Jump to content

Kolle og kalv


Jenny

Recommended Posts

Håper at dette innlegget egentlig er unødvendig, og inntrykket er også at mange jegere er bevisste på risikoen for å skyte koller fra seinfødte kalver så tidlig på høsten. Vi ser at noen utsetter jakta av den grunn, mens andre lar være å skyte enslige koller for sikkerhets skyld. Det er veldig bra at det tas slike hensyn. Vi har snakket med jegere som rister på hodet av de nye jakttidene, og mener det var et skritt i feil retning mot en mer usikker og inhuman jakt, og at jakta i stedet burde vært utsatt minst ti dager av hensyn til kalvene.

 

Når viltmyndighetene la ansvaret over på jegerne og vedtok nye jakttider som kommer i konflikt med annet regelverk - dyrevelferdslovens forbud mot å hensette dyr i hjelpeløs tilstand - må en bare håpe at alle jegere er dette ansvaret bevisst. Det å skyte ei tilsynelatende enslig kolle i september kan være ensbetydende med å hensette en kalv i hjelpeløs tilstand. Vi håper ingen tar slike sjanser. Det er snakk om store lidelser, enten kalven sulter og tørster i hjel eller blir spist, kanskje levende, av andre dyr. Så vi håper skudd mot enslige hjortekoller på denne tid ikke blir avfyrt. Det er altfor mye som står på spill.

Link to comment
Share on other sites

Vet at noen jaktfelