Jump to content

Erverv av dynamisk pistol.


LarsFromasj

Recommended Posts

Hei, er aktivt medlem i en av de lokale pistolklubben som skyter under NSF, men skal nå ta dynamisk kurs.

Har fra før håndvåpen, må jeg gjennom enda en 6 måneders karantene for å erverve til dynamisk?

Og mtp. antall, er det 4 våpen per forbund som gjelder når man ikke har stevneaktivitet å vise til?

Link to comment
Share on other sites

Nja, litt blandet drops i svaret.

 

Har klubben du skyter for nå egen gruppe for praktisk skyting, eller er det nytt medlemskap i annen klubb får å utøve dynamisk?

 

I prinsippet er det 4 våpen pr forbund som rekreasjonskytter, men med avskjæring i forhold til om noen av de våpenen du allerede har er lovlige i programmene i forbund nr 2.

Link to comment
Share on other sites

Se dokumentet her, det er nylig revidert.

http://dssn.no.dna.argo.no/media/fm/aIY6soJx6X.pdf

 

 

 

Oppdatering på retningslinjene for våpenerverv

Det har blitt gjort en liten opprydning og endring på ervervsretningslinjene.

 

Dette for å klargjøre dette bedre for alle klubbledere som skal signere vedlegget til våpensøknader.

 

Den største enkeltendringen som er ny i dokumentet er at det kun tillates 2 våpen de første 6 månedene etter bestått godkjenningskurs. Se dokumentet for mer info her

Link to comment
Share on other sites

Nja, litt blandet drops i svaret.

 

Har klubben du skyter for nå egen gruppe for praktisk skyting, eller er det nytt medlemskap i annen klubb får å utøve dynamisk?

 

I prinsippet er det 4 våpen pr forbund som rekreasjonskytter, men med avskjæring i forhold til om noen av de våpenen du allerede har er lovlige i programmene i forbund nr 2.

 

Det er snakk om 2 forskjellige klubber i 2 forskjellige byer.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk.. DSSN går igjen ut med strengere regler enn hva loven krever :(

 

Egentlig bare et resultat av at folk har kjøpt våpen uten å være aktive.

For noen år siden holdt det med kurs og medlemskap, vips så kunne man kjøpe en ar15 i diverse konfigurasjoner. Når et stort antall av disse "skytterne" ikke dukket opp på stevner, er det lett å skjønne at forbundet ønsker å være litt i forkant for å sikre egen eksistens som godkjent forbund.

Link to comment
Share on other sites

Tipper det @Think! mener er at det kan være kjipt å måtte handle rigg og ekstra magasiner, hvis den pistolen man har i dag og skal bruke på kurset ikke er den pistolen man har tenkt å bruke i DSSN så fort kurset er ferdig.

 

Har mer enn en bekjent som har måtte kjøpe hylster og ekstra mag til en pistol de har i dag for gjennomføring av kurset. En pistol de vanligvis bruker i mil-felt.

For deretter å bare måtte selge alt rigg-utstyr så fort kurset er over fordi de da kan erverve den pistolen de egentlig ønsker å bruke til DSSN, og kjøpe nytt hylster og ekstra mag til den.

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk.. DSSN går igjen ut med strengere regler enn hva loven krever :(

 

Egentlig bare et resultat av at folk har kjøpt våpen uten å være aktive.

For noen år siden holdt det med kurs og medlemskap, vips så kunne man kjøpe en ar15 i diverse konfigurasjoner. Når et stort antall av disse "skytterne" ikke dukket opp på stevner, er det lett å skjønne at forbundet ønsker å være litt i forkant for å sikre egen eksistens som godkjent forbund.

 

Er disse våpnene noe problem da? Nei, dem er jo ikke det og da trengs det ikke regler mot dem. (eller eierne)

 

LIgner mer og mer enkelte svenske jakt og skytterforbund dette her :(

Link to comment
Share on other sites

Din mening.

