Jump to content

Nye rutiner ved våpensøknad??


Robinson

Recommended Posts

Leverte inn en søknad på ei hagle i dag, og stod klar med kortet for å betale. Men det kunne jeg ikke nå. Jeg måtte vente til den var godkjent før jeg kunne betale. Og det innebærer jo at jeg må inn på våpenkontoret igjen , med de ulempene det medfører her i Stavanger. For det eksisterer ikke parkeringsplasser for publikum ved vårt politikammer. Mildt sagt irriterende synes jeg. Før leverte jeg søknaden , betalte og fikk den innvilgede i postkassen min. Nå får jeg ett brev med info om at søknaden er innvilget , og at jeg kan komme til våpenkontoret og hente den og betale. Saksbehandleren på våpenkontoret syntes det var like irriterende ,mer arbeid for dem , men han forklarte at det var regnskapsmessige årsaker til at disse rutinene var blitt slik. Det hadde visst vært slik ett par år også. Måtte bare blåse litt i barten idag. Ble irritert av dette...

Link to comment
Share on other sites

De kan ikke avkreve deg et gebyr før søknaden er godkjent, og vedkommende har helt rett i at det kan være et regnskapsmessig mareritt å rydde opp i slikt i ettertid. Jeg forstår at rutinen oppleves frustrerende, men den er i aller høyeste grad en besparelse i ressursbruk hos forvaltningsenheten, og derfor i tråd med god forvaltningsskikk. Praksisen er også vanlig i andre distrikter.

Link to comment
Share on other sites

Ok. Skjønner at dette ikke er uvanlig. Men her hos oss har jeg helt til nå kunnet betale ved innlevering av søknad og så bare vente på den innvilgede søknaden i posten. Men selvfølgelig , hvis jeg får den innvilgede søknaden sammen med en giro , er det ikke noe ekstra pes. Da trenger jeg ikke oppsøke politikammeret igjen...

Link to comment
Share on other sites

Sendte søknad i posten, fikk brev med svar at den var godkjent + et kontonr. Betalte, tok tre dager så kom søknaden i posten. Tok rundt 14 dager fra jeg sendte søknaden, til jeg fikk den ferdig stemplet og signert. Var redd for at det kunne gå lang tid, men ble positivt overrasket, og er storfonøyd :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det må være lenge siden du søkte sist @Robinson :wink:

De har har praktisert dette ei god stund nå. Litt irriterende i begynnelsen, men i praksis omtrent like raskt dersom man har anledning til å stikke innom for å hente/betale innvilget søknad. Hvis jeg kan spare en dag, eller to, gjør jeg det

Gratis parkering må du langt av gårde for å finne. Pleier å parkere langs veien ned mot Paradis, kirkegården på høyre side. Står i en tier mtp våpen :D

Tross alt, er de vel blant de raskeste mtp våpensøknader. Ei uga + - e ikkje gale :wink:

Jan på kontoret er en fornuftig fin fyr , med mye å gjøre :winke1:

Link to comment
Share on other sites

ellers som her i Elverum:

lever søknad

vent 1 mnd

purre

vent 1 mnd til

så dukker giroen opp i posten

vent 1 uke

kjøp våpen

 

:)

Leverte søknad i starten av desember, og hentet den første uka i januar. Leverte to nye søknader når jeg hentet de invilgede. De brukte de nøyaktig 36 dager på... Kan det være at de VET jeg selger de like kjapt?[FACE WITH TEARS OF JOY]

 

Edit: Leverer du direkte på VK eller til lennsmannen? ...som så vidresender...

Link to comment
Share on other sites

Leverer nede i skranken. 14 dager sia jeg leverte en håndfull søknader nå og krysser fingra for at de glir litt kjappere igjennom enn de siste:)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Jeg har fått beskjed om å levere til lokalt lensmannskontor, i mitt tilfelle Hamar, for vandelssjekk før den sendes til våpenkontoret. Leverer jeg direkte på våpenkontoret, sendes den til mitt lokale lensmannskontor for sjekk før den igjen tar veien tilbake til Elverum. Tydeligvis ikke veldig god kommunikasjon mellom datasystemene...

Link to comment
Share on other sites

Leverer nede i skranken. 14 dager sia jeg leverte en håndfull søknader nå og krysser fingra for at de glir litt kjappere igjennom enn de siste:)

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk

 

Jeg har fått beskjed om å levere til lokalt lensmannskontor, i mitt tilfelle Hamar, for vandelssjekk før den sendes til våpenkontoret. Leverer jeg direkte på våpenkontoret, sendes den til mitt lokale lensmannskontor for sjekk før den igjen tar veien tilbake til Elverum. Tydeligvis ikke veldig god kommunikasjon mellom datasystemene...

