Jump to content

Reinsjaktvideo. Skuddholde 300m?


TikkaReven

Recommended Posts

Mnja. Nå er ikke dette i Norge etter hva jeg kan forstå. Da gjelder ikke norske "regler" og fordommer. 300m er ikke spesielt langt om forholdene ligger til rette, og man kan skyte.

Man skyter selvsagt ikke slik stående med lang arm, i kuling.. Men man setter opp hele skuddet stødigst mulig, og det ser det da ut som disse har gjort.

 

Det sagt, så gjetter at det er ca 200m. Kikkerten stilt på 7 klikk opp, og det samsvarer med 200m om han har skutt inn på 100m, og parallaksen har fått stå i ro. Sideveis har han ikke skrudd noe. Island med sine bare rabber og vulkanske fjell med for oss uvant vegetasjon er fryktelig vanskelig å vurdere avstand på, for oss. Det er litt Hobbit-land, alt ser større ut enn det er, og lenger unna. Så jeg gjetter 200m, men om det var 300, hva så?

 

Å telle ned og skyte samtidig er gjerne eneste måten begge kan få skutt seg et dyr på, og igjen, jeg forstår ikke hva som skulle være galt med det?

 

K

Link to comment
Share on other sites

300m er ikke spesielt langt med rein som blink om man har skutt litt mer enn de pliktige 30;) Og med disse forholdene og utstyret de har ser jeg ingen problem med det..

 

Tror nok ikke det finnes noen regler rundt nedtelling heller, bedre det enn om de skyter på feelingen;) Men min erfaringer er att det ikke blir helt optimalt for en av skytterene når det skal skytes likt, men mer enn godt nok om man ikke skal skyte poeng..

 

og sist men ikke mist, dette er ikke i Norge(uten att jeg vet hvilke regler som gjelder i Iceland)

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Å telle ned og skyte samtidig er gjerne eneste måten begge kan få skutt seg et dyr på, og igjen, jeg forstår ikke hva som skulle være galt med det?

 

Har du prøvd? Jeg og en kompis skulle prøve dette på en flokk canadagjess. Bare jeg traff, men det kan jo ha noe med at jeg røska i avtrekkeren på 2,8 :lol:

 

På reinsjakt avtaler vi alltid hvem som skal skyte først siden 1-2-3 SKYT ofte går som med canadagjessene. Som regel er det den som oppdager dyrene som får skyte først, dette stimulerer til speiding fremfor slumring i fjellduken. Dyrene skvetter til med enn gang, men stiller seg som regel opp en gang til om man ikke har avslørt seg.

 

Hadde forresten vert artig å prøvd 1-2-3 SKYT på banen en gang. Kanskje en av øvelsene på neste Ivelandsstevne?

Link to comment
Share on other sites

Hadde forresten vert artig å prøvd 1-2-3 SKYT på banen en gang. Kanskje en av øvelsene på neste Ivelandsstevne?

Dette har vel mange i Norge gjort i militæret og er en ren treningsak :)

Ser ikke helt hokus pokusen med det!

Ihvertfall ikke her i Norge hvor veldig mange skyter med lyddemper!

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke jeg ville dratt med meg den gjennomsnittlige treffprosenten fra skyting under førstegangstjeneste over i jakta!

Har prøvd skyting på nedtelling under gåsejakt. Tvilsom praksis. "Øyeblikket" vil nok sjelden være på samme tid for begge skyttere.

Link to comment
Share on other sites

Drar man på reinsjakt og har enighet om å skyte samtidig så trener man vel på det også?

Som jeg skriver over så er det en ren treningssak!

Klarer man det med 2 stk 84mm RFK så burde saken være rimelig enkel med en vanlig rifle!

Eller?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som jeg skriver over så er det en ren treningssak!

Klarer man det med 2 stk 84mm RFK så burde saken være rimelig enkel med en vanlig rifle!

Ja. Og det er ikke vanskelig. Litt som å pule, første gangen er det litt surr, og så går det greit (oftest :roll: ) Poenget er at man må være enige om hva man gjør.

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er det bare meg eller er dette unormalt langt hold å skyte på?

Mulig kameraet lurer meg altså, men det så ekstremt ut!

 

Det er "håpløst" å vurdere avstand utifra en videosnutt om du ikke er kjent i området.

Ta en titt i denne tråden jeg startet i 2014

Link: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=21&t=103514&start=80&hilit=rådyr

 

Der ligger det en videosnutt av ei rådyrgeit jeg filmet. Syntes du dette er for langt? Det ble diskusjon frem&tilbake om hvor langt dette kunne være

Fasiten står i tråden jeg linker til, ikke tenk på at geita ikke står stille etc. Spørsmålet er om det er for langt?

 

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd skyting på nedtelling under gåsejakt. Tvilsom praksis. "Øyeblikket" vil nok sjelden være på samme tid for begge skyttere.

Jeg har praktisert dette ofte på gåsejakt. Om ikke "øyeblikket" er helt i øyeblikket, så er det nært nok til at det ikke betyr noe.

Angående videoen, så skjønner jeg ikke at noen gidder å stille spørsmål med hva man ser??? :roll: En typisk "kammerholdning" og problematisering?

Det eneste jeg hadde problemer med, var å skjønne hva som ble sagt :wink: (naturlig nok :lol: ) Ellers var jo videoen tipp topp og tommel opp, jeg fikk jaktfeber og ble umiddelbart misunnelig :?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal egentlig folk sitte og vurdere om noen andre (tilogmed i andre land) skyter på for langt hold på youtube? Er det en på jaktlaget ditt og ting går over alle støvleskaft, javel kanskje er det på sin plass med en alvorsprat. Men å lage en tråd om at to islendinger effektivt banker ned tre reinsdyr og klage på holdet i filmen? Ærlig talt da...

Link to comment
Share on other sites

Hva om dyret kaster på seg i det skuddet går? Hva skjer om du får et dårlig avtrekk?

Dette har du helt rett i. Derfor kan man ikke skyte på (like) langt hold på dyr som kan finne på å kaste på seg. Men dyr som slapper av i varmen på ei snøflekk, kanskje tilogmed ligger, kaster ikke på seg. Dyr som står med hodet nede i gresset og spiser kaster ikke på seg - sannsynligheten er iallefall så liten at jeg personlig driter i den.

På 300m, liggende, med støtte, mot en rein, så kan man koste på seg et temmelig katastrofalt avtrekk uten at det gjør noe. Skyter en knestående, så må en faktisk skjerpe seg ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Å telle ned og skyte samtidig er gjerne eneste måten begge kan få skutt seg et dyr på, og igjen, jeg forstår ikke hva som skulle være galt med det?

 

Har du prøvd? Jeg og en kompis skulle prøve dette på en flokk canadagjess. Bare jeg traff, men det kan jo ha noe med at jeg røska i avtrekkeren på 2,8 :lol:

 

På reinsjakt avtaler vi alltid hvem som skal skyte først siden 1-2-3 SKYT ofte går som med canadagjessene. Som regel er det den som oppdager dyrene som får skyte først, dette stimulerer til speiding fremfor slumring i fjellduken. Dyrene skvetter til med enn gang, men stiller seg som regel opp en gang til om man ikke har avslørt seg.

 

Hadde forresten vert artig å prøvd 1-2-3 SKYT på banen en gang. Kanskje en av øvelsene på neste Ivelandsstevne?

Hvor mange bommer på første skuddet når ett lag skyter på kommando ILD ved stangskyting?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange skyter første skudd akkurat likt ( dvs to skudd som høres ut nesten som en smell) på stangskytinga da? Uansett hopper ikke skivene til når de "hører" kulesmellet, og det er det jeg stiller spørsmål ved. Har jo observert noen ganger at dyr gjør et instiktivt byks når noe uventet skjer og at gåsa reagerer pr omgående på kulesmellen. Når dyrene får smellet fra den kula som rammer første dyr, om de da skvetter til må skudd nummer to være temmelig tett på det første. Om det er mer enn noen få tideler mellom skuddene, kan dette bety trøbbel? Vil det være sikrere å satse på at dyrene roer seg så mye etter første skudd for at skytter nr 2 kan få en mulighet? Har ikke drevet med reinsjakt så jeg skal ikke ha noen formening om typisk reaksjon fra rein.

