Jump to content

Ervervelse av førstegangspistol


Victorian

Recommended Posts

Hei,

 

jeg ønsker å kjøpe en CZ 75, tanken er å på sikt eie 1 pistol med konverteringskit som kan brukes til både .22 kaliber og 9mm kaliber. Samme pistol og avtrekk kan da brukes til trening på både fint og grovt.

 

Pistolklubben jeg tok sikkerhetskurset i har krav at første pistol må være .22 kaliber.

Jeg har flyttet og er nå medlem av en annen pistolklubb, de har ikke dette kravet men jeg har ikke registrert aktivitet hos disse enda.

Når jeg skyter sammen med andre medlemmer blir ikke denne aktiviteten loggført.

 

Her faller jeg mellom to stoler.

Klubb 1 godtar ikke kjøp av CZ 75 med .22 konverteringskit fordi det er en 9mm pistol.

Klubb 2 godtar ingen søknader fordi jeg ikke har loggført aktivitet hos de, og aktivitet i andre klubber er uten betydning.

 

I praksis ser det ut til at jeg vil måtte ta sikkerhetskurset på nytt igjen i Klubb 2, eller kjøpe en .22 pistol som jeg selger igjen senere når jeg kjøper CZ med .22 konverteringskit.

 

Eller er det mulig å kjøpe en CZ 75 i .22-kaliber, og senere sende inn søknad om å kjøpe et 9mm konverteringskit?

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor får du ikke godkjent aktivitet i klubb 2? Du har jo allerede tatt sikkerhetskurs, så sålenge du har bevis på det, så skal du ikke måtte ta et nytt et igjen..? Og visst du ikke har fått bevis, så er det vel bare å få klubben til å bekrefte at du har gjennomført sikkerhetskurs hos de.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du har gyldig sikkerhetskurs gjelder dette for alle klubber og er ikke noe som må tas på nytt. Bare å skifte klubb fortest mulig. Dette er jo også noe du kan vurdere å ta med forbundet, men som regel er det vel greiest å bare stikke. Det er dessverre få personer i omløp og alle kjenner alle. Det er i hvert fall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Hør med klubb 1 om å få skrevet ut vedlegg til søknaden på 22lr. Ta vedlegget med til folk høyere oppe i klubb 2 og forklar situasjonen, dette bør ordne seg.

 

Klubb 1 har ingenting med hvilket våpen eller kaliber du handler deg så lenge det er godkjent til formålet, dette er reinspikka tull.

 

Vet om ein klubb som har denne regelen, men dette burde NSF satt foten ned på. Hva du du får lov til å kjøpe er våpenkontoret sin oppgave å bedømme.

Link to comment
Share on other sites

Vet om ein klubb som har denne regelen, men dette burde NSF satt foten ned på. Hva du du får lov til å kjøpe er våpenkontoret sin oppgave å bedømme.

For at NSF skal kunne reagere må det leveres inn melding. Det begynner å bli endel småkonger/klubbeiere etterhvert. Ta grep og send melding til NSF for å få slutt på uvesenet. Dette er mennesker som ødelegger sporten innefra. Vi trenger ikke strengere lover når vi har slike "tillitsvalgte".

Link to comment
Share on other sites

Doctoroy det du det du sier er helt sant, tror eg får summe meg til å skrive mail til NSF selv om dette. Har heldigvis ikke vert med i klubb som har denne regelen, men vet om den ene og mener å ha hørt om flere, bare det har små irritert meg lenge. Har som regel bare oppfordret folk til å bytte klubb.

Link to comment
Share on other sites

Hvis vedkommende har fullført kriteriene fra forbundet og Norsk loverk til og søke på våpen i bruk innenfor det gitte forbundet hvorfor skal klubben diktere hva han skal søke på?

Flott kan fort vekk oppnå at vedkommende slutter og finner seg en annen hobby og vi har mistet en rekrutt til sporten!

En ting er hva enkelte mener er fornuftig og starte med som førstegangsvåpen men de skal ikke tvinge noen til og velge hva de selv syntes.

Gir meg bare helt over hva enkelte får seg til og gjøre og si.

Link to comment
Share on other sites

Dersom man gjør det på gamlemåten å leverer søknad hos politiet uten skriv fra klubben, vil politiet kontakte klubben for å spørre om aktivitet og lengde på medlemskap. Da vil søknad gå gjennom uansett hva klubbledelse mener om 9mm osv på første søknad. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er jo litt sneaky jeaant :)

slik jeg ser det så kan en klubb selv bestemme regler og medlemmer kan velge å akseptere reglene og bli medlem eller ikke.

