Jump to content

Hunden jager inn på nabovald, hva mener vi om det?


skjervagutt

Recommended Posts

Vi bruker en dachs på drevjakt etter rådyr og hjort. Har fått ett spørsmål om den har vært inne på nabovald da de har hatt en hund der som har ødelagt jakt for de. Kan med sikkerhet si at vår hund ikke har vært der for det aktuelle tidsrommet. Men det fikk meg til å lure litt, kanskje jeg burde lurt litt før, men.......

 

Er det noen gjeldende regler for dette? Ser at det i viltloven sies lite om dette, annet enn at minsteareal for bruk av løs på drevet halsende hund kan innføres. Har jeg sett for lite i loven eller er min sti ren?

 

Hva sier dere røynde hundejegere om denne problematikken?

 

Håper noen kan gi konstruktive svar og gode råd.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi bruker en dachs på drevjakt etter rådyr og hjort. Har fått ett spørsmål om den har vært inne på nabovald da de har hatt en hund der som har ødelagt jakt for de. Kan med sikkerhet si at vår hund ikke har vært der for det aktuelle tidsrommet. Men det fikk meg til å lure litt, kanskje jeg burde lurt litt før, men.......

 

Er det noen gjeldende regler for dette? Ser at det i viltloven sies lite om dette, annet enn at minsteareal for bruk av løs på drevet halsende hund kan innføres. Har jeg sett for lite i loven eller er min sti ren?

 

Hva sier dere røynde hundejegere om denne problematikken?

 

Håper noen kan gi konstruktive svar og gode råd.

 

Det er ingen regler i lovverket som sier noe om dette, men det er blant annet god jaktetikk å ikke skyte i annen manns los selv om denne går over til naboen.

Dette er det ikke så mye å gjøre med annet en å snakke med jaktnaboen og avtale hva man gjør om hunden skulle drive over til naboen.

Dialog er som kjent diplomatiets beste kort

Link to comment
Share on other sites

Hunder veit lite om å forholde seg til kart og grenser, så dette må en bare akseptere. Jeg har så langt ikke hatt noen problemer med dette ifm. andres hunder. Går jo an å kalle opp på radioen og høre åssen det ligger an også. Hender dem ønsker at man skal legge ned viltet hvis losen er skikkelig på utur, så det ikke sklir helt ut. Og da får jo bikkja sin belønning også. Den driter jo i hvem som skyter. Så får hundeeier komme dit du er, og hente viltet og bikkja, som du evt. binder fast til ei buske. Dette ødelegger selvfølgelig en god del for deg som må ordne opp for den andre jegern, men sånn er livet. Kan jo hende du kan få halve dyret også. Det ville jeg gitt til den jegern ihvertfall. Det viktigste er uansett en god dialog.

 

Har hatt noen hunder oppi der jeg jakter som forsvinner totalt hvis losen sklir ut. Jager i ørten timer, og blir finni igjen på andre sida av fylket. Veit om mange som har sitti ute mang ei natt i løpet av høsten, og noen som legger igjen jakka si, i tilfelle bikkja følger spora sine tilbake til uttaket. For da blir den ofte der jakka er.

Link to comment
Share on other sites

Så får hundeeier komme dit du er, og hente viltet og bikkja, som du evt. binder fast til ei buske. Dette ødelegger selvfølgelig en god del for deg som må ordne opp for den andre jegern, men sånn er livet. Kan jo hende du kan få halve dyret også.

 

Eeeeh, viltet tilfaller vel den som skyter, ikke den som eier hunden.

Link to comment
Share on other sites

Vi jakter på sunnmøre, er ikke akkurat så store tradisjoner for løshundjakt her. Vi er inne i vår andre sesong med denne form for jakt, så vi er ganske blanke på dette. Men jaggu er det spennende når du lurer på om det er rådyr eller kronhjorten som er på beina. Noe vi har fått oppleve allerede:-)

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

Så får hundeeier komme dit du er, og hente viltet og bikkja, som du evt. binder fast til ei buske. Dette ødelegger selvfølgelig en god del for deg som må ordne opp for den andre jegern, men sånn er livet. Kan jo hende du kan få halve dyret også.

 

Eeeeh, viltet tilfaller vel den som skyter, ikke den som eier hunden.

 

Ja, det er mulig det er sånn det gjøres i det daglige. Men jeg er mer for å dele broderlig jeg da 8)

Det er en annen sin hund som gjør nesten hele jobben, og jeg som skyter. Da bør man dele, synes jeg da.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøre ja, da har du litt å stri med, når det gjelder tradisjoner med løs drivende hund, tenker jeg.

Merkelig at vi på sør og østlandet aksepterer dette så greit.