 

De var ett problem fordi POD så på DSSN som ett "våpensamler" forbund. Dvs folk meldte seg inn utelukkende for å kjøpe "kule" våpen. Hadde ikke forbundet kommet med reglene for riflekjøp hadde det nok ikke vært IPSC rifle i NOrge lenger....

Og Forbundet vil ikke havne i den situasjonen igjen.

 

 

Men du står fritt til å få din klubb til å sende inn forslag til tinget om å endre det.....

 

Eller du kan evt melde deg ut av forbundet om vil.

Link to comment
Share on other sites

øøøhhhh... nei det er ikke kun min mening. Er dem blitt brukt til noe kriminellt? Nei, dem har jo ikke det og da er dem heller ikke noe problem. :wink:

 

Så da spør jeg jo om POD igjen har vært fremme med pisken for få begrensningen satt ned til 2 våpen for Dynamiske skyttere. Virker jo faktiskt at det er på den måten.

Eller var dette noe POD krevde for å slippe til Classic division som ervervsgrunnlag tru?

Link to comment
Share on other sites

Tipper det @Think! mener er at det kan være kjipt å måtte handle rigg og ekstra magasiner, hvis den pistolen man har i dag og skal bruke på kurset ikke er den pistolen man har tenkt å bruke i DSSN så fort kurset er ferdig.

 

Har mer enn en bekjent som har måtte kjøpe hylster og ekstra mag til en pistol de har i dag for gjennomføring av kurset. En pistol de vanligvis bruker i mil-felt.

For deretter å bare måtte selge alt rigg-utstyr så fort kurset er over fordi de da kan erverve den pistolen de egentlig ønsker å bruke til DSSN, og kjøpe nytt hylster og ekstra mag til den.

 

Det var nettopp dette som var poenget mitt. Burde være mulig å få kjøpe inntil 2 våpen bare ved å bli medlem. (Mitt forslag 1911 i 9 mm, utmerket konkurransemaskin og billig ammo, Så kan en etterhvert gå over på standard pistol i .40sw, fortrnnsvis en 2011. Å skulle enn være bitt av bassillen, rask på foten, drive med hjemmelading, teknisk innsikt og klubbmedlemmer å støtte seg på så kan enn kjøpe open.)

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha skutt noen ipsc matcher, forstår de færreste seg ordentlig nok på divisjonene til å egentlig ta noe begrunnet valg imho.

 

Ref rigg, pang, whatnot, de fleste kjenner noen de kan låne noe vettugt av. Tror ikke problemet er kjempestort.

 

Er ingen pisk ref 2 våpen, bare ønsker ikke folk bare skal joine for å få fler panger, vil ha aktive skyttere, ikke inaktive som ingen vet hvem er og aldri har vært på stevner etter godkjenningen.

Link to comment
Share on other sites

 

Så da spør jeg jo om POD igjen har vært fremme med pisken for få begrensningen satt ned til 2 våpen for Dynamiske skyttere. Virker jo faktiskt at det er på den måten.

Eller var dette noe POD krevde for å slippe til Classic division som ervervsgrunnlag tru?

 

Leste du i det hele tatt det kommenterer på?

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha skutt noen ipsc matcher, forstår de færreste seg ordentlig nok på divisjonene til å egentlig ta noe begrunnet valg imho.

 

Ref rigg, pang, whatnot, de fleste kjenner noen de kan låne noe vettugt av. Tror ikke problemet er kjempestort.

 

Er ingen pisk ref 2 våpen, bare ønsker ikke folk bare skal joine for å få fler panger, vil ha aktive skyttere, ikke inaktive som ingen vet hvem er og aldri har vært på stevner etter godkjenningen.

Nja, vet nå ikke helt om jeg er med på den.

 

Divisjonene bør ikke være noe problem å sette seg inn i. Hver divisjon står med en egen matrise i reglementet og beskriver ganske enkelt hva som er tillatt/ikke tillatt i forhold til kaliber, magasin etc etc. For Production er det jo i tillegg en komplett liste som viser alle pistoler som er tillatt.

