Jump to content

Reven den største synderen.


gordon setter

Recommended Posts

Vi har 9 måneder å jakte rev. Men den dagen fuglejakt folket er med å ta ansvar skal jeg løfte på hatten min.

Nå har jeg administrert BJF sin predator jakt på 10 året. http://bjf.no/predatorjakt/

Det er langt mellom de fuglejegerene som nedlater seg til å delta. Sågar har jeg hørt at de tror de ødelegger hunden sin om de skyter en ravn eller kråke når de er ute med fuglehunden sin.

Det er riktig at storviltjegerne bør fjerne slakteavfall. Men det er enda viktigere at en beskatter reven så mye en kan, da gjennom de 9 månedene vi har jakt på den.

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen du har nok rett der. Men for meg og de fleste handler det om tid og prioritering. Og lengere jakttid vil hjelpe litt der.

For min del går det også på kunnskap. Prøvd lokkejakt flere ganger uten å se rev. Og det sliter på min tålmodighet. Men noe godt svar på hva som skal få fuglejegere til å velge reven forran tiur'n har jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Første bud må vel være å ta med slakteavfallet hjem? Tenk hvor mye vi forer reven på høsten...

 

I mitt område har vi innsamling av slakteavfall (skinn, hoder og avskjær, som regel ikke vom/innmat) 1 gang pr uke i elgjakta, hentes da av Norsk Protein sin kadaverbil. Finansieres av storvaldet. Tror vi har levert mellom 2-5 tonn pr uke i 4 uker (stort sett alt slakteavfall fra 156 elg), så det utgjør ganske mye revemat som ellers i stor grad ville blitt dumpa i en åkerkant.

Link to comment
Share on other sites

Et lite hjertesukk..når jeg leser den artikkelen der så skulle jeg ønske vi kunne fått lengre jakttider på rev. Fram til 15 mai her nordpå i hvertfall. Og at snarer og andre feller som fangster humant igjen kunne bli lovlig.

Reven - den største synderen? Tja.... i følge artikklen, er reven "noe" værre enn måren. Men slik jeg tolker artikklen, er de omtrent like ille som reirplyndre! Så, jeg synes overskriften din og innlegget blir litt feil. Og dette med måren, har jeg påpekt flere ganger, både på dette forumet og andre. Men mange andre har kun har hatt fokus på rev og kråkefugl.

 

Reirplyndring er en ting. Men det er da også andre predatorer, som påvirker bestanden. Bl.a. for mye rovfugl både i skog og i fjellet!

Link to comment
Share on other sites

Men den dagen fuglejakt folket er med å ta ansvar skal jeg løfte på hatten min.

Det er langt mellom de fuglejegerene som nedlater seg til å delta.

Gennerelt så blir det for enkelt, å skylde på fuglejegere. Det gjelder kanskje de som kun jakter i BJF sitt område og tilsvarende i andre områder. D.v.s. lokale jegere, eller jegere som har et terreng på "åremål". De bør vise "eierinteresse" og bekjempe predatorer! Men hva med alle oss andre, som betaler i "dyre dommer" for jaktkortene og terengene varrierer fra år til år (kanskje flere terreng) og kanskje langt fra hjemmstedet? Betaler en dyrt for jaktkort, bør vel grunneier selv besørge predatorjkten!

Link to comment
Share on other sites

Synes øyene her utenfor Tromsø er et bevis på et rev og mår er store syndere- disse eksisterer ikke på de beste rypeøyene her ute. Det jaktes kanon hardt, man kan kjøre bil fram til stort sett alle jaktterreng- men allikevel, år etter år er det enorme mengder med rype her ute når jakta starter.

 

Mens på innlandet i Troms, der det finnes både rev, mår og alt annet av rovvilt man "kunne ønske seg" der rapporteres det fra middels til dårlig til bunnår når jakta starter nesten alltid.

 

Bunnår kommer aldri etter at jakta har starta eller når jakta er slutt.

