Jump to content

momentnøkler, hvor nøyaktige er de?


høggern

Recommended Posts

jeg har en momentnøkkel jeg har brukt i mange år til sauern. en anchutz tror jeg det er. den var ny i 1991.

så har jeg en 1/4" momentnøkkel med skralle. nesten ubrukt.

 

når jeg setter den ene på 5NM å strammer til, får jeg skruen like stram som på 4NM på den andre.

dette er jo 25% avvik omtrent. er det for mye?

Link to comment
Share on other sites

Momentnøkler kan avvike litt ja. Men så mykje som det der, hørtes litt rart ut. Hvis den nyseste av den er av "meget billig " merke, så kan det kanskje være litt av grunnen, samt slitasje på den gamle.

Men det viktigaste er å bruke ein og samme nøkkel til samme type jobb, så er du sikker på at momentet blir riktig, frå gong til gong.

Link to comment
Share on other sites

Som ALLE vet så skal momentnøkler/skraller ALLTID skrues til 0 for å avlaste fjæra når de IKKE er i bruk. Det er for at fjæra ikke skal svekkes i sin spenst over tid.

 

 

Hadde bare alle visst det og oppbevart filene sine ordentlig hadde verden blitt et bedre sted!

Vanlig toleranse for momentnøkkler er +/-5%.

Link to comment
Share on other sites

Som ALLE vet så skal momentnøkler/skraller ALLTID skrues til 0 for å avlaste fjæra når de IKKE er i bruk. Det er for at fjæra ikke skal svekkes i sin spenst over tid.

 

 

Hadde bare alle visst det og oppbevart filene sine ordentlig hadde verden blitt et bedre sted!

Vanlig toleranse for momentnøkkler er +/-5%.

 

Amen!

Dere to kan komme hit på jobben og trekke de vattnissene vi har her litt i øra!

Ikke f**n om de gidder å høre etter når det gjelder "fag", det er faktisk like ille med måleverktøya hos enkelte!...

 

Nå skal det sies at det er noen her som er "av den gamle skole" som klarer å se/gjøre forskjel på en skiftenøkkel og et mikrometer...

 

Husker hvordan jeg lærte meg å behandle momentnøkkler jeg...

I førstegangstjenesten (flyteknisk skvadron, luftforsvaret, Værnes) så hadde jeg en jobb med å overhale en Saab Safari motor, og var godt i gang med å trekke momentet på sylindrene/topplokka.

Ble tørst, henta meg noe å drikke, og da jeg kom tilbake sto kapteinen der med momentnøkkelen i handa og var rød i toppen (nei, ikke motortoppen...)

Fikk en rimelig (veldig...) kraftig overhaling (jeg, ikke motoren...), men også en fornuftig innføring i hvorfor det er viktig å spenne ned en momentnøkkel etterpå...

Fikk det for meg at det var bare "På det berømte håret (tm)" at jeg ikke fikk refs...

 

Når det er sagt, så er det flere momentnøkkler som er konstruert slik at fjæra bare blir spendt idet nøkkelen blir brukt, innstillinga kan stå på det man vil uten at det påvirker fjæra i "hvileperioder".

StahlWille har flere slike nøkler, og de holder samme moment år etter år. Etter å ha kikka på kalibreringssertifikatene på noen nøkkler, så er forandringene "bare på været", dvs. ingen systematiske forandringer som kan være påvirket av alder og/eller innstillinger.

Link to comment
Share on other sites

Ikke f**n om de gidder å høre etter når det gjelder "fag", det er faktisk like ille med måleverktøya hos enkelte!...

 

Det er jo så kjekt med den kombinerte rustpikka og rissegreiene oppå skyvelæret:-) Mye mishandling av verktøy og instrumenter rundt om ja. Kjempefestlig for den som kommer og faktisk har bruk for utstyret, feks dreibenken forgjenger har brukt til sveisejigg uten engang å prøve å dekke over vanger og skruer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I flg forsøk utført henger det slik sammen.

 

En trenet mekaniker kan med en vanlig nøkkel trekke til en boltforbindelse til riktig forspenning med en nøyaktighet på +/- 35%.

Brukes en momentnøkkel er avviket på +/- 25%.

Brukes grunnmoment + vinkelmåling er avviket nede på +/- 10%.

