Jump to content

Lys på revejakt..


jeger_tor

Recommended Posts

Jo det er lov så lenge du har det fastmontert på vegg...ja reven blir skremt hvis du gjør det ja :!: bør stå på hele tiden, eller du kan montere en timer å få det til å slå seg på om kvelden og av om morran :wink:

Finner forøvrig svar hvis du søker vil jeg tro....

Link to comment
Share on other sites

Jo det er lov så lenge du har det fastmontert på vegg...ja reven blir skremt hvis du gjør det ja :!: bør stå på hele tiden, eller du kan montere en timer å få det til å slå seg på om kvelden og av om morran :wink:

Finner forøvrig svar hvis du søker vil jeg tro....

 

Takker for raskt svar! Da vet jeg det...

Link to comment
Share on other sites

Om du har lyset på eller ikke er en smakssak. Derimot, hvis du vil ha en sjanse til å skyte reven, bør du ha det på konstant. Har sjelden sett rev sette opp såpass til fart som de gangene jeg prøvde meg med 500w arbeidslys som jeg slo på når jeg hørte aktivitet på åta...

Link to comment
Share on other sites

Om du har lyset på eller ikke er en smakssak. Derimot, hvis du vil ha en sjanse til å skyte reven, bør du ha det på konstant. Har sjelden sett rev sette opp såpass til fart som de gangene jeg prøvde meg med 500w arbeidslys som jeg slo på når jeg hørte aktivitet på åta...

Konstant på på den mørkeste tiden av døgnet. Jeg bruker en timer. Lyset blir slått på når det blir mørkt om ettermiddagen og slår seg av om morgenen når det blir lyst.

Link to comment
Share on other sites

...ja reven blir skremt hvis du gjør det ja :!: bør stå på hele tiden, eller du kan montere en timer å få det til å slå seg på om kvelden og av om morran :wink:

Finner forøvrig svar hvis du søker vil jeg tro....

 

Njaaa, en sannhet med modifikasjoner... Bør er regelen. En natt av en eller annen merkelig grunn var lyset til åta slått av, fikk rev på åta men greide ikke å se den (bruker revevarsler), tok en sjanse og slo på lyset, dette var ett lys som ble gradvis kraftigere. Reven ble ikke mere skremt enn at jeg fikk satt en V-max i maskineriet. :twisted:

 

Men lyset bør stå på da reven gjerne er var i forhold til forandringer.

Link to comment
Share on other sites

...ja reven blir skremt hvis du gjør det ja :!: bør stå på hele tiden, eller du kan montere en timer å få det til å slå seg på om kvelden og av om morran :wink:

Finner forøvrig svar hvis du søker vil jeg tro....

 

Njaaa, en sannhet med modifikasjoner... Bør er regelen. En natt av en eller annen merkelig grunn var lyset til åta slått av, fikk rev på åta men greide ikke å se den (bruker revevarsler), tok en sjanse og slo på lyset, dette var ett lys som ble gradvis kraftigere. Reven ble ikke mere skremt enn at jeg fikk satt en V-max i maskineriet. :twisted:

 

Men lyset bør stå på da reven gjerne er var i forhold til forandringer.

 

 

Jaja så klart...ingen regel uten unntak. De aller fleste rever med normal skyhet i behold vil bli skremt av dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eg bruker ei arbeidslampe på 38watt som sprer lyset ganske bra. Denne står ca 20 meter fra åtet, og er på heile døgnet.

 

Denne fungerer svert bra. Etter og ha studert når reven gjekk inn på åtet så brydde den seg ikkje i det heile tatt om lyset, men den var meir skeptisk til revevarsleren.

Link to comment
Share on other sites

Rev og revejakt er noe som fenger mange av oss.

For de fleste er gluggjakt noe som er lett å arrangere, men en glugge må da ligge i nærheten av en permanent vegg og et elverks interfase.

Her er hva lov teksten sier.

§ 20. (bruk av våpen under jakt)

 

Til felling av vilt under jakt kan bare brukes skytevåpen med ladning av krutt.

 

Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd og helautomatisk rifle forbudt.

 

Bruk av selvskudd til felling av vilt er forbudt. Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg.

 

Departementet gir nærmere forskrifter om de skytevåpen og den ammunisjon som det skal være tillatt å bruke under jakt, og om hvordan våpen og ammunisjon skal oppbevares og medbringes under jakt.

 

Endret ved lov 8 april 1983 nr. 17.

 

Etter å ha fulgt reve jakt gjennom mange år og sett og hørt om en rekke fantasifulle løsninger for å følge lov verket. Synes jeg det er på tide at vi gjør noe for å bringe lov verket på et nivå som alle forstår.

Rev er et vilt som er behov for å holde under kontroll. Glugg/våk jakt er den absolutte beste måten å holde reve bestanden i sjakk (ser bort fra feller)

 

Derfor burde denne teksten vært forandret som følger.

Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg eller fastmontert stolpe.

 

Denne teksten ville la oss få montere opp transportable buer, og gi oss mulighet til å ha et åte sted vekk fra bebyggelsen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hva slags omformere bruker dere på 1000 metrerne dere har p åtene. Er det biltema sine billige eller er det litt dyrere som kan gi mellom 5 og 10 amper? Har flyttet litt på åte og nå lyser 300 wattern for kort når det er bar mark. så jeg må finne på noe.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags omformere bruker dere på 1000 metrerne dere har p åtene. Er det biltema sine billige eller er det litt dyrere som kan gi mellom 5 og 10 amper? Har flyttet litt på åte og nå lyser 300 wattern for kort når det er bar mark. så jeg må finne på noe.

 

Bruker transformator/omformer fra Biltema jeg. Fungerer helt topp det. Har 50w 12v lampe og omformer beregnet opptil 60w. Vet de har opptil 150w til 12v lamper, muligens enda høyere.

 

http://www.biltema.no/products/producti ... emId=89901

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat begynt med åtejakt, og har nokre spm. I løa der eg sit, er det ikkje moglegheit for straum, så eg har verken lys eller varme. Åte ligg på ein bø, så eg har greitt nok lys frå snøen, men det er sjølvsagt bedre med kunstig. Nokre idèar til korleis eg kan skaffe lys? Har ikkje solcellepanel, og å bruke 10 000kr på det er ikkje aktuelt. Eit anna problem er varme. Trudde eg skulle fryse av meg føtne i går. Sidan eg ikkje har varme, korleis kler brukar de for å ikkje fryse så mykje?

Link to comment
Share on other sites

img1673zv9.th.jpg

 

Berre liten advarsel.

For nokre år sidan når eg bygde meg hus så heldt heile bygget på å brenne ned etter at eg hengte opp en 500watt lyskaster på den måten der, det blir steike varmt på baksida, der må det ikkje være kontakt med tre eller anna brennbart materiale.

 

Vi må tenke litt brannsikkerhet no i desse brann-tider.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Derfor burde denne teksten vært forandret som følger.

Det samme gjelder bruk av kunstig lys i jaktøyemed, bortsett fra åtejakt på rev, når lyskilden er fast anbragt på husvegg eller fastmontert stolpe.

 

Denne teksten ville la oss få montere opp transportable buer, og gi oss mulighet til å ha et åte sted vekk fra bebyggelsen.

 

Begynte å tenkte litt på det der nå. Er det ikke lov med med kunstig lys på ei åtebu?

Står jo HUSvegg. Ei åtebu er ikke akkurat noe hus. :mrgreen:

Skulle ikke tro det hadde noe å si så lenge lampa sitter fastskrudd på en vegg?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...