 

Du får nok ta en prat med naboene dine og forklare dem hvordan en løshund virker. Jeg har med dachsen min til finnmark, for å drive harejakt i fritiden på jobb. Og mange av de lokalet tror dachsen fungerer som en gjeterhund, og samler haren inn for skudd :oops: Så feil kan mange ta, og mange av disse feiltagelsene fører til en anti holdning mot hunder. Jeg tok noen av de lokale med ut på jakt, og tilbakemeldingen jeg fikk var enstydende: Nei dette var bare hundeventing, ikke noe effektivt i det hele tatt. Jeg måtte bare holde på.

Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt rådyr for min hanndrever av et annet jaktlag på samme terreng.En god tid etterpå kom vedkommende skytter og ga oss lov til å skyte for hans hund :?::shock: .Det blir aldri aktuelt for min del å skyte i andres los,selvfølgelig kan resten av laget ta feil,men jeg kjenner målet på bikkja :P .Mulig jeg er gammeldags og lite triggerhappy :oops: ....,men jeg vet hva respekt er :D

 

Ps:ble drapstruet på vestlandet ved bruk av småhund,selv om jeg fulgte lover og regler :lol:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ble skutt rådyr for min hanndrever av et annet jaktlag på samme terreng.En god tid etterpå kom vedkommende skytter og ga oss lov til å skyte for hans hund :?::shock: .Det blir aldri aktuelt for min del å skyte i andres los,selvfølgelig kan resten av laget ta feil,men jeg kjenner målet på bikkja :P .Mulig jeg er gammeldags og lite triggerhappy :oops: ....,men jeg vet hva respekt er :D

 

Ps:ble drapstruet på vestlandet ved bruk av småhund,selv om jeg fulgte lover og regler :lol:

 

det er det jeg sier, på sør og østlandet har vi en heeeelt annen holdning

Link to comment
Share on other sites

Det ene terrenget mitt, rene barndomsterrenget, har hatt det siden jeg var 14, eee dvs ca 23 år :oops: det er bare på ca 470 mål, og losen går mere på naboens en på eget. Det har til dachs dato aldri vert nevnt med ord en eneste gang. Og jeg bryr meg katten om naboens drever eller en annens beagle driver innom mitt heller. Bare trivelig å høre på litt annens musikk også. Vi skyter aldri for hverandres bikkjer, men vi stopper hverandres hunder hvis det går feil avgårde, dvs mot vei eller liknende. jaktradio og sammarbeid med gode naboer er tingen :D

Link to comment
Share on other sites

Vi bruker en dachs på drevjakt etter rådyr og hjort. Har fått ett spørsmål om den har vært inne på nabovald da de har hatt en hund der som har ødelagt jakt for de. Kan med sikkerhet si at vår hund ikke har vært der for det aktuelle tidsrommet. Men det fikk meg til å lure litt, kanskje jeg burde lurt litt før, men.......

 

Er det noen gjeldende regler for dette? Ser at det i viltloven sies lite om dette, annet enn at minsteareal for bruk av løs på drevet halsende hund kan innføres. Har jeg sett for lite i loven eller er min sti ren?

 

Hva sier dere røynde hundejegere om denne problematikken?

 

Håper noen kan gi konstruktive svar og gode råd.

 

Det første jeg spør meg om, er hvordan en hund som jager viltet INN på jaktlagets terreng kan ødelegge jakta for de? Akkurat det der har jeg aldri helt skjønt...

 

Prøv og forklar nabolaget at en los forstyrrer forsvinnende lite i terrenget. Evt. dyr som står i terrenget vil bare trekke noen meter unna losen, og la den passere. Har utallige ganger hatt en los som har gått gjennom et område hvor vi rett etterpå har gått på nytt drev, og dyra står der fortsatt.

 

Dette med at jakta har blitt ødelagt, er nok mer psykisk enn noe annet.

Link to comment
Share on other sites

 

Det første jeg spør meg om, er hvordan en hund som jager viltet INN på jaktlagets terreng kan ødelegge jakta for de? Akkurat det der har jeg aldri helt skjønt...

 

Prøv og forklar nabolaget at en los forstyrrer forsvinnende lite i terrenget. Evt. dyr som står i terrenget vil bare trekke noen meter unna losen, og la den passere. Har utallige ganger hatt en los som har gått gjennom et område hvor vi rett etterpå har gått på nytt drev, og dyra står der fortsatt.

 

Dette med at jakta har blitt ødelagt, er nok mer psykisk enn noe annet.

 

Det tror jeg også. Og dette er noe vi bare må akseptere og regne med. Dyr vi har i terrenget kan være dyr som hører "hjemme" i naboterrenget. Disse kan fort dra "hjem" og ture der. Og det med å ikke skyte for annen manns hund syns jeg kanskje er en "tradisjon" som er dustete. Hvorfor jakter vi med hund egentlig? Er det ikke kjempestas når hunden VÅR kan komme innpå et fall? I mine øyne er det det. Om naboen skyter losdyret så får jo hunden VÅR anledning til å komme på fallet. Er ikke det stas da? Er vi bitre for noe skarve kilo kjøtt som naboen får bære med seg hjem?