Nyttes spesialutstyr som måler strekket på bolten kan avviket komme ned mot 1%, men da har du et verktøybusjett som ligger langt utenfor et gjennomsnittlig mekanisk verksted.

 

Grunnen til at det ligger an slik er den voldsomt varierende friksjon fra bolt til bolt, selv ved bruk av smøremidler. Denne variasjonen kan ikke fanges opp uten at strekket på hver enkelt bolt måles.

 

Ut fra det kan vi vel konkludere med at det ikke har så stor betydning hvilken nøkkel trådstarter bruker bare han bruker den samme hver gang?

Link to comment
Share on other sites

Men nedspennes skal de like forbannet (glemte det engang, og kort sagt, så glemmer jeg det nok ikke igjen). :oops::D:wink:

 

 

Ikke hver dag jeg er enig med en sunnmøring men her er jeg 110% enig. Å ikke spenne ned momentnøkkelen skriker "amatør"!

Link to comment
Share on other sites

moment nøkkler skal vel også kalibreres en gang i året for å være helt sikkre på at de er helt presise.

Dette er hva eg har lært og praktiserte nå eg var industri mekaniker.

Har en da ett "billigt" vertøy lønner det som regel seg og kjøpe nytt i stedet, kalibrering koster jo som regel litt.

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I flg forsøk utført henger det slik sammen.

 

En trenet mekaniker kan med en vanlig nøkkel trekke til en boltforbindelse til riktig forspenning med en nøyaktighet på +/- 35%.

Brukes en momentnøkkel er avviket på +/- 25%.

Brukes grunnmoment + vinkelmåling er avviket nede på +/- 10%.

Nyttes spesialutstyr som måler strekket på bolten kan avviket komme ned mot 1%, men da har du et verktøybusjett som ligger langt utenfor et gjennomsnittlig mekanisk verksted.

 

Grunnen til at det ligger an slik er den voldsomt varierende friksjon fra bolt til bolt, selv ved bruk av smøremidler. Denne variasjonen kan ikke fanges opp uten at strekket på hver enkelt bolt måles.

 

Ut fra det kan vi vel konkludere med at det ikke har så stor betydning hvilken nøkkel trådstarter bruker bare han bruker den samme hver gang?

 

Noen fornuftig forklareing på hvorfor det blir slik, skulle tro at man i utgangspunktet med grunnmoment også hadde det samme +/- 25% avik og ville vidreføre denne feilmarginen ved bruk av vinkelmoment?

Link to comment
Share on other sites

for meg er det ingen krise om den ene momentnøkkelen viser 4NM og den andre 5NM. men det jeg lurte på, er at om den ene er brukt mye, er det mulig den har blitt unøyaktig(viser for lite moment)?

tror nok "noen" har levna den med spenn et par ganger.

 

jeg bruker samme momentnøkkel og bruker samme moment hele tida. å presisjonen er mer enn god nok. så det er ikke det som er problemet.

Link to comment
Share on other sites

Eg har brukt momentnøkkel på min Sauer 200 sida den var ny i 1989. Det eg har gjort er få denne testa utan at dei som testar skriv ut testresultata men eg skriv desse av. Eg har vore heldig med min den visar 10% for lite dermed så kan eg skru den på 4,4 Nm til skjefteskruane som gjev meg eit korrekt moment på 4 Nm og 8,8 Nm til løpsskruane som gjev meg eit korrekt moment på 8 Nm.

Slik eg oppfattar spørsmålet no er at det er bruken du undrar deg på då vil eg sei det slik: bruk er slitasje, slitasje vil påverke nøyaktigheiteten, avgøymt oppspenning er ikkje positivt for nøyaktigheita. Difor er mitt råd til deg for å få greie på om den ha vorte unøyaktig er å få testa nøkkelen.

Men kanskje er det enkle det beste nemleg skru til at presisjonen vert best og så trene på skyting etterpå.

Link to comment
Share on other sites

helt ærlig tror jeg moment på skjefteskruene på sauer er litt "mumbo jumbo" bare man skrur til med noe mellom 4 og 5 NM HVER gang, å gjør det som man vet funker...så samler børsa mer enn godt nok for de fleste.

jeg bruker 5NM på min børse(som er fra 91, å ikke beddet) å den børsa går da mer enn godt nok til mitt bruk. ;)

 

det jeg spør om er om det er naturlig at momentnøkler gir litt mindre moment enn det skalaen er innstilt på som en følge av alder/bruk.

