Jump to content

Hunden jager inn på nabovald, hva mener vi om det?


skjervagutt

Recommended Posts

  • Replies 141
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har aldri i mitt liv sett så mye tullprat som under denne tråden, har sluttet å lese på den nå, ser følelsene tar overhånd for mange, stakkars folk.

 

JEG SNAKKET NETTOPP MED STENSÅS I DN, øverste juristen der oppe, uten at jeg regner med at dere på denne tråden tror på det han sier.

Han er helt klar og helt på linje med det jeg har påstått og det er at hvis en hund kommer inn på område hvor man ikke har jaktrett så er og blir det ulovlig jakt etter §27 i Viltloven. Hunden er endel av jakta og hvis den kommer inn på annen manns eiendom så er det ulovlig jakt. Selvsagt så vil et lite streif innom naboen være flisespikkeri og uhyre vanskelig å bevise men lengre turer og med vedvarende driving inne på naboeiendommer er helt klart straffbare hvis de anmeldes. Så man skal være forsiktig med å slippe hund nær grensen til andres eiendommer som man ikke har jaktrett på.

 

 

Har intet håp om at dette går inn hos noen av dere og jeg kommer ikke til å se mer på denne tråden. Så dere må bare fortsette å æreskjelle meg så mye dere vil, jeg leser det neppe.

 

Jamt

Har jeg noen gang i denne diskusjonen vært inne på å skyte noen hund ?????? Du får rette spørsmålet til de som har nevnt slike ting og ikke meg, legg følelsene tilside og få litt klarsyn

 

Merkel95S

Hvis det jeg som har så lite kunnskaper siden jeg er vestlending så får du bare lese over her hvor kunnskapen er. Vil bare nevne at jeg faktisk har hatt to støvere og drevet mye revejakt med slike så jeg vet faktisk litt om hund. Vil bare minne deg om at jeg bare refererer lovverket det er ikke jeg som lager det, selvom det virker slik når jeg leser hva som skrives på denne tråden

 

 

§ 27. (grunneierens enerett til jakt og fangst)

 

Med de innskrenkninger som er fastsatt i denne lov og i forskrifter gitt i medhold av loven, har grunneieren enerett til jakt og fangst

 

Enerett til jakt og fangst er greit. Man kan selvsagt ikke gå inn på andre terreng og jakte men det står ikke noe om att det er forbudt for en HUND som i los krysser grensen og jager inn på ett annet terreng HVOR finner du den paragrafen som i klartekst sier att det er forbudt for hunden og krysse grenser og dermed sette eieren i den situasjonen att han plutselig jakter ulovlig i det øyeblikk hunden går over grensa og eieren står inne på sitt eget terreng?????

 

 

Jeg skal ta ett eksempel. Jeg leier elgjakt på ett vald på 8000 mål. Hunden får los og står i en halvtime midt i mitt terreng. Jeg prøver og stille innpå og vinden snur så elgene støkkes og tar hardt ut. Disse med hunden etter drar ut av terrenget og godt inn på naboterrenget der losen igjen blir stående... Jeg sitter igjen midt i eget terreng og ergrer meg over og ha støkt losen, og er i det øyeblikket i en situasjon der jeg kan bli straffet for og utøve ulovlig jakt??????

 

Det vil si att det ikke er mulig og jakte med løs hund i norge det da for det finnes ikke så store jaktterreng att man kan være trygg på att hunden ikke kan krysse grensen hvis den har stor påhenglighet. Har selv vært ute for att elg som har blitt kraftig støkt har dratt kilometervis avsted med en hund som henger på i timesvis etter og krysset flere jaktvald.

 

tullprat og renspikket vrøvl hevdet jeg i ett tidligere innlegg her og det hevder jeg igjen..

 

Helt enig Pirka, det som ofte skjer er at jaktlaget7jegeren som har jaktrett på naboterrengey skyter elgen i losen, og bra er jo det forsåvidt, men dialog løser garantert en hel del problemstillinger rundt dette. det er områder i Norge også i dag som ikke tåler å se en jakthund uten de skal avlive/skyte den.

det må da være bedre å gjøre noe med disse.

Link to comment
Share on other sites

For min del er det det samme hvem som skyter elgen for mine hunder, det eneste jeg mener er ett minstekrav som jeg setter til meg selv og andre er att hunden behandles med respekt. Behandle hunden som om den var din egen, den har tross alt gjort en god jobb uansett om skytteren jakter på den ene eller andre siden av ett jaktvald. :D

Link to comment
Share on other sites

Og det er tydeligvis veldig store forskjeller i hvordan man praktiserer dette. Jeg har snakket med naboene rundt meg, og de er helt klar på at kommer det rådyrlos er det bare å pange. Jeg sa riktig nok at jeg synes det er det eneste riktige, og spurte om de var enige. Og det var de da heldigvis. Skulle bare mangle synes jeg! Det kommer dyr på det terregnet jeg har leid jaktrett på = mitt dyr. Men, det er store forskjeller rundt omkring i landet på hvordan man ser på dette, så det er lurt å snakke med naboene om dette! Jeg har skutt i en slik los en gang. Hundeeierne var ikke å finne på jaktradiokanalene, men hunden hadde halsbånd hvor mobilnummeret sto så vi fikk raskt kontakt. Jeg behandlet selvsagt bikkja bra, skive med leverpostei siden den ikke ville ha innmat.

Se for øvrig at det er en del hundejegere som påstår at det ikke forstyrrer smygjakten om det går en los gjennom terrenget, dyra bare flytter litt på seg. Er det samme argumentet orienteringsløpere og off-road syklister bruker. Men, det er nå helt klart en ulempe. Ikke noe å bli sur for, i mitt terreng er det en åsrygg som dyra vil oppom når de blir presset, og det kan jo ikke bikkja noe for. Men fleksibiliteten må gå alle veier, og jeg synes dere hundefolk skal ha forståelse for at når hunden dres jakter på annen manns terreng, så kan dyret bli skutt der.

