Jump to content

gammel og uerfaren mann på reinsdyr jakt


gammelmann

Recommended Posts

Etter mye om og men så har jeg endelig fått anledningen til å kunne gå på storvilt jakt. Som tittelen tilsier så er jeg ikke akkurat blant den yngre og fremadstormende generasjonen, men dette til tross så er det kun noen få år siden jeg tok jegerprøven. Har fått et par sesonger med småvilt jakt, men storvilt har dessverre uteblitt. Søkte på opplæringskursene hvert år via njjf, uten hell. Har også forhørt meg med enkelte jeg kjenner som har hjorteløyve, men det har aldri kommet noe mer ut av dette enn praten. Men, i år har jeg fått tildeling på to dyr til høstens reinjakt østpå, så nå må jeg forberede meg til dette. Våpen og kikkertsikte kjøpte jeg for noen år siden, og har for så vidt skutt ”moderat lite” med den.

 

Har anledningen til å kunne trene noen ganger i måneden på kortere banehold (rundt 50-60 meter), men dette er mer eller mindre på egen hånd. Har klart oppskytingen hvert år siden jeg tok jegerprøven, men jeg er ikke imponert over fri hånd skytingen min (liggende), så skulle gjerne hatt noen råd og tips på riflereim som gir mer stabilt hold på våpenet enn den simple saken jeg fikk med til det. Opplevelsen med støttefot til riflen på liggende skyting, vel, kan heller skyte uten. Sittende på krakk med albue hvilende på kne/lår skyter jeg akseptabelt på 100 meteren, men det blir litt tungvindt å drasse på en krakk i fjell og li. Vet jo om disse reimene som dfs skyttere bruker, men har ingen peiling på hvordan disse brukes fornuftig, så om noen har link til dette med beskrivelser/bilder så hadde jeg satt stor pris på dette. Vet meget godt at jeg i likhet med sikkert mange andre burde meldt meg inn i et riflelag og skutt aktivt der, men tid og anledning vil det som oftest annerledes. Meldte meg inn i et dfs lag når jeg tok jegerprøven, men ble kun et passivt medlem som ikke var på banen en eneste gang.

 

Siden min jakterfaring så langt kun omfatter småvilt, og behandlingen av dette, så er jeg forholdsvis ute og kjører med tanke på selve slaktingen av større dyr. Har lest om hvordan framgangsmåten er, men finnes der noen gode filmsnutter etc som viser dette?

 

Takker på forhånd for positive innspill.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gammel DFS-skytter, og vant med reim.

Dog er match-reimer for tunge.

 

jeg bruker en slik

http://www.landro.no/Skyterekvisita/Remmer-og-klemmer/Jaktmatchreim-mod.-Landroe-m-antigi-nylon-med-vaapenreim

Synes den er veldig grei.

 

Men i praksis blir det ofte å legge an på noe i villreinfjellet. Sekken, en stein, tue.... utnytt terrenget.

Lær deg å finne stilling med anlegg, og bruk det.

Jeg pleier ofte å ta med den sammenrullede fjellduken framover når jeg smyger. Børsa hviler mykt på den under ansmygning, den gir bittelitt kamuflasje, og er en ypperlig "anleggs-pute". Mine (få) rein har jeg ofte skutt på den måten.

 

Angående slakting, søk på youtube.com - så finner du sikkert noen greie videoer for slakting.

Husk at kniven er skarp, og ha med bryne.

 

Lykke til!

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Etter mye om og men så har jeg endelig fått anledningen til å kunne gå på storvilt jakt. Som tittelen tilsier så er jeg ikke akkurat blant den yngre og fremadstormende generasjonen, men dette til tross så er det kun noen få år siden jeg tok jegerprøven. Har fått et par sesonger med småvilt jakt, men storvilt har dessverre uteblitt. Søkte på opplæringskursene hvert år via njjf, uten hell. Har også forhørt meg med enkelte jeg kjenner som har hjorteløyve, men det har aldri kommet noe mer ut av dette enn praten. Men, i år har jeg fått tildeling på to dyr til høstens reinjakt østpå, så nå må jeg forberede meg til dette. Våpen og kikkertsikte kjøpte jeg for noen år siden, og har for så vidt skutt ”moderat lite” med den.

 

 

Sid

 

Takker på forhånd for positive innspill.

 

Send PM om du ønsker bære-hjelp :-)

Tar jegerprøven om en uke (er 45) og blir gjerne med på opplæringsjakt i fjellet til høsten

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg kanskje ikke skryte på meg den helt store erfaringen iom. at jeg bare har en håndfull år bak meg i reinsfjellet...

