Jump to content

Bukkejakta 2017


Castor

Recommended Posts

Gratulerer til dere som har skutt bukk! Har vært ute nå i kveld.  Skjøt en ungrev som kom på lokk. Prøvde også buttoloen på tampen av kvelden. Det kom en bukk i full fart over jordet, som jeg dessverre oppdaget for seint.. Så ikke noe mer til den. På hjem veien så jeg to råer som beitet i en åker, og elgku med to kalver i en annen åker. Så det har vært en fin start på jakta uansett.109.JPG.a456c405a7ba175299d00ff697137723.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da falt mitt første storvilt ca 19.30 i kveld. For en opplevelse!

 

Vi gikk oss på den i skogen på 50-60 meter, den sto delvis skjult bak en haug. Det var ikke lenge siden vi forlot veien, så sluttstykket var fortsatt i bakre stilling. Ble litt forsiktig fumling med å stille få kamra ett skudd, for så å få skrudd forstørrelsen på maks for å få sett på dyret. 

Så gav kameraten ett lite kontakt-pip med buttoloen, å der kom han rett på. Forstørrelsen ble kjapt skrudd ned på 2,5 igjen, å bukken ble siktet inn sittende på strak arm. Han stoppa midt imot på ca 30m, og jeg rakk til å med å forsiktig la skuddet gå uten noe rykking. Det satt midt i kassa midt forfra. Bukken "sprang" 15 meter før den ble liggende livløs.

 

Siden den ble skutt rett forfra, og med 308 Hornady SST 165gr. Noe som resulterte i ingen gjennomskyting og et litt utfordrende møte med min første slakting. Men det gikk😊

 

Da er det bare å glede seg til den  "vanlige" rådyrjakta!

IMG_20170810_231408_906.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Man gratulerer ærbødigst med både reve og rådyrfellinger til kara.

Den bukken der har såpass spesielt gevir at det må du ta vare på og stelle litt pent med FreeSkier.

 

Ingenting sett og ingenting hørt fra denne kanten i kveld, bortsett fra 1 stk tungtransport med henger + en turgåer med ryggsekk mao ikke skytbart:)

Link to comment
Share on other sites

Lokket inn tre bukker i dag. De to første kom i full fart og bråsnudde bare noen meter unna, og stakk like fort igjen så fikk ingen skuddmulighet på de.

Den tredje derimot kom brøytende gjennom bringebærkjerret og jeg hørte den lenge før jeg så den. Den prøvde å lure seg rundt meg for å få været av det som lokket på den, så langt kom den aldri. Lokking er gøy. 

IMG_1207.JPG.0b5d8ec6b7924b0da43b0d0dc86a05c8.JPG

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hadde iogforseg en fin kvekdsøkt igår og morgenøkt idag med guttungen på slep, men hva rådyr angår var det helt dødt. Postering og lokk ga 0 utbytte, og når vi prøvde å smyge oss litt rundt i terrenget fant vi bare ett ferskt feiemerke. Må ta en tur ut ikveld igjen og forsøke å få litt bedre oversikt. Hadde derimot en strøken skuddsjanse på en elgokse som gikk og beita på et hogstfelt. Det kjennes jo helt merkelig at noe så stort skal bry seg om noe jeg kan gjøre med det, men hadde det vært elgjakt hadde jeg måttet se meg om etter større slakterom. Stort enklere skudd tror jeg man skal leite lenge etter. 

Link to comment
Share on other sites

Ulvehyl......gratulerer med bukk i bakken.

 

erikraude.......om du hadde satt inn et knall på den oksen, hadde det nok vært någet vanskelig å vri seg unna, om noen hadde hatt innvendinger.....når det er sagt......bukk og okse er ikke så ulike i formen når man får hamsen av de, bortsett fra størrelsen da, den er nokså ulik, så du hadde nok hatt en utfordring der. Klok avgjørelse og holde an i den situasjonen ja:D

 

Uansett om det blir knall og fall, eller bare knall får man mange fine naturopplevelser med på kjøpet, når man er ute etter bukkefar.