Link to comment
Share on other sites

Takk og takk igjen :D:D:D

 

Så vil jeg si at det med å skyte i annen manns los ikke bestandig er så bra. Man bør jo vite

hvilken hund som jager da. Det kan jo f.eks være en finne som feilaktig jager rådyr. Eller

kanskje jeg selv er i skogen og prøver å få Beagelen rådyrrein, gjør ikke akkurat jobben

lettere hvis bikja kommer til rådyrall i los :(

Link to comment
Share on other sites

Takk og takk igjen :D:D:D

 

Så vil jeg si at det med å skyte i annen manns los ikke bestandig er så bra. Man bør jo vite

hvilken hund som jager da. Det kan jo f.eks være en finne som feilaktig jager rådyr. Eller

kanskje jeg selv er i skogen og prøver å få Beagelen rådyrrein, gjør ikke akkurat jobben

lettere hvis bikja kommer til rådyrall i los :(

 

Veldig bra poeng der ang att det faktisk kan hende det kommer en støver etter rådyret. som nevnt over så gjelder mitt innlegg elgjakt og der vet man ikke om det er en hund etter hvis elgen kommer løpende og hunder kommer taus bak, Men er det stålos så gjelder selvsagt det samme som om det var din egen hund det skulle skytes for, nemlig att man ikke skyter før hunden er i rett posisjon i forhold til skuddvinkel osv..

Link to comment
Share on other sites

Tja her kom det ikke så mye nytt opp, merk at det skilles mellom at losen går ut av eget tereng, og om bikkja søker på annet tereng. Det første er vel grei sak om resten er fulgt (aktsomhet med slippsted etc), det andre er det ikke.

 

Dyr i los skal etter mitt syn (om det er riktigt dyr og en føler for det) skytes uavhengig av hvem sin bikkje som måtte komme tumlende/stå med dyret. Om dyret ikke skal jage akkurat det dyret det gjør, kan ikke jegre i omkringliggende vald vite (men alt kan jo avtales jegre i mellom).

Men er det stålos så gjelder selvsagt det samme som om det var din egen hund det skulle skytes for, nemlig att man ikke skyter før hunden er i rett posisjon i forhold til skuddvinkel osv..
Dette gjelder vel som en selvfølge?
Link to comment
Share on other sites

Godt å sjå avklaringa her.

Mener denne er viktig. Når vi ser hvoran enkelte tolker lover og rekgler så er det viktig at dette blir presisert.

Når eg høyrer om hunder som blir skutt i forbindelse med jakt blir eg mildt sagt forbanna. Eg håper denne presiseringen samt følgene enkeltsaker har fått kan være med på å sikre hunden min.

Når det er sagt kan eg strekke meg langt for å få til eit så godt jaktmiljø som mogleg gjennom dialog. Prater jamleg med dei som jakter rundt meg, og vi har ein god dialog. Er viktig at alle får annledning til å nytt naturen og kome seg ut. Om hunden min skulle jage elg over på naboterenget, ja så er det bare å skyte.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Tja her kom det ikke så mye nytt opp, merk at det skilles mellom at losen går ut av eget tereng, og om bikkja søker på annet tereng. Det første er vel grei sak om resten er fulgt (aktsomhet med slippsted etc), det andre er det ikke.

 

Nja, tja... Definèr søk... En rådyrhund med godt søk og gode egenskaper på kalde spor kan godt følge nattspora til rådyr bortimot en kilometer før uttak.

Link to comment
Share on other sites

Tja her kom det ikke så mye nytt opp, merk at det skilles mellom at losen går ut av eget tereng, og om bikkja søker på annet tereng. Det første er vel grei sak om resten er fulgt (aktsomhet med slippsted etc), det andre er det ikke.

 

Nja, tja... Definèr søk... En rådyrhund med godt søk og gode egenskaper på kalde spor kan godt følge nattspora til rådyr bortimot en kilometer før uttak.

 

At dei kan gå langt på nattgamle spor er ein ting. Men om hunden da vert slept på grensa til nabovaldet eller eit stykkje inn på eige terreng er ein viss forskjell. Jakter du på 500mål så er sjangsen større for at utaket er på naboen enn om du jakter på 5000mål.

Har jakt på 1200mål og ser det som urealistisk å slippe hund der. I 9 av 10 tilfeller så hadde eit utak vert på naboen.

Link to comment
Share on other sites

Tja her kom det ikke så mye nytt opp, merk at det skilles mellom at losen går ut av eget tereng, og om bikkja søker på annet tereng. Det første er vel grei sak om resten er fulgt (aktsomhet med slippsted etc), det andre er det ikke.

 

Nja, tja... Definèr søk... En rådyrhund med godt søk og gode egenskaper på kalde spor kan godt følge nattspora til rådyr bortimot en kilometer før uttak.

 

At dei kan gå langt på nattgamle spor er ein ting. Men om hunden da vert slept på grensa til nabovaldet eller eit stykkje inn på eige terreng er ein viss forskjell. Jakter du på 500mål så er sjangsen større for at utaket er på naboen enn om du jakter på 5000mål.

Har jakt på 1200mål og ser det som urealistisk å slippe hund der. I 9 av 10 tilfeller så hadde eit utak vert på naboen.

 

Tja slipper du 50, 100 eller 500 meter fra grensa, er det forsatt 50, 100 eller 500 over til naboens uansett om du har 500 eller 10 000 mål å jakte på!:)

 

Ikke mange som går midt inn i terrenget for å slippe bikkje, da er sjansen stor for å støkke opp dyr, noe som igjen gjør sjansen større for at disse løper over grensene.

