Jump to content

Ultimate rifla fra rev til rein


TikkaReven

Recommended Posts

Skal ha meg ny rifle som skal beherske reinsjakt like godt som revejakt i skumring.

 

Krav:

Overkommelig vekt til lange dager på reinsjakt

God nok optikk til månedskinnsjakt på rev (viktig)

God demping pga nærliggende hus ved reveglugga

Pris maks 30 000,- samlet

 

Mitt forslag er som føler:

 

Browning X bolt Nordic light 6,5×55

Meopro Meostar R1r 3-12×56 RD

Hausken SD228

Tofot Vanguard equaliser 1QS

 

Andre forslag?

Link to comment
Share on other sites

Støtter "Toby", et digert glassbeist i x56 blir du fort lei av å drasse på i reinsfjellet, du har ikke bruk for alt det glasset, reinsjakt skal foregå på dagtid. Når du har et budsjett på 30 k, er to kikkerter løsningen, en til nattjakt, og en liten, lett sak (Leupold 2-7 x 32, f.eks.) til reinsfjellet.

 

Med det bruksområdet du beskriver, er det synd vi ikke har tre kalibergrupper for "storviltjakt", som jeg har etterlyst opptil flere ganger før. Det er mange fine og presise 6 mm-patroner som ville gjort utmerket jobb, men som ikke er tillatt, da alle kalibre til jakt over rådyr-størrelse også skal duge på digre elgokser og illsinte bamser, i henhold til dagens kaliberbestemmelser.

Link to comment
Share on other sites

Her er mitt forslag:

 

Rifle i 6,5x55 i en eller annen utgave med skinne, eller Sako med optilock. Finnes sikkert flere utgaver som sikrer samme treffpunkt ved kikkertbytte.

 

Kikkert for rev i skumringen/åtelyset: En gammel SuB, Swarovski, Zeiss ol. i 8x56 Pris 2-3000

Kikkert for rein: Swarovski Z3 3-9x36 evt leupold Vx-2 2-7. Pris 5000-11000 ny

 

Demper er ikke veldig nødvendig på reinsjakt, men naboene kan sette pris på det på revejakt.

Link to comment
Share on other sites

Kikkert for rev i skumringen/åtelyset: En gammel SuB, Swarovski, Zeiss ol. i 8x56 Pris 2-3000
Eller en NY Meopta 7x50, topp optikk, pris kan du diskutere med Lars Axel.

 

Til åtejakt, bøjakt etc. er en siktekikkert med fast forstørrelse MINST like god som en variabel kikkert som koster 2-3-4 ganger mer. Man stiller jo i praksis de variable til maks utnyttbar utgangspupill (ca. 6-7-8 mm), altså det samme som de faste har. En variabel kikkert inneholder en masse leamikk som du ikke har bruk for til slik jakt, og er optisk sett et "kompromiss", i forhold til en med fast forstørrelse. De faste er derfor også lettere, og mer solide (og her som oftest 1'' diameter, godt utvalg i ringer etc.).

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde kjøpt den Blaser R93'n i 6,5x55 som ligger i salgskammeret. Du må i tillegg regne med 2500-3000,- for en brukt montasje, da får du til gjengjeld en montasje og rifle kombinasjon som er 100% repeterbar. Det er en forutsetning hvis du skel bytte mellom to sikter. En god europeisk x56 med lys og variabel forstørrelse og en Leupold 2-7x33 el tilsvarende, hadde jeg valgt.

Ellers er en Europeisk 2,5-10x50 med lys en kikkert som dekker begge bruksområdene dine, hvis du bare skal ha en kikkert.

Hvis du blir skeptisk til R93 etter å ha lest her inne, så er R8 et godt men dyrere alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Sako 85 Finnlight kaliber 6.5, 30-06 eller 308 Nypris: 19-22.000kr

 

med Swarovski Z6i 2-12X50(kongen på haugen m lys koster 16.000 brukt eller 22.000ny) eller lettere og billigere Leupold 3-9X50(M lys og koster 6999kr)

 

Hvis du trenger demper så A-Tech Carbon eller Hausken JD184.

 

Eksempel:http://m.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=80798479

 

Kan sikkert velge en annen kikkert om du vil.

Link to comment
Share on other sites

Google gir deg svar på hva de forskjellige kikkertsiktene veier.

Jeg har en slik Meopta som du peker på i ditt forslag og vil nok aldri anbefale noen å dra den inn i fjellheimen på reinsjakt. Den er virkelig stor og tung.

En kompis har tilsvarende kikkertsikte som han bruker på reinsjakt, men jeg skylder på at han vet ikke bedre.

Hvis du i tillegg monterer denne på ei lett børse så er min mening at du ødelegger balansen fullstendig og børsa gir ikke lenger godfølelsen.

 

Hvis du skal ha ett sikte som funker greit til begge deler ville jeg nok valgt en Zeiss Classic eller Victory 2,5-10x50 med lys.

Jeg har hatt begge disse og vil egentlig påstå at det er det nærmeste du kommer et sikte som funker bra til det aller meste.

De er kompakte og veier ikke all verden over en halvkilo.

 

Problemet ditt er at du skal kombinere de to jaktformene som kanskje ligger lengst fra hverandre hva utstyrskrav angår.

 

Uansett, lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke dy meg, og slår igjen ett slag for Howa. I forhold til andre anbefalinger her, der hele sulamitten med børse, kikkert og demper kommer på godt over 35000 kronasjer, får du her http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=12071 full pakke for 18000 kroner, eller her http://www.jaktdepotet.no/display.aspx?menuid=18&prodid=11793 for snaut 12000 kroner.