 

Å låne rigg er heller ikke så enkelt som du skriver. Mange som tar DSSN kurs kjenner ikke nødvendigvis andre i klubben. For mange så er DSSN klubben en ny klubb utenfor pistolklubben de kanskje skyter i til vanlig, og med andre medlemmer.

 

Kan snakke av egen erfaring. Måtte kjøpe hylster, magasinholder og ekstra magasiner til min milfelt pistol til kurset. Utstyr som ikke er brukt en dag etterpå.

Link to comment
Share on other sites

For å ta meg selv som eksempel, jeg skyter NSF (siden 2010), og skyter aproberte stevner innen alle feltgrenene og også NM hvis det passer med dato og familieferie. Om jeg da starter med dynamisk som jeg gjorde i 2014 og kjøper 2 eller 4 våpen til, hva blir egentlig forskjellen for Norge? Det er jo kun lommeboka mi som får svi for dette.

 

Lovlydige våpeneiere er ikke noe samfunnsproblem. Uansett om dem har 1 eller 21 pistoler. Det er nok de aller fleste herinne enige om. Men hva er det da DSSN sier med sitt nye påfunn med 2 våpens våpenkarantene?

Link to comment
Share on other sites

Men hva er det da DSSN sier med sitt nye påfunn med 2 våpens våpenkarantene?

At de begynner å bli desperate? Kan man egentlig klandre de? Vi VET hvem som ryker først...

 

Terror er ikke noe nytt, Europa har sett mange varianter av dette opp gjennom tidene. ETA, IRA, RAF, det har vært mange terrorister i Europa før. Og folk flest bør bekymre seg mer for egen livsstil enn å bli drept i et angrep.

Link to comment
Share on other sites

Eneste person jeg har snakket med som har vært/er? innenfor portene til DSSN har kun en ting å si om dem og det er "at de er så redd for at ting skal bli forbudt at det hemmer dem fullstendig"

Jeg ser godt hvem som er DSSN i de andre diskusjonene her inne UTEN å måtte scrolle ned å se.

Og helt ærlig så syns jeg ikke jeg som ikke DSSN (& never will be) har noe særlig å takke dem for når DE har sørget for (ved å ikke stå på krava) at jeg har måttet modde pumpehagla. Så får folk avgjøre selv om de gidder ytterligere tull fra den kanten for å få med seg de konkuransene. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Det er litt dårlig erfaringsgrunnlag å ha snakket med en peson som tydeligvis har truffet et dårlig representativt utvalg av dynamiskskyttere, de fleste som skyter dynamisk skyter pistol, og der har aldri forbud vært noe issue og jeg kan ikke huske å ha hørt det nevnt som samtaleemne noe sted jeg har vært. Det er nok også en del folk utenfor dynamiskmiljøet som misforstår vårt ønske om å ha seriøse aktive medlemmer som hemming, men dette er vel gjerne den type folk som ofte ikke har noe stort ønske om å være aktive seriøse konkurranseskyttere også.

 

Av nyskjerrighet, hvilken hemming er det egentlig snakk om?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner godt DSSN sitt ønske om å ha aktive, seriøse medlemmer, det ønsker vel egentlig de fleste/alle forbundene. Men det finnes en gyllen middelvei her. Gjør man det for tungvindt så bremser man rekrutteringen så mye at det blir til slutt bare noen få som driver det. Og da er det ihvertfall enkelt for POD og bare forby det.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Da har dssn tydeligvis riktig strategi, bare de siste 3-4 årene har det blitt så mye nye medlemmer og nye godkjenningskurs at absolutt alle matcher på østlandet er stappfulle etter 3 sekunder. Internpistolcupen til okts har måttet øke fra en til to skytedager pga pågang fra folk som vil skyte. Miniriflecupen jeg holder i Oslo har tredoblet antall påmeldte på bare et par år.

Man kan trygt si at dynamisk aldri har vært mer populært. Og ekstra fett er det at vi har så mange medlemmer som faktisk aktivt deltar og skyter stevner.

Hvis man følger med litt på diskusjon på dynamiskgrupper på facebook blant annet så er det største diskusjonstemaet for tiden hvordan vi skal løse "problemet" med det store antallet skyttere som vil skyte stevner, fordi de tradisjonelle store stevnene har dobbelt så mange påmeldte som det er kapasitet til.

Men å gjøre det mer tungvindt for å bremse rekrutteringen er jo en god idé sånn sett, for det begynner å nå et metningspunkt nå egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Og helt ærlig så syns jeg ikke jeg som ikke DSSN (& never will be) har noe særlig å takke dem for når DE har sørget for (ved å ikke stå på krava) at jeg har måttet modde pumpehagla.

Ærlig talt, nå er du direkte urimelig. DSSN er ikke et stort forbund, de kan ikke gjøre mye uten støtte fra resten. Og jevnt over er viljen til å "stå på krava" ganske laber i dette landet.

Link to comment
Share on other sites

Slemmo, mettningspunktet er egentlig ikke nådd, problemet er vel at få flere av skytterne å stille til dugnad og ta et tak? Da hadde stevnene kunne vært både større og flere. Men sånn er det overalt i dag. Unasett va de tgjelder, folk vill komme til dekket bord og la oppvasken stå igjen.

Link to comment
Share on other sites

Hemningen er at i motsetning til alle andre forbund føler de at de må detaljregulere alt erverv i tillegg til våpenlovens bestemmelser fordi de i motsetning til alle andre forbund lar seg seg skremme av POD.

( Er du medlem av NSF og søker på 10 håndvåpen første gang er det eventuelt det å få det innvilget som er bøygen, ikke NSF)

 

Hagle er forøvrig den våpentypen som i alle tilfeller har desidert lavest kapasitet,(en kalasjhagle kan komme opp i usle 20 skudd med trommel) og burde vært sist ut angående mag kap og samfunnsikkerhet. Og det at DE ikke klarte å forklare POD det har ødelagt for oss gamle NJFF/NSF leirdueskyttera som likte å trickskyte litt på banen etter at de andre hadde dratt hjem uten å måtte søke til øverste hold om å få lov til det. Husker jeg hadde folk til å sitte å holde knappen inne og klarte 100% treff på hele magasinet med både pumpe og auto. Før var det helt naturlig selv om det samme ikke ble gjort på jakt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hagleskyting innenfor dssn ble forbudt i sin helhet, dssn har hatt veldig liten mulighet til å påvirke hvor mange skudd du kan putte i hagla di.

 

Akkurat det med den nye regelen om to pistoler første 6 mnd synes jeg forsåvidt er rart, men at det ble begrensninger på erverv av rifle er fordi dssn ble utnyttet av en type medlemmer vi ikke er tjent med å ha, det har ingenting med hemninger å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hadde DSSN driti i å tatt opp det med hagle eller sagt vi skyter hagle uansett.(har aldri vært problem å få tak i nødvendig utstyr) hadde det aldri skjedd.

Og de medlemmene dere ikke ønsker angående rifle de handler nå fra jaktlista eller hypersnaipertactistokkchassis boltrifle til ørti tusen gjerne med vekselpiper i 308,300 win mag og 338 lapua mag og har det minst like gøy med det som de ville ha hatt med denne greia som blåser kruttgassen inn i låskassen, brøyt sammen i vietnam, og ble kutta ut fra a-team fordi den ikke funker med blanks, som ser kul ut på film, og som visstnok er så konkuransedyktig. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Og det at DSSN ikke klarte å forklare POD det har ødelagt for oss gamle NJFF/NSF leirdueskyttera som likte å trickskyte litt på banen ...

 

Så du skylder på DSSN for ett forbud( makskapasitet hagle pumpe/halvauto) DSSN ikke kunne gjøre noe med...

