midten på skiva heller med et grovt korn  på  sideligger hagla)

Begynner å bli litt lite haggel i pappen på 50 meter men flere enn jeg hadde ventet . Forladningen lå rett ved siden av blinken så den holder nok haglene samlet ganske langt ut, men denne patronen gjør ikke DENNE hagla til et 50 meters våpen.  10 meter kortere avstand vil nok gjøre mye på dekningen

Gjennomtrengningsevnen kontra bly er mere enn nok  med 3mm haggel.

Skulle vært testet i andre hagler og i en annen trangboring også 

 

 

20200222_163227.jpg

Edited by 358 Win
Link to comment
Share on other sites

Ser ut att vara en synnerligen stressad förladdning med alla märken från halva koppen och neråt ? och att uppge 420 när den gör 445ms  så frågan är om 

Det är 420ms  V2,5 ?    för då kan det finnas lite " marginaler "   då det får diffa på +/- 11% om jag kommer ihåg rätt. 

Link to comment
Share on other sites

Finnarna laddar av nån underlig anledning allt i taket på MAX , dom där hade jag aldrig skjutit i annat än 12/89 kammare som testats uppåt 1600 bar 

Dom drar upp farten något sjukt vilket går ut över träffbilden oftast när man laddar så tungt som dom gör,  och jag har haft en hel del kontakt med en Finne som har bra koll 

och 42g stål  @ 500ms  är inget ovanligt däröver .....

 

/ P

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 24.2.2020 den 9.42, culot skrev:

dom där hade jag aldrig skjutit i annat än 12/89 kammare som testats uppåt 1600 bar 

 

En kjenning av meg banker i vei dobbeltsmell med ammox i en gammel sideligger uten å blunke... :mrgreen:

 

Det eneste stedet det gjør vondt, sier han, er på brukskontoen... 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

20/75

 

Vihtavuori Magnum 

Plast hylse med fiber forladning 

 

Oppgitte data:

20/75

Nr 3 - 3,5 mm

 

Målte data :

34 gram haggel 

3,45-3,50 mm haggel 

133 stk haggel 

367 m/s  (60cm pipe)

Max avvik i hastighet: 5 m/s

 

Har bare sett svartkrutt patroner fra denne produsenten før men de har tydeligvis hatt større utvalg . Om de produserer haglepatroner enda vet jeg ikke , det et jo en særdeles anerkjent kruttprodusent fra Finland som gjennom samarbeidet med Lapua er verdenskjent for presisjon.

20200511_212721.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Endelig dukket opp noen nye på markedet. Begynner med denne fra Remington:

 

12/70

 

Remington Pheasant Load

Plast hylse med plast forlading

 

Oppgitt data :

36 gram

1330 f/s  (405 m/s)

Us 5

 

Målte data :

35 gram haggel 

2,95-3,10 mm haggel

214 stk haggel

408 m/s

Max avis i hastighet  : 6m/s

Likner en standard Express men har en annen forladning som vissnok skal åpne svermer tidligere. En ting jeg ikke likte med denne patronen er at noen patroner i esken "skramler"  i haggel når man rister på patronen. Er jo kul umulig å lade enkelte av disse stille i børsa. Haglevekten varierte fra 34,3 - 36,2 gram haggel, de med lav haglevekt var de som bråkte Glipp i kvalitets kontrollen  ?

 

 

20200924_203433.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

1 1/4oz 4:Shot @ 1330 är vad man kallade ”the standard duckload”

1 1/4oz är ganska klockrent 35g och 405ms gör den till en trevlig patron.

dubbelbaskrut gör den till pålitlig i olika temperaturer. Förladdningen ser ut som en modifierad power piston 12, jag laddade med dom på mitten 90talet och det vart lätt rassel i dom då förladdningen jobbar emot när man trycker ihop patrone. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

16/67,5

 

ROTTWEIL FASAN FF

Plast hylse med fiber forladning

 

Oppgitt data :

28 gr

nr 9 2,0 mm

 

Målte data :

28,2 gram haggel 

2,0-2,1 mm haggel

Antall haggel : veldig mange

Hastighet:  391 m/s

Max avik i hastighet : 4m/s

Dette er en leirduepatron  som man får i nr 7,5 og 9. 