Vi vet om bunnåret allerde i slutten av august hvert år, før en eneste jeger har skutt så mye som et skudd på rype. I vår var det enormt med vinterrype på innlandet- og det lå til rette for i hvertfall mye stamfugl- men når tellingene kom og jakta starta så var det igjen et dårlig år, men få kull og også lite enkeltfugl/voksenfugl.

 

Så for meg er det opplagt at det ikke er jegerne som "tømmer" terrengene, men rovviltet som forsyner seg grovt av egg og kyllinger før jakta og tellingene starter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er farlig å utpeke en gruppe jegere som syndere. Selv om JMonsen kanskje har den erfaringen i sitt terreng, er det vel freidig å legge skylden på fuglejegere. Hos fuglejegere er det - som i alle "leire" - både egoister og ihuga jegere som bidrar. At gruppen fuglejegere inneholder ett høyere antall egoister enn resten - tviler jeg på. Så jeg synes man skal være forsiktig med å lempe skylden på enkelte grupper.

For eksempel så jakter alle de fuglejegere jeg kjenner, inkludert meg selv, også rovvilt. Både med lokking av rev, gluggjakt og mårfeller. Selvsagt skyter man ravn og kråke om man får sjansen.

 

Det er like farlig å gi en rovdyr art alt ansvar. Rev er nok en nøkkelart og kanskje den verste. Men om reven blir borte, tar andre rovdyrarter over. Som for eksempel mår. Man må derfor bedrive rovviltbekjempelse over flere arter, og som regel over store områder. Flere forskningsresultater sier også at bare dersom tispene blir tatt ut rett før valping, vil bekjempelse av rev ha særlig effekt. Årsaken er at det er mye rev, og jaktes det ikke over store områder så trekker nye rever inn for å overta.

 

At en og annen sitter i glugga og skyter 5-10 rev nede i bygda en vinter er bra. Men neppe særlig effektfullt for viltet. Det blir for lite uttak. Å skyte en drøss revevalper på slåtten i juli har også svært begrenset effekt. Kanskje halvparten av dem ville blitt ihjelkjørt i trafikken, eller dødd av andre årsaker allikevel. Ikke at man ikke skal gjøre det, ikke missforstå! En av de kanskje ville vokst opp og søkt seg ut til skogs og få valper neste år... Så for all del, ikke tolk mitt innlegg som at man skal gi seg å jakte rev!

 

Men mitt poeng er at det må skje i en betydelig større skala. Og for å få til det, må større områder gå sammen, og flere jegere bli motivert til å jakte. Penger er en stor motivasjonsfaktor. Husk at i "gamle dager" kunne en skogsarbeider nesten få en månedslønn for ett reveskinn. Dersom det var tjue tusen i skuddpremie for en rev, så ville nok også fler jakte på den.....

Men slike skuddpremier / skinnpriser kan vi ikke oppnå. Allikevel tror jeg at en skuddpremie ordning vil bidra til økt motivasjon. Det nevnes gratis jaktkort, og det er nok gunstig. Men om man betaler en 50-lapp gjør ikke noe. Det er inntekts-muligheten som må ligge der. Det vil ihvertfall spore ungdommen, som på en god vinter kunne gjort ett bra tilskudd til en slunken studie-kasse.

Så hvordan få til det?

Tja - store utmarkslag kan kanskje klare det. Samarbeid mellom slik enda bedre.

Men for å få skikkelig trøkk, burde det vært skuddpremie fra myndighetene. Noe som selvsagt er svært lite politisk riktig... Men nå som rypa har havnet på rødlista, kanskje det kan bli interesse for dette?

 

Jeg er selv i kategorien som jakter litt rovvilt. Har ute noen mårfeller, jakter på rev med lokk. Skyter 0-5 rev/mår i året. Det har ikke noe poeng. Det gir liten, om enn merkbare gevinst for viltet. Men det er bare slik at jeg føler jeg bidrar litt.