 

Når det gjelder det skytemessige så er min erfaring at jeg så godt som alltid har hatt anledning til å skyte liggende, med anlegg, de gangene jeg har vært på skuddhold. Anlegg enten på sekken, en tue, fjellduken e.l. Har som regel hatt ganske god tid til å velge ut dyr, vurdere bakgrunn og avstand, sikte og skyte. Husk også å kikke litt foran pipa, ikke bare gjennom siktet.

Etter mitt syn er du da på god vei om du trener litt ekstra på å skyte med anlegg liggende (i tillegg til å trene generellt i varierte stillinger), og at du er bevisst på å ta deg tid og holde hodet kaldt når du først er i jaktsituasjonen. Er ikke situasjonen ideell, avstanden litt drøy, dyra litt vel urolige, eller andre jegere for tett på, så hold heller igjen skuddet og vent på neste sjanse. Den kommer.

 

På det jaktmessige så er min erfaring at det aldri er feil å ta seg god tid (Da snakker jeg om etter at en har funnet dyra. Før det må en selvsagt snakke med folk, snakke med oppsyn, vurdere vind/vær over tid, se hvor jegere samles, komme seg opp i høyden og bruke kikkerten osv osv.). Det lønner seg ikke å ha det alt for travelt med å få sjansen, og å prøve å springe etter flokken er ihvertfall fånyttes. Vær og vind spiller en rolle, men like viktig er det å følge med på hvor andre jegere er (for det er som regel flere i nærheten) og hva de finner på. Med litt kvalifisert gjetning om hvordan flokken vil snu og bevege seg ved møte med andre jegere så kan en ofte klare å komme seg litt i forkant. Husk selvsagt hvordan du blir liggende i forhold til vinden.

 

På det slaktemessige så må jeg innrømme at jeg kviet meg første gangen for å gjøre alt alene. Med bakgrunn fra elgjaktlag der det alltid er mange som hjelper til så var jeg usikker på hvordan det skulle gå å håndtere et dyr helt på egenhånd. Den usikkerheten viste seg heldigvis å være helt ubegrunnet. Med litt basiskunnskap om utvomming, flåing og partering så gikk det helt problemfritt når jeg tok meg god tid. Litt vanskeligere å flå et liggende dyr enn slik som vi bruker å gjøre med å henge det opp, men ikke all verdens vanskelig. Bruker fjellduken som underlag for å holde slaktet rent (etter at jeg er ferdig å vomme ut), om den blir blodete og fæl gir jeg katta i. Parteringen min står nok ikke til en 6'er på kjøttskjærerlinja, men det bryr jeg meg heller ikke så mye om. Har dog aldri skutt en skikkelig storbukk, så det har vært nok å ta av lår og boger. Har alltid med en sammenleggbar kjøttsag og passer på at kniven er skarp.

 

Lykke til og nyt tiden i fjellet. Reinsjakt er den fineste jakten en kan oppleve i Norge etter mitt syn!

Link to comment
Share on other sites

Takker for linker og tips :)

 

Kanskje det er feil å skrive "gammelmann" når man er i førti årene...med omtanke for dem i femti årene...men når ungdommene forteller om hva som står i historiebøkene sine så er jo dette ting jeg opplevde der og da :shock:

Link to comment
Share on other sites

Husk å legg deg i fysisk trening i god tid før jaktstart. Villreinjakt inneber fort gåing over lengre avstandar, fleire dagar på rad og er du dyktig ender du opp med ein god kjøtbør i sekken.

Gode inngåtte sko, god sekk, god handkikkert, fjellduk, og gjerne gåstaver om det er steinete og bratt terreng.

 

God jakt hilsen ein reinsjeger med 12års erfaring som løyvelaus :P

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringa er at tidlig i jaktperioden vil gjerne dyra gå meir spredt og i mindre flokker. Etter kvart vil jaktpresset og stressnivået til dyra auke og då vil dyra gjerne flokke seg i større flokker om dei har muligheit til det. Så dei små flokkane er vanskelige å finne, men sjansen for å få dyr er større da det er mindre sansynleg at det er fleire jegerar om flokken. Større flokkar er lettare å finne og å sjå på avstand, men du er mest sansynleg ikkje den einaste med flokken. På slutten av jakta er det og sannsynlig at mykje av jegerane allereide har fått dyra sina, og det er ikkje så mykje jegerar att i terrenget, i motsettning til første helga i jakta då kan det ver rett "Texas" fleire stader.