I størrelse 7,5 må dette være en glimrende  due/rype patron i cal 16

20201022_215711.jpg

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

20/67,5

 

Rottweil Fasann FF

Plast hylse med fiber forladning

 

Oppgitt data:

24 gr 

Nr 9 - 2,0 mm

 

Målte data:

24,0 gram haggel 

2,0-2,1 mm haggel 

525 stk haggel 

368 m/s

Max avik i hastighet: 4m/s

Også denne fåes i haggel nr 7,5 og da blir det et helt annet bruksområde.( Etter egen erfaring er ikke haggel nr 9 brukenes til noe annet enn trost på moderat avstand. Har prøvd nr 9 på kråker  på ca 25 meter- de datt som regel ned men samtlige måtte avlives etterpå )

20201024_201608.jpg

Edited by 358 Win
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

28/70

 

Baschieri & Pellagri  Flash

Plast hylse med plast forladning

 

Oppgitt data:

24 gr 

Nr 7,5 -2,4 mm

400 m/s

 

Målte data :

24,1 gram forniklede haggel

2,25-2,40 mm haggel

315 stk haggel

394 m/s

Max avik I hastighet: 5 m/s

En lerduepatron i cal 28 men er jo en glimrende rype/due patron. 24 gram haggel er en veldig fin balansert ladning i cal 28/70

20201113_210020.jpg

Link to comment
Share on other sites

12/70

 

Bioammo  36

Bio hylse og bio forladning, skal visstnok løse seg opp etter 6-12 måneder

 

Oppgitt data 

36 gram 

Nr 5

 

Målte data :

36,1 gram bly haggel 

2,95-3,10 mm haggel

215 stk haggel

393 m/s

Max avik i hastighet : 8 m/s

En 36 grams patron med god hastighet 

Ypperlig for de med halvauto eller pumpe som ikke gidder å bøye seg ned å plukke opp tomhylser. Fra spøk til alvor så burde jo alle patroner være laget av dette materialet i stedet for plast,  i hvertfall forladninger , både på bane og på jakt.  

20201116_182833.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/17/2020 at 6:41 AM, Polardego said:

Lurer på å hvordan disse patronene blir hvis de ligger å slenger i lomma i regnvær over flere uker? Fort min del hadde det vært nok med bioforladninger.

Tror UV ljus är en del i processen, skulle gärna titta närmare på både kartong och patron

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, culot said:

Tror UV ljus är en del i processen, skulle gärna titta närmare på både kartong och patron


Gått med de noen måneder nå i div vær. Har ikke merket all verdens, men noen skutte patroner har kommet ut av kammeret revnet ned til «bronsen.» det er også en del sot og rester i bånn av sprekken etter brenning av kruttet. Vet ikke om dette har noe innvirkning på farten og effekten. Har opplevd dette på typ to av ti. 
 

ellers veldig fornøyd, men tar man med seg hylsene hjem hadde det kanskje holdt med miljøvennlig forladning:) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå har denne hylsa  lagt ute i 20 dager hvor det har regnet sikkert i 15 av dagene. 

Hylsa er fortsatt myk og fin , minner fortsatt om en vanlig plasthylse.  Tror disse tåler mange dager i en småfuktig lomme på jakka. 

De skal jo ikke løse seg opp før etter 4-6 måneder . Ser på eska at de anbefaler å kaste de i komposthauen, der er det vel adskillig hardere miljø enn det er i blåbærlyngen i skogen, så det går nok fort et år før de er borte kanskje ??

Men disse forladningene burde jo blitt påbudt hvis de er like bra ballistisk som en vanlig plastforladning. 

20201125_221523.jpg

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/16/2020 at 6:40 PM, 358 Win said:

Målte data :

36,1 gram bly haggel 

2,95-3,10 mm haggel

215 stk haggel

393 m/s

Max avik i hastighet : 8 m/s

En 36 grams patron med god hastighet 

Ypperlig for de med halvauto eller pumpe som ikke gidder å bøye seg ned å plukke opp tomhylser. Fra spøk til alvor så burde jo alle patroner være laget av dette materialet i stedet for plast,  i hvertfall forladninger , både på bane og på jakt.  

Spørsmålet er nå hvilket problem har de egentlig løst? De lader med bly!?? Hvorfor trenger de da en slik type forladning? Black Gold har filt og ca. samme fart på blyet. Filt har da vært miljøvenlig lenge? Som nevnt, de fleste tar med seg hjem tomhylsa, nedbrytbar eller ikke. Det er nå en god vane (,selv om jeg liker å finne tomhylser. Det gir jo et hint om at det en gang fantes ryper i området). 

Jeg skjønner ikke konseptet før de lader med hagl som avliver pipestålet uten noen form for  mellomlegg, som f.eks stål eller wolfram. Da først ville patronnen også kunne kalles miljøvenlig etter nåtidens definisjon😏. Det de har komponert nå er skikkelig halvveis!