 

Det beste er unasett å ha ett godt forhold til naboen!:)

Link to comment
Share on other sites

Når eg høyrer om hunder som blir skutt i forbindelse med jakt blir eg mildt sagt forbanna. Eg håper denne presiseringen samt følgene enkeltsaker har fått kan være med på å sikre hunden min.

Knotten

Jeg og. Det er utrolig forstemmende at enkelte finner på å skyte på jakthunder i arbeid. Har man naboer som slipper over grensa, eller på annen måte gjør det vanskelig, er det naboene som er problemet og ikke hunden. I tilfelle skal man heller ike skyte naboen :wink: men forsøke med en god dialog.

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var klart nå, om bikkja søker seg ut av eget tereng. Og tar ut losen på annet tereng, så er og blir det ulovlig jakt.

 

Å slippe 50,100,500m fra valdgrense. Vel, om det er aktsomhet får dere som kan det vurdere. Jeg vil tro at en ganske fort vil vite om bikkja normalt stikker den ene eller den andre veien, når en blir kjent med terenget sitt. Og stikker da bikkja normalt over til naboen......... :?

 

Synes nå å merke ett snev av uvilje mot aktsomhet, rett og slett umoral på dette punktet hos endel som jakter med løshund på dette punktet. Kansje det er der skoen trykker, og ikke manglende samarbeide?

 

Nei nå må jeg stoppe før jeg blir for negativ :wink: , reglene burde nå i det minste være klarere for oss alle. Så får en se hvem som følger de, og hvem som ikke følger de.

 

Svaret på trådstarters spørsmål er i hvertfall at vi (i dette tilfellet ved meg :D ) mener at dette kun er akseptabelt som sjeldne hendelser, og når hund forfølger dyr i los ut av eget vald. Om der ikke er avtale mellom valdene/jegrene om å kunne slippe på grense og skyte for hverandres hunder.

Link to comment
Share on other sites

Tja her kom det ikke så mye nytt opp, merk at det skilles mellom at losen går ut av eget tereng, og om bikkja søker på annet tereng. Det første er vel grei sak om resten er fulgt (aktsomhet med slippsted etc), det andre er det ikke.

 

Nja, tja... Definèr søk... En rådyrhund med godt søk og gode egenskaper på kalde spor kan godt følge nattspora til rådyr bortimot en kilometer før uttak.

 

I jaktprøvesammenheng blir søket definert fra slipp til retur (uten å ha funnet noe) eller fra slipp til den går over til å jobbe på fot

 

Søk og arbeid på fot blir bedømt som 2 separerte enheter

 

7.1 Søket

Skal være målbevisst og energisk. Metode og passe vidde er viktigere enn hastighet. Hunden skal være i god kontakt med førere. Et planløst, trangt eller alt for vidt søk med dårlig kontakt med fører utelukker fra 1. premie (N). At hunden ikke søker, men holder seg i førers umiddelbare nærhet regnes som graverende feil (G).

 

7.2 Arbeid på fot.

Hunden skal arbeide effektivt, metodisk og utholdende på fot. Den skal selv ha funnet og reist vilt for å kunne premieres. Vedvarende roting og stadig markering på fot som ikke fører til uttak, kan utelukke fra 1. premie (N).

Link to comment
Share on other sites

Trodde dette var klart nå, om bikkja søker seg ut av eget tereng. Og tar ut losen på annet tereng, så er og blir det ulovlig jakt.

 

Å slippe 50,100,500m fra valdgrense. Vel, om det er aktsomhet får dere som kan det vurdere. Jeg vil tro at en ganske fort vil vite om bikkja normalt stikker den ene eller den andre veien, når en blir kjent med terenget sitt. Og stikker da bikkja normalt over til naboen......... :?

 

Synes nå å merke ett snev av uvilje mot aktsomhet, rett og slett umoral på dette punktet hos endel som jakter med løshund på dette punktet. Kansje det er der skoen trykker, og ikke manglende samarbeide?

 

Nei nå må jeg stoppe før jeg blir for negativ :wink: , reglene burde nå i det minste være klarere for oss alle. Så får en se hvem som følger de, og hvem som ikke følger de.

 

Svaret på trådstarters spørsmål er i hvertfall at vi (i dette tilfellet ved meg :D ) mener at dette kun er akseptabelt som sjeldne hendelser, og når hund forfølger dyr i los ut av eget vald. Om der ikke er avtale mellom valdene/jegrene om å kunne slippe på grense og skyte for hverandres hunder.

 

Det er godt man har astro så man kan bevise hvor man slapp :wink: tar alle hensyn til hverandre så

blir det så bra så :D

Link to comment
Share on other sites

Flere her som har snakket med denne karen i DN, men hva med å sende han en e-post (med kopi til postmottak@dn.no)? Har selv opplevd at påståelige eksperter i sjøfartsdirektoratet har snudd helt om når de faktisk må gi fra seg et skriftlig svar, noe de må gjøre iht forvaltningsloven.

 

Om han er riktig sitert og har rett, er bruk av løs hund på jakt i norge rett og slett umulig

Link to comment
Share on other sites

Gjennom jakt med laushund har eg fått lære at hunden ikkje bryr seg om grenser som vi mennesker har laga.

Dette gjeld ikkje berre for jakthunder men alle hunder, og dei hengjer seg heller ikkje opp i datoer ol. slik som vi mennesker gjer.

Dette gjev oss som hundeeigare eit stort ansvar, så vi ikkje bryter lover eller er til belasting for folk rundt oss.

Eg har vore så heldig å få jakte elg med ei knakande god lausbikkje dei to siste åra. Har ikkje oppled slik evne til å få dyr til å stå, henge på og stille dei på nytt. Når denne dama får eit minste hint om dyr( kan være alt fra smell til lukt og spor.) ja så er ho på tur dit. Ho er i god form så avstander er ingen bekjymring for ho. Det er ikkje ofte det skjer men det hender ho legg ut på langtur.