Så kan du jo bruke det du sparer på annet jaktutstyr, jaktterreng, ammo etc etc.

 

P.S Selv om nå enkelte skulle komme med at dette er bare dritt, så velger jeg å se helt bort fra det. Er selv en strålende fornøyd Howa-eier, og regner med at Jaktdepotet ikke vil risikere ryktet sitt på å selge dårlige varer ved å påstå at det er bra saker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bare litt nysgjerrig her nå.

Når jeg mente "lett" børse mente jg ikke å telle hver gram.

Ser det er flere her inne som påkeper at kikkerten jeg så for meg er for tung?

Har søkt litt, og jeg finner kun forskjeller på 100-300 gram fra lett til tung kikkertsikte.

Merker man virkelig 200 ekstra gram som henger på rammesekken?

Er det ikke verdt det i forhold til at du får en lyssterk kikkert til reveglugga?

Link to comment
Share on other sites

Hva mente du med lett børse da? 2-300 gram på kikkerten vil jeg påstå du ikke merker nei. Men nå er det en gang slik at skal man ha en lett totalbør så må man planlegge og telle gram. Fjerner man 300 gram på ti ting så er det 3 kg. Det merker man.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Du merker vel ikke 200 gram så godt når rifla henger på sekken, men jeg merker det godt under praktisk bruk. I tillegg til at en x56 er tyngre må den også monteres høyere opp og forringer med dette balansen ytterligere.

Du ser reven like godt fra glugga med en halvgammel Victory x50 som med Meoptan. Forskjellen er at du ikke får utnyttet like høy forstørrelse på en x50 som en x56.

Link to comment
Share on other sites

En ting er vekt på kikkertsikte, en helt annen ting er fysisk størrelse. Brukte en Kahles 2,5-10x50 m/lys på R93'n tidligere, også på reinsjakt. Det var helt greit, men rifla blei betydelig mer hendig og letthåndterlig med en 2-7x33 Leupold. Men jeg synes Leupolden blei for klein i skumring, dvs den funka utmerket til 95% av jakta jeg driver med. Men ikke til reve og grisejakt.

De kikkertene jeg liker best av de jeg har nå er en 2,5-10x42 Swarovski og en 1,5-6x42 Kahles. Det finnes bedre sikter for jakt i mørket og det finnes bedre sikter for drivjakt på dagtid, men de fungerer absolutt helt greit til det meste av jakt jeg driver med.

 

Har hatt flere 2,5-10x50 sikter av god kvalitet, det er fine allroundsikter. Ikke alt for store og rimelig gode i skumring. Men jeg har solgt de og har gått over til mindre sikter på de fleste børsene og et x56 sikte på den som er tiltenkt, rev, gris, bever og bukk.

 

Men hvis jeg som TS skulle hatt et sikte, så hadde jeg valgt en Swarovski z6i 1,7-10x42. Hvis jeg skulle være litt mer økonomisk Kahles cb 2,5-10x50 eller Swarovski pvi 2,5-10x42 fra Finn.

 

Ingen grunn til ikke å anbefale Howa. Hadde en slik med laminatstokk i 308, en irriterende ålreit rifle det.

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ som ligger innenfor budsjett kan også være

-Røssler titan alpha m picatinny (2,9kg)

- docter 3-12x56 (610 g)

- hausken jd i ønsket størrelse

- leupold vx-1 3-9x40 (trehundreognoe gram)

- f.eks leupold qrw-montasjer

-evt en ekstra pipe m sluttstykke og magasin

 

Med ekstra pipesett lander du rundt 30000. Da har du et glimrende skumringssikte, et utmerket reinsdyrsikte og pipe i et kaliber til (hvilket du ikke trenger, men det er jo gøy)

Link to comment
Share on other sites

Du lever bedre med ei lett rifle i reveglugga, enn ei tung på reinsjakt. Her er alternativene mange.

 

Med mindre du tenker et spesialisert revekaliber så ville jeg gått for ett av de 3 store; 6,5x55, 308 eller 3006. Det er mange alternativer, f.eks. 260 rem, hvis du liker litt mindre vanlige kaliber.

 

Ville heller lagt pengene i Leupold QR eller liknende hurtigmontasje og to ulike kikkerter til hvert sitt bruk.

 

Hvis du har lys på åta faller også det behovet i stor grad bort og du kan finne en topp, lett kikkert med høy forstørrelse.

Link to comment
Share on other sites

Kompromissløsning

Hvorfor ikke kjøpe en tikka t3 lite til 10-12k, evt sako finnlight - fås ny til rundt 20k

6,5x55 308 eller 30-06. alt funker

 

Sett på denne

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73579637

i talley alu montasjer

 

Får en presis allround rigg som ikke blir for tung for reinsjakta, og klarer de verste brasene på revejakta. lystårn på kikkert kan tas av til reinsjakta feks.

 

med en t3 kommer du godt under 30k i alle fall, selv om du skulle ende med å kjøpe en ny T3x.

Link to comment
Share on other sites

Her er den ultimate rev til reinsrifla:

 

Tikka T3 Lite i 270 win.

 

2,8 kg + demper og et svært flattskytende kaliber som har punsj nok til elgen hvis det er et behov.

 

Setter du på et kikkertsikte med kulebanekompensator, holder lenge med 50 mm glugge.

 

Så må du ha en avstandsmåler - her er Leica 1600 B konge.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...