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Bly said:

Spørsmålet er nå hvilket problem har de egentlig løst? De lader med bly!?? Hvorfor trenger de da en slik type forladning? Black Gold har filt og ca. samme fart på blyet. Filt har da vært miljøvenlig lenge? Som nevnt, de fleste tar med seg hjem tomhylsa, nedbrytbar eller ikke. Det er nå en god vane (,selv om jeg liker å finne tomhylser. Det gir jo et hint om at det en gang fantes ryper i området). 

Jeg skjønner ikke konseptet før de lader med hagl som avliver pipestålet uten noen form for  mellomlegg, som f.eks stål eller wolfram. Da først ville patronnen også kunne kalles miljøvenlig etter nåtidens definisjon😏. Det de har komponert nå er skikkelig halvveis!

De finnes som stålpatroner også, Jeg synes konseptet er bra om noen bare gidder ta inn grøvre stålpatroner. Jakter litt i sump og våtmark med halvauto og da harmonerer konsesptet veldig bra. Det er ikke alltid lett å finne igjen tomhylser i mørket.

Det ligger noen ok tester ute

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet i allfall om et bruksområde på forladningene. Og det er på lerdueammo med stål. På lerduebanen jeg disponerer vasser man til anklene i plastforladninger med sesongslutt . Det er jo på banen de store mengdene finnes. Til jakt er det så mange alternativer som du skriver

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12/67,5

 

Rottweil Spesial 12 F Spreder

Plast hylse med fiber forladning og plast sprederkryss

 

Oppgitt data :

32 gram

Nr 6 - 2,7 mm

 

Målte data:

32,1 gram bly haggel 

2,65-2,70 mm haggel 

265 stk haggel

Hastighet kommer

Enda en spreder fra Rottweil.  Har fra før testet "Tiger Spreder"  med 32 gram ,som nå ikke produseres lenger , og Jagd Spreder med 34 gram haggel

20201127_205851.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Bra jobb! Nå er jeg nesten tom for jaktammo... Igjen😬 timingen er i d minste god, men må finne meg en ny kaliber 12 patron til neste sesong. Skal ha meg 1000 skudd. Siste jeg brukte var eley vip extreme 5 (us 6) den har vært strålende. Men nå blir ikke den å oppdrive. Den dunket ned alt jeg jakta på. Fin på rype og skarv:) ser for meg i disse tider å koste på meg BP Mythsoen om jeg får tak i den i us 6. Men den er jo jækla dyr. Særlig når jeg minimum skal ha 500, helst d dobbelte. Noen forslag til et alternativ noen? Bly plastforladning 12/70 ca 36 gram. Er d noe nytt på vei som jeg kan teste på pappen?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noen  ammonyhet.. jeg har kjøpt inn 500 melior 12/70 36 gr hos jaktdepotet . Knall god kvantumsrabatt og dei patronene er gode i mp27, Toz 34, mp18 enkel , og kombien.  hvis du får greie  bilder i børsa di så er det vanskelig å få noe bedre kost/nytte ammo.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Skal ta en papp test på dem. Er det singelbasekrutt på disse? Ser dobbelbase opprettholder hastighet i kulde og fukt bedre. Og man kan lagre dobbelbase ammo lengre? begynner å bli paranoid på både plastforladninger og blyammo sin tilgjengelighet fremover. Men melioren kan jeg nok koste på meg endel ja:)

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, bobby said:

Har ikke fått testet disse så mye i praksis, men meget jevne/fine (litt trange) treffbilder på 35m i 1/2 choke med Beretta. 

Skulle tro en meget god patron for de litt lange hold for sjøfugl og fjellrypejegeren.

 

DSC_0001.JPG

Lite fult att dom rider på JK6 krutets goda rykte då dom inte innehåller JK6 krut , däremot deras 38g har JK6 krut 

Link to comment
Share on other sites

12/65

 

Gyttorp  Private Label

Papp hylse med fiber forladning

 

Oppgitt data

30 gram 

us 5

 

Målte data :

30,2 gr haggel

3,00 -3,15 mm haggel 

172 stk haggel

398 m/s

Max avik i hastighet: 5 m/s

Er vei en vanlig Røda / Fasan med et annet trykk på . Regner med det er en butikk som heter "Skånejakt" som har bestillt en pall av disse.

Dette er en patron jeg likte , litt grove haggel , skulle likt å hatt den i us 6 , men en glimrende patron til storfugl og hare. Jaktdepotet som har disse.

20201220_161951.jpg

Edited by 358 Win
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...