Jump to content

Fiskeboks


DocHolliday

Recommended Posts

Eg skal på reinsdyr jakt, Vi har hytte ved eit vann til jakten.

DVS fiske er ikkje prioritet og eg tenker også at man skal holde nede vekten på sekken så mye som mulig.

 

MEN eg er glad i fiske å det byr meg imot å ikkje ha muligheten til fiske når man er i setesdalsheiene med mange fine muligheter.

 

Kan ta med shimano smugler 6 delt og bruke denne veier jo litt ettersom eg må ha på tuben og slikt men ok.

Eg ønsker å gå tilbake til noe eg brukte for ei liten stund siden.

BOKS, dessverre har min tutgamle boks som har større diameter enn dagens hermetikk gått i søplen for 20 år siden.

For 15 år siden når eg reiste i millitæret så fant eg eit gammelt melkespann lokk som eg brukte med stort hell og tok opp kilos ørret med.

Melkespannlokket har eg fortsatt og det er massivt og veier fort 2kg :D Det er uaktuelt.

 

Så eg lure på om noen andre har noe tips til ein superlett boks som eg kan ha med i sekken :D å bruke som fiskeredskap. Må vere større enn ein vanlig hermetikkboks

Gjerne med riller på da senen legger seg fint der. Må ha mulighet til å sette ein trepinne inni boksen til handtak.

 

http://mm.dimu.no/image/022sA2rGuJnj?dimension=400x400

 

Fant eit gammelt dårlig bilde på nett av ein som bruker slik. 

Eg har brukt det selv, er ein flott fangstredskap. litt kilen på storfisk da bremsen kan vere vansklig å øve inn :D

Ellers så må man ha ein tur eller tre med trening først ellers så holder man ikkje stram nok line under innsveiving og senen ramler av boksen eller slike ting, men med trening så kaster man MEGET langt med denne redskapen.

Det gir også en veldig gange i sluken ettersom man fører snøret i sirkel rundt lokket/boksen som fisken reagerer på.

 

Ønsker større diameter og grunnere boks enn dette

kasteboks-w.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har fisket mye med kasteboks da jeg var ung. De gamle fiskebolleboksene er ikke å få tak i lenger, men da barnebarna skulle se hvordan vi fisket i gamle dager ble en turkasserolle løsningen.

Thorbjørn Tufte har gitt ut ei artig bok: Villmarksliv med Per fra Lappoluobal. Her er den bilder av Per Gaino som fisker med boks. Biblioteket skaffer deg boka. Har de den ikke skaffer de via fjernlån.

Skitt fiske!

Link to comment
Share on other sites

Enig i at boksen er fenomenal å fiske med. Jeg fant gamle bokser i skogen og vannet ved siden av ei gammal hytte. Nå ser jeg det har kommet en i vårflommen, i bekken nedenfor huset. Hvis du veit om en plass det blei kasta søppel i "gamle dager", så ser jeg ikke bort fra at du finner deg en boks der.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja disse gamle fiskebolle boksene fikk vi ifra huset til bestefar.

Nå er eg 35 

Eg kan huske eg fisket med dette som ung. Og som 18-20åring brukte eg melkespann lokk. Egentlig samme greia bare de er mye tyngre.

Tru de gamle fiskebolle boksene var av aluminium og dermed meget lette. Samt at de hadde riller langs siden som senen la seg fint i.

 

Må nok inn i utstyrsboden å se om eg kan finne ei turkasserolle i lettvekt som eg kan lage til å bruke som fiskeboks.

1: som superlett utstyr på lange vandre/jakt turer der vekt har betydning

2: som nødutstyr under vanlig fisketur i tilfelle stangen knekker eller lignende.

 

 

Så skal eg oppom til onkel som bur der besteforeldrene mine var. Eg kan huske eit avis utklipp som hang på veggen som forbød fiske med boks da det var for effektivt :D 

Skal prøve å finne tilbake denne gamle saken. bare for morro.

Link to comment
Share on other sites

Vet det finnes ''bøyler'' laget spesielt for kastefiske som tar mindre plass enn enn en boks.

