Jump to content

jathi jakt kikkertsikte


TikkaReven

Recommended Posts

Tittet på den svenske JahtiJaktsiden. Der står det at de er "slutsåld". Det kommer nye modeller neste år står det og, så kan jo hende det dukker opp noe bedre? Sikkert derfor de er borte fra nettbutikken her i landet. De var der for noen dager siden mener jeg. Kontakt dem, så har de sikkert noen på lager.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet OXO sine?

Ja, vapentidningen:

Vapentidningen[/url]"]Tillsammans med BSA hamnar OXO på bottenplats. De optiska egenskaperna är allt annat än goda och det är svårt att få någon ordentlig skärpa i kikaren överhuvudtaget.
Har litt lyst på kikkert med lys

 

Det er først når optikken er i ypperste klasse, at lysretikkel gjør det enklere å plassere et sikkert skudd i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Joda, det kan så være, men jeg mener man har litt mer kontroll over raske skudd når man kan bruke et lyspunkt som referanse. Det faller raskere på øyet. Men at optikken ikke er noe bra på disse kikkertene skal jeg ikke motstride. Spørs bare om de er verdt en tusenlapp.

 

Det er vel uansett smartere å legge pengene i potten for et dyrere sikte sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Zos kikkert i 3-9x32 og Jahtijakt 2.5-10x50 m/lys.

 

Til mitt bruk så har disse funka veldig bra. Zos satt på 45-70 ifjor høst, og funka gull på den. Nå er 45-70'n solgt, så den tjenestegjør på ei salongrifle.

 

Mine opplevelser av Zos gjennom ifjor høst er upåklagelig. Ikke dugga den, klar som bare det, og veldig behagelig retikkel. Ingen treffpunktforandring på zoom. Men antall knepp var ikke etter boka. Men jeg skyter inn på 100 meter, og skrur aldri mer på kikkerten etter det, så lenge den holder seg der da. Jeg kjøpte den på finn.no av han fra Knapstad. Trivelig kar, synes jeg, men jeg har sett flere her inne som sier at man aldri må handle med han. Det får stå for de andre sin regning.

 

Jahtijaktkikkerten kjøpte jeg i februar/mars og den tjenestegjør på en 6.5x55. Den har så langt funka gull til mitt bruk. Jeg la den ute i pøsregn i noen timer, og den hadde ikke dugga, og var like klar og fin. Den er krystallklar helt ut til kanten, ingen treffpunktforandring på zoom. Retikkelet er det beste jeg noen gang har hatt på en kikkert. Lyset er sterkt nok til dagslys, og svakt nok til natta. Jeg ser i kikkerten ca. 10-15 min. etter at øya mine må melde pass i jaktsituasjoner. Jeg liker ikke å skyte rett før det blir mørkt heller, så for min del så holder dette fint. Antall knepp er ikke 110% fram og tilbake. Det kan være avvik på noen få knepp etter det jeg har finni ut.

 

Min gamle kikkert begynte å bli så merkbart dårligere da jeg hadde minst 30 min. igjen til mørket kom, at det ikke var forsvarlig å skyte + at retikkelet ble mer og mer utydelig, selv i dagslys. Kikkerten ble vel rett og slett tåkete. Så den ble pensjonert da jeg kjøpte Jahtijaktkikkerten. Men den holdt nå siden jeg kjøpte rifla i 1990.

 

Så da kommer det jo an på hva dere vil bruke kikkertene til. Er det på banen på forskjellige hold, så det blir mye skruing, så kjøp noe bedre. Er det til jakt, så duger det fint.

 

Lykke til uansett hva dere velger 8)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet OXO sine?

http://www.oxo-optik.no

Har litt lyst til og kjøpe den 4-12x50 m/lys for 999,- på jubileumspris. Ordinær pris er 2490,-

Kan ikke være så galt at den ikke er verdt en høvding vel? Har litt lyst på kikkert med lys

 

Jeg har hatt begge deler, og jeg er krystallklar da jeg sier....kjøp med lys. Du kommer til å gremmes hvis du ikke kjøper med lys, og du seinere får prøve en kikkert som har lys. Det garanterer jeg deg. OXO optikk har jeg ingen erfaring med, så hvis du velger den, så sier ikke jeg noe i noen retning.