Link to comment
Share on other sites

Til hvilken tid du skal satse bestemmes også om hva slags type dyr du har løyve på. Bukker kan være dumt å skyte seint i jakta, kan være verdiløst kjøtt. Også kan det varierer hvilken tid i løpet av jakta at bukkene kommer inn i bestemte områder, eller om/når bukkene i det hele tatt "kommer til fjells".

Noen steder er det bare simler og kalver i starten av jakta, andre steder er det bare bukker osv. Dette er viktig kunnskap du må ha om terrenget ditt.

Link to comment
Share on other sites

Lite skytetrening spørsmål. Sirkelen på reinskiven den tilsvarer vel det svarte på dfs sin 100 meter skive, som er 24 cm i diameter? Tenkte å ordne meg en reinskive på kopimaskinen på jobben som jeg kan bruke på 50 meter bane, så da blir den tilsvarende redusert.

 

Var en tur på jff 100 meter bane, brukte en gammel fylt ryggsekk som skytestøtte, treff sirklene på elektronikken (forstørret ikke) tok i hverandre sett bort fra dagens første fem skudd serie. Bedre enn forventet, så for meg noe ala hagle samling. Men, for dere som har vært i skudd situasjon før, hvilke avstander bruker man å skyte på? Jeg har ingen planer om dumdristig skyting, eller hold utover det som kan forsvares med tanke på egen evne til å konsekvent treffe der man skal. Antar at når det kommer til slike som meg, så bør ikke holdet strekkes utover det som gir samling innenfor 10 cm i diameter på den avstanden man skal skyte på (5 cm på 100m = maks avstand 200m).

 

Bukker kan være dumt å skyte seint i jakta, kan være verdiløst kjøtt.
Kan jeg spørre om hvorfor kjøttet kan være verdiløst? Jeg har ikke løyve på bukk, simle og kalv.
Link to comment
Share on other sites

Antar at når det kommer til slike som meg, så bør ikke holdet strekkes utover det som gir samling innenfor 10 cm i diameter på den avstanden man skal skyte på (5 cm på 100m = maks avstand 200m).

At du har 5 cm samling på 100m betyr ikke at du automatisk har 10 cm på 200. Du kan ha mer enn 10, eller du kan ha mindre. Skal du skyte noe vilt på 200 så må du trene på 200. Vinden har mer å si på 200 vs 100, du får større kulefall osv. Mange jegere får seg en overraskelse første gang de skyter på lenger hold enn de vante 100m. Jeg sier ikke at det er veldig vanskelig, men du må teste det og se selv.

Link to comment
Share on other sites

 

Bukker kan være dumt å skyte seint i jakta, kan være verdiløst kjøtt.
Kan jeg spørre om hvorfor kjøttet kan være verdiløst? Jeg har ikke løyve på bukk, simle og kalv.

 

Kjøtt fra brunstig bukk kjenner jeg ingen som vil ta i engang. Har dog ingen erfaring med det selv, men det er mange historier om akkurat dette. Og det er ikke vits å prøve, uansett unødvendig å skyte bukk seint i jakta. Da må du heller ta til takke med et mindre dyr. :)

Link to comment
Share on other sites

Bukker kan være dumt å skyte seint i jakta, kan være verdiløst kjøtt.
Kan jeg spørre om hvorfor kjøttet kan være verdiløst? Jeg har ikke løyve på bukk, simle og kalv.

 

På bukkene som går i brunst vil brunstsmaken gå i kjøttet og kjøttet vil av den grunn smake vondt. Derav er kjøttet verdiløst.

Med kort på simle og kalv unngår du jo denne vurderingen :-)

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Antar at når det kommer til slike som meg, så bør ikke holdet strekkes utover det som gir samling innenfor 10 cm i diameter på den avstanden man skal skyte på (5 cm på 100m = maks avstand 200m).

At du har 5 cm samling på 100m betyr ikke at du automatisk har 10 cm på 200. Du kan ha mer enn 10, eller du kan ha mindre.

Om tillatt, så sier jeg meg ikke helt enig med deg her. Gitt at samling er stadfestet ved vindstille skyting, så skal dobbel avstand gi dobling i spredning når det er vindstille. Når det kommer til andre vindforhold så blir saken en helt annen. Med skyting på en vindstille dag med samling på 5cm på 100 meter, skal dette da i praksis under like forhold gi 10cm samling på 200 meter.