 

Nei, takke meg til god dialog med nabolagene hvor vi setter sporslutt høyere enn egen fryser.......................

Link to comment
Share on other sites

Som sagt kan ikke hunden grensene på valdet. Jager hunden litt langt og valdene er små, kan losen lett være innom både 3 og 4 forskjellige vald. Om da noen skulle skulle skyte losdyret mitt langt unna der jeg slapp, blir jeg ikke misfornøyd med det. Men da er det kun en ting som gjelder. RING TELEFON NR. PÅ PEILEREN/HALSBÅNDET og si ifra :)

Link to comment
Share on other sites

De fleste har vel en viss forståelse for at ei bikkje kan komme inn på nabovald/eiendom men hvis de på nabovaldet eller eiendommen, når det gjelder småvilt, ikke vil ha dette så er og blir det ulovlig jakt. Jeg hadde en sak gående med denne problemstillingen og tok kontakt med de som har greie på slike ting og svaret var helt klart: det er ulovlig jakt når hunden jager på et område du ikke har jaktrett. Det nytter ikke å si at dyrene og hunden ikke kan kartet, man skal ha så stort område før man slipper hund at den kun helt unntaksvis kan komme innom andre eiendommer.

Satt på spissen så kunne man ellers slippe hunden i egen hage og la den drive i alt omkringliggende terreng. Der var forslag engang for noen år siden om at man skulle ha minst 5000da for å kunne slippe drivende hund, dette ble ikke vedtatt. Det hadde blitt fryktelig vanskelig de fleste plasser om man innførte en slik regel.

 

Som mange over her nevner så er det dialog mellom jegerne/grunneierne som fører fram og det er veldig sjelden man ser slike saker i mediene. Men slipper man hund så er det veldig lurt å være ydmyk for man har lite å fare med hvis hunden jager på område hvor man ikke har jaktrett.

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

De fleste har vel en viss forståelse for at ei bikkje kan komme inn på nabovald/eiendom men hvis de på nabovaldet eller eiendommen, når det gjelder småvilt, ikke vil ha dette så er og blir det ulovlig jakt. Jeg hadde en sak gående med denne problemstillingen og tok kontakt med de som har greie på slike ting og svaret var helt klart: det er ulovlig jakt når hunden jager på et område du ikke har jaktrett. Det nytter ikke å si at dyrene og hunden ikke kan kartet, man skal ha så stort område før man slipper hund at den kun helt unntaksvis kan komme innom andre eiendommer.

Satt på spissen så kunne man ellers slippe hunden i egen hage og la den drive i alt omkringliggende terreng. Der var forslag engang for noen år siden om at man skulle ha minst 5000da for å kunne slippe drivende hund, dette ble ikke vedtatt. Det hadde blitt fryktelig vanskelig de fleste plasser om man innførte en slik regel.

 

Som mange over her nevner så er det dialog mellom jegerne/grunneierne som fører fram og det er veldig sjelden man ser slike saker i mediene. Men slipper man hund så er det veldig lurt å være ydmyk for man har lite å fare med hvis hunden jager på område hvor man ikke har jaktrett.

 

Du jakter jo ikke på naboens terreng selvom bikkja har los der. Er overhodet ingen ulovligheter i dette, og det er helt dagligdags i min del av landet.

Link to comment
Share on other sites

. Jeg hadde en sak gående med denne problemstillingen og tok kontakt med de som har greie på slike ting og svaret var helt klart: det er ulovlig jakt når hunden jager på et område du ikke har jaktrett.

 

Hvem sa dette og hvilken paragraf henviste de til?

Link to comment
Share on other sites

Du skriver hva som er vanlig praksis der du jakter, men hvis noen anmelder slike ting ja så er og blir det ulovlig jakt, samme hva du ønsker å tro.

 

 

--

 

Her tar du helt feil. Mulig dere på vestlandet ikke er så vant til hundejakt. Men hvis hunden har los på andres terreng, så betyr ikke det at du jakter der. Ulovlig jakt forutsetter vel at man jakter?

Link to comment
Share on other sites

De fleste har vel en viss forståelse for at ei bikkje kan komme inn på nabovald/eiendom men hvis de på nabovaldet eller eiendommen, når det gjelder småvilt, ikke vil ha dette så er og blir det ulovlig jakt. Jeg hadde en sak gående med denne problemstillingen og tok kontakt med de som har greie på slike ting og svaret var helt klart: det er ulovlig jakt når hunden jager på et område du ikke har jaktrett. Det nytter ikke å si at dyrene og hunden ikke kan kartet, man skal ha så stort område før man slipper hund at den kun helt unntaksvis kan komme innom andre eiendommer.