 

En ting som Geco5 nevner, og som blatt oversees av myndigheter og andre, er rovfugl plagen. Forskere kan forklare meg så mye de vil at det er lite rovfugl og at om en skyter en hønsehauk så tas det mer fugl. Men jeg tror ikke noe på det. For jeg ser sjøl mer rovfugl enn jeg har gjort noen gang. Det er ikke lenger sjelden, det er mer regel enn unntak. Jeg er overbevist om at dette har mye større effekt enn myndigheter / forskere vil ha fram. Rovfugl er liksom en hellig ku som for alltid er fredet. Nå vris forvaltning av rype dithen at den fredes av jegerne, slik at jaktfalk-bestanden skal ha nok å leve av. Før var det motsatt.

 

Så vi kan drømme oss bort i jaktfortellinger og bilder fra førsten av 1900-tallet. I perioder var det mye vilt, så mye at den begrensende faktor ble sykdom i noen tilfeller. Men vi må huske på det som er nevnt over. En månedslønn for en rev/mår. Store statlige skuddpremier på rovfugl.

Når man tar inn over seg dagens syn på jakt, fangst og viltforvaltning, så innser man at dette kun blir en drøm.

 

Hver og en får gjøre så godt en kan. Men å klandre enkeltgrupper av jegere synes jeg blir feil.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Eg håpar og trur at vegen til meir målretta avskyting på rev bør gå via viltforvalting eller lokale jeger/fiskesamskipnader. Auk pengesummen for kvar felte rev i kommunen. Det finst sjølvsagt mange måtar å gjera dette på, ein konkurranse kanskje?

Poenget med noko sånt er å få mobilisert òg storviltjegerar til å pella ned elgrifla etter avslutta elgjakt for så å jakta rev. Vi er alt for få jegerar i Noreg som jaktar for å verna småviltet. Skinnprisen er i dag sørgjeleg låg så den motiverer ikkje.

 

Eit forslag til helårs konkurranse:

3 premiar på tilsaman 9000kr i kalenderåret.

 

Fordelt på:

3000kr til jegeren med flest dokumentert felt reiv.

3000kr til jegeren med størst dokumentert felt reiv.

3000kr etter vilkårleg trekking av dei andre jegerane som har dokumentert felt rev.

Link to comment
Share on other sites

Og jegeravgiften går til

Avgiften går til Direktoratet for naturforvaltning ved Viltfondet.
https://no.wikipedia.org/wiki/Jegeravgift

 

som ikke kan brukes til skuddpremie http://www.miljokommune.no/Temaoversikt/Viltforvaltning/Forvaltning-av-hjortevilt/Administrasjon-av-kommuale-viltfond/

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-05-15-537

 

Skal bl.a gå til lokal viltpleie, men spesifisert i forskrift at det ikke skal gå til bl.a skuddpremie.

 

Så en økt statlig jegeravgift vil nok ikke kunne brukes til dette.

Link to comment
Share on other sites

Skal bl.a gå til lokal viltpleie, men spesifisert i forskrift at det ikke skal gå til bl.a skuddpremie.

 

Litt blanding av kortene her, på en måte.

 

Jegeravgifta går inn i det statlige viltfondet, sentralt. I tillegg betales fellingsavgift for rein direkte inn til det statlige viltfondet. Dette fondet brukes til å finansiere de fylkeskommunale viltfondene i hvert fylke, samt forvaltninga i villreinområdene.

 

De kommunale viltfondene får sine inntekter fra fellingsavgifta på elg og hjort, samt inntekter fra salg av fallvilt. De kan også få tilskudd fra statlig viltfond. Det er bruken av de kommunale og fylkeskommunale viltfondene som reguleres av forskriften, ikke det statlige viltfondet.