Her i huset henger det fortsatt ikke bukk på knaggen, men det er noen dager igjen av jakta da.......og om det blir bukk på knaggen....værs sikker på at dere får høre om det😃😃

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

For min del var jeg på jobb frem til i går og hadde ikke sjans til å komme meg ut før på fredagskvelden. Gikk ut på godposten, men der var det helt feil vind og storbukken og geita hans snudde like fort når de kom ut på enga. Så satt nesa mot post to. Vinden var noe bedre her. Jeg satt i 20min før jeg tok opp nordic roe lokken og kjørte noen innbydende kjærlighetserklæringer. Det tok ikke mindre en 30 sek før det kommer en bukk på flatt jern fra 230m. Han stoppa da han fikk været av megpå 80m og snudde på flisa, men han var like vell så nyskjerrig at han stoppet opp på 160m på vei tilbake der han kom fra. Da var det slutt. Denna karen var full av blodutredelser fra topp til tå, mulig han hadde fått juling av sjefen sjøl som jeg så på godposten.

20170811_204614.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Noen som kan svare meg på dette? :) 

Så, lokket inn en 6-tagger inn på 10 meter i dag. Det er vel og bra, men problemet var at den kom BAK meg.. Og når jeg fikk snudd meg sto den fortsatt stille, merkelig nok. Men jeg hadde innstilt meg på lengere hold, så zoomen sto på 7.. når jeg endelig fikk skrudd zoomen ned og fikk sikte der jeg ville ha det, og trakk av, klarte bukken og hoppe i så det ble en ren bom. (gikk lenge og så etter blodråper, var intet å finne å bukken løp uanfektet)

Spørsmålet mitt er da, kan jeg få denne bukken inn på lokk igjen, evt. hvor mange dager bør jeg vente før jeg prøver igjen?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Bomskuddet skrev:

Tviler på at samme bukken vil komme på samme lokken.

Kan det være en ide å prøve en annen lokk med litt annerledes lyd?

Har desverre ingen andre rådyrlokker en Clausen, kan det gå om jeg lager litt annen lyd med den? Tenkte og vente til i morgen eller i overimorgen før jeg evt. prøver der igjen..

Link to comment
Share on other sites

Nå da.....nå skjedde det noe......eller det var egentlig i går kveld at gamle Castor'n fikk seg bukk i bakken.

Glemte igjen rådyr-lokken på gutterommet de 2 første turene, men i går kveld var den med og det gjorde susen gitt. Hadde nok måttet "kjempe" adskillig mer for å få tak i denne bukken, om den ikke hadde kommet på lokk. En meget forsiktig og oppmerksom herremann kom piltrenes ut på snauhogsten 60 meter nedenfor jaktstigen, etter vel så 20 minutters lokking med Buttolo'n.....dere vet den gummiblåsa. Enkel og effektiv i bruk.

 

Så fikk den en duft i neseborene den ikke likte og satte girspaken i revers, men et kort boff fra Castor'n, fikk håndbrekket på tilstrekkelig lenge, til at den fikk brå-besøk av SST med sentertreff helt dønn iht Jegerprøveboka.....nøyaktig kl 20.05

Likevel med toppen av hjertet fraværende, måtte den løpe 30 meter inn i en tett granplantering før den la seg ned.....for godt.

Har dere prøvd å lete etter bukk i tett granplantering, mens kveldsmørket sakte, men sikkert siger på.......Man ble litt svett og heit i pappen da og det måtte noen æresrunder til før man fant bukkefar inni tjukka. Det er litt spsielt å sette seg på huk og beundre bukk. En blanding av glede og vemod på samme tid liksom. Før var det kun glede, men nei....nå det det nok litt mer vemod tilstede også, for min del. Man tar liv og det må man ha respekt for.

Denne bukken og jeg har ikke kjent hverandre så veldig lenge, men lenge nok til at jeg kjente vemodet komme......nok om det.

 

Er denne bukken jeg tok bilde og video opptak av 2 kvelder før jaktstart, men etter at bukkejakta startet, har den vært søkk borte, før den som allerde nevnt, kom på lokk i går kveld.

Her ligger den.....trodde det var en retur, men nei....dette er en bukk som kunne blitt adskillig tøffere i toppen, om den hadde fått leve et par år til her i verden.