Disse er neppe i produksjon lengre men det er sikkert mulig å lage selv eller finne på bruktmarkeder/butikker, de jeg har sett har en flat aluminiumslist med runde kanter som bøyle.

Pluss til boksen for oppbevaring av sluker innvendig og låsing av sena under transport hvis du finner ett lokk som passer.

Noe alla den på bildet...

 

Kasteboyle.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • 2 years later...
On 6/25/2017 at 10:03 AM, DocHolliday said:

Slik som på tegninga.

 

Ja, dette er den riktige typen boks! :) "Umulig" å finne, men sett inn annonse i ALTAPOSTEN, så kanskje noen sender en til deg. Det er slik som på denne tegninga fisketuren blir mest behagelig for deg :)

Her er en lenke, som viser forskjellen. Den bekerste er den du bør få tak i. Avrundet bunn, stor nok diameter, lettvekt. https://images.app.goo.gl/C96ztCb6BKzEpxir7

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden av spørsmålet siden det er mindre egnet redskap egentlig, men det var ikke uvanlig å fiske med flaske. Samme prinsipp som boks, men du holder i flaskehalsen og vikler sena opp på flaska. Langt mindre diameter så det er ikke like bra som ren fiskeredskap. 

Den store fordelen med flaske er dog at man da har med seg drikke også!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Ta en tur i butikken og velg deg den boksen som har rett diameter. Så kjører du på med baufil eller vinkelsliper for å gjøre den "grunnere". Fil kantene eller legg på noe plastidip el. Resten kan du selv. 
Forøvrig et kult redskap. Vi lagde noen slike i JOFS i trondheim. Artig til ungene å dra makrell på. 
 

Link to comment
Share on other sites

Eg skal laga meg ein slik kasteboks, likar slike «old school» ting. Eg må berre finna rett boks fyrst.

Synast avogtil fiskestanga er noko herk og dra på så i ein del situasjonar kan muligeins boks brukast i staden for, pluss at boksen slepp ein montera kvar gong ein skal fiska.

Til sjøfiske veit eg ikkje om boks er så aktuelt, lyren borar seg ned i taren så ei stang med litt lengde er greit, trur den passar betre til ferskvatn.

Tippar diameteren bør vera ein 15 cm sån ca.

Edited by Sitka
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

No har eg prøvd, er ein «dreis» med og få det til. Beklager og skuffa men eg trur eg fortsetter med fiskestang.

Greit og ha prøvd og kan nok ha sin misjon, drog på land ei stakkars sjokk skada pale som fekk leva vidare.

I morgon tidleg skal eg fiska igjen var planen, men blir nok 12 fotaren som får følga med, er i sjøen.

Link to comment
Share on other sites

Har en Shimano minitele som er 180 lang utslått. Den går ned i en 35 cm hardcase veske med snella på. Får også plass til en liten slukboks med 10-12 spinnere og sluker i veska. Veldig lett å få med seg og den går fort å pakke opp. Har laddet snella med 0,10 Powerpro, kaster ganske langt. Men, jeg bruker den nesten aldri siden jeg fisker mest med flue. 

 

Link to comment
Share on other sites

Er helst sluk da går i, prøvd med makk og men dårleg utteljing der.

Brukar mykje sølvkroken spesial 12 gram, men og nokre 18 gram samt sildeslukar på 25. Mulig eg har med 40 gram Skular og men 25 er vel stort sett nok.

Er jo ikkje alltid ein treng og hive så langt, avogtil.

Synast stanga fungere bra.

Har 2 spolar, ei med 0,1 eller 0,12 multi og ei med 0.20 eit eller anna mono.

Grunnen til at eg har såpass stiv stang er at da er den gammla sjø stanga mi. Fekk ny stang der og da blei denne her ferskvatn stang og den 2-12 stanga eg hadde i ferskvatn blei seld. Var for veik til mitt bruk uansett. Sånn som da er no synast eg er greit, einaste eg ville hatt annerledes er 10 fot på den omtales ferskvatn stanga.

Uansett ikkje alltid lika godt og få auren til og Vita, men bit ofte i innosa har eg merka.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...