Jump to content

Stillegående rengjøring av hylser.


vts

Recommended Posts

Vanlig vibrasjonsrengjøring støyer ikke mer, enn at det burde fungere. Unngå overfylling for stillest mulig drift. Bor selv i en gammel kåk uten spes god isolasjon og kan ikke høre at vibratoren i kjelleren står og går når jeg er i første.

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ei tohi varjata:

Tja. Jeg har da prøvd ultralydbad av og på i noen tiår, har aldri imponert SÅ mye. Og dette var dyrt labutstyr. Bruk av syrer på messing misliker jeg, kanskje mer av prinsipp enn av erfaring men OK. Synes uansett ikke de er så praktiske i bruk med våte hylser og alt det der. En vibrator funker, tar en real dose og gir hylser klar til bruk. Med et enkelt tidsur trenger en bare å sjekke den igjen innen 24 timer (om ikke annet så for å nappe ut stikket).

Nei, det er ikke den perfekte metoden men det er heller ikke UL. Så man velger utfra smak og behag. Ikke tro at du har oppdaget Den Ene Sanne metoden, det blir bare for slitsomt å diskutere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det beste er selvfølgelig å ha plass til en vibrator et sted hvor den kan stå for seg selv uten at noen plages av støy og støv. Men for oss som bor i leilighet med folk under og ved siden av, funker det dårlig å ha en sånn maskin stående i timesvis. Derfor blir det heller ultralydvasking. Tar ikke lang tid; 2 X 8 minutter i vaskeren + 1 time i varmluftovn for tørk. Dyrt labutstyr har i alle fall ikke jeg. Kjøpte en brukt Biltema-sak for 500,- kroner.

MEN; jeg har opplevd problemer med messing og syre. Fikk misfarga hylser etter UL-vask, noe jeg tror kom av for mye syre i vannet. Etter det har jeg kun brukt varmt vann og litt Zalo, og hylsene blir akkurat like rene.

.45 ACP-hylser før og etter UL-vask:

20140410_230558_zpsb2106f8f.jpg

Tørking:

20140410_231314_zps13254a26.jpg

Edited by FredrikW
Link to comment
Share on other sites

Overaskende mye respons på denne tråden.

Jeg endte opp med stålpinner og en liten vaskemaskin.

Så langt har jeg prøvd zalo og eddik. Skal prøve med litt salt også. Lemyshine skal være enda bedre. Men jeg er fornøyd slik det er i dag. 

Har sett at ultrasonisk gir veldig rene hylser. Stålpinner polerer i tillegg, derfor blir det litt blankere.

Jeg kommer til å holde meg til denne metoden en god stund.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker nå en liten ultralydsvasker fra Kjell & Co (den til 699.-):

https://www.kjell.com/no/produkter/elektro-og-verktoy/ultralydrengjoring

Fungerer meget bra, (men ikke imponert over den flaska med Luxorparts Ultraclean som jeg kjøpte med, den gå ikke noe særlig rene hylser synes jeg).

Prøvde ved en tilfeldighet en slik stor brustablett med C-vitamin (inneholder en god dose med sitronsyre, natriumkarbonat og L-askorbinsyre står det), sammen med en liten dash oppvaskmiddel, og resultatet ble svært bra. Etter 480sek (8 min), så kan man bare skylle hylsene i rent vann og tørke de i stekeovnen på 70-80 grader i 15 min.

Hylsene blir nesten blankere enn de er nye.

Tar ut tennhettene først med Lee de-capping die, og hettelommenen blir veldig rene og fine, innvendig blir hylsene også veldig rene. Bare å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Ja..... alle drar fram sitronsyre og zalo og er overbevisste om at det er pinnene eller ultralyden som gjør susen.... og varmer en væsken litt opp er det ikke grenser for bra vidundermaskinen er.

Har testet ultralydvaskere, fra små benkmodeller til de som kostet mer en elefantjakt. Det blir rent når en finner rette kjemikaliemixen. Men med samme mixen blir det like rent om en bruker bøtte og forv 2 øre i agitering ( enten en nå rører rundt eller bobler med litt luft).

Edited by Chiefen.v-2
Helv.... autokorrektur
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld tumblere så eg hatt to typer den eine ein frankford den andre hornady sin og vil berre sei at forskjellen i støy på desse to minner mest om himmel og helvette. Hornady hører eg ikkje at står og går i kjelleren mens  frankforden burde helst gå mens da ikkje var folk i huset

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...