 

Og du skylder på DSSN for skyting i regi av ett annet forbund "oss gamle NJFF/NSF leirdueskyttera som likte å trickskyte "...

 

Videre burde "trickskyte" gå fint med 5+1...

 

DSSN tok ansvar i en tid de måtte gjøre noe og det var bra.

 

Jeg tenker at DSSN både med de nye våpenreglene pistol og rifle har gjort svært mye positivt slik at de som er AKTIVE i DSSN får muligheter til å drive med sin sport i sunne positive rammer i mange, mange år fremover også med ny våpenlov og EU regler :D

Link to comment
Share on other sites

Jada DSSN først som vanlig, og dere kjefter ned alle som kommer med noe entusiasme, nå sist TS i pumpehagleklubben for noe som faktisk er fullt lov også på jakt. :twisted:

Og ja mag kap angående hagle kom fordi POD ble hissige angående praktisk hagle, og der har vi det igjen dere skiftet også navn pga frykt. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Og ja mag kap angående hagle kom fordi POD ble hissige angående praktisk hagle,

 

Reglene om magasinkapasitet kom fordi man i økende grad så eksempler fra Norge bla på youtube og på forum med bilder der hagler ervervet til jakt med både med rør, trommel og løse magasin

'>ble brukt til skyting som ikke var iht jaktskyting, NJFF, NSF eller DSSN sine program.

 

I viltloven§20 heter det "Til jakt er bruk av hagle for mer enn to skudd .... forbudt.

Dette i lovs form fra Stortinget...når da man i Norge liberalt hadde tillatt erverv til jakt av magasinhagler med mere enn to skudd og tillatt "enkel pinneplombering til 1+1" for bruk på jakt s var dette gjort for å gi jegere fleksiblitet for å erverve våpen...

 

Når da en " liten gruppe" utnyttet ett liberalt regelverk på jaktvåpen til å erverve hagler som man i utgangspunktet ikke ønsket i Norge(taktiske hagler)...når da dette ble mere utbredt med skryte videoer, bilder og "nytt stash" og man så økende registreringsantall også for "jegere" som ikke løste jegeravgift----> det ble regelverk for begrensninger.

 

Jeg tror og mener det er riktig med lignende forbud for halvautomatiske rifle jaktvåpen som "jegere" pt åpenbart bygger om til taktiske våpen i strid med intensjonene i vilt og våpenloven.

 

Mange glemmer at forbud ofte kommer når det legges ut videoer, bilder osv som "mange" reagerer på og omfanget blir så stort at det reageres med restriksjoner når det viser seg at aktiviteten ikke er endel av ett organisert og tillatt skyteprogram...

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke dynamsik hagle forbudt[*]... men utover det så er argumentasjonen her fra Slemmo, grevlingen osv helt korrekt.

 

[*] Det vil si, det er ikke godkjent som en skytegren som gir rett til ervevt av våpen. Og det er mulig at DSSN ikek vil aprobere Dynamsik hagle stevner, men der er feil å si at det er forbudt. For det er det lovverket som sysler med, og det er sagt fra POD (og her skulel jeg gjeren husket kilden) at det bare er å skyte dynamisk halge, så lenge men forholder seg til 5+1

Link to comment
Share on other sites

Det er en sannhet med modifikasjoner. Den meldingen som kom var vel i bunn og grunn at det ikke var greit med ervev av halger til dyna,isk, og da med henvisning til mer hårete varianter av hagler. (som på ingen måte vil passet på rypejakta) og som sagt, strait from the horses mouth. Det er ingen hinder eller problemer i veien for å arrrangere stevner med lovlige hagler. (fra POD)

Link to comment
Share on other sites

At du har hørt info fra pod, fra en kilde du ikke husker hvem er at det er ok å skyte hagle er ikke straight from the horses mouth. Det er Hassel som mener han har hørt noe. For alle andre er det ubekreftet tredjehåndsinfo som er stikk imot det som har vært holdningen tidligere. Det er altså ikke noe som helst grunnlag for noen å begynne med hagleskyting innenfor dssn igjen sånn jeg ser det før det faktisk kommer noe ordentlig info om det.