Men det er betenkelig hvis en klubb har monopol og medlemmene ikke har andre klubber i nærheten, da må de pent finne seg i det klubben bestemmer.

 

Gunnerside, Jeg vil ikke henge ut noen klubb, men jeg regner med dette ordner seg når jeg blir bedre kjent med gruppen i klubb 2 :)

Link to comment
Share on other sites

Sannhet med modifikasjoner Victorian. Klubben er underlagt norges lover og forbundets spilleregler. De kan ikke gå utenom disse uten å melde seg ut av landet og/eller forbundet. Vi må slutte å akseptere nykker fra diverse småkonger i denne sporten.

Link to comment
Share on other sites

Men det er betenkelig hvis en klubb har monopol og medlemmene ikke har andre klubber i nærheten, da må de pent finne seg i det klubben bestemmer.

Her gjør du deg skyldig i en stor misforståelse. At det ikke er andre klubber i nærheten spiller ingen rolle for hvilke regler som gjelder. Det er ikke diktator Kim i klubben som bestemmer reglene.

 

ATnT setter fokus på hva som er styrende for klubbene.

Link to comment
Share on other sites

Syns ikke det jeg sa er sneaky. Det finnes mange rare pistolklubber rundt om kring. Jeg har i hine hårde blitt nektet medlemskap i to pistolklubber i norske småbyer. Mistenker at det var fordi jeg var mann og ung. I dag er jeg medlem og bor på ett sted som ikke er by.

Kun 22 på første søknad er like teit som riflekarantenen i DSSN. Det er å gjøre seg til småkonge og lovgiver på egen hånd.

Link to comment
Share on other sites

Ved erverv av første håndvåpen til NSF program gjelder:

 

1. Skyttere i NSF skal dokumentere medlemskap i NSF klubb.

 

2. Om skytter ikke har håndvåpen, må han/hun dokumentere når medlemskapet startet. For å dokumentere at 6 måneders regelen er oppfylt.

(*Tidligere medlemskap gjelder ikke iht. lov, men noen våpenkontor vil godta/ta med i beregningen tidligere medlemskap med erverv i tilfeller der en starter opp igjen etter en tids pause).

 

3. Aktivitet opptjent i tidligere klubb, har ingen betydning for ny klubb i de tilfeller det er snakk om førstegangs våpenkjøp. (6 Måneder gjelder da alltid, og må opptjenes i den enkelte klubb. OBS! Gjelder ikke om man alt har håndvåpen til NSF program).

 

4. Dokumentasjon av 6 måneders regelen, oppnås normalt kun ved en form for bekreftelse fra klubb (Aktivitets bekreftelse).

 

5. For at en klubb skal kunne gi ut en slik bekreftelse, kan/bør der stilles krav til skytteren.

Dette da kun på at utdanning i sikker bruk av håndvåpen er gjennomført. (Sikkerhetskurs).

 

6. Sikkerhetskurs er pr i dag ikke påbudt, og heller ikke standardisert i NSF og ellers.

Det som ligger i lovverket, er at klubben er ansvarlig for at skytterne før erverv, har tilstrekkelig opplæring i sikker bruk av (I dette tilfellet) håndvåpen.

 

7. Dette medfører at klubbene ikke skal gi ut aktivitets erklæring, før 2 ting er oppfylt. 1. 6 måneders regelen, og 2. Opplæring er gjennomført/kontrollert.

 

8. 6 måneders regelen er absolutt. Mens opplærings delen er fri, dvs. opp til den enkelte klubb å vurdere hvordan den løses, og hvilket nivå de krever. Det er her mye rart kan dukke opp rundt om.

 

9. Tilstrekkelig opplæring, kan gis ved fortløpende opplæring på bane. Uten formaliteter.

Den kan/bør også gis ved å følge NSF sitt godkjente sikkerhetskurs, m/eksamen og diplom. Dette skal godtas av alle NSF klubber.

Opplæring kan også gis med egenkomponerte sikkerhetskurs, men slik opplæring, er i likhet med løpende opplæring uten avsluttende NSF kurs/eksamen/diplom. Ikke noe man kan forlange at andre klubber skal godta.

 

10. I egen klubb, har vi 4 krav om skal oppfylles før aktivitets bekreftelse gis for første erverv.

 

Disse er:

1. Betalt kontingent

2. 6 Måneders regelen (Merk! 6 måneders regelen gjelder iht. lov fra kontingent er betalt, ikke første oppmøte som mange tror).

3. Gjennomført og bestått NSF sikkerhetskurs. (Vi gir de NSF Begynnerkurset samtidig, men det er kun eksamen i Sikkerhetskurset).