 

Det som er viktig for TS å tenke på er hvordan vinden påvirker prosjektilet. Med et avvik på inntil 5cm fra siktepunktet (radiusen), gjenstår der i teorien 7 cm før du beveger deg utenfor godkjennings ”sirkelen” på 200 meter. Har man kule data og bruker en ballistisk kalkulator så kan man få et noen lunde inntrykk av kulebanens endring. Tar man f.eks 180grain oryx i .308 win, så vil du i vindsegmentet mellom lett- og laber bris (20km sidevind ,90 grader) oppleve at prosjektilet på 200 meter befinner seg ca 14,5 cm ved siden av siktepunktet. Dette er mer enn 7 cm utenfor ”sirkelen”, og selv på 150 meter havner man utenfor… Om trådstarter har tid og anledning, studer litt på nett om vindstyrker og hvordan skille mellom de forskjellige styrkene, og ikke minst lær deg å lese vindstyrke når du er utendørs. Når du kan dette, er det lettere å enten skru noen knepp på kikkerten, eller forlegge siktepunktet.

Link to comment
Share on other sites

Å fokusere på hvilken avstand du kan skyte på, første gang du skal på storviltjakt er helt feil fokus. Det samme er vindavdrift og klikk hit og dit, glem det.

 

Skytemessig skal du fokusere på å finne en god skytestilling som du finner igjen hver gang, øve ellers på basic skytetrening. Det er noe annet å skyte på vilt enn en blink som står stille. Reinsdyra står skjelden stille. Skal man sette en avstand er 150 en grei avstand,trenger ikke tenke på kulefall..

Link to comment
Share on other sites

På bukkene som går i brunst vil brunstsmaken gå i kjøttet og kjøttet vil av den grunn smake vondt.

Det er flere tråder her på kammeret, hvor flertallet er ueing med deg. :)

 

Kort fortalt; med bukker i brunst, mener de at en må være mer omhyggelig med hygiene under utvoming og slakting i terrenget. Så i tilegg til kammersøk, kjør også et vanlig Googlesøk.

 

Her en en trådene: viewtopic.php?f=21&t=8420.

 

Men som du skriver, så er dette nå urelevant for TS, da han ikke har bukkekort. :)

Link to comment
Share on other sites

Mye klokt er sagt i denne tråden allerede. Jeg kan si jeg var betydelig eldre enn deg når jeg skjøt første reinsdyr alene på vidda. Det var en flott opplevelse fordi jeg følte meg trygg på min skyteferdighet. Så da jeg endelig lå i lyngen å siktet på dyret følte jeg meg trygg på hvor jeg traff og det gjorde denne første fellingen til en stor opplevelse.

Når det gjelder jakttid: Hvis du ikke har tenkt å jakte på heltid vil jeg anbefale at du starter tidlig. Dyrene kan stå i feil ende av terrenget og jeg har truffet mange stressa reinjegere mot slutten av jakta. Kan være lurt å følge med på vindretningen på YR på forhånd for det gir et bilde på hvor dyrene går.

Skaff deg en avstandsmåler. På høyfjellet har du veldig lite hjelp til å vurdere avstander. Enten en kikkert med avstandsmåler eller en separat en gir trygghet.

En god pakkrammesekk er god å ha. Tenk også gjennom hva du skal gjøre etter du har skutt. For eksempel tok jeg med meg en liten sag som gjorde at jeg enkelt kunne legge igjen litt overskuddsbein etc. Ha ellers med deg så lite som mulig for det blir tungt hjem.

Selv tok jeg det som en villmarkstur med telt og utstyr, men da måtte jeg selvfølgelig gå to ganger.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

På bukkene som går i brunst vil brunstsmaken gå i kjøttet og kjøttet vil av den grunn smake vondt.

Det er flere tråder her på kammeret, hvor flertallet er ueing med deg. :)

 

Kort fortalt; med bukker i brunst, mener de at en må være mer omhyggelig med hygiene under utvoming og slakting i terrenget. Så i tilegg til kammersøk, kjør også et vanlig Googlesøk.

 

Her en en trådene: viewtopic.php?f=21&t=8420.

 

Men som du skriver, så er dette nå urelevant for TS, da han ikke har bukkekort. :)

Jeg har lest tråden tidligere, og mener dette gjelder for hjort, der det helt riktig har vært en del diskusjoner.

Når det gjelder rein, har jeg aldri snappet opp noe som indikerer uenighet om at bukk i brunst har brunstsmak.

 

mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Antar at når det kommer til slike som meg, så bør ikke holdet strekkes utover det som gir samling innenfor 10 cm i diameter på den avstanden man skal skyte på (5 cm på 100m = maks avstand 200m).