 

Ifb med avholdelse av nordisk mesterskap i praktisk hagle fikk dssn beskjed om at status som godkjent skytterforbund stod på spill om man ikke gjorde noe med hagleskytingen og flere av medlemmenes useriøse holdning til våpenanskaffelser. Det er overhode ikke snakk om noe sannhet med modifikasjoner, det var en klokkeklar beskjed.

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg husker dette hadde ikke DSSN søkt POD iht våpenforskriften §25, noe POD var tydelig på var ett krav.

 

Det var nødvendig fordi hagle ikke var endel av de godkjente våpentyper i regi av DSSN ...

 

Man så og observerte hagler ervervet bla til jakt ombygget og brukt i DSSN i strid med intensjonene i forskriften.

 

Hadde hagle vært endel av våpentyper i DSSN ville man ikke vist til våpenforskriften §25

 

"§ 25.Godkjenning av skyteprogram som gir grunnlag for erverv av andre registreringspliktige skytevåpen

Skyteprogram eller endring i dette som gir grunnlag for erverv av andre registreringspliktige skytevåpen enn det skytterorganisasjonen allerede har skyteprogram for, krever godkjenning av Politidirektoratet. Godkjennelsen skal omfatte våpentyper, herunder art, kaliber, og øvrige tekniske spesifikasjoner"

Link to comment
Share on other sites

Det grevlingen glemmer å nevne er vel at formelt sett hadde NFPS, som det da het, hatt hagle med under forbundet før POD fikk lagt til §25.

DSSN har hele tiden hatt alle grenene fra IPSC under seg, det var bare slik at haglemiljøet ikke var stort nok på den tiden så det ble ikke arrangert stevner.

DSSN/NFPS hadde vel aldri formelt sett søkt om å få Rifle programmet godkjent etter §25 heller

 

 

Så ble det annonsert ett Level III 3-gun stevne i Trøndelag og da fikk POD helt hetta...

Dels pga at det var valgt å bruke norrønt navn (som i PODs øyne betydde at det var høyreekstremt) og dels pga skumle hagler. Samtidig var det noen filmer av noen som skjøt i ett sandtak med "tacticoole" hagler, bl.a. en Neostead pumpe IIRC

 

Ble masse bråk, og POD endte vel med å si at Rifle delen var greit da dette var en etablert gren, men ikke hagle. Og mener styret fikk mer eller mindre beskjed om at POD ikke ville ha skyting med hagle på annet enn leirduer. Mål på bakken? Fysj!

 

Motstanden mot hagle fra POD på det tidspunktet var vel så stor at forbundet la den grenen død i Norge men medlemmer måtte gjerne reise til utlandet og delta på stevner. Om dette har endret seg, vet jeg ikke. Men tror ikke per i dag at å få inn hagle i Norge er så veldig høyt prioritert av forbundet. Det tok jo 2 år å få igjennom Classic, og hvis det nå kommer en Production Optics så tror jeg heller fokuset blir mot den.

Link to comment
Share on other sites

Du må gjerne tro at jeg finner på det jeg sier @slemmo. Men jeg var nå en av dem som leste alt av kommunikasjon mellom NFPS og POD om hagle. Jeg skjøt trodd alt de fleste hagle matchene rundt de tider. At pod har bekreftet at de ikke har noe hjemmel til å forby skyting, er annenhåndsmarkedet og den er noen år gammel. Skulle virkelig ønske jeg husket det. Men for all del, kontakt gjerne POD og hør selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier ikke at du finner på det du sier, men at informasjonen er litt vag til å sette i gang med organisert hagleskyting igjen, særlig med tanke på hvordan situasjonen var sånn ca på 2009tallet.

 

En annen ting er jo at det er relativt uinteressant å skyte ipsc hagle med 5+1 magkapasitet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...