Tereng som er fysisk store nok til garantere at ho ikkje krysser grenser er det neimen ikkje mange av, å ikkje bruke eit slik prakteksemplar av ein hund ville jo nermest vore tragisk. Så korleis ein kan ein forsikre seg om at ho ikkje tek seg ein tur til naboen utan elg? I dei aller aller fleste tillfella vil ho kome med elg som har vorte støkt.

Kan vel hende eg bryt loven ved å bruke ein slik hund,eg ser jo reglane men eg klarer ikkje forstå problemet. Eg forstår ikkje korleis ein i det heile kan prate om jakt med laushund utan å ta med nettopp denne problemstillinga nå ein tillet det. Dette meiner eg vitner om for liten kjenskap til den aktuelle jaktforma!

Når det er sagt så har ikkje eg problemer med naboer av noko slag verken i jakta eller ellers. Nabolaget har skutt for bikkja og tekje godt vare på den så det er ingen problemem. Ei framifrå god løysing etter mi meining.

 

At ein hund jager over "grenser" har etter mi meining ingen ting med uvilje å gjera.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

Puzzaque @ Skal ærligt inrømme at teknisk hundespråk er over mitt kompetanseområde, men om jeg fårstår dette rett, så er uttak det samme som når hunden begynner å lose? I såfall spiller det ingen rolle hvordan man premierer, søker hunden på nabovaldet er og blir det ikke tillat jakt (synes ulovlig høres helt feil ut når man snakker om vanlige aktsomme slipp som går hit og dit i terenget, Ulovligjakt passer bedre på de som bevist slipper for å ta ut dyr på nabovald).

 

Tas dyret derimot ut på eget vald, og losen turer over til naboen, så er jo loven grei. Det er tillatt.

 

Tror dette er enda en av de sakene man som hundeeier, har trodd at man kan gjøre som man synes passer (etter gammel skikk og bruk).

 

Etter å ha evaluert egne meninger, og hva jeg står for (sikkert rimligt streng etter enkeltes syn :wink: ) så heller jeg til at taiko's utsagn er en god løsning på mye som er galt.

taiko skrev:

tar alle hensyn til hverandre, så blir det så bra så :D

Ett meget godt utsagn, som både jeg og andre bør legge seg på minne litt oftere enn vi gjør (er vel like nær meg selv jeg som andre er :wink: )..
Link to comment
Share on other sites

Den vil eg og slenge meg på, hensyn er ein god ting!

Er viktig å halde seg på eit nivå som ikkje er til genanse, stor iritasjon eller anna ulenpe for folk rundt seg!

Sammstundes som det er viktig med respekt og forståing for det andre held på med, sjølv om ein ikkje har interesse for det.

 

Knotten

Link to comment
Share on other sites

heisan nå har jeg lest hele tråden fra a til b

og jeg synes godt att de som jager med løs hund burde moderere sine meninger om de som ikke gjør det,

det er vel udiskutabelt att det er mye mere sannsynligt att de som jager med laushund vil forstyre et nabovald

som velger og ikke bruke hund en mottsat. hvis nå en person sitter på post i et terreng han har studert trekkmønsteret

til rådyr i og feller et dyr og det kort tid etter kommer en hund også frem,

1- hvordan skal han vite om det er dette dyret eller et annet denne hunden jager. En dach feks kan vel bli hengende langt etter og en ser vel nødvendigvis ikke både bytte og hund sammtidigt.

2- hvorfor skal han finne seg i og ikke felle dyr på egen grunn.

3- argumentet om att man feller dyr for feil type hund. hvis man ikke kan hund er det pågrevd og kunne artsbestemme

hund og hva de skal jage ikke jage. Vet godt att det er egne avsnitt om hund og jakt i jegeropplæringen men hvis man

ikke har til hensikt og bruke hund under sin jakt så er det vel ikke og forvente at man skal vite så mye om dette heller.

 

For meg så fremstår det som om flere av jegere med hund i denne tråden mener att det er de som har all verdens rett

til og bedrive jakten i hele dalen, så hvis hunden er på los så får de andre som er ute i lovligt ærend på eget vald

omstille helle jakten sin og automatisk gjøre det som er til mest gavn for de med hunden.

 

Nei jeg har alldrig jaktet med hund men det skal være meg en glede og få mulighet til og gjøre det

men jeg direkte assosierer det att hva jeg bedriver som er en annen til sjenanse så er det kansje meg som må vise hensyn.

 

Og så er det også problemstillingen med dem som kansje reiser langt og kostbart for og jakte få dager (dagskort)hvis de mener seg snytt for gode jaktmuligheter forde det løper hunder til og fra andre terreng og stresser opp dyr som de ellers mener ville vert en meget sannsynlighet fellingsmulighet. Har den enes ønske om hvordan bedrive jakt større rettighet en den andres også utover eget vald. Det blir litt feil og mene att de skal gå hjem med uforretet sak, de med hunden har vel utstyrt seg med hund nettop for og øke sine muligheter for felling.

 

Jeg spør forde jeg lurer ikke forde jeg er mott løshund jakt.

 

De gangene jeg har sett vilt eller også husdyr når det er hund i nærheten så er det med skjeldenhet att dyrene er helt upåvirket av hunden. skal gjerne ta kritik for meningen mine her men jeg forventer at det kan skje omtrent i det tonefallet jeg selv bruker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med hund (da er det avklart).

 

Aktsomhetsprinsippet er fastsatt og det betyr at vi må ta hensyn til naboer når vi slipper bikkjene. Vi må og bør vurdere i hvert enkelt tilfelle om og hvor vi skal slippe. Størrelse på tereng og avstand til grenser bør defineres i hvert enkelt tilfelle!

