Jump to content

338LM selvbygg vs TRG


freezingduck

Hvilken 338?  

51 members have voted

  1. 1. Hvilken 338?

    • TRG 42
      26
    • R700 i chassis
      6
    • Annet
      19


Recommended Posts

Har i dag en TRG 22, en 200STR i mcmillan stokk og en R700 SPS Tactical i et AICS chassis.

 

Den rifla jeg faktisk er mest fornøyd med er min selvmekka R700, den går 1/4 moa og har aldri sviktet meg.

 

Har alltid hatt lyst på ei rifle i 338LM, men har aldri rotet meg til å sette igang noe prosjekt.

Da jeg for tiden er usikker på hvor mye jeg får skutt utover 1000m, ønsker jeg å prøve å komme unna det med sparepenger til ammo og julegaver når jeg er ferdighandlet.

 

har tenkt på 2 alternativer.

 

1. Kjøpe en brukt TRG 42 og gå derifra.

 

2. Kjøpe en R700 i 338 med tykk pipe og putte den i et aics chassis.

 

Hva tror dere vil gi best presisjon/glede?

Skjønner at R700 gir ingen garanti.

Har hørt at R700 låsekassen blir litt lang og svak til 338lm.

 

kom gjerne med utfyllende forklaringer sånn at jeg lærer litt...

Link to comment
Share on other sites

Til 338LM får du langt mer egnede låskasser enn Rem700.

 

Jeg valgte en Barnard PL fra New Zealand, kjøpte den som "barreled action" med True Flite pipe. Grunnen til valget var at disse kassene er utbredt til langholdsskyting/BR/F-class, og jeg tenkte at det sikkert er en grunn til det.

I tillegg ville Kiwiene eksportere, de satte seg ikke ned og siterte forkortelser og store gebyr for å kunne eksportere, slik amerikanerne gjorde.

 

Filosofien min var at en 338 er til ekstra langt hold, og den må da være ekstra presis, magasin og slik er unødvendig, da man på 1500m kan skyte 3 skudd med enkeltskuddskassen før det første lander.. Behovet for raske ladegrep er bare ikke der.

For å være ekstra anal, og for å slippe å vaske og miste hylser (til 25-30,-/stk) så har den heller ikke utkaster.

 

Kjøpte en stokk, som jeg har glemt navnet på, hos Robertson Composites, ferdig med beddeblokk for Barnard PL. Fikk det hele i posten og skrudde i hop. Har vært fornøyd fra 1. skudd.

 

 

 

 

0f37396a.jpg

 

Klar for første skyting forbi 200m,

22102011152.jpg

 

Klar for skudd nr. 2200, samme sted, og traff samme sted - se under. Jeg har satt på et annet sikte, og drevet med svartmaling, blank pipe ble litt - ja et eller annet

EE024BFF-AC31-46FF-8BAD-510A51F44A58_zpsujwqbldv.jpg

 

EFF5E238-546F-4C59-8C99-6FD82E83E314_zpsw7jqrh5f.jpg

 

Jeg ville satt meg ned og tenkt igjennom hva jeg skal, hva slags skyting - hva skal kula gjøre, det gir egenskapene til pipa - skal rifla bæres, hva slags stokk, jakt, BR, osv... låskasser er det mange av, og man kan bare velge fritt, alle er dyre, og Rem 700 trolig et av de dårligste valgene. Unntaket er jo om du finner en som Remington faktisk har laget for 338LM.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har blitt stoor fan av Hansen kasser.

Har nå tre 706 kasser , 2 706AI kasser å en 706RT kasse som blir solgt.

706AI er en firkantet utgave med integrert rekyl klakk å picatinny skinne, ekstremt stiv å fåes med ønsket tilt.

Tykt å langt gjenge parti til pipe.

Jeg har nå to like kasser å tre sluttstykker så jeg har standard, magnum og LM støtbunn, alle muligheter med andre ord :mrgreen:

Handler du en slik blir du fornøyd :wink:

AI utgaven er laget for å passe rett i AI stokker :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke får skutt mye utover 1000 meter, hadde jeg heller valgt en 300 Win mag eller noe annet i 30 kal

Sålenge vi er innafor 1000m tror jeg ikke 300ene har noen vesentlig fordel over 6.5x55 utover det å levere energi - i begge ender :wink: Skyter en på akkurat 1000m er det nok en liten fordel 7mm/30 kontra 6.5, men med en gang man dropper inn på 7-800m, så er det nokså likt. Til en sjelden gangs skyting på 12-1300m henger også 6.5x55 med sånn høvelig, en god skytter vil treffe mer på 1200 med 6.5 enn en dårlig med 338 for å si det sånn. Men blir det ofte, så blir en lei av kuler som blåser bort.

En fordel til f.eks. 338LM, om det er vanskelig skyting, er jo at man har veldig mye større sannsynlighet forå se hvor en faktisk traff - det skjer veldig mye mer når 300gr treffer i 500m/s enn når 136 treffer i 400... Kulesporet er også veldig mye lettere å se, men det er mange som ikke ser det uansett, så det er et tynt argument.

 

Har blitt stoor fan av Hansen kasser

Utvilsomt. Jeg har dessverre bare en, og den blir her, for å si det sånn. Ulempen er prisen, egentlig bare det, og så har han vel ennå ikke en "fat-bolt" med lav åpningsvinkel?