 

Jeg har sittet og priklet litt etter noe regelverk for overføringer fra det statlige viltfondet, men det har jeg ikke klart å finne. Men det står en del om det her (bla ned til kap. 1425)

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-1-s-kld-20152016/id2455649/sec3

 

Det står bl.a dette: "Gjennom behandlinga av statsbudsjettet for 1989 fastsette Stortinget følgjande retningslinjer for bruken av midlane i Viltfondet:

 

Viltfondet skal nyttast til forvaltningstiltak som kjem viltet og allmenta til gode, under dette viltforvaltning i kommunane, lokale, regionale og sentrale vilttiltak, viltforsking, førebyggjande tiltak mot og vederlag for skadar valda av hjortevilt, jegerregister og jegersørvis.

 

I den årlege fordelinga av midlar mellom formåla som er nemnde over, er det føresett at ca. halvparten av midlane frå jegeravgifta skal gå til vilttiltak i distrikta og at fellingsavgiftene som er knytte til villrein skal nyttast i villreinforvaltninga."

 

Jeg finner ingen restriksjoner mot bruk av disse midlene til skuddpremier (men den restriksjonen finnes når midlene er overført til fylkeskommunale/kommunale viltfond) så det skulle i praksis ikke være noe i veien for at en organisasjon el søker om midler til f.eks et prosjekt for "fremme av effektivisert forvaltning av smårovvilt" eller lignende. Dog tror jeg nok det vil være enklere å få finansiering av f.eks bygging av revebåser og åtebuer enn å betale skuddpremier...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette var berre eit forslag G.Larson og slett ingen fasit.

 

- Årsaka til at eg la fram dette er at Notodden kommune i Telemark nettopp har ein lignande konkurranse som vert gjennomført til stor stas. Eg trur at Notodden jeger og fisk har gått inn eit samarbeid med Sport1 på Tuven slik at samskipnaden vert sponsa med gåvekort i staden for reine pengar.

Dette har verkeleg auka interessa og minka revebestanden. Noko lignande kan sikkert gjennomførast som tiltak mot mindre rovvilt. Eg les her på Kammeret at "mårfangt trådane" er rikt illustrerte og med mykje deltaking dei gongene det ligg ein premie i trådane. Dei andre sesongane er langt frå like gjevande. Vi menneske verdset fritida så høgt at eg trur det vert vanskeleg å mobilisera store grupper til bekjemping av rev slik situasjonen er rundt omkring i kommunane.

 

Kom med forslag kameratar, det finst heilt sikkert mange løysingar. Forslaget mitt fungerer i ein kommune, kanskje ikkje i ein annan.

Link to comment
Share on other sites

Og hvor skal pengene til en slik skuddpremieordning eller konkuransepremie komme fra?

 

I min kommune har dette i en årrekke vært et spleiselag mellom utmarkslag, storvald, kommuneskogene osv. Ulempen er nok at jakttrykket på rev er størst nede i bygda (der det er mest rev) mens det er utmarkslagene oppi grendene som helst ville ha tatt ut rev for å styrke skogsfuglstammene.

 

Om det har noen effekt? Tja... Njæh. Jeg tror vi skal jakte MYE rev for å redusere stammen betydelig. Jeg har kanskje sånn begrensa tro på at vi klarer det. Hører jo til stadighet om folk som skyter 20-30 rev på samme åte år etter år.

Link to comment
Share on other sites

I min kommune har dette i en årrekke vært et spleiselag mellom utmarkslag, storvald, kommuneskogene osv.

 

Da er du heldig. Med den økonomien kommunen her har (snur på hvert minste kronebeløp) og storvald/grunneierlag som kun interesserer seg for det som kommer inn på bok så får vi ikke til noe sånt. JFF har heller ikke egne terreng og har derfor prøvd å få kommune og grunneiere med på en slik ordning uten hell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er farlig å utpeke en gruppe jegere som syndere. Selv om JMonsen kanskje har den erfaringen i sitt terreng, er det vel freidig å legge skylden på fuglejegere.

Jeg skal støtte Dagl i det aller meste han skriver.