 

Det å definere uttak på annen mans tereng som "ulovlig jakt" er jeg ikke enig i og har fortsatt ikke sett noen lover som underbygger denne påstanden. Men det kan jo gjøre forhldet til naboen litt anstrengt.

 

Til Kilden vil jeg si at ingen eier viltet og han er i sin fulle rett juridisk til å skyte på eget tereng. En hunde-eier på nabo terenget har juridisk ingen ting å si så lenge du skyter på eget tereng. Så er det opp til deg å behandle bikkja fint for å ha et godt forhold til naboen.

Link to comment
Share on other sites

Har også fulgt med denne saken og har vel kommet med en kommntar som ble skrevet i affekt :oops: Så det beklager jeg ovenfor C.E.A.

 

HAr sjekket litt rundt og det er visst en dom ett sted hvor vedkommende ble dømt for å konsekvent slippe i nærheten av grensa for å "hente" dyr hos naboen. MEn jeg finner ikke hjemmel og når dette var.

 

Det var godt det komm ett vettugt svar fra njff.

 

Har et eksempel fra jaktlaget vårt i fjor. Hvor vedkommende har ei meget på holdene gråhund. Denne tar ut ei elgkyr på vårt vald på 16000 mål. Og det blir mye gå los osv . Det ender med at losen tar ut og det langt. Dyret blir skutt av en post 2 vald på sør siden av vårt terreng.

 

Bikkja kommer på fallet og viser noe aggresive tendenser (som kan være normalt hos enkelte elghunder.) Bikkja tar tak i jakkeermet til vedkommende som nærmer seg elgen. HVa som skjer på fallet etter det vi likek jeg spekulere i for jeg var ikke der. Etter hundeeiere utsagn så ble bikkja sparket og slått. Han har peiler så han var ikke langt unna. Så han var på fallet om ikke så lenge.

 

Han blir anmeldt. Og ikke så veldig lenge etter på blir han dømt(tror jeg) og får 2500 i erstatning og 6000 i bot for farlig hundehold. (dommen har jeg ikke lest, bare blitt angitt)

 

Saken har blitt omtalt i Jeger hund og våpen. Han anker dommen og den blir satt opp til november i år.

 

Så kom dommen i Zenta saken og vi fikk tlf fra han etter noen dager da var saken annulert og henlagt.

 

Så, som det tidligere har blitt nevnt her så ville nok utfallet av disse sakene vært annerledes hvis det hadde vært ulovlig med los som går over på andres eiendom.

 

Slik jeg ser det nå, så har hundene fått en dom(Zenta saken) som skaper litt presedens.

Link to comment
Share on other sites

Takk og takk igjen :D:D:D

 

Så vil jeg si at det med å skyte i annen manns los ikke bestandig er så bra. Man bør jo vite

hvilken hund som jager da. Det kan jo f.eks være en finne som feilaktig jager rådyr. Eller

kanskje jeg selv er i skogen og prøver å få Beagelen rådyrrein, gjør ikke akkurat jobben

lettere hvis bikja kommer til rådyrall i los :(

 

Nei det er helt klart, dumt å ødelegge opptrening til rådyrrein hund. Men mener du virkelig at det er nabojaktlagene som skal ta ansvar for det? Det kunne ikke falle meg inn å la være å skyte rådyr på mitt terreng, fordi en nabo kanskje holder på å trene sin hund. :!: Om vedkommende ringer på forhånd og vi har avtalt det, så er det greit, men å la være å skyte på min mark fordi kanskje noen trener bikkja i sitt jaktterreng?!? Og, om en støver eller annen langbent bikkje feilaktig jager rådyr så er vel det brudd på viltloven. Ikke mitt brudd, men hundeeierens. Om jeg ser at det er dette som foregår så skyter jeg selvfølgelig ikke, men jeg avbryter jo ikke min jakt fordi noens hund kanskje jakter feil!

Jeg kan jo godt forstå at hundejegere ønsker at jakta skal tilrettelegges for dem. Og det kan den jo godt gjøres, i deres terreng. Men å komme å forvente at andre, smygjegere for eksempel, skal tilrettelegge hele sin jakt etter deres forgodtbefinnende. Makan...

Som en parallell: Jeg synes naboene til mitt terreng skulle la være å skyte rådyr i det hele tatt. Da ville jakta på mitt terreng bli mye bedre, og det må de jo ta hensyn til...

Link to comment
Share on other sites

Takk og takk igjen :D:D:D

 

Så vil jeg si at det med å skyte i annen manns los ikke bestandig er så bra. Man bør jo vite

hvilken hund som jager da. Det kan jo f.eks være en finne som feilaktig jager rådyr. Eller

kanskje jeg selv er i skogen og prøver å få Beagelen rådyrrein, gjør ikke akkurat jobben

lettere hvis bikja kommer til rådyrall i los :(

 

Nei det er helt klart, dumt å ødelegge opptrening til rådyrrein hund. Men mener du virkelig at det er nabojaktlagene som skal ta ansvar for det? Det kunne ikke falle meg inn å la være å skyte rådyr på mitt terreng, fordi en nabo kanskje holder på å trene sin hund. :!: Om vedkommende ringer på forhånd og vi har avtalt det, så er det greit, men å la være å skyte på min mark fordi kanskje noen trener bikkja i sitt jaktterreng?!? Og, om en støver eller annen langbent bikkje feilaktig jager rådyr så er vel det brudd på viltloven. Ikke mitt brudd, men hundeeierens. Om jeg ser at det er dette som foregår så skyter jeg selvfølgelig ikke, men jeg avbryter jo ikke min jakt fordi noens hund kanskje jakter feil!