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så er jeg fullstendig klar over 300wm og dens egenskaper.

Ser bare ikke hva den tilbyr meg som en 6,5x55 ikke gjør utenom mer energi.

Skulle jeg bygd ei rifle til jakt på lange hold hadde jeg nok kjøpt en 300wm.

 

Når jeg først bruker så mye penger på en ny rigg for å skyte utover det jeg kan med saueren så ønsker jeg å anskaffe et våpen som jeg ikke tenker at jeg skulle kjøpt 338.

 

Ser at flere skyter opp mot 2000m med 300wm, på samme måte som de beste/mest optimistiske skyter opp mot 3000m med 338.

 

Selvsagt er det ingen vits i å skyte på mål på størrelse med ei låvedør på lange hold.

Presisjon fremfor alt, så effektiv lengde.

 

Målet er 50cm mål og at det er min feil at jeg bommer, ikke riggen sin.

Med 1 moa er jeg da 2000m. (veldig ca, men dere ser tenkemåten)

Der er det ikke mye energi igjen i en 300wm

Link to comment
Share on other sites

Det er nå engang slik at en 230 grs Berger fra en 300 Win mag i 900 m/sek med en bc på 0.743 trumfer hvilken som helst kule i en 6.5x55 hele dagen. Er det vind, så er treffprosenten endel lavere med 6.5. At den er grisegod på 1200 meter har jeg tilgode å se. 338 LM fungerer utmerket men er dyr i bruk og krever mye av skytteren. Ser det stadig selges 338lm rifler da de aldri blir brukt. Hvorfor blir de ikke brukt? For dyrt, for mye rekyl, traff man ikke automatisk på 1500 meter fordi det er en 338lm? Jeg tror jeg er en av de som skyter mest med 338lm i året her til lands, og skulle jeg skutt 100 skudd i året med min, så kunne jeg like godt latt være. Og selv om man er en god skytter med en 6.5 eller en 308, så er det noe ganske annet å skyte med den dobbelt så store patrona. Den er min favoritt, tett fulgt av 300 winmag, men jeg vet også hva som kreves for å få det til å virke. Og da er det enklere med 300'n.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jo, men du taper like mye penger, siden custombyggene godt kan koste 1/3, iallefall av en AI. Og det er litt lettere å betale 25k for ei rifle, enn 50 eller 75. Iallefall i min verden, og de GJØR det samme.

En brukt Savage virker jo, og de får du 4 av for en AI, eller "en del" ammo i tillegg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke si at jeg angrer for mitt kjøp av en AIAXMC i Kal.308.Win

 

Har hatt 338.LM selv, og det er en fin patron å skyte langt med. Den krever noe mer av skyteren, men den er ikke uhåndterbar.

 

Spørsmålet du må stille deg:

 

1. Hvor lange hold har du tilgang til og hvor ofte skyter du til vanlig?

 

Jeg skaut 2-300 skudd i året med 338.LM, og holdene var stortsett 5-1000 m. Skytingen krevde ikke så mye, og enn traff stortsett hver gang.

 

På disse holdene er det mange andre kaliber som duger og som er billigere i drift. Og ikke minst billigere å anskaffe.

 

For min del har jeg gått tilbake til basic, 308.win og ser at den er godt dugende ut til 1000 m.

Her forleden fikk jeg 4 skudd innenfor 25 cm på 915 m.

Det krever mer av meg å lese vind med 308'en. Og det gir meg mer treningsutbytte enn da jeg hadde 338'en.

 

Men har du lyst og mener du har behov, så løp og kjøp en 338. LM.

Link to comment
Share on other sites

M67;

 

Har du tenkt på at det går an å bestille en M67 i 338 Lapua fra Mauser customshop? Double square bridge med 20moa picrail frest direkte i broene og hel sidevegg. 5-skudds magasin. Det hadde vært humor på høyt nivå :-)

 

Forøvrig er jeg enig med TRG-22 i vurderingene rundt 308. Vil man ha utfordeunger er det bare å ta av 2-foten og sette igang med trening.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tenkte bare du ville ha ei rifle med matchene navn :-)

 

Skal jeg ha enkeltskuddsrifle til langhold frister en Steyr fallblokk som heter PZB39 mest. Denne tåler alt av patroner :-)

 

En fyr som jobbet på Raufoss sa til meg for mange år siden at det mest flattskytende sivile kaliberet i vanlig salg er kal. 10mag hagle. Det er bare høvelige patroner som mangler.

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

 

En gammel ide...

 

Hva med å få en Ruger #1 låskasse, lage en "barrel clamp" til løpet, maskinere ut en McMillan stokk, slik at låskasse er fritt hengende. Picatinny skinne på "barrel clampen"..

 

Er flere andre bygg som er bedre enn dette.. men leste om noe tilsvarende på en "hjemmebygger" fora i Usa.

Link to comment
Share on other sites

På dager som idag er det ok med 338lm og anal ammo. 5 skudd på 1321 meter i vind som varierte sterkt. Bomma på førsteskuddet men resten traff iallefall. Her ser man resultatet av god ammo som har 1 m/sek i ES og ei kule med god bc i godt driv. 16 cm høydespredning er ikke ille. Børsa selges aldri, for meg er det kun custom som gjelder.

 

20150925_152103_zpssn6ghvxc.jpg

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...