 

Jeg skyter faktisk bedre med lyset på, på banen også.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med Zos kikkertene som selges på finn.no??

 

Disse selges for noen tusen har jeg sett, men på eBay selges disse for maks 500. Jeg fikk min for 400. Det tar litt lenger tid å få tilsendt, men til den prisen mener jeg at det er verdt det! De som selger Zos i Norge går nok med store overskudd!

Link to comment
Share on other sites

Billige kikkerter som Oxo, Zos og JahtiJakt har sine optiske begrensninger, men de fungerer greit for mange som ikke har råd til å koste på seg kikkerter til 3 000,- pluss. Har sjøl en JahtiJakt 3-9x40. Den sitter på salongrifla og fungerer upåklagelig. Hadde den på .308'en min i fjor hvor den gjorde mer enn nytta si til storviltprøva. Valgte likevel den elgamle Tascoen da jeg ikke helt klarte å stole på rekyljulingen kikkerten får (ikke fæle julinga på en slik, men lell). Prisen er såpass lav at jeg ikke vet om den er til å stole på en hel sesong.

 

Ville kanskje lagt på bittelitt og valgt denne: http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... prodid=802

 

Leupold er kjent for å være solide. Optikken kunne så klart vært bedre, men den er helt klart verdt prisen mener jeg. Er for øvrig livstidsgaranti på Leupold Rifleman, så det er jo noe å ta med seg og. (Slettet en dobbelpostering. "Jegermeistern".)

Link to comment
Share on other sites

Testen i Jakt&Fiske ga terningkast 2,slitsomme å skyte inn og i motlys var det som å kikke ned i et glass skummet melk :evil: Det er en grunn til at de er tatt vekk fra markedet....

Er disse kikkertene OK? Eller kjøper man seg bare frustrasjon og usikkerhet?... :?:

kneppet over dorull, men heller ikke mer... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Disse selges for noen tusen har jeg sett, men på eBay selges disse for maks 500. Jeg fikk min for 400. Det tar litt lenger tid å få tilsendt, men til den prisen mener jeg at det er verdt det! De som selger Zos i Norge går nok med store overskudd!

 

 

Jeg betalte 550,- inkl. frakt for min Zos 3-9x32 fra Knapstad.

 

Ellers har jeg sett at prisene ligger på omtrent det samme som Jahtijakt. Kanskje en liten tanke over Jahtijakt.

Link to comment
Share on other sites

Testen i Jakt&Fiske ga terningkast 2,slitsomme å skyte inn og i motlys var det som å kikke ned i et glass skummet melk :evil: Det er en grunn til at de er tatt vekk fra markedet....

 

 

Hvilken kikkert er dette snakk om ? For min Jahtijakt funker helt fint i motlys. Zos'n min er litt dårligere. Mulig det er pga. den er mindre. Det veit jeg ingenting om.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner det rett og slett ikke; hvorfor i all verden kjøpe noe billig Kina-greier som ikke en gang er billig når feks Leupold kan fåes for noen hundrelapper til fra et anerkjent firma?

 

eks-LEUPOLD VX-I 2-7X33 DUPLEX 1529kr, LEUPOLD RIFLEMAN 3-9X40 MATT WIDE DUPLEX 1690kr

 

 

"De har ikke lys!"-ja, og det er bare fint-det mer "avansert" et kikkertsikte er det mindre tror jeg det kan være brukbart når det koster lite-det er bare enda mere som kan gå feil!

Link to comment
Share on other sites

Ja, men du kan jo ikke nekte på at selv dyre ting ryker ?

 

 

Klart det kan, men sjansen for at Chinacrapspezialseits-siktet til 795,- inkludert underbukser og en fancy epledeler ryker tror jeg er utrolig mye større!

Og det at enkelte levrandører ikke en gang har et firma men selger fra kjøkkenbordet gjør ikke at jeg tror den lovede "garantien" er verdt noe som helst.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både Zos kikkert i 3-9x32 og Jahtijakt 2.5-10x50 m/lys.

 

Til mitt bruk så har disse funka veldig bra. Zos satt på 45-70 ifjor høst, og funka gull på den. Nå er 45-70'n solgt, så den tjenestegjør på ei salongrifle.

 

Mine opplevelser av Zos gjennom ifjor høst er upåklagelig. Ikke dugga den, klar som bare det, og veldig behagelig retikkel. Ingen treffpunktforandring på zoom. Men antall knepp var ikke etter boka. Men jeg skyter inn på 100 meter, og skrur aldri mer på kikkerten etter det, så lenge den holder seg der da. Jeg kjøpte den på finn.no av han fra Knapstad. Trivelig kar, synes jeg, men jeg har sett flere her inne som sier at man aldri må handle med han. Det får stå for de andre sin regning.

 

Jahtijaktkikkerten kjøpte jeg i februar/mars og den tjenestegjør på en 6.5x55. Den har så langt funka gull til mitt bruk. Jeg la den ute i pøsregn i noen timer, og den hadde ikke dugga, og var like klar og fin. Den er krystallklar helt ut til kanten, ingen treffpunktforandring på zoom. Retikkelet er det beste jeg noen gang har hatt på en kikkert. Lyset er sterkt nok til dagslys, og svakt nok til natta. Jeg ser i kikkerten ca. 10-15 min. etter at øya mine må melde pass i jaktsituasjoner. Jeg liker ikke å skyte rett før det blir mørkt heller, så for min del så holder dette fint. Antall knepp er ikke 110% fram og tilbake. Det kan være avvik på noen få knepp etter det jeg har finni ut.

 

Min gamle kikkert begynte å bli så merkbart dårligere da jeg hadde minst 30 min. igjen til mørket kom, at det ikke var forsvarlig å skyte + at retikkelet ble mer og mer utydelig, selv i dagslys. Kikkerten ble vel rett og slett tåkete. Så den ble pensjonert da jeg kjøpte Jahtijaktkikkerten. Men den holdt nå siden jeg kjøpte rifla i 1990.

 

Så da kommer det jo an på hva dere vil bruke kikkertene til. Er det på banen på forskjellige hold, så det blir mye skruing, så kjøp noe bedre. Er det til jakt, så duger det fint.

 

Lykke til uansett hva dere velger 8)

 

Du må ha vært særdeles heldig.

Hadde egentlig ikke tenkt å bry meg men..

 

Har hatt to bekjente med dette jaktijaktettellerannet med lys.

Den ene satt på en 3006 remington og var et forferdelig makkverk. Den forandret treffpungt for hvert skudd. Lyset på retikkelet var i overkant kraftig og kunne sansynligvis brukes som lommelykt.

Den andre kikkerten satt på ei 308 tikka rifle. Denne samlet på vann og det virket som en trakt. Den ble tørket, men da begynnte korset å vandre rundt. Dette skjedde jo mens vi jaktet elg så garantien var ubruklig der og da, men nytt sikte lå i posten ei uke senere. Denne kikkerten vandre så mye på treffpungtet at vedkommende måtte bruke sin samboers rifle under årets elgjakt.

 

Tror det finnes bedre sikter å få kjøpt hvis man legger i litt ekstra. Det er da bedre å kjøpe ei rimliger rifle med god kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fjernet siteringen av innlegget til "Kenneth 32" og mesteparten av innlegget til "sendereo", det står jo rett over. Les der! Jegermeistern. (Men konklusjonen til "sendero" tåler vel å gjentas!)

Tror det finnes bedre sikter å få kjøpt hvis man legger i litt ekstra. Det er da bedre å kjøpe ei rimliger rifle med god kikkert.

 

Hadde jeg opplevd så mye dritt med et merke også, så hadde jeg vel aldri kjøpt det igjen. Så den saken er grei.

Link to comment
Share on other sites

 

Klart det kan, men sjansen for at Chinacrapspezialseits-siktet til 795,- inkludert underbukser og en fancy epledeler ryker tror jeg er utrolig mye større!

Og det at enkelte levrandører ikke en gang har et firma men selger fra kjøkkenbordet gjør ikke at jeg tror den lovede "garantien" er verdt noe som helst.

 

Godt sagt :lol:

 

MEN det må da være lov å kjøpe det billigste av det billige så lenge man er klar over at en risikerer å få noe dritt. Så lenge en ikke forventer å få mer enn det en betaler for, så er det ikke et problem.

 

Som sagt tidligere har jeg bestilt Zos fra Kina til 400kr inkl frakt. Jeg er kun ute etter å teste ut mildot på salongrifla. Dersom det viser seg at det er ubrukelig, har alltid et luftgevær å sette Zos'en på. Da monterer jeg på Bushnellen igjen. Til jaktrifla gambler jeg ikke, og har invistert i en Zeiss :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

"Bjer" sier du bestilte ZOS fra Kina, har du en web-adresse eller navn på butikken?

 

Jeg har bruk for en kikkert til å teste ammunisjon på Saueren med. Både .22 og 6,5x55. Maks hold blir 100m og kikkerten skal ikke utsettes for hverken regn, tåke, motsol, kvister eller annen mekanisk påkjenning. Mesteparten av skytinga vil foregå innendørs på 15m. Jeg tror jeg må ha en forstørrelse på ca. 25x til dette formålet. Noen som har en formening om det?

Link to comment
Share on other sites

Noen som har testet OXO sine?

 

http://www.oxo-optik.no

 

Har litt lyst til og kjøpe den 4-12x50 m/lys for 999,- på jubileumspris. Ordinær pris er 2490,-

 

Kan ikke være så galt at den ikke er verdt en høvding vel? Har litt lyst på kikkert med lys

 

Den OXO kikkerten er laget på samme sted som jeg kjøpte mitt billig dritt kikkertsikte. Du kan se det på den lille "kulen" bak ved øyelinsen der. Ser du noe likheter mellom dette kikkertsiktet:

bushnell.jpg

 

Og dette?:

OXO_bannerN.gif

 

Her er det et bilde av et ekte bushnell kikkertsikte tatt fra opticsplanet:

opticsplanet_2032_162713906.jpg

 

Det siste bilde er uten den kulen og er et ekte bushnell sikte.

 

Med unntak av "merket" er de to øverste bildene helt prikk like. Kikkertsiktet som jeg kjøpte tok kvelden etter kun tre fire gangers bruk.

 

Det er min harde erfaring om at slike kikkertsikter ikke er noe å bruke penger på. Har allerede på min til nå korte karriere innenfor jakt (og kikkertsikter) brent meg to ganger på slike sikter...

Link to comment
Share on other sites

Det hadde vært artig å vite hvor mange forskjellige merker disse er forsøkt solgt under.

 

Foreløpig er det de på bildene:

 

Ukent merke solgt "privat" på Finn

OXO

Falsk Bushnell

Jahti jakt

ZOS

Barska

 

Hvis noen ser flere med den karakteristiske lysbryteren, si ifra.

Link to comment
Share on other sites

Ja, og såvidt jeg har forstått produseres de på samme fabrikken i kina. Man har mulighet for å be dem sette på et "custom made" merke. Og ber man dem sette på f.eks bushnell så gjør dem det.

 

Pass opp, snart finner dere slike med merket "Cracy-John" på Finn.no.... :wink:

Fikk hodepine av og se i min.. :roll:

Den er .....vekke... :lol:

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Ahhh, verden beste kikkert til lavpris....jaaaaadaaaaa.... :roll:

 

Har en fersking på laget som kom drassende med to sånne kinakikkerter her i høst, han var storfornøyd over at han hadde fått kjøpt dem på e-bay i Tyskland til halve prisen av det de koster på finn i Norge, og det var innkludert montasjer/ringer!

 

Nå viste det seg at det ene settet med ringer var beregnet for luftgevær eller salong, men..

 

Jeg satt meg ned og kikket på sakene, lyset i disse kikkertene er helt klart best egnet til bruk på dagtid, altfor skarpt til kveldsbruk, og det var kanskje like greit for selv med 6-24x56 på den ene kikkerten så var det slutt på skytelyset klokka 18.49.

Hva de ellers tåler har jeg ikke funnet ut av, men tanken på at han skulle vase ut i skogen på jakt med denne elendigheten montert på geværene sine, og kanskje skyte på levende dyr, fikk det til å knyte seg i maven min. :?

Enden på visa ble at vi monterte henholdsvis min gamle 4x Miroku av tvilsom optisk kvalitet, men med solid og velprøvd mekanikk, samt reserve Meopta'n i 6x42 på riflene hans.

Kinasøppelet kan han få skyte pappskiver med, om de holder til den bruken da..

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
en kompis av meg har ZOS 3-12 X 56 med lys. han har ikke noe som helst problemer med den. han har sikkert skutt hundre skudd, "han kjøpte den sent i høst". har ikke merket treffpunktavik.

 

det var noen som sa at ZOS brukes av den kinesiske hæren, stemmer dette?

 

 

Jeg har også en ZOS, men uten lys. Har hatt den på elgbørsa i 4 år, og har aldri hatt noe problem.

Går som regel med hund, og kikkerten har dunket borti trær av ymse slag og falt ned på berg.

Aldri har jeg hatt treffpunktavvik.

Om den egner seg å skyte med på kvelden, vet jeg ingen ting om, da jeg mener skyting på dyr skal foregå på dagtid og i dagslys. Skadeskyting er noe som kan skje hvem som helst, og ettersøk utover kvelden i mørkret er ikke akkurat å foretrekke.....

Link to comment
Share on other sites

Har i år kjøpt en pent brukt tikka der jeg fikk med en billig kikkert på kjøpet, kikkerten virket i førsrte øyekast helt kurant men da rifla skulle tas i bruk fant jeg ut at øye avstanden var noe minnimal med et stort hakk i panna som resultat samt at synsfeltet var lattelig lite selv om det var en relativt stor kikkert. Altså dorull. Mitt poeng er kjøp en kikkert som er branåkk med en gang. Vurderer NIKON til neste års jakt for jeg er heller ikke interesert i å svi av 10-15 laken på en luksuskikkert

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

OXO

Falsk Bushnell

Jahti jakt

ZOS

Barska

Jäger......nok et navn på listen, kikkerten ligger her ved siden av meg og er nå "testet" i måneskinn...

 

Dette var riktignok den minste av de to kikkertsiktene kompisen kjøpte, et 3-9x40 av samme konstruksjon som de nevnte makkverk over her.

Saken er at elendigheten har ligget her en stund og jeg ble sittende oppe foran kopekassa lenger enn planlagt i går.

Uansett, da jeg slapp bikkjedyrene ut og inn for natta la jeg merke til et lett skydekke og måneskinn, altså grep jeg esken med Jägersiktet, en gammel 8x30 Zeiss håndkikkert etter min oldefar (definitivt førkrigs, men hvilken av krigene) og salongen som for anledningen står med en nær havarert 4x Tasco av aller billigste modell og kvalitet.

Disse slepte jeg med meg inn på en av de mørkeste stuene hvor jeg hadde utsikt over skogkant og jorde i måneskinn.

Etter å ha kikket en stund måtte jeg revurdere referansepunktene mine, de var ikke synlige med noen av de remediene jeg hadde med meg.

 

Altså valgte jeg ut nye, disse var: Jakttårnet, en mørk skogkant som går ut i spiss, og en rekke med rundballer langs kanten av jordet.

AV disse var jakttårnet synlig med bare øyne og i den elendige Tasco'n, skogkanten kunne man skimte i alle tre kikkertene, og rundballene avtegnet seg klart i alle tre.

Så kom det festlige, jeg skulle vurdere om jeg kunne avgi skudd mot en rundball ved hjelp av Jägersiktet, joda, man kunne skimte trådkorset mot den hvite bakgrunnen.

Neste steg var å teste med rødt opplyst trådkors, og da kunne jeg skimte den hvite rundballen bak det lysende trådkorset.

Siste forsøk var å teste med grønt opplyst trådkors, og da ble verden grønn.....intet annet enn grønt lys var synlig i siktebildet.

Men etter at "testen" var avsluttet kunne jeg faktisk bruke kikkerten med grønt lys som lommelykt for å finne veien ut av det mørklagte rommet igjen! :lol:

 

Konklusjonen er at dette faktisk kan ha noe for seg på et airsoft leketøy eller til nøds en salongrifle til uhøytidlig plinking, men utover dette.....neeeeeei!

Link to comment
Share on other sites

Hvis noen ser flere med den karakteristiske lysbryteren, si ifra.

 

Mener å ha vært borti en "Tasco", som jeg mener hadde sånn lysbryter. Var noe en kjenning av fattern hadde kjøpt i Thailand som han prøvde å pakke på han. Jeg slo på lyset (i dagslys), og selv i midtsommers solskinn rød ring rundt synsfeltet med lyset på lave nivåer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...