Jeg kan jo godt forstå at hundejegere ønsker at jakta skal tilrettelegges for dem. Og det kan den jo godt gjøres, i deres terreng. Men å komme å forvente at andre, smygjegere for eksempel, skal tilrettelegge hele sin jakt etter deres forgodtbefinnende. Makan...

Som en parallell: Jeg synes naboene til mitt terreng skulle la være å skyte rådyr i det hele tatt. Da ville jakta på mitt terreng bli mye bedre, og det må de jo ta hensyn til...

 

Vi er nok ikke så uenige. Nå har jeg i alle år jaktet på et grunneierlag terreng som er åpen for

alle, ingen har enerett noe sted her på øya. Så i all hovedsak så går det greit fordi vi jegere er inneforstått med at det er andre jeger ute i samme erend og man prater sammen. De andre som jakter her har jeg en god dialog med og hvis Beaglen min kommer med rådyr så skyter de ikke, fordi de vet jeg jobber med å få han rådyrren. Beklager at jeg har for liten erfaring med jakt i områder hvor man har enerett i terrengene. Hvor det fort blir mere mitt er mitt :wink: Men det jeg har erfart opp igjennom årene er at dyrene blir fortere støkkt av

jegere på vei ut i terrenget enn en pågående los :wink:

For å konkludere. Nei jeg mener ikke at du ikke kan skyte for min hund, men hvis du visste om meg og hva jeg prøvde å lære bikkja så hadde du kanskje latt være for å ta hensyn til meg som en jegerkollega. På samme måte som jeg lar være å slippe bikkja samtidig/samme sted som jeg vet du ute og driver snikjakt på rådyr, altså tar hensyn og drar et annet sted :)

mvh Taiko

Link to comment
Share on other sites

For å konkludere. Nei jeg mener ikke at du ikke kan skyte for min hund, men hvis du visste om meg og hva jeg prøvde å lære bikkja så hadde du kanskje latt være for å ta hensyn til meg som en jegerkollega. På samme måte som jeg lar være å slippe bikkja samtidig/samme sted som jeg vet du ute og driver snikjakt på rådyr, altså tar hensyn og drar et annet sted :)

mvh Taiko

Der har vi det vet du. Ta hensyn begge veier. Og snakke sammen. Som jeg skrev over, om noen kontakter meg og sier de forsøker å få bikkja rådyrren skyter jeg selvfølgelig ikke. Men å forvente at så skal skje uten å ta kontakt går ikke. Enig!

Link to comment
Share on other sites

Den hennleggelsen ville i hvertfall jeg ha påklaget jamt, for slik jeg forsto det ble han annmeldt fordi bikkja beit folk, ikke for at dyret drev ulovlig jakt. Eller?

 

Zenta saken er vel den med "reven" :roll: Og der var det vel forfølgelse i los ut av eget område, noe som er lovligt. Er vel heller noen som ikke ønsker å hause opp situasjoner med jakthund etter Zenta saken, enn noen presidens. Å skyte jakthunder utenom båndtvangstid er ikke lov, men hva det har med angrep på folk å gjøre skjønner ikke jeg.

 

Skjønt å slå dyr er aldri noen god sak om det ikke er i nødverge. :?

Link to comment
Share on other sites

Vingemutteren: Etter hva jeg kan lese driver du og leter etter en definisjon på hva som er lovlig etter aktsomhetsprinsippet, og hva som ikke er lovlig. Avstand til nabogrensa, om hunden tar ut på eget eller naboens terreng osv. For meg som har jaktet en del år med drivende hund i ymse jaktterreng med ymse grenseoppstikkinger, virker det litt kunstig å lete etter en slik definisjon. Rett og slett fordi det er så mange faktorer som spiller inn.

 

Eksempelvis... Den første dreveren jeg hadde var det vi kaller ærlig/trang. Dvs han gav kun los på helt ferske spor, og kun når han var på sporet. Over innmark brukte han å gå stille. Hvis han kom av sporet med noen meter ble han stille. Hvis han fant ferske spor hørte vi ikke et pip før han fikk dyra i bevegelse. Med den hunden hadde jeg en god del tilfeller hvor postene støkket dyr når de gikk inn i terrenget, som gikk forholdsvis langt (5-600m), og når hunden kom på sporet av disse gikk han selvsagt etter og tok ut dyra der de hadde funnet det for godt å stoppe. Som regel på eget jaktområde, noen ganger inne hos naboen.

 

Tispa jeg jakter med nå er uærlig/løs. Dvs hun begynner å støte når hun finner rimeligvis ferske spor, og når hun har tatt ut dyra en gang er det full los. Om hun kommer av sporet med 100-200 meter og tar et sveip for å finne igjen sporet, går hun gjerne i full los. Jeg klarer å høre forskjellen i lyd/intensitet på støting kontra full los, og tap kontra full los. For en som ikke har jakta en del med hund vil det være los fra første bjeff.

 

I følge den definisjonen du synes å lukte på, ville det altså - i to identiske situasjoner - vært uaktsomt å slippe min første drever, fordi den ikke starter losen før den tar ut dyra - mens den hunden jeg jakter med nå ville vært lovlig, fordi den begynner losen på kaldere spor.

 

Uansett tjener jeg veldig lite på å slippe på dyr som går ut av terrenget. Det er sjelden det går tilbake og ender opp på post. Som regel blir det sure poster fordi losen ikke går der de sitter, det blir venting eller leting etter hund, og det blir dyr som jages over til naboen.

 

Holder det ikke lenge å være enige om at hundefører skal vise aktsomhet, og at han på ære og samvittighet skal forsøke å unngå at hunden søker inn på naboterreng, eller jager vilt inn på naboterreng?