20170813_212251.jpg.d147cf9a454f0a212fbe769e95c2b736.jpg

 

Snipp snapp snute, så var bukkejakta fra denne kanten over for iår.......med rifle vel og merke, men med videokamera derimot.....

Edited by Castor
  • Like 4
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

20728003_10154723281176835_6818566476691

Bukk nr 1 kom på Clausenlokken (Tryllefløyta) etter ca 10 minutter og 4 pip i fløyta, skuddavstand 5 meter kl 04:50

20708116_10154723281266835_7515175825912

Bukk nr 2 kom på tredje økta var i lag med geit, og han ble fryktelig bratt i nakken når jeg lagde geitas brunstlyd, skutt på 15 meter kl 05:40

og selvsagt med Clausens Tryllefløyte.
jakta 3 økter og skjøt 2 bukker, og lokket inn ei geit men bukken var ikke med.
Så bedre uttelling kan egentlig ikke oppnås.
Slik var det ifjor også da varte bukkejakta 15 minutter og 6 pip i fløyta, 
Året før det samme.
Med Clausen rådyrfløyte har jeg lokket til meg rådyr i 95% av tilellene, 
I Polen lokker jeg med samme fløyta og rådyrbukkene formelig spruter ut av busk og kratt, de Polske guidene har ikke helt skjønt dette med lokkejakt.
Gjør man det rett så kan lokkejakta være en meget god jaktform om man ønsker å drive rettet avskyting, noe jeg har gjort denne gangen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

IMG_1409.JPG.9794043f3d02947c24c9aeb2dfcea3c6.JPG%5BIMG%5Dhttp://i66.tinypic.com/ww1

10 august var jeg ute i åttetiden på vei til post. Da jeg nestenen var fremme kom denne bukken frem fra et skogholt på andre siden av et jorde. Den ble skutt på 100 meter, tegnet bra for skuddet og kastet seg inn i skogen. Jeg var sikker på at den skulle ligge der, og tuslet rolig langs jordekanten frem til der den hadde stått. Jeg fant litt blod (trodde jeg) der dyret hadde forsvunnet. Jeg entrer krattskogen på samme sted og lette ca 20 min uten å finne noe. Fikk litt dårlig følelse, men var fortsatt sikker på at skuddet hadde truffet bra. Dachsen var bare 2-3 minutter unna så jeg bestemte meg for å bruke bikkja før det ble for mørkt. Han ble satt i søk og dro ivrig avgårde på et spor. Jeg ble tatt med på en 3-4 km lang runde i skog som kun egner seg for småbikkjer og rådyr. Bikkja var meget ivrig og slo nesten ut i los et par ganger. Etter hvert, begynte jeg å forstå at han ikke fulgte etter dyret jeg hadde skutt på. Bikkja ble derfor tatt med tilbake til utgangspunktet. Der tok jeg meg litt bedre tid, og så denne gangen at "blodet" jeg hadde sett, var knuste bringebær.. Jeg gikk derfor videre bortover jordekanten, og 4-5 meter lengre bort, var det skikkelig med blod på vegetasjonen. (Det var sterk vind på stedet, så bikkja hadde ikke fått blodet på overvær) Bikkja ble på nytt satt i søk,, og kom 1,5 meter inn i det tetteste krattet som var å oppdrive. Da var tidenes korteste ettersøk med ett over, for der lå bukken..

Edited by Cruiser
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

10 Aug var jeg på plass i det nybygde tårnet, tett tåke og ingen bukk på morgen. På kvelden ble det andre saker. Lokket inn en bukk på 5 minutter,  og den fikk en 62 grain fusion kule fra 223R i bogen, falt på stedet. Lite kjøttødleggelse, min første bukk ligger nå i fryseren:)

IMG_0321.JPG

IMG_0325.JPG

IMG_0326.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikveld kom den, etter noe vasing gjennom tett, tett skog. På et hogstfelt (samme som sist) der to elger gikk og beita bare femten meter fra meg blei det kontant svar på lokken. Fem meters hold krever ikke den beste skytteren, og bukken gikk rett i bakken for 150 grs ferdigrulla barnes vor-tx i .308. Håper ikke elgene blei alt for skremt. 

 

Bukken var ingen kjempe, men den skal vel få metta noen munner allikevel.

Link to comment
Share on other sites

Var på plass kl4 første morgnen i bukkenakta å 4.30 kom tåka.. Satt å var litt missfornøyd med 30m sikt å ba om att den skulle lette! Å det gjorde den litt over 5👍Drøyde til ca 5.30 før jeg dro første strofa med strå, å ganske umidelbart kom bukken på 30m😳 Men innen jeg fikk på plass rifla var den borte, avslørt?!? Beffa å styra no fælt rundt meg men inne i skogen... Med skjelvende hender å sky høy puls prøvde jeg å få på plass strået igjen, det var ikke lett! Men til slutt fikk jeg ut ett par strofer til og jaggu presenterte han seg på 80m å skuddet gikk(143gr Hornady ELD-X i 910ms), Bukken gikk rett i bakken å første bukk i egen skog er ett faktum😁 Vannvittig gøy og en helt utrolig spennende situasjon! Bare å ta av seg hatten og takke jakt gudene:)

IMG_1748.JPG

IMG_1802.JPG

Edited by Aannerud
  • Like 5
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

fikk skutt en fin bukk etter 10 min på post ved hjelp av buttolon den 10 aug kl 0545 på ca 25m hold, litt spaning i forveien gjorde denne morgenen til suksess, hadde også min yngre bror med som fungerer som en lykkeamulett :)  måtte da kjøp meg nytt kort etter fellingen på et ukjent terreng for holde abstinensene i sjakk..har blitt lurt av en bukk der så langt i jakta...

image.jpg

image.jpg

Edited by Arox
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ang bukken din Arox.......tipper at det måtte et ørlite ettersøk til for finne den igjen, selv om skuddet sitter helt perfetto

Prøvde å sikre meg mot utras ved å bruke SST på bukken jeg poffa forleden. Nevnte kule fungerer og har en virkning stort sett som en giljotin. Mao veldig effektiv, men nei. Selv med et utgangshull på 3x8 cm, Løp denn bukken ca 30 meter før det var slutt inni en tett granplantering. Burde ha tatt bilde av utgangshullet, men jeg misliker sterk å se slike bilder lagt ut i det offentlige rom......så da ble det ikke noe bilde ut av det. Nuvel nok om det

Er det kaliber 6,5x55 bruker på bukkejakt? 

Link to comment
Share on other sites

Ikke direkte bukkejaktrelatert, men denne frøkna har fast utsiktsplass på denne steinen ca 100 meter bak huset mitt.
Der kan hun stå i et kvarter helt urørlig og bare kikke nedover mot huset.
Litt rar oppførsel, men hun har tydeligvis full kontroll ;)

Mellom meg og steinen er det ei slåttemark hvor det beites jevnt og trutt hele året.
Naboen som har jaktretten her, har en sønn på  17 som posterer i vedskjulet mitt av og til,  men så langt har vi bare hørt bukken, ikke sett han.
Gutten tok forresten en fin sekstagger på skogsjakt for noen dager siden.
Artig å se at ungdommen står på :)

P8210061.JPG

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, seawolf skrev:

Her er råbukken hans.
Han er ivrig jeger og denne dagen var det skikkelig møkkavær med regn og vind.
Han oppdaget bukken på lang avstand men krøp og ålet seg gjennom kratt og blautmark til han var på skuddhold.

 

IMG_0002.jpg

 

Flott å se bilder av det det gjelder, og ikke børsa klint utover bildet!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vært ute omtrent hver dag siden 10 nå, i kveld klaffet det igjen, etter at jeg ga opp bukken å tok fram revelokken på siste posten der jeg hadde et stort snauhogst foran meg, dro noen strofer der jeg imiterte en rådyrkilling i nød i ca 10 -15min plutselig får jeg se en skikkelse komme inn fra høyre på ca 80m hold, jammen er det et rådyr.