Satt på spissen så kunne man ellers slippe hunden i egen hage og la den drive i alt omkringliggende terreng. Der var forslag engang for noen år siden om at man skulle ha minst 5000da for å kunne slippe drivende hund, dette ble ikke vedtatt. Det hadde blitt fryktelig vanskelig de fleste plasser om man innførte en slik regel.

 

Som mange over her nevner så er det dialog mellom jegerne/grunneierne som fører fram og det er veldig sjelden man ser slike saker i mediene. Men slipper man hund så er det veldig lurt å være ydmyk for man har lite å fare med hvis hunden jager på område hvor man ikke har jaktrett.

 

 

 

----

 

Dette er bare bullshit. Vis meg paragrafer og fortell gjerne hvem du har prata med. For det er ikke ulovlig at bikkja jager pokkerivold, så lenge jegern ikke følger etter og skyter på annenmanns terreng.

 

Skulle det vært sånn, så hadde ingen fått jakta med hund, for dem vil på et eller annet tidspunkt være utenfor sitt eget vald. Man slipper ikke hunden ned i helikopter mitt i valdet i håp om at den ikke sklir ut.

 

Dette er bullshit hele veien inntil du kan framlegge bevis for meg og de andre som lurer fælt.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver hva som er vanlig praksis der du jakter, men hvis noen anmelder slike ting ja så er og blir det ulovlig jakt, samme hva du ønsker å tro.

 

 

--

Tullprat!!! Så lenge hunden i lovlig jakttid slippes på eget terreng og får los som går ut og inn på naboterreng er det ingen som kan si noe på dette... I såfall er det ikke mange terreng det kan jaktes med løs hund på.. Respikket vrøvl :wink:

Link to comment
Share on other sites

dette med å ikke skyte for en annen manns hund går på det at det ikke skal bli uenighet mellom eier av hund og skytter,

det er ingen regel rundt dette men det er mer som en norm jeger seg i mellom

 

samme som at kommer det en annen manns hund inn på jaktteregnet mitt og jeg får tak i den så binder jeg den fast til et tre og prøver å få tak i eieren, det er ingen regel som sier at jeg må gjøre det men det er en norm jegere seg i mellom

 

om en hund skulle komme inn der jeg jakter og kansje ødlegger jakta for meg så ser jeg ingen grunn til å skulle bli sur det kommer flere sjangser og den bikkja vet jo ikke bedre, neste gang kan det være din bikkje som ødlegger for andre

Link to comment
Share on other sites

Kommunen kan sette retningslinjer som styrer dette på en måte.

viltloven:

§ 23. (bruk av hund under jakt)

 

Bruk av løs, på drevet halsende hund er forbudt unntatt for jakt på hare, rødrev og gaupe. For jakt på andre arter kan direktoratet gi samtykke for det enkelte område.

 

Direktoratet fastsetter til hvilke tider jakt med hund etter første ledd kan foregå. Tidene kan settes forskjellig for ulike deler av landet og de kan gjelde bestemte hunderaser.

 

Det kan settes som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse.

 

 

men dette gjelder området hunden slippes ikke hvor losen evt går.

Taiko

Link to comment
Share on other sites

Vi har ved flere anledninger fått telefon ifra nabojaktvald om at deres elghund står og loser på vårt vald. Vi har fått beskjed om at vi bare kan skyte elgen, og eventuelt ta vare på hunden.

Synes dette er en kjempeordning, selv om det ikke har lykkes oss å få felt elg for nabohunden enda.

Kommunikasjon er tingen. :o

Link to comment
Share on other sites

Du skriver hva som er vanlig praksis der du jakter, men hvis noen anmelder slike ting ja så er og blir det ulovlig jakt, samme hva du ønsker å tro.

 

 

--

Tullprat!!! Så lenge hunden i lovlig jakttid slippes på eget terreng og får los som går ut og inn på naboterreng er det ingen som kan si noe på dette... I såfall er det ikke mange terreng det kan jaktes med løs hund på.. Respikket vrøvl :wink:

 

 

Dere må bare tro og ønske hva dere vil, jeg driter ganske så tynt i det. Jeg snakket bl.a. med Stenbrenden i NJFF dengang jeg hadde en sak om dette. Han var helt klar i sitt svar

 

Men siden der er så mange som er så forbannet sikre på dette: hva hvis man eier et mål (1da) eller 50 kvadratmeter i skogkanten og slipper hunden der og den turer og jager på flere 1000da rundt denne flekken, da må jo det være lovlig ifølge de selvbestaltede autoritene på denne tråden ????

Hvis det ikke er lovlig, så må der være en grense eller et lovverk som styrer dette, fortell meg hva som styrer dette??? Dette må du svare på når du kaller mine påstander "Tullprat!!! og reinspikka vrøvl" Hvis du ikke har svar så bør du komme med en dementering av det du skrev.

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Men siden der er så mange som er så forbannet sikre på dette: hva hvis man eier et mål (1da) eller 50 kvadratmeter i skogkanten og slipper hunden der og den turer og jager på flere 1000da rundt denne flekken, da må jo det være lovlig ifølge de selvbestaltede autoritene på denne tråden ????

 

Ja, så lenge det ikke er satt "som vilkår for bruk av hund at jakten skjer på område av en bestemt minstestørrelse" jfr viltlovens §23 så er dette lovlig. Forutsatt at man kan jakte lovlig på det arealet man eier. Ifb med rådyr og annet hjortevilt stopper det seg vel sjøl med tanke på tildeling.

 

Nå sier ikke jeg det er greit å slippe hund hvis man eier 50 kvadratmeter - selvsagt skal en bruke sunn fornuft. Men 100-200 mål kan være greit, hvis det kan posteres av på vettugt vis. Jeg jakter mange teiger (ikke terreng - teiger) som er på den størrelsen, gjerne mindre også. Med løs hund. Noen ganger går det greit, andre ganger går losen ut. Som regel prøver vi å stoppe hunden, ikke alltid det går men sånn er det nå engang med jakta. Likeledes kan det jo være vel så håpløst å slippe hund i kanten av et terreng på 5000 daa der viltet går til naboterrenget hver gang, som å slippe hund i et frittstående område på 200 daa der losen turer og det er lett å postere rundt.

 

Men at det skal være forbudt at losen går ut av jaktterrenget, bare fordi en fra NJFF har sagt det uten at du klarer å finne en lovtekst som bekrefter dette... vel... du får bare begynne å anmelde folk og se hvor langt du kommer.

Link to comment
Share on other sites

Hundeloven § 9. Unntak fra sikringsreglene

 

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

 

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

 

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

 

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver hva som er vanlig praksis der du jakter, men hvis noen anmelder slike ting ja så er og blir det ulovlig jakt, samme hva du ønsker å tro.

 

 

--

Tullprat!!! Så lenge hunden i lovlig jakttid slippes på eget terreng og får los som går ut og inn på naboterreng er det ingen som kan si noe på dette... I såfall er det ikke mange terreng det kan jaktes med løs hund på.. Respikket vrøvl :wink:

 

 

Dere må bare tro og ønske hva dere vil, jeg driter ganske så tynt i det. Jeg snakket bl.a. med Stenbrenden i NJFF dengang jeg hadde en sak om dette. Han var helt klar i sitt svar

 

Men siden der er så mange som er så forbannet sikre på dette: hva hvis man eier et mål (1da) eller 50 kvadratmeter i skogkanten og slipper hunden der og den turer og jager på flere 1000da rundt denne flekken, da må jo det være lovlig ifølge de selvbestaltede autoritene på denne tråden ????

Hvis det ikke er lovlig, så må der være en grense eller et lovverk som styrer dette, fortell meg hva som styrer dette??? Dette må du svare på når du kaller mine påstander "Tullprat!!! og reinspikka vrøvl" Hvis du ikke har svar så bør du komme med en dementering av det du skrev.

 

 

---

 

Hvis du har 1 da eller 50m2 så har du ikke nok til og kunne få jakt på noe uansett så fremt man da ikke er medlem feks i ett grunneierlag og da er en del av lagets område. Så om man har småviltjakt i ett terreng på feks 8000da og losen går en runde eller to i terrenget for så og dra ut og over til nabovaldet så kan ikke du som jeger lastes for det. Forklar meg da hvordan man kan sikre seg mot dette under jakt med løs hund??? Det er rett og slett ikke mulig. Da er det det samme som og si att jakt med løs hund i norge rett og slett ikke er mulig uten og kunne bli lovbryter før man vet ordet av det......

Så fortsatt vil jeg hevde att dette er tullprat...

Link to comment
Share on other sites

Slike holdninger som C.E.A. uttrykker her synes jeg er skremmende.

Forekommer vell hellst i områder med mange småkonger- mitt er mitt

og ingen andres. eller i områder hvor det er betalt massevis med Bærumtiere

for jaktretten.

La oss kose oss i skogen, på fjellet alle mann og gled seg over andres gode jaktopplevelser.

skitt jakt folkens :D

Link to comment
Share on other sites

--

Tullprat!!! Så lenge hunden i lovlig jakttid slippes på eget terreng og får los som går ut og inn på naboterreng er det ingen som kan si noe på dette... I såfall er det ikke mange terreng det kan jaktes med løs hund på.. Respikket vrøvl :wink:

 

 

Dere må bare tro og ønske hva dere vil, jeg driter ganske så tynt i det. Jeg snakket bl.a. med Stenbrenden i NJFF dengang jeg hadde en sak om dette. Han var helt klar i sitt svar

 

Men siden der er så mange som er så forbannet sikre på dette: hva hvis man eier et mål (1da) eller 50 kvadratmeter i skogkanten og slipper hunden der og den turer og jager på flere 1000da rundt denne flekken, da må jo det være lovlig ifølge de selvbestaltede autoritene på denne tråden ????

Hvis det ikke er lovlig, så må der være en grense eller et lovverk som styrer dette, fortell meg hva som styrer dette??? Dette må du svare på når du kaller mine påstander "Tullprat!!! og reinspikka vrøvl" Hvis du ikke har svar så bør du komme med en dementering av det du skrev.

 

 

---

 

Hvis du har 1 da eller 50m2 så har du ikke nok til og kunne få jakt på noe uansett så fremt man da ikke er medlem feks i ett grunneierlag og da er en del av lagets område. Så om man har småviltjakt i ett terreng på feks 8000da og losen går en runde eller to i terrenget for så og dra ut og over til nabovaldet så kan ikke du som jeger lastes for det. Forklar meg da hvordan man kan sikre seg mot dette under jakt med løs hund??? Det er rett og slett ikke mulig. Da er det det samme som og si att jakt med løs hund i norge rett og slett ikke er mulig uten og kunne bli lovbryter før man vet ordet av det......

Så fortsatt vil jeg hevde att dette er tullprat...

 

Ser du er like standhaftig men kan ikke vise til noe regler eller grenser. Når det gjelder småvilt så er der ikke krav om minsteareal derfor kan man jakte på 50m² og ifølge deg så kan man da også slippe hund, du må nok komme med en forklaring her synes jeg.

 

 

Ser der er mange som tror at man kan gjøre som en vil hvis man er hundeeier, her gjelder det jakt med hund og ikke annen ferdsel med hund. Jeg vet at det stort sett blir akseptert rundt omkring at hunder kommer over grenser under jag og hvis naboene aksepterer dette så er det ikke noen sak å snakke om, da har man på en måte litt jaktrett på naboen også.

Det som har vært temaet her er ikke hva de ulike grunneierne aksepterer men hva som er lovlig etter norsk lov ved en konflikt/anmeldelse.

 

Tror bare jeg får slutte her på denne tråden , har aldri sett så mange påstander som ikke kan verifiseres noe sted. "her hos oss har vi det slik og slik....." men det er ikke det som er lovverket hvis noen vil ha slutt på slik aktivitet. Håpet i det lengste at der var en eller annen hundeeier som forstod det, men det ser mørkt ut.

 

Der er ofte mye snakk om jaktmoral har jeg sett, hva da med å nærmest oppfordre til ulovlig jakt, utifra at "her hos oss har vi det slik ......." så da er det lovlig??

 

 

---

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder småviltjakt og små terreng så kan du jo se litt på viltloven:

§ 36. (almenhetens jaktadgang)

 

Kommunen skal arbeide for en forsvarlig utnyttelse av muligheten for småviltjakt, der dette er forenlig med § 1 i denne lov.

 

I større områder der almenheten ikke har adgang til småviltjakt, skal kommunen i samråd med grunneierne søke å oppnå minnelig ordning med salg av jaktkort.

 

Når minnelig ordning ikke oppnås, kan departementet pålegge en eller flere grunneiere eller rettighetshavere å selge jaktkort til almenheten der uheldige bestandsforhold kan oppstå, fordi grunneierne vedvarende har unnlatt å utnytte småviltjakten. Pålegget skal være tidsbegrenset og kan gis for maksimalt 5 år.

 

I pålegget kan bestemmes hvor mange jaktkort som skal selges, fordelingen av jaktkortene og hvem som skal administrere jaktkortsalget. Ved fastsettelse av kortpris skal det tas hensyn til vanlig pris i distriktet.

 

Inntekten av jaktkortene tilfaller rettighetshaveren. Hvis pålegget gjelder flere rettighetshavere, deles inntekten forholdsvis. Dersom rettighetshaver finner at ordningen har medført tap for ham, kan han begjære skjønn til avgjørelse av spørsmålet om erstatning.

 

ingen grunneier med 1/2 mål blir innlemmet i noe grunneierlag. og hvis en hundejeger har et

1/2 mål eiendom og slipper bikkja med det formålet å jakte så er det en tulling. og for å være helt ærlig så har jeg aldri hørt om sånne tullinger :wink:

Link to comment
Share on other sites

C.E.A kan jo egentlig bare tro det han tror. Vi som jakter med hund vet at hundene våre fra tid til annen jager over grensene, og vi vet at dette ikke er ulovlig.

Det blir kun ulovlig når du selv trør over grensa med skudd i våpenet.

 

Det man må passe seg for er de som misliker det at hunder jager over grensa. Når de kan gå ut å si at dette er ulovlig, kan de vel også finne på avreagere mot hundene våre.

Det at noen ikke liker at hunden jager inn på deres vald er rett å slett uvitenhet og misunnelse. God kontakt med nabovaldene er absolut det beste. Det å være litt ydmyk og skape litt forståelse lønner seg i det lange løp.