 

Jeg er selvsagt helt enig i at det er en uting å gå grensene på små (eller store, forsåvidt) jaktområder for å prøve å få hunden til å "hente" vilt inne hos naboene. Jeg er ikke fullt så enig i at det nødvendigvis er noen katastrofe om losen tar noen runder inn i naboterreng etter at den har starta - men selvsagt er det forskjell på om en har 100 dekar eget jaktterreng midt inne i en stor skogteig der resten jaktes av andre, eller om det er en stor skogteig som deles på midten av ei jaktfeltsgrense.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, og jeg synes du forklarer problematikken godt. Slik jeg ser det, betyr det at den som er på andre siden av valdgrensa, også må være aktsom. Og da aktsom med å gå for hardt på om bikkja er der ulovligt eller ei. Tror det hele koker ned til hvor ofte den bikkja sveiper innom naboen. Av og til = greit nok. Hver bidige gang = møkkamann og møkkabikkje. :wink:

 

Godt gjort å få en forumets bikkje hatere som jeg, i følge enkelte er :? Til å faktisk nikke anerkjennende til problematikken fra hundeeiers side (selv om jeg står på at grunnprinsippet er at uttak på annenmans tereng i utgangspunktet ikke er god sort). :wink:

 

Om jeg nå har forstått lovens bokstav rett, så kan man definere etthvert uttak. Som der dyret i utgangspunktet først flytter seg for hunden. Noen komentarer på den?

Link to comment
Share on other sites

heisan nå har jeg lest hele tråden fra a til b

og jeg synes godt att de som jager med løs hund burde moderere sine meninger om de som ikke gjør det,

det er vel udiskutabelt att det er mye mere sannsynligt att de som jager med laushund vil forstyre et nabovald

som velger og ikke bruke hund en mottsat. hvis nå en person sitter på post i et terreng han har studert trekkmønsteret

til rådyr i og feller et dyr og det kort tid etter kommer en hund også frem,

1- hvordan skal han vite om det er dette dyret eller et annet denne hunden jager. En dach feks kan vel bli hengende langt etter og en ser vel nødvendigvis ikke både bytte og hund sammtidigt.

2- hvorfor skal han finne seg i og ikke felle dyr på egen grunn.

3- argumentet om att man feller dyr for feil type hund. hvis man ikke kan hund er det pågrevd og kunne artsbestemme

hund og hva de skal jage ikke jage. Vet godt att det er egne avsnitt om hund og jakt i jegeropplæringen men hvis man

ikke har til hensikt og bruke hund under sin jakt så er det vel ikke og forvente at man skal vite så mye om dette heller.

 

For meg så fremstår det som om flere av jegere med hund i denne tråden mener att det er de som har all verdens rett

til og bedrive jakten i hele dalen, så hvis hunden er på los så får de andre som er ute i lovligt ærend på eget vald

omstille helle jakten sin og automatisk gjøre det som er til mest gavn for de med hunden.

 

Nei jeg har alldrig jaktet med hund men det skal være meg en glede og få mulighet til og gjøre det

men jeg direkte assosierer det att hva jeg bedriver som er en annen til sjenanse så er det kansje meg som må vise hensyn.

 

Og så er det også problemstillingen med dem som kansje reiser langt og kostbart for og jakte få dager (dagskort)hvis de mener seg snytt for gode jaktmuligheter forde det løper hunder til og fra andre terreng og stresser opp dyr som de ellers mener ville vert en meget sannsynlighet fellingsmulighet. Har den enes ønske om hvordan bedrive jakt større rettighet en den andres også utover eget vald. Det blir litt feil og mene att de skal gå hjem med uforretet sak, de med hunden har vel utstyrt seg med hund nettop for og øke sine muligheter for felling.

 

Jeg spør forde jeg lurer ikke forde jeg er mott løshund jakt.

 

De gangene jeg har sett vilt eller også husdyr når det er hund i nærheten så er det med skjeldenhet att dyrene er helt upåvirket av hunden. skal gjerne ta kritik for meningen mine her men jeg forventer at det kan skje omtrent i det tonefallet jeg selv bruker.

 

Forandrer endel på innlegget mitt da jeg skjønte at jeg fullstendig hadde misforstått hva du snakket om :oops:

 

1: Selvfølgelig er det ikke noen som kan si noe i det hele tatt hvis du først skyter og så oppdager du at den har ei bikkje i hælene etterpå

2: Ingen sier at han MÅ finne seg i det, men i deler av landet der jakt med hund er vanlig regnes det faktisk som dårlig jaktetikette å skyte for andres hunder. Sånn er det bare

 

Jeg tenker sånn at hvis naboens hund tar ut et rådyr på hans egen grunn, er det ikke min rett å skyte dyret, som egentlig bare er på gjennomreise i mitt terreng. Så lenge hans hund har los er eiendomsretten til dyret ikke overført til min grunn, sånn er tankegangen. Noe annet får en heller avtale på forhånd.

I hunderike terreng er dette den etablerte jaktetiketten og alle argumenter må ses i lys av dette. Til og med NJFF brevet sa at slik var jaktetiketten, så innarbeidet er denne måten å tenke på i jegernorge.

3. Det du MÅ vite hvis du skal bruke hund på rådyr, og som jegeropplæringa tar opp,er at det på rådyrjakt er regler på hvilke hunder som er lovlige å bruke. Andre vilt tror jeg ikke har regler på dette. Uansett, skyter du et rådyr som kommer med naboens hund etter seg gjør ikke du noe ulovlig uansett hund tror jeg. Det er naboen som jakter med hund, ikke du. Og så noe viktig: De hundene som er for store for lovlig rådyrjakt og en sjelden gang kunne tenke seg å løpe etter rådyr er ofte store harehunder. Harejegere med sånne hunder hater rådyr som pesten og skyter heller bikkja, og så kjapt etterpå skyter seg selv, enn å "ødelegge" bikkja ved å felle et rådyr for det. INGEN jakter med vilje på rådyr med en ulovlig hund, absolutt INGEN. Kommer du over ei slik bikkje, så er bikkja ulydig og trosser eieren sin

 

-Så lenge dyrene skjønner at ikke bikkja løper etter dem holder de aller fleste dyrene bare på med det de ellers ville gjort. Så lenge de hører losen når hunden er i nærheten av dem har de full kontroll og lar seg ikke stresse. har sett flere dyr som ikke engang gidder å kikke opp når hunden passerer 30 meter unna, losende på et annet dyr. Er vel mer forstyrrende for jegeren enn byttet.

