høggern Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Er det noen grunn til å ikke bruke bremserens til innvendig løpspuss? Det skal jo ta karbon... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole-Johan Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Du sier ikke hva som er i den bremserensen din, mener du pasta for å polere bremsesylindre? Det er i alle fall en skikkelig jobb å få et løp rent med konvensjonelle pussemidler. Så hvis du har noe som er bedre egnet kan det være mer harmfullt enn skadelig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted June 18, 2016 Author Share Posted June 18, 2016 Vanlig sprayflaske med bremserens. feks slik: http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Ovrigt/Bremserens-2000035883/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Har ikke prøvd, men skal ta med en boks neste gang jeg er på Biltema. Værdt et forsøk Ellers har jeg god erfaring med disse oppskriftene hentet fra Fulmen''s fordums tråd Greenbore #2: 6 deler 10% salmiakk-løsning 3 deler 10% hornsalt-løsning (10g hornsalt løst i 1dl vann) 1 del Zalo Ed's Red: 1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later. (jeg bruker Biltemas ATF-olje) 1 part Kerosene - deodorized, K1 (Biltemas lampeparafin) 1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS #64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or equivalent, (aka "Varsol") (White Spirit fra du-vet-hvor) 1 part Acetone, CAS #67-64-1. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nyati Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Ja-ja.... kan du ikke bare bruke batterisyre. Da er du HELT sikker på at pipa blir ødelagt...... Hvis solvent eller olje er for dyrt, så bruk kokende vann. Fungerer utmerket! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruger #1 Posted June 18, 2016 Share Posted June 18, 2016 Ed's Red inneholder det samme som solvent. Greenbore det samme som f.eks Robla Solo etc. ...sååå rolig sailor...ankeret først Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
høggern Posted June 19, 2016 Author Share Posted June 19, 2016 Hvis solvent eller olje er for dyrt, så bruk kokende vann. Fungerer utmerket! Poenget er ikke pris.. Poenget er hva som er effektivt og funker.... Så du mener vann inni løpet er bra greier? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Jeg vet selvfølge ikke, men stiller meg veldig tvilende til at bremserens gjøre noe forskjell i kampen om å fjerne karbon. Fra tid til annen hender det at jeg også sprayer pipa med bremserens, men da er det for å fjerne alt av olje og fett. Bremserens fordamper fort og skal ikke etterlate seg rester heter det. Det er vel også problemet med tanke på å fjerne karbon. Den fordamper så fort at det neppe virker på å løse karbon som sitter brent fast. I tillegg blir resten av stålet igjen uten noen for for beskyttelse mot korrosjon, så da er det viktig å huske olje etterpå Etter å prøvd alt mulig rart er det eneste effektive mot karbon som jeg har funnet, slipepasta, type J-B pasta, Gold Medallion. Det finnes sikkert flere? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Tenkte selv å prøve med div motorremedier som forgasser, bremserens for å få ut dritt. Har ingen betenkeligheter med å bruke det ifm løpspuss. Har også fått tak i ei flaske Wipe Out med aksellerator for å se hvordan det funker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeffery Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Jeg har brukt bremserens, fra Biltema, for å fjerne molybdenbelegg fra løpet. Det funker som snus, og jeg har ikke klart å påvise noen skadelig effekt på løpet. Hvordan det er til å ta annet grums har jeg egentlig aldri reflektert over. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joika Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Plugg pipa med en ørepropp,fyll opp med ønsket fludium(bremserens/metallrengjøring),la stå noen minutter,så noen drag med kobberbørste.Gjentas til man er fornøyd. Deretter sprayes litt wd40 i løp og en lapp,dynket med samme,trekkes gjennom.Deretter et par-tre tørre lapper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Har ikke prøvd, men skal ta med en boks neste gang jeg er på Biltema.Værdt et forsøk Ellers har jeg god erfaring med disse oppskriftene hentet fra Fulmen''s fordums tråd Greenbore #2: 6 deler 10% salmiakk-løsning 3 deler 10% hornsalt-løsning (10g hornsalt løst i 1dl vann) 1 del Zalo Ed's Red: 1 part Dexron II, IIe or III ATF, GM Spec. D-20265 or later. (jeg bruker Biltemas ATF-olje) 1 part Kerosene - deodorized, K1 (Biltemas lampeparafin) 1 part Aliphatic Mineral Spirits, Fed. Spec. TT-T-2981F, CAS #64741-49-9, or may substitute "Stoddard Solvent", CAS #8052-41-3, or equivalent, (aka "Varsol") (White Spirit fra du-vet-hvor) 1 part Acetone, CAS #67-64-1. Klarte å søle ut flaska mi med butikk-solven, tenkte at det var jo en god anledning til å prøve ed's red. Hadde imidlertid bare ATF og white spirit for hånden, men syns lappene som kom ut av løpet var vel så møkkete som med kjøpings. Blir nok enda bedre med alle ingrediensene. Ikke prøvd greenbore enda, der funker Forrest foam greit nok Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bly Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 Plugg pipa med en ørepropp,... Ørepropp og bremserens er vel ingen bra kombinasjon? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joika Posted June 19, 2016 Share Posted June 19, 2016 3M ørepropper tåler iallefall chesterton 273 ganske bra.Man tager hva man haver. Ideelt sett burde man vel ha lagd en tropp som matcher gjengene på pipa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kenny Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Bruker bremserens stort sett hver eneste gang jeg pusser skikkelig rent. Jeg bruker det fordi det løsner dritt i kammeret på AR-15 veldig effektivt. Når jeg tar skikkelig stor rengjøring kjører jeg på med bremserens og trykkluft for å blåse ut all guffe og drit. Kjører igjennom et par pussepropper med olje etter det, og tørrpusser. Løpet blir rent vesentlig fortere, og har ikke merket noen negative sider ved det. Skyter fortsatt 5 skudd på en klistrelapp på 100 meter. etter mange tusen skudd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skee Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Jeg og er storforbruker av bremserens fra Biltema, fjerner olje og annen gugge helt topp. Bruker Ed's red for karbonfjerning, og bremserens for å få ut olje av løpet etterpå. Blandet meg en 4 liter Greenbore også , men har brukt det lite. Skal være mildt korrosivt så må være nøye med rengjøring etterpå har jeg hørt. Det som er i omløp for tiden er: Bremserens for generell rengjøring Ed's Red for karbonfjerning i løp Forrest Borefoam/KG12 for mantelfjerning Ballistol/Frog Lube for smøring. I tillegg har jeg ei kasse med diverse remedier som ble testet og lagt til side, men de virker sikkert helt greit de og. Det er ikke akkurat rocket science dette, gnikk det reint og smør med noe som ligner olje så er det vanligvis greit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kermit Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Kokende vann er bra hvis en skyter med korrosiv ammo, vannet vasker vekk saltene som er korrosive. Lag en liten slange med trakt, tøm kokende vann gjennom løpet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Kammer blir vasket/renset med bremserens hver gang løpet blir pusset. Ser ikke helt hvordan det skal ødelegge stålet i pipa? Pusselapper med bremserens gjennom pipa gjør nok ingen skade. Skal prøve bremserens neste gang for å fjerne molybelegg i pipa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
202 sauer Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Nok en gang for jeg det påminnet og bekreftet grunnen til at jeg ikke kjøper brukte våpen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Fordi at folk kan ha brukt bremserens i løpet ? På hvilken måte skader den metallet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ivara Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 .. er jo klart at noe med skyhøy literspris i forhold må jo være mye bedre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Forstår ikke helt logikken... "Fire-fem tusen omganger med ekstremt trykk, flerfoldige varmegrader og attpåtil en kobberklædd som trykkes gjennom et akkurat for trangt rør i latterlig fart, det er good shit. Men har noen tømt gjennom litt feil lurium? Nei, hele driten er nok ødelagt ja"... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flatin Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Er det noen grunn til å ikke bruke bremserens til innvendig løpspuss? Det skal jo ta karbon... Skade gjør det ikke, men neppe så mye nytte heller. For å fjerne det mest fastbrente karbonet (+div. annet) trengs det mekanisk bearbeiding. Børste med en lapp snurret rundt, smurt inn med J-B-pasta eller tilsvarende funker. Småjukking fram og tilbake gjennom løpet, med fokus på området rett foran kammeret. Glem å pusse til fillene kommer rene ut, det gjør de nemlig aldri med J-B. Litt og ofte er bedre enn skippertak. Bremserens er fint å spraye børstene med etter sterke solventer, så varer de lenger. Jeg bruker det også på en mopp med fille rundt for å tørke ut olje av kammeret. Prøver å unngå langtidslagring etter bremserens, da all olje og dermed beskyttelse blir borte. Korrekt løpspuss blir det uansett aldri enighet om. Det beste for løpet er å la være å skyte.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
nytrortx Posted June 20, 2016 Share Posted June 20, 2016 Skyter DFS og pusser med KG1 og Super1. Pusser med Kg1 til lappene blir ren. så bruker jeg bremserens for og fjerne rester etter Kg1, så kjører jeg to lapper med super1 og to tørre lapper gjennom løpet. Etter 4-500 skudd bruker jeg KG12 på nylonbørst 20 - 30 ganger i gjennom løpet. Så følger jeg på med super 1 Med to fuktet med super 1 og to tørre lapper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.