Jump to content

Engangsskutte hylser i hvilken rifle, noen betydning?


357

Recommended Posts

Jeg ser at de som selger engangsskutte hylser noen ganger oppgir hva slags våpen det er skutt i, har dette noen betydning?

Om det feks står engangskutte hylser 6.5x55, skutt i Blaser R8. Vil det være fordel dersom man har samme type rifle, eller har det ingen praktisk betydning?

 

Jeg har også hørt at feks i .223 helst event bør bruke hylser som er skutt i bolt rifler (om man har bålt rifle selv), men unngå hylsene om det er brukt i automatvåpen?

Link to comment
Share on other sites

Hylser skutt i halvautomater kan ha småskader som følge av utkast. Hadde en FN FAL for mange år siden som bulket hylseskuldre.

Når det gjelder boltrifler så er det ene merke like bra som det andre når det gjelder kammer og toleranser. At det står hvilken børse de er skutt i skyldes nok at selgeren er spesielt stolt av å eie en slik børse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vil det være fordel dersom man har samme type rifle, eller har det ingen praktisk betydning?

 

Hylser skutt i min 308. boltrifle kan senere ikke benyttes i samboerens 308. boltrifle på tross av helpressing. Visa versa går fint.

 

Det viser at ulike riflefabrikater har ganske så forskjellige kamring, og at dier ikke nødvendigvis er kalibrert til å presse hylsene helt tilbake til fabrikkmål.

 

ja, dette kan ha en praktisk betydning!

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er bunk i skuldrene vil ikke det ordne seg under pressing. Hylsen vil få mindre innvendig volum - noe som igjen vil innvirke på trykk og hastighet. Ikke så store greier muligens men for de som er ute etter presisjon - for mye.

Det spiller kun en rolle ved første avfyring, da vil skulderen blåse seg ut igjen.

Link to comment
Share on other sites

Vil det være fordel dersom man har samme type rifle, eller har det ingen praktisk betydning?

 

Hylser skutt i min 308. boltrifle kan senere ikke benyttes i samboerens 308. boltrifle på tross av helpressing. Visa versa går fint.

 

Det viser at ulike riflefabrikater har ganske så forskjellige kamring, og at dier ikke nødvendigvis er kalibrert til å presse hylsene helt tilbake til fabrikkmål.

 

ja, dette kan ha en praktisk betydning!

Dette stemmer. Men de samme forskjellene vil man også oppleve i to rifler av samme merke. Så nei, det har lite for seg. Men boltrifle er helt klart å foretrekke fremfor halvauto.

Link to comment
Share on other sites

Om en er uheldig er hylsene fra et romslig kammer. Har selv hatt våpen som strakk hylsene godt over maxmål ved første gangs avfyring. Hylsa er da svekket betydelig I området over hylsehodet. Om en nå skal bruke denne I et nytt kammer som er trangere så må hylsa kanskje presses dyktig ned (evt. med small base die om dette kan skaffes til aktuelle patron) for at den skal få liten nok diameter bakover kroppen for at den skal kamre. I denne operasjonnen blir også skuldra satt tilbake, gjerne mer enn nødvendig, slik at hylsa nok en gang blir strukket ved avfyring. Ikke heldig. Har eksperimentert med dette selv (I en M 98 for sikkerhets skyld) og klarte å få til delvis hylseseparasjon ved andre gangs avfyring selv med reduserte ladninger.

Det er flere årsaker til at dette er et problem og de kan være sammensatt, men som bruker må man bare forholde seg til det. Iaf vil jeg anbefale å utstyre seg med skyvelær (gjerne digitalt) , micrometer og "case headspace gauge" for å få en skikkelig kontroll på hylser om en skal praktisere bruk av hylser skutt I andre kammer. Og ikke vær kjip. Kast alt som gir den minste grunn til tvil

Link to comment
Share on other sites

har eid en marlin xs7 som jeg hadde en god del engangsskutte hylser til, men våpenet sluttet å fungere så jeg leverte det tilbake og spurte om å få en browning x-bolt. når x-bolten kom så lada jeg litt ammuninsjon for å dra på banen å prøve da men når jeg kom dit passa ikke hylsene i kammeret ( sluttstykket gikk ikke ned). så kammeret på marlinen var helt tydligere mer romslig enn browningen sitt :roll: måtte ta ut kule for å begynne helt på nytt igjen med helpressing :lol::roll:

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel mer om rett justering av diene og smøring av hylsene enn diefabrikat vil jeg tro. Har opplevd at skudd ikke kamrer dersom helpressingen har vært upresis.