 

Jeg har selv jakta på terreng der naboen ble fly forbanna hver gang bikkja mi jagde innom hans terreng. Siden rådyrene hadde en lei tendens til å slå ned til han, bestemte jeg meg for å slutte å bruke hund på det terrenget. (Jeg ble redd for hva han kunne finne på med hunden min om han fikk tak i den)

Link to comment
Share on other sites

--

Tullprat!!! Så lenge hunden i lovlig jakttid slippes på eget terreng og får los som går ut og inn på naboterreng er det ingen som kan si noe på dette... I såfall er det ikke mange terreng det kan jaktes med løs hund på.. Respikket vrøvl :wink:

 

 

Dere må bare tro og ønske hva dere vil, jeg driter ganske så tynt i det. Jeg snakket bl.a. med Stenbrenden i NJFF dengang jeg hadde en sak om dette. Han var helt klar i sitt svar

 

Men siden der er så mange som er så forbannet sikre på dette: hva hvis man eier et mål (1da) eller 50 kvadratmeter i skogkanten og slipper hunden der og den turer og jager på flere 1000da rundt denne flekken, da må jo det være lovlig ifølge de selvbestaltede autoritene på denne tråden ????

Hvis det ikke er lovlig, så må der være en grense eller et lovverk som styrer dette, fortell meg hva som styrer dette??? Dette må du svare på når du kaller mine påstander "Tullprat!!! og reinspikka vrøvl" Hvis du ikke har svar så bør du komme med en dementering av det du skrev.

 

 

---

 

Hvis du har 1 da eller 50m2 så har du ikke nok til og kunne få jakt på noe uansett så fremt man da ikke er medlem feks i ett grunneierlag og da er en del av lagets område. Så om man har småviltjakt i ett terreng på feks 8000da og losen går en runde eller to i terrenget for så og dra ut og over til nabovaldet så kan ikke du som jeger lastes for det. Forklar meg da hvordan man kan sikre seg mot dette under jakt med løs hund??? Det er rett og slett ikke mulig. Da er det det samme som og si att jakt med løs hund i norge rett og slett ikke er mulig uten og kunne bli lovbryter før man vet ordet av det......

Så fortsatt vil jeg hevde att dette er tullprat...

 

Ser du er like standhaftig men kan ikke vise til noe regler eller grenser. Når det gjelder småvilt så er der ikke krav om minsteareal derfor kan man jakte på 50m² og ifølge deg så kan man da også slippe hund, du må nok komme med en forklaring her synes jeg.

 

 

Ser der er mange som tror at man kan gjøre som en vil hvis man er hundeeier, her gjelder det jakt med hund og ikke annen ferdsel med hund. Jeg vet at det stort sett blir akseptert rundt omkring at hunder kommer over grenser under jag og hvis naboene aksepterer dette så er det ikke noen sak å snakke om, da har man på en måte litt jaktrett på naboen også.

Det som har vært temaet her er ikke hva de ulike grunneierne aksepterer men hva som er lovlig etter norsk lov ved en konflikt/anmeldelse.

 

Tror bare jeg får slutte her på denne tråden , har aldri sett så mange påstander som ikke kan verifiseres noe sted. "her hos oss har vi det slik og slik....." men det er ikke det som er lovverket hvis noen vil ha slutt på slik aktivitet. Håpet i det lengste at der var en eller annen hundeeier som forstod det, men det ser mørkt ut.

 

Der er ofte mye snakk om jaktmoral har jeg sett, hva da med å nærmest oppfordre til ulovlig jakt, utifra at "her hos oss har vi det slik ......." så da er det lovlig??

 

 

---

 

 

Påstanden din... Kan den verifiseres noen plass?

Link to comment
Share on other sites

C.E.A. Jeg ser poenget ditt, men ikke helt hvor du vill?

 

Siden du er så sikker i den sak, kan du da forklare hva straffen eventuelt er/kan være om min Finskstøver skulle være så uheldig å jage over på naboens eiendom?

 

Ikke så lenge siden det gikk en tråd om elghunden Zenta, som jaget elg over til nabolagets jakt vald, elgen ble skutt og etterhvert også bikkja, mannen forsvarte seg med at han trodde det var rev; han ble dømt!:)

 

Ifølge dine slutninger kunne mannen da bare forsvart seg med at dette var tyvjakt og det var grunnen til at han skøyt bikkja, da hadde han vel gått fri?