Men han har nok mistolket meg, jeg gir ikke fuglejegre eller andre skylden. Men jeg er skremt over at ikke fuglejegrene er mer aktive i jakt på predatorene . I de ti årene jeg har administrert predatorjakten til BJF er det få eller ingen fuglejegre som deltar. Vi vet fra rekker av forsøk at et jevnt trykk på disse øker overlevelsen av hønsefugl. Og da tenker jeg på alt fra Røyskatt til Rev.

Når det gjelder predator jakten til BJF er den ikke låst til BJF sine terenger, den er en åpen jakt og det er opp til jegeren hvor det jaktes.

I de områdene hvor jegerne har vært flinke til å ta ut predatorer, ser vi og en oppblomstring av både Orrfugl og Hare. Men det hjelper lite med skippertak, det må holdes jevnt press på alle predatorer. Stopper man jakten fylles det fort på med nye predatorer fra omliggende trakter.

Egen erfaring fra hytten min er et lite fint eksempel, der er der ikke skjære, kråke eller ravn. Men et hav av småfugl. Dette er da en liten nisje hvor småfuglene har et lavt predatortrykk og derved bra mulighet for å få opp kull.

 

Norge har meget dårlige tradisjoner angående viltstell :( Erfaring fra andre land jeg har jaktet i som driver aktivt viltstel viser at det gir resultater. Hvem som skal betale det er jo et tema. Men vi som jegre kan gjøre mye. Skyt predatorer når vi er på annen jakt. Legg forholdene til rette slik at ønsket vilt har økt mulighet for overlevelse. Og den vilttrygd avgiften vi betaler bør kunne pløyes til bake til viltstell formål. Grunneiere og jegre bør absolutt samarbeide i viltstell saker.

Link to comment
Share on other sites

Organiserte dugnader kunne nok også fungeret. Lagd drivrekker som drev mot skyttere. Jeger og fisk foreningene rundt omkring og fuglehund-andre jakthund klubber kunne arrangert slike.

Men personlig så tror jeg det må åpnes opp for feller og snarer av ymse slag og kontrollerte uttak av hi slik statskog i dag gjør med Jerven.

 

https://m.youtube.com/results?q=snare%20fox&sm=1

 

Og før alle nevner tragiske ulykker med hunder - og ikke human fangst å bruke snarer. Se videoene. De fleste snarer er i dag laget slik at reven bare holdes der til jegeren kommer. Dvs den er i live og må avlives av jegeren. Den kveles ikke i snaren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en erfraring fra et jaktterreng i Østmarka ved Oslo som jeg leide i 15 år fra 1988.

 

Jaktet først og fremst rådyr men hadde all småviltjakt. De første 7-8 årene var rådyrjakta veldig bra men småvilt og fugl det så som så med. Vi skjøt minst 2 - 3 rever i året, noen grevlinger og en og annen mår uten at det hjalp noe på fuglebestanden.

 

Så kom endringen på midten av 90-tallet. Gaupa kom. Rita, som hun het, og avkommet hennes massakrerte rådyrbestanden. Imidlertid massakrerte hun også rev og grevling. Vi fant rester av begge deler og kjente revehi var plutselig helt uten tegn på aktivitet.

 

Jeg glemmer aldri høsten 3 år etter at gaupene kom. Bukkejakta var resultatløs og det fantes ikke spor etter rådyr. Vi la imidlertid merke til at vi støkket mye fugl på vei inn til bukkepost. Første dagen i fuglejakta det året var helt syk. I et lite terreng på ca 5000 mål med fri sikt til Oslo gikk kompis og jeg opp 27 orrfugl og tiur uten hund. På en dag!

 

Vi snakket også med nabojegere som hadde det på samme måte og vi var enige om konklusjonen. Hvis man vil utrydde rev, grevling og mår for å hjelpe fuglebestanden skaff gaupe!

 

Jeg har ikke hatt dette terrenget på mange år men nå hører jeg at rådyrstammen er på vei opp, gaupene er borte og fuglejakta er elendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...