Det har desverre ingenting med saken å gjøre i mitt eksempel. Jeg er petimeter og jeg vet hvordan jeg skal justere en die nok til å helpresse uten å sette tilbake skulderen. Jeg smører konsekvent hver en hylse. Eneste alternativ blir derfor å angripe fabrikatet på dia, som er Lee i mitt tilfelle. Videre blir alternativet da nødvendigvis å lete seg gjennom dier fra ulike fabrikater. Svaret på spørsmålet til trådstarter blir i så fall akkurat det samme: Ja, det kan ha praktisk betydning.

 

Uansett hvilken vei man ønsker å vende på det kommer man ikke vekk fra at ulike rifler har ulike kamre, og at dette kan få betydning når man lader hylser skutt i et annet våpen. Det er ikke dermed sagt at det MÅ få betydning, men det KAN.

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel mer om rett justering av diene og smøring av hylsene enn diefabrikat vil jeg tro. Har opplevd at skudd ikke kamrer dersom helpressingen har vært upresis.

Det har desverre ingenting med saken å gjøre i mitt eksempel. Jeg er petimeter og jeg vet hvordan jeg skal justere en die nok til å helpresse uten å sette tilbake skulderen. Jeg smører konsekvent hver en hylse. Eneste alternativ blir derfor å angripe fabrikatet på dia, som er Lee i mitt tilfelle. Videre blir alternativet da nødvendigvis å lete seg gjennom dier fra ulike fabrikater. Svaret på spørsmålet til trådstarter blir i så fall akkurat det samme: Ja, det kan ha praktisk betydning.

 

Uansett hvilken vei man ønsker å vende på det kommer man ikke vekk fra at ulike rifler har ulike kamre, og at dette kan få betydning når man lader hylser skutt i et annet våpen. Det er ikke dermed sagt at det MÅ få betydning, men det KAN.

Du kan og angripe fabrikatet på den rifla patronene ikke kamrer i ;)

Min erfaring er at enkelte kammer er så trange og korte at du må modde en die for å presse hylser nok til at de kamrer. I et kaliber prøvde jeg 4 typer dier uten at de pressa nok til et slikt trangt kammer.

En anna ting er at hylseholdere og kan ha no å si her.

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukker 6.5 hylser etter en i skytterlaget som har samme våpen... Sauer 200 STR. Kamrene her er såpass like at jeg kan neck size de og bruke de i mitt egen våpen. Genialt så slipper jeg å smøre hylsa for helpressing. Hylsene holder lenge også, de liker ikke så godt å bli full sized...

Så det er ikke kun for å skryte han oppgir våpen type...

Link to comment
Share on other sites

Jeg plukker 6.5 hylser etter en i skytterlaget som har samme våpen... Sauer 200 STR. Kamrene her er såpass like at jeg kan neck size de og bruke de i mitt egen våpen. Genialt så slipper jeg å smøre hylsa for helpressing. Hylsene holder lenge også, de liker ikke så godt å bli full sized...

Så det er ikke kun for å skryte han oppgir våpen type...

Her trekker du en slutning om at kamrene er like? Realiteten er at kompisen din har et kammer som enten er likt ditt eller mindre/trangere enn ditt. I tillegg er saken at dersom han skyter rekruttammunisjon er det så lavt trykk at hylsene neppe "blåses helt ut" og derfor er omtrent på samme størrelse som før de ble skutt.

 

Har du prøvd hylser skutt i ditt våpen i kompisen din sitt kammer ?

Link to comment
Share on other sites

Lenge siden vi skaut med rekrutt ammo gitt... Nå går det utelukkende i Nammo 8 gram, den er ikke veldig hardt ladd slik som felt patronen dems. Har ikke testa hylser fra mitt våpen i hans...

 

Greia er vel bare å neck size et par hylser, hoppe over krutt dia og sette inn kuler, og så teste i våpenet...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Vil det være fordel dersom man har samme type rifle, eller har det ingen praktisk betydning?

 

Hylser skutt i min 308. boltrifle kan senere ikke benyttes i samboerens 308. boltrifle på tross av helpressing. Visa versa går fint.

 

Det viser at ulike riflefabrikater har ganske så forskjellige kamring, og at dier ikke nødvendigvis er kalibrert til å presse hylsene helt tilbake til fabrikkmål.

 

ja, dette kan ha en praktisk betydning!

 

Det stemmer - for den erfaringen har jeg også i en gammel Krag . Gikk i den troen at diesettet uansett ville presse hylsa tilbake til utgangspuktet , men måtte innse at så ikke behøver være tilfelle . Fikk hylser av en kompis , som han hadde skutt i sin Krag , og helpresset dem i ei Skan-die , men etter omkamring av løpet i Kragen til Skan-norm , så fikk jeg ikke ned bolten da jeg forsøkte å kamre den hylsa . Man lærer noe hele tiden .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...