4. Min 20 registrerte oppmøter på egen "Seddel". *

 

*Dette er en levning fra tiden før sikkerhetskurs, beholdt fordi det gir klubben enkel kontroll på aktivitet som nybegynner iht. lov, og fordi det gir den enkelte skytter motivasjon og dokumentasjon på de lovpålagte oppmøter som nybegynner.

OBS! Kravet på 20 oppmøter er litt høyere enn lovens faktiske krav på min 12-18 oppmøter i 6 måneders perioden.

(Men vi ser ikke så nøye på om en får til de 20 oppmøtene i løpet av 6 måneder, kun at de er oppfylt. Så vi har kontroll på at skytteren har nok tid på banen, til at vi kan være trygge på at når vi signerer første aktivitets bekreftelse, skal vi vite og kunne dokumentere at vi har gjort vårt om noe skulle skje).

 

Med dette mener vi å ha oppfylt Norsk Lov, NSF sine ønsker om opplæring om NIF/NSF systemet, og gir skytterne ett godt og dokumentert grunnlag for ett godt liv i skytesporten.

 

Krav utover dette, kan jeg ikke se man kan ha uten å komme på kant med Norsk lov, og NIF/NSF.

 

 

Det er klart det kan være fristende å sette strengere krav, fordi slik vil en ha det (Mange "gode" grunner for slike ønsker). Men jeg mener det er "farlig" om en begynner å "finne opp" krav som ikke er direkte nedfelt i Norsk lov, og forbundets ønsker.

 

Krav om at første våpen skal være 22lr er derfor helt uakseptabelt (Fornuftigt ved første øyekast, men likefullt uakseptabel forskjells behandling).

 

Jeg kan ikke se noen grunn som gjør at en kan forskjellsbehandle tilstrekkelig opplærte skyttere/medlemmer, på en slik måte. Og vil anbefale at man tar dette til NSF for vurdering der.

 

P.s. Riflekarantene i DSSN og klubb påfunn om kun 22lr som første våpen kan ikke sammenlignes på noen måte.

1. Fordi 22lr kravet er på klubb nivå, og ikke begrunnet i noe annet enn lokal synsing.

2. Fordi riflekarantenen i DSSN var ett være eller ikke være for at man skulle få beholde semiautomatisk rifle i DSSN (Les Norge). Dette da POD var på krigsstien mot disse riflene (Dette kom opp og var ordnet opp i før Utøya, og er nok ene og alene grunnen til at vi fortsatt har semiautomatiske våpen i DSSN, så teit? Tror ikke det nei, selv om enkelte opplever det slik).

Link to comment
Share on other sites

Riflekarantenen er teit når 16 åringer med jegerprøve kan kjøpe 6 rifler med like høyt skadepotensiale. Og folk med medlemskap og aktivitet (ikke 2 år) i NJFF jaktfelt kan kjøpe 1 til 2 rifler til jaktfelt. :roll:

Men for meg har det ingen betydning da nærmeste DSSN klubb er på tur til å miste bana si og shell og statoilkortet ikke vil være med på leken uansett. :|

Link to comment
Share on other sites

(*Tidligere medlemskap gjelder ikke iht. lov, men noen våpenkontor vil godta/ta med i beregningen tidligere medlemskap med erverv i tilfeller der en starter opp igjen etter en tids pause).

...

3. Aktivitet opptjent i tidligere klubb, har ingen betydning for ny klubb i de tilfeller det er snakk om førstegangs våpenkjøp. (6 Måneder gjelder da alltid, og må opptjenes i den enkelte klubb.

 

Njaaaaa. Forskriften stiller kun krav om å "dokumentere seks måneders aktivt medlemskap i slik forening", det er derfor ikke noen åpenbar grunn til å kreve at dette gjennomføres i en enkelt forening. Det er heller ikke slik at klubben skal godkjenne skytter, det er det kun politiet som kan gjøre. Det eneste klubben kan gjøre er å utstede dokumentasjon på aktivitet, om en går til politiet med 3mnd aktivitet fra klubb A og deretter 3 måneder i klubb B kan ikke politiet slik jeg ser det avslå søknad pga manglende aktivitet.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så lenge det ikke er hjemlet noe sted, kan ikke klubber utstede en"3 måneder -bekreftelse" her og en "3 måneders-bekreftelse" der. -Derfor er det den klubben "du er medlem av akkurat nå", som gjelder, når det kommer til å utstede Aktivitetsbekreftelse.

Link to comment
Share on other sites

Som medlems ansvarlig i en NSF klubb, har jeg følgende å forholde meg til hva angår hva og hvem/hva jeg kan/bør/skal gi dokumentasjon på.