 

Før leverte jeg på Rena (her jeg bor). Men så spurte jeg om jeg kunne levere rett til Elverum og fikk "ja, det skal ikke være noe problem".

 

Får håp det ikke forsinker søknadene:(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Apropos , når det gjelder søknaden jeg begynte denne tråden med. Jeg fikk ett brev fra våpenkontoret ca en uke etter at jeg leverte søknaden, der jeg ble bedt om å betale kr.512,00 ved mitt våpenkontor. Det stod ingenting i brevet om at søknaden var innvilget, men på den annen side så var jeg nå ikke i tvil om at den var det likevel. Brevet fortalte meg også at betaling i nettbank bare ble akseptert hvis betalingen ble påført våpnesøknad nr. Jeg visste ikke engang at det var noe slikt nr. og hadde i allefall ikke notert meg dette. Nå vet jeg det. Enden på visa ble altså at jeg måtte møte opp på våpenkontoret og trekke kortet, mens saksbehandleren beklaget seg litt over hvor tungvint dette måtte synes for meg...

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt dette.

 

I mine øyne er søknadsprosessen blitt bedre enn før. Ikke minst fordi man ikke betaler før søknaden er innvilget.

Før hendte det folk betalte ved innlevering og dermed måtte få det refundert ved avslag.

 

Søknadsprosessen er blitt mer strømlinjeformet enn før.

1. Man fremskaffer det man trenger av dokumentasjon

2. Man søker

3. Søknaden behandles.

4.1 Hvis avslag - brev om det. Ingenting betales. Eventuelt nye dokumenter og ny runde

4.2 Hvis godkjent -brev om det og innbetaling

5. Man betaler (hvis godkjent)

6. Våpenkontoret noterer innbetalingen og sender ut papirene (hvis godkjent)

 

I infoskrivet man får hvis søknaden er godkjent og man må betale, så står det at søknaden er innvilget. Mye tekst, men det står faktisk der. Står også hva man skal merke innbetalingen med.

Hvertfall her fra vårt våpenkontor.

 

Så kan man si at det selvfølgelig kan bli mye, mye bedre ved f.eks elektronisk søking, BankID etc. Men det er et langt, dyrt lerret å bleke :-) Snakket om dette med en som er en betydelig autoritet på feltet og som jobber på et av kontorene at estimatene som er blitt lansert for et nytt elektronisk system med integrasjon mot diverse interne systemer som strafferegister, og løsning ut mot våpenhandlere etc er ikke mindre enn 1.2 milliarder så jeg tror nok vi blir med den løsningen vi har nå en stund til :winke1:

 

PS!

Øker 1. Jan hvert år, i takt med rettsgebyret.

Ikke helt rett det. Stemmer at søknadsgebyret er likt rettsgebyret, men det endres langt i fra hvert år. Vi hadde rett nok en økning 1. januar i år, men da hadde det vært uendret siden 2006.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke mye tekst på brevet til meg. Noen få linjer på ett a4 ark, med beløp og hvordan det var lurest å betale. Ble oppfordet til å oppsøke våpenkontoret, og de tok seg umaken med å fortelle at det var mulig å betale med kort.

Alternativet med nettbank kom som ett apropos til slutt, med info om hva som måtte til for at de skulle akseptere en slik måte å betale på.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg søkte i oktober/november, fikk jeg brev der det sto alt var bra og hvordan jeg skulle betale (via nettbank), veldig enkelt og oversiktlig ikke så mye tekst.

 

For min del hadde det vert bedre å betale på stasjonen å få søknaden med en gang, men det går ikke lengre (Asker & Bærum Politistasjon).

Så vidt jeg har skjønt, er det fordi de ikke vil ha så mye kontanter å holde styr på.

Link to comment
Share on other sites

siden i fjor har godkjent våpensøknad kommer i retur med brev om betaling i mitt distrikt.

 

Hadde vert fint om det var sånn overalt. Skjønner at noen distrikt tar betalt først. Da slipper de at skytter glemmer å betale, eller ikke fikk med seg at det fulgte med regning (noe som gir dem mer jobb, og høyere regning/purring til søker).

 

Men

 

Sånn alt i alt så bør Politiet ha nok tillit til dem som får godkjent søknad, at de kunne gjøre det sånn som de gjør det der Klatrechris søker. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...