At du har 5 cm samling på 100m betyr ikke at du automatisk har 10 cm på 200. Du kan ha mer enn 10, eller du kan ha mindre.

Gitt at samling er stadfestet ved vindstille skyting, så skal dobbel avstand gi dobling i spredning når det er vindstille. .

Tror nok Kydex har mer rett her. Dette har vel med pipesvingningene å gjøre. Spørs om kula er på vei mot sentrum eller ut fra sentrum ved 100m.

Link to comment
Share on other sites

Dette har vel med pipesvingningene å gjøre.

Hvor vidt KydeX mente pipesvingninger eller påvirkningen av kulebane og vindretning (eller alle tre?), er det nok kun KydeX som kan fortelle oss, men med utgangspunkt i hva man skal jakte på er vel bane/vind det som er utslagsgivende på storvilt når holdet strekkes? Men som ladebenken skriver, så er 150 meter en grei avstand å sette seg. Så lenge man konsekvent klarer å holde skuddene innenfor 9ern på 100 meter skiven, så er det godt nok for 150 meter skyting på storvilt. Oppnår man nevnte 5 cm samling så er dette innenfor 10ern, og en rask tur på en JFF bane i midten av august vil fortelle at dette langt fra er normalen for hva samlinger vedgår. Det som er viktig er det fra andre allerede nevnte trening, trening, trening. Lek litt med en ballistisk kalkulator som f.eks den på hornady.com så kan man se litt på hvordan kulebane endrer seg ut fra avstand og vind. Jo kraftigere det blåser, dess kortere skyteavstand, og det er heller ingen skam å holde igjen et skudd.

 

Syntes dette er en grei artikkel om storviltjakt http://chuckhawks.com/practical_accuracy.htm

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg en avstandsmåler. På høyfjellet har du veldig lite hjelp til å vurdere avstander.

 

Jeg er veldig uenig. Hele fjellet er dekket av sten, lyngrabber osv.

Se deg ut en sten du tror er 150 meter bort. Skritt opp avstanden. Finn en ny sten og gjenta til du har avstandsmåleren innbyggd i hjernen. Det går fort.

Sparer både gram og penger.

Link to comment
Share on other sites

Skaff deg en billig laser avstandsmåler. Steiner og lyng kan variere mye i størrelse og avstandsbedømmelse på fjellet kan være vanskelig.

 

Skal du skyte på 200m må du ha trent på 200m. Da vil du vite hvordan du skyter på den avstanden.

Ta deg en tur på skytebanen når det blåser litt, så vil du se hvordan vinden kan påvirke skytingen også.

Viktig er det også å trene som du skal gjøre det i felt - legger du opp til å bruke sekken som skytestøtte så bør treningen din i all hovedsak være med sekken på skytebanen.

Ettersom du skriver at du ikke har skutt mye vil jeg anbefale deg å sette 100m som grense for deg selv. Skadeskyting er noe drit.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest tråden tidligere, og mener dette gjelder for hjort, der det helt riktig har vært en del diskusjoner.

Når det gjelder rein, har jeg aldri snappet opp noe som indikerer uenighet om at bukk i brunst har brunstsmak.

Tja... da har du kun lest den ene linken jeg la ut. Jeg henviste til flere linker og der er det omtalt både reinsdyr og annet klovvilt. (så gjentar, i tilegg til kammersøk, kjør også et vanlig Googlesøk).

 

Med godt reinhold, blir det ikke brunstsmak. Og hvorfor skulle det være noe spessielt med hjort, eller ein?. En kan få brunstsmak, eller rånesmak (kjært barn, har mange navn), på det meste av dyr.

Link to comment
Share on other sites

Brunstsmak på reinsbukker er et mye større proboblem enn på Hjort og elg: Det går bokstavelig talt i selve kjøttet på hele dyret, og ikke bare utenpå i forbindelse med skvetting fra kjønnsorganet som på hjort og elg. Godt renhold klarer aldri å bøte på dette....

Link to comment
Share on other sites

Brunstsmak på reinsbukker er et mye større proboblem enn på Hjort og elg: Det går bokstavelig talt i selve kjøttet på hele dyret,

Det er vel dette, andre tråder her inne "motbeviser". :) Samme finner en ved å kjøre et Google søk.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler deg igjen, å søke foreslått info. De som uttaler seg, er flere som har jaktet en "mansalder" og kan skyte rein i "brunstperioden", uten å få brunst smak. :)

 

Men, gjør som du vil. Håper andre tar til seg tips, om å søker mer info. Og ikke høre på gammel overto. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...