Synes egentlig ting som at de tror de "eier" dalen holdninger blant noen folk stammer mer fra liten kunnskap om en "fremmed" jaktform. MEN jeg skjønner at noen kanskje kan tenke at "ei bråkete jaktbikkje MÅ jo skremme vekk viltet mitt" eller at "bikkja stjeler rådyrene fra mitt terreng og over til hans". Spør heller om du kan bli med noen på jakt med hund, da faller nok noen fordommer og du får det knallmoro i tillegg!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei godtfolk!

 

Jeg har en problemstilling jeg gjerne vil spørre dere om og som jeg tror passer inn i tråden. Der jeg jakter er det endel små teiger, og i et nabovald er det et lag som jakter med hund. Her om dagen slapp de hunden i en liten teig atskilt fra resten av valdet sitt. Teigen er ca 100 mål, og jegerne posterte ikke i teigen. De etablerte ei postrekke ca en kilometer unna der det er stor sjanse for at dyret trekker forbi hvis en hund begynner å drive det. Dyrene må over minst et annet vald for å komme til postrekka. Teigene er smale og lange, og det er vanskelig å kontrollere at hunden tar ut dyr på rett eiendom. Nå tipper jeg, men i teigen de slapp hunden er du sjelden mer enn 300 meter fra grensa til nabovaldet.

 

100 mål veldig lite hvis du skal jakte med løshund, men det kan være greit så lenge du vet at eventuell los vil starte i lovlig terreng. Etter min mening bør man vel også postere i dette terrenget hvis alt skal være greit?

 

Jeg mener at aktsomhetsprinsippet og god jegermoral her blir brutt, men er dette i tillegg ulovlig?

Link to comment
Share on other sites

@OveR:

 

§ 46. (jaging og lokking av vilt)

 

Vilt må ikke jages eller lokkes bort fra andres jaktområde. Fôring av vilt kan allikevel skje som ledd i et planmessig viltstell. Grunneier eller bruker kan skremme eller jage bort vilt når dette må anses nødvendig for å avverge skade eller ulempe.

 

Min utheving. Så jeg kan ikke se det på annen måte enn att om de bevist sender ut bikjene så de jager over annen manns terreng så bryter de med denne paragrafen.

Link to comment
Share on other sites

Om det bevist blir gjort på den måten ja. Om losen starter på terrenget det blir postet på, går over i naboterreng og tilbake må være lov. Men om det bevist blir jaget fra ett terreng, losen går i annen manns terreng og til dit postrekka sitter så mener jeg det er denne § som gjelder ja. Uten at jeg skal si det for sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at aktsomhetsprinsippet og god jegermoral her blir brutt, men er dette i tillegg ulovlig?

 

Det er i allefall på grensen til kriminelt at ikke kommunen går inn og oppretter ordninger mellom grunneierne slik at jakta kan drives mer effektivt i områder med slike jaktfeltoppdelinger.

Link to comment
Share on other sites

hei

jeg lurer på om du/jeg har jakt på det terenget det jages over kan jeg da skyte? for andres hund?? bare lurer

 

Ja det kan du. Er ikke noe regler mot det, bare skikk og bruk. Og det varierer fra hvor du er og hvor sære folk er.

Har blitt diskutert ganske omgående i denne tråden hvis jeg ikke husker helt feil.

 

viewtopic.php?f=21&t=28730&hilit=skyte+for+annen+hund&start=280

Link to comment
Share on other sites

Det er det sterke meninger om. Hvis det er jakt med drivende hund, som hare eller rådyr, synes jeg at du ikke skal skyte. Er det en elglos som blir stående på ditt terreng, stiller det seg kanskje annerledes.

Uansett tror jeg det er absolutt lønnsomt å avtale slikt med nabojegerne. For å si det på en annen måte - jeg blir sur hvis en annen jeger skyter haren for min hund. Pottesur.

 

Men det er sympatisk av deg å spørre.

Link to comment
Share on other sites

Uten å lest noe i tråden ellers, kan jeg melde om at om hunden skulle jage inn på naboterreng og den slags er dette helt uproblematisk der jeg jakter i allefall. Her forstår de fleste tobeinte at hunden som jager et dyr faktisk ikke kan lese kart, og sansynelilgvis heller aldri vil gjøre, ogderfor er vi alle venner på det området her! Noe som er bra og vi slipper masse rarieteter som enkelte, ettersom jeg skjønner, klarer å få stelt i stand!

 

Altså har vi en lykkelig jakthverdag her:-)

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg deg rett når jeg tror at du mener at den paragrafen kommer til anvendelse hvis man velger å postere slik at hunden må jage viltet over et annet vald før du kan skyte? Selv om losen startet på eget vald?

Jev antar at man bryter med paragrafens intensjoner, men uavhengig av dette. Ville jeg (forutsatt at forholdet til det andre valdet ikke er av de beste :wink: ), frekt og freidig (med loven i ryggen) ha postert for denne hunden selv (på eget vald).

 

Jeg vill anta at praksissen snart vill opphøre av seg selv, om utbyttet ikke går deres vei.

 

Om man har ett godt forhold valdene i mellom, kunne det kansje lønne seg for begge parter å samarbeide litt?

Skjønt, som Sunnmøring har jeg egentlig ikke noen tro på det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...