 

Hever rifla å ser det er en bukk, tar av sikringen å det hører selfølgelig bukken, stopper opp og kikker rett på meg, jeg legger trådkorset i bogen og trekker rolig av på 70m hold, bukken går noen skjelvende skritt før den ruller 2 runder og dør. Ble ca 1km å dra bukken igjennom skogen uten tau...det blir med i sekken neste gang 😅

 

En fin 6 spiring:) da var bukkejakta over for min del

20170825_210237.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Har vært ute ganske ofte siden 10.8 ikke sett snurten av bukk. Terrenget har godt med skrap på både busker og på bakken.

 

Har fulgt tråkket og føler jeg har hatt relativ kontroll på reviret. Hadde også bukk(er) på viltkamera ved en markeringene ganske ofte på sensommeren, men etter uka før jakta har bukken(e) vært fullstendig fraværende. Relativt frustrerende å vake på bukketråkket både morgen og kveld uten resultat. Sist helg gjorde jeg også et forsøk midt på dagen for å verifisere at den ikke hadde endret  løypa si og passerte på tidspunkter jeg ikke vanligvis sitter.  Virker rett og slett som om bukken har forlatt reviret sitt...Såpass lagt unna at den i alle fall ikke kommer å lokken. Noen som har erfaring med det samme?

20170705_211215.jpg

20170705_205949.jpg

20170705_210727.jpg

Link to comment
Share on other sites

Irriterende. Jeg måtte leite en del sjøl i år, men det gikk til slutt. Kan dessverre rapportere at 150grs vor-tx i 308 på fem meters hold er effektiv medisin, men ikke så pen mot slaktet. Ser ut som kula har splintra. To utgangshull i brystet, ganske blodslått hele sida, og ryggraden rett opp fra brystet var totalt smadra. Mye svinn denne gangen. :( Verdt det for å slippe ettersøk, selvsagt, men jeg skulle gjerne sett penere slakt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei folkens, litt seint men jeg tenkte jeg skulle dele noen bilder og fortelle litt om min første rådyrbukk som datt i sommer :D

Skrevet på facebook tidligere se derfor bort ifra skrivemåte mtp tidsrom hehe.

______________________________________

Endelig datt den!
Etter flere frustrerende morgener og kvelder med lokking, postering og smyging så datt den. 

Jeg ble overrasket av bukken og geita sist gang jeg lokket i skogen da begge kom bak meg for å få vinden av meg, derfor tenkte jeg idag å sette meg på et annet hogstfelt med vinden skrått i ryggen fra der jeg trodde bukken vil komme.

Jeg hadde ei elv med gjerde langs hele bak meg, skinnegang på skrått foran meg og hogstfelt resten. 

Dette er første gang jeg ikke har giddet å ha med full camodress og skytestokk og hele pakka. 
Jeg finner meg et tre med noen småbusker rundt og setter den lille stolen min der, så setter jeg meg ned og venter i rundt 30 sek - 1 min og tar 4 pip i clausen fløyta, liten pause og 4 eller 3 pip til, da kommer bukken fra der jeg trodde, på skrått fra venstre bak meg og går videre så den er foran meg.

Den stopper bak noen busker og begynner å gå igjen, jeg skjønner at jeg ikke er i stand til å skyte pga pulsen min, jeg skjelver, i det den går bak et tre, løfter jeg rifla, den går bak en busk, jeg bruker det til å finne pusten og får roet meg ned.

Bukken stopper med siden til på rundt 50 m vil jeg tippe og ser i min retning, så pang! Treff!
Den gjør et byks og legger på sprang nedover feltet blandt noen busker, 30m senere går den i bakken!

 

Jeg kan ikke tro mine øyne, jeg har skutt mitt første storvilt, første rådyr, første bukk.

At det er en liten asymmetrisk 4 tagger gjør absolutt ingen ting, denne vil nok være mer spesiell enn noen 6 tagger jeg noen gang vil skyte.

 

Beklager den dramatiske fortellingen men dette var veldig gøy :D

20170822_180422.jpg

IMG-20170822-WA0022.jpeg

20170822_181319.jpg

20170822_181506.jpg

IMG-20170825-WA0014.jpg

IMG-20170824-WA0005.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...