Jump to content

Bremserens til løpspuss, noen innvendinger?


høggern

Recommended Posts

Du sier ikke hva som er i den bremserensen din, mener du pasta for å polere bremsesylindre?

 

Det er i alle fall en skikkelig jobb å få et løp rent med konvensjonelle pussemidler. Så hvis du har noe som er bedre egnet kan det være mer harmfullt enn skadelig.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd, men skal ta med en boks neste gang jeg er på Biltema.

Værdt et forsøk :wink:

 

Ellers har jeg god erfaring med disse oppskriftene hentet fra Fulmen''s fordums tråd

 

Greenbore #2:

6 deler 10% salmiakk-løsning

3 deler 10% hornsalt-løsning (10g hornsalt løst i 1dl vann)

1 del Zalo

 

 

Ed's Red:

1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later.

(jeg bruker Biltemas ATF-olje)

 

1 part Kerosene - deodorized, K1

(Biltemas lampeparafin)

 

1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS #64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or equivalent, (aka "Varsol")

(White Spirit fra du-vet-hvor)

 

1 part Acetone, CAS #67-64-1.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet selvfølge ikke, men stiller meg veldig tvilende til at bremserens gjøre noe forskjell i kampen om å fjerne karbon. Fra tid til annen hender det at jeg også sprayer pipa med bremserens, men da er det for å fjerne alt av olje og fett. Bremserens fordamper fort og skal ikke etterlate seg rester heter det.

Det er vel også problemet med tanke på å fjerne karbon. Den fordamper så fort at det neppe virker på å løse karbon som sitter brent fast. I tillegg blir resten av stålet igjen uten noen for for beskyttelse mot korrosjon, så da er det viktig å huske olje etterpå :wink:

 

Etter å prøvd alt mulig rart er det eneste effektive mot karbon som jeg har funnet, slipepasta, type J-B pasta, Gold Medallion. Det finnes sikkert flere?

Link to comment
Share on other sites

Tenkte selv å prøve med div motorremedier som forgasser, bremserens for å få ut dritt. Har ingen betenkeligheter med å bruke det ifm løpspuss. Har også fått tak i ei flaske Wipe Out med aksellerator for å se hvordan det funker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt bremserens, fra Biltema, for å fjerne molybdenbelegg fra løpet. Det funker som snus, og jeg har ikke klart å påvise noen skadelig effekt på løpet. Hvordan det er til å ta annet grums har jeg egentlig aldri reflektert over.

Link to comment
Share on other sites

Plugg pipa med en ørepropp,fyll opp med ønsket fludium(bremserens/metallrengjøring),la stå noen minutter,så noen drag med kobberbørste.Gjentas til man er fornøyd.

Deretter sprayes litt wd40 i løp og en lapp,dynket med samme,trekkes gjennom.Deretter et par-tre tørre lapper. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke prøvd, men skal ta med en boks neste gang jeg er på Biltema.

Værdt et forsøk :wink:

 

Ellers har jeg god erfaring med disse oppskriftene hentet fra Fulmen''s fordums tråd

 

Greenbore #2:

6 deler 10% salmiakk-løsning

3 deler 10% hornsalt-løsning (10g hornsalt løst i 1dl vann)

1 del Zalo

 

 

Ed's Red:

1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later.

(jeg bruker Biltemas ATF-olje)

 

1 part Kerosene - deodorized, K1

(Biltemas lampeparafin)

 

1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS #64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or equivalent, (aka "Varsol")

(White Spirit fra du-vet-hvor)

 

1 part Acetone, CAS #67-64-1.

 

Klarte å søle ut flaska mi med butikk-solven, tenkte at det var jo en god anledning til å prøve ed's red. Hadde imidlertid bare ATF og white spirit for hånden, men syns lappene som kom ut av løpet var vel så møkkete som med kjøpings. Blir nok enda bedre med alle ingrediensene.

 

Ikke prøvd greenbore enda, der funker Forrest foam greit nok

Link to comment
Share on other sites

Bruker bremserens stort sett hver eneste gang jeg pusser skikkelig rent. Jeg bruker det fordi det løsner dritt i kammeret på AR-15 veldig effektivt. Når jeg tar skikkelig stor rengjøring kjører jeg på med bremserens og trykkluft for å blåse ut all guffe og drit. Kjører igjennom et par pussepropper med olje etter det, og tørrpusser. Løpet blir rent vesentlig fortere, og har ikke merket noen negative sider ved det. Skyter fortsatt 5 skudd på en klistrelapp på 100 meter. etter mange tusen skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg og er storforbruker av bremserens fra Biltema, fjerner olje og annen gugge helt topp. Bruker Ed's red for karbonfjerning, og bremserens for å få ut olje av løpet etterpå.

Blandet meg en 4 liter Greenbore også , men har brukt det lite. Skal være mildt korrosivt så må være nøye med rengjøring etterpå har jeg hørt.

Det som er i omløp for tiden er:

Bremserens for generell rengjøring

Ed's Red for karbonfjerning i løp

Forrest Borefoam/KG12 for mantelfjerning

Ballistol/Frog Lube for smøring.

 

I tillegg har jeg ei kasse med diverse remedier som ble testet og lagt til side, men de virker sikkert helt greit de og. Det er ikke akkurat rocket science dette, gnikk det reint og smør med noe som ligner olje så er det vanligvis greit.

Link to comment
Share on other sites

Kammer blir vasket/renset med bremserens hver gang løpet blir pusset. Ser ikke helt hvordan det skal ødelegge stålet i pipa?

Pusselapper med bremserens gjennom pipa gjør nok ingen skade.

Skal prøve bremserens neste gang for å fjerne molybelegg i pipa.

Link to comment
Share on other sites

Forstår ikke helt logikken... "Fire-fem tusen omganger med ekstremt trykk, flerfoldige varmegrader og attpåtil en kobberklædd som trykkes gjennom et akkurat for trangt rør i latterlig fart, det er good shit. Men har noen tømt gjennom litt feil lurium? Nei, hele driten er nok ødelagt ja"...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen grunn til å ikke bruke bremserens til innvendig løpspuss? Det skal jo ta karbon...

 

Skade gjør det ikke, men neppe så mye nytte heller. For å fjerne det mest fastbrente karbonet (+div. annet) trengs det mekanisk bearbeiding. Børste med en lapp snurret rundt, smurt inn med J-B-pasta eller tilsvarende funker. Småjukking fram og tilbake gjennom løpet, med fokus på området rett foran kammeret. Glem å pusse til fillene kommer rene ut, det gjør de nemlig aldri med J-B. Litt og ofte er bedre enn skippertak.

Bremserens er fint å spraye børstene med etter sterke solventer, så varer de lenger. Jeg bruker det også på en mopp med fille rundt for å tørke ut olje av kammeret. Prøver å unngå langtidslagring etter bremserens, da all olje og dermed beskyttelse blir borte.

Korrekt løpspuss blir det uansett aldri enighet om. Det beste for løpet er å la være å skyte..

Link to comment
Share on other sites

Skyter DFS og pusser med KG1 og Super1. Pusser med Kg1 til lappene blir ren. så bruker jeg bremserens for og fjerne rester etter Kg1, så kjører jeg to lapper med super1 og to tørre lapper gjennom løpet.

Etter 4-500 skudd bruker jeg KG12 på nylonbørst 20 - 30 ganger i gjennom løpet.

Så følger jeg på med super 1 Med to fuktet med super 1 og to tørre lapper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...