 

1. Betalt kontingent i den klubb jeg er ansvarlig i.

2. 6 måneders medlemskap i den klubb jeg er ansvarlig i. (Vi kan ikke gå god for tid i annen klubb).

3. Tilstrekkelig opplæring i sikker våpenhåndtering. (Og der har jeg klubbens regelverk å forholde meg til)

 

Punkt 3. Gjør at det hva som har skjedd i andre klubber før vår, i utgangspunktet ikke har noen betydning for oss.

 

For å si det enkelt, det er likt for alle nybegynnere i vår klubb. Og 3 måneder i annen klubb har ingen betydning for denne statusen (Med mindre vedkommende har bestått NSF sikkerhetskurs med diplom fra forrige klubb å fremlegge, da vil det være aktuelt å be tidligere klubb dokumentere start dato for medlemskap, og antall oppmøter på bana ved direkte overgang til vår klubb).

 

 

P.s. Jeg snakker her kun om første gangs erverv. Jeg antar at alle er innforstått med forskjellen på det og annet.

 

P.s. 2. Godkjenning av skytter, vi godkjenner ikke skyttere. Vi avgjør som opplærings ansvarlige om en skytter har mottatt og tatt til seg nødvendig relevant informasjon om oppførsel på bane, inkludert sikker våpenhndtering. Til trygt å kunne delta på ett NSF stevne, iht. krav om bruk av våpen til de skyteprogram de erverves for. (Med andre ord, Normal bane opptreden, og innføring i skyteprogrammer på NSF bane, og sikker våpenhåndtering. Dette er ting 99 av 100 går rett gjennom, og som er/burde være likt på alle NSF baner/klubber).

 

P.s. 3. Når disse enkle kravene er oppfylt, dokumenterer klubben aktivitet. (Som tilsvarer at en går god for at vedkommende har tilstrekkelig kompetanse til å delta på forbundets baner, skyte forbundets program, og alt dette på en sikker måte). :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

jeg ønsker å kjøpe en CZ 75, tanken er å på sikt eie 1 pistol med konverteringskit som kan brukes til både .22 kaliber og 9mm kaliber. Samme pistol og avtrekk kan da brukes til trening på både fint og grovt.

 

Pistolklubben jeg tok sikkerhetskurset i har krav at første pistol må være .22 kaliber.

Jeg har flyttet og er nå medlem av en annen pistolklubb, de har ikke dette kravet men jeg har ikke registrert aktivitet hos disse enda.

Når jeg skyter sammen med andre medlemmer blir ikke denne aktiviteten loggført.

 

Her faller jeg mellom to stoler.

Klubb 1 godtar ikke kjøp av CZ 75 med .22 konverteringskit fordi det er en 9mm pistol.

Klubb 2 godtar ingen søknader fordi jeg ikke har loggført aktivitet hos de, og aktivitet i andre klubber er uten betydning.

 

I praksis ser det ut til at jeg vil måtte ta sikkerhetskurset på nytt igjen i Klubb 2, eller kjøpe en .22 pistol som jeg selger igjen senere når jeg kjøper CZ med .22 konverteringskit.

 

Eller er det mulig å kjøpe en CZ 75 i .22-kaliber, og senere sende inn søknad om å kjøpe et 9mm konverteringskit?

Hvorfor blir ikke aktiviteten loggført? Jeg forutsetter at du har betalt medlemskontingent til den nye klubben, og da skal all aktivitet og start dato være fra den dag klubben mottok kontingenten.

 

Sikkerhets kurset ditt, er dette ett NSF sikkerhetskurs med diplom? I så fall kan jeg ikke se at den nye klubben har hjemmel til å kreve nytt sikkerhetskurs.

 

Om du fortsatt står som medlem i din gamle klubb, ville jeg tro at det å få de til å dokumentere så du får ervervet en 22lr, være løsningen for deg. En CZ75 med kadettsett er ikke en god løsning for NSF fin programmer, da hadde jeg heller lett opp en rimelig brukt Buckmark. Så får heller en CZ75 komme i neste omgang, med eller uten Kadettsett. (En brukt Buckmark går stort sett inn og ut for samme sum, så det er kun løyvet som koster ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutter: Du misser poenget. Det er ikke klubben som skal dokumentere 6 måneders aktivitet, det er søker. Klubben kan kun gi en attest på den aktivitet som de har registrert, den biten er grei. Men det er ingenting som forhindrer deg i å gi en attest på feks sikkerhetskurs og 2måneders aktivitet, hvis skytter i tillegg har attest på 4mnd aktivitet fra annen klubb så oppfyller han kravet slik jeg ser det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...