 

Ser her at folk gjerne skyter i andre sine hunder, håper dere da har kontroll på hvilke bikkjer dere skyter for?-Kjedelig om det kommer en støver jagende med ett rådyr og dere fyrer løs! :evil:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Nå har jeg jakta elg og rådyr med løs hund i godt over 35 år. Enten med egne hunder eller andres. Har ALDRI hørt om en praksis som sier at det er tjuvjakt om losen går innpå naboen. Vi har derimot avtale om at vi kan skyte for en annens hund på vårt område og omvent. Dette gjelder både ælj og rådyr. Det og skyte en annens hund om den kommer inn på mitt rådyrtereng eller æljtereng aldeles UHØRT !!! :twisted::twisted: Da skulle det næggu ikke blitt mange hunder igjen her på østlandet !! Nei C.E.A. her er jeg ikke på noen måte enig med deg. graahund

Link to comment
Share on other sites

Her virker det som om de som ikke har noe større erfaring med drivede hunder mener at det er tjuvjakt når hunden driver i andres terreng mens de med erfaring mener det er greit. (Jeg er av den siste kategorien).

 

Loven sier ingen ting om denne problemstillingen, men det er opp til hver enkelt komune å innføre forskrifter om minstestørrelse § 23. Dette betyr at hvis mqan får fellingstilatelse på et rådyr og det ikke er restiksjoner fra grunneier eller kommune, kan man slippe hund på eget terreng. Så er det opp til hver enkelt å vise folkeskikk!

 

På hjortejakt på Vestlandet har det tidligere ikke vært så positivt med drivende hunder. Dette er vel litt i endring, men mange er fortsatt skeptiske. Jeg mener dette bare er tull da dyr som ikke blir jaget på av hunden ikke bryr seg om den. Så det senes for 14 dager siden da hunden hadde los på rådyrgjeit med kalv. Bukkel lå da ca. 15 meter fra der losen gikk uten å flytte seg en meter. Tidliger i høst gitt rådyrlosen 20 meter fra en elg. Den fortsatte bare og beite

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner egentlig ikke at dette kan være et stort problem. :?

 

Vi har rett som det er bikkjer fra nabo jaktlag og/eller vald, som kommer in til oss med dyr. Det er heller ikke uvanlig at en av våre hunder forviller seg over grensen når den er hakk i hæl på en elg fra oss. Det har blitt endel ganger hvor vi har felt dyr for en nabo hund hvis vi tilfeldigvis jakter i det området, ofte fordi at folk i farten ikke ser at det er en av våre egne hunder. Elghunder med oransje vest ser ofte ganske like ut for mange. Naboer har skutt for våre hunder, og det er også helt greit. Det viktige er at hunden taes vare på, og ikke blir skutt som "rev" slik som den mye omtalte jegeren (rettet av Jegermeistern) gjorde for en tid tilbake!

 

Det kunne heller ikke falle meg inn å dele kjøttet med hunde eieren, ettersom dyret felles på vårt grunn, og blir en del av vår kvote. Ikke kunne jeg tenkte meg å kreve kjøtt fra naboene heller hvis de feller for en av våre hunder.

 

Jeg lurer på om dette med at hunder som krysser grenser er et "problem", er noe som dukker mest opp hos de med litt mindre jakt erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener dette bare er tull da dyr som ikke blir jaget på av hunden ikke bryr seg om den.

På nabovaldet kom dei med hund. Før dei sleppte hunden så sto det fleire bukkar og baura rundt oss. Da hunden fekk los blei det kontant slutt på bauringa. Og også baurejakta vår for den dagen... Hjortebukkane den dagen var iallfall veldig uening med deg. Dette er forøvrig små jaktterreng som ligg innfletta i kvarandre. Men dette er vel litt o.t.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Jeg mener dette bare er tull da dyr som ikke blir jaget på av hunden ikke bryr seg om den.

På nabovaldet kom dei med hund. Før dei sleppte hunden så sto det fleire bukkar og baura rundt oss. Da hunden fekk los blei det kontant slutt på bauringa. Og også baurejakta vår for den dagen... Hjortebukkane den dagen var iallfall veldig uening med deg. Dette er forøvrig små jaktterreng som ligg innfletta i kvarandre. Men dette er vel litt o.t.

 

Har imotsetning til deg, dette gjelder elgjakt,opplevd flere ganger at dyra har gått og beita mens losen går. Så det er vel litt ymse hvor uroa dyra blir.

Edited by graahund
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener dette bare er tull da dyr som ikke blir jaget på av hunden ikke bryr seg om den.

På nabovaldet kom dei med hund. Før dei sleppte hunden så sto det fleire bukkar og baura rundt oss. Da hunden fekk los blei det kontant slutt på bauringa. Og også baurejakta vår for den dagen... Hjortebukkane den dagen var iallfall veldig uening med deg. Dette er forøvrig små jaktterreng som ligg innfletta i kvarandre. Men dette er vel litt o.t.

Ja- små terreng er noe herk- lær å samarbeid om større terreng :!: da blir allt så mye bedre :!:

Link to comment
Share on other sites

Ja- små terreng er noe herk- lær å samarbeid om større terreng :!: da blir allt så mye bedre :!:

Vel, viss fokuset er å halde på med drivande hund så er det kanskje det. Men vi er meir interessert i hjortejakt.

Det var det med å dele naturen med andre da :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...