Link to comment
Share on other sites

Noen fornuftig forklareing på hvorfor det blir slik, skulle tro at man i utgangspunktet med grunnmoment også hadde det samme +/- 25% avik og ville vidreføre denne feilmarginen ved bruk av vinkelmoment?

 

Jeg regner med at det skyldes at grunnmomentet er svært lavt i forhold til sluttmomentet. Grunnmoment er så pass lavt at friksjonen i hver enkelt boltforbindelse ikke påvirker nøyaktigheten i samme grad som om momentnøkkelen ble brukt helt til sluttmoment.

 

Av dette følger også at om f eks mekanismen boltes fast i stokken med to identiske bolter er det av betydning at boltene merkes slik at de kommer tilbake til opprinnelig plassering om man ønsker best mulig repeterbarhet.

 

I denne tråden diskuteres det svært små moment så det er mulig at friksjonen kanskje ikke påvirker nøyaktigheten i samme grad som en boltforbindelse med større forspenning. Min erfaring er at 5 Nm er omtrent hva du klarer å dra til med en vanlig skrutrekker. Bruker du en T-type jern klarer du å dra til ca 10 Nm med "normal" makt.

Link to comment
Share on other sites

Med min nøkkel har det skjedd slik som du tenkar nemleg at den har byrja å gjeve meg mindre moment enn kva den har vore innstilt på. Grunnen til at eg veit dette er at eg har testa denne kvart 5 år sida denne var ny. Difor eg tru at det har med bruken å gjere at misvisninga auka utan at eg har andre nøklar sin kurve å vise til. Men eg kan ikkje bevise at dette er den naturlege utviklinga som vil skje for alle momentnøklane. Men det skjedde for min.

Link to comment
Share on other sites

Har en et lite grunn moment og så avslutte med vinkel tiltrekking er det veldigt lite som kan påvirke momentet.

Ved 100% tiltrekking med moment nøkkel kan enkle ting som friksjon i gjenger gjøre en forskjell.

Ved foreksempel smurte gjenger/ikke smurte og gjerne hva det er smurt med.

Visst en trekker hardt/fort i moment nøkkelen kan også dette vere med på og gjøre resultatet u-nøyaktigt.

Er troligt det som gjør vinket tiltrekking mye mere nøyaktigt, friksjon er da et meget ubetydeligt moment.

Spes vist grunn momentet er veldigt lavt.

 

 

John

:mrgreen:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Vedr. moment på pipeskruene på SAuer 202:

 

Har hatt dette våpenet siden 2000, har tre løp, har byttet løpene flere ganger hver sesong, jeg drar til skruene med umbrakoen slik at jeg kjenner at de sitter godt tilskrudd og med samme kraft som jeg kjenner i hånden, vet ikke om det 3 nm eller 8 nm, men jeg vet at skruene er dratt til sånn noenlunde likt. Hva har dette monentet å si for våpenet, det låser jo med bolten og kilen som sitter i skruen til framstokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

At du kan bruke den, tror jeg nok. Men, hvor "bra" den er, vet jeg ikke...

Hvis du leser litt oppover i tråden her, så ser du at flere bemerker viktigheten av riktig behandling, oppbevaring og kalibrering for å virkelig stole på utstyret (jada, jeg snakker fremdeles om momentnøkler... 8) ). Dette er kanskje enda viktigere når det gjelder "ukjente, billige merker".

Men, det kan godt være at dette eksemplaret virker godt til ditt bruksområde, SurtRegn, så det er nok bare å prøve som kan gi deg noe egentlig svar på spørsmålet ditt. :D

Link to comment
Share on other sites

Har en moment nøkkel av et eller annet japansk kvalitets merke(husker ikke hva den heter) for en stund siden testet vi den opp mot en naboen fikk sammen med en brukt sauer. Min burde være ganske riktig lite brukt alid nedspent og ifølge måleresultat som ligger vedlagt har den svær små avik.

Min nøkkel måte justeres til 4,75nm for å få samme moment som naboens når den sto på 4nm. Dette aviket var konstant gjenom hele skalaen.

Derfor må du bruke samme nøkkelen som du brukte når du testa moment på skjefteskruer hver gang. Hvor mye feil nøkkelen viser har ingenting å si på skjefteskruer så lenge du vet hva du skal stille nøkkelen på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...