Skal ikke ha noen bastant mening om dette da jeg ikke har praktisert dette særlig mye selv og ikke trent på det i hele tatt, men det kunne jo vært interessant å få prøvd ut resutatet på banen når to skyttere tvinges til å avgi skudd i tilnærmet samme øyeblikk.

Dette er ikke noen kritikk av det som skjer på videoen, men heller et spørsmål om dette er en praksis som på generell basis kan ansees å gi tilfredsstillende mulighet for sikker felling. Evt hvor mye trening kreves for å praktisere dette sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Når event dyr/ fugl hører smellet er di dau,lyden henger en del etter ei riflekule :winke1:

Joda, det dyret det først blir skutt på gjelder det for. Kulesmellen kommer omtrent i samme øyeblikk kula når frem og oppfattes av nærstående dyr uten tidsopphold.

 

Ser at drevne stangskyttere har det temmelig klart på ILD ja, men de vi så her på videoene er vel skyttere som har trent mye på det (Norgeseliten?). Om en tar utgangspunkt i en gjennomsnittsjeger, i den grad denne finnes, er spørsmålet om h*n bør trene på dette, og hvor mye det bør trenes for å kunne avgi et sikkert skudd på kommando, om dette skal være en sikker praksis. Ifm feks jaktfeltskyting, der en har bedre tid er det kanskje en eller to på laget som avgir skudd på ILD selv om alle i utgangspunktet burde ha hatt tid til å kunne gjøre det, men de har jo heller ikke trent spesifikt på det, og prioriterer heller å bruke et eller tre sekund på et bedre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Nå skapes det ett problem mtp å skyte samtidig her!

Ser da ut som at begge jegerne ligger klare med våpenet og en teller ned.

Da behøver man ikke akkurat å være i norgeseliten for å få til 2 skudd omtrent samtidig!

At man selv ikke føler seg kompetent til enten å skyte på 300 meter eller skyte på nedtelling så betyr ikke

dette automatisk at det er uforsvarlig!

Det betyr heller at de som ikke føler seg kompetent til dette kansje mangler trening/evne til å gjøre 2 ting på en gang!

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har påstått at dette er uforsvarlig. Vi vet jo ikke annet enn det videoen viser, og det ser jo greit ut. Det er bare stilt apørsmål om denne måten å gjøre det på er en grei praksis å anbefale jegere uten trening på det. Som tidligere skrevet er min, riktignok begrensede, erfaring fra gåsejakt at dette ikke er like enkelt som snus, men som EJ antyder, det kan jo ha mer med meg å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

 

Ser at drevne stangskyttere har det temmelig klart på ILD ja, men de vi så her på videoene er vel skyttere som har trent mye på det (Norgeseliten?).

 

I så fall er jeg og mange av mine skyttervenner i Norgeseliten også :shock: Dette er i så fall noe helt nytt for meg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor skal egentlig folk sitte og vurdere om noen andre (tilogmed i andre land) skyter på for langt hold på youtube? Er det en på jaktlaget ditt og ting går over alle støvleskaft, javel kanskje er det på sin plass med en alvorsprat. Men å lage en tråd om at to islendinger effektivt banker ned tre reinsdyr og klage på holdet i filmen? Ærlig talt da...

Du vet at Kammeret er et forum? Det ingår liksom å diskutere ulike temaer...

Link to comment
Share on other sites

Du vet at Kammeret er et forum? Det ingår liksom å diskutere ulike temaer...

 

Jeg er fullstendig klar over det, ellers takk for opplysningen. Det jeg lurer på er hvorfor det blir viktigere og viktigere å finne feil i det andre gjør? Ref, denne tråden, den siste langholdsjakt-tråden, skyte hodeskudd-tråd for en tid tilbake, diverse oppgulp om troféjakt, og gud-vet-hva. Hvor kommer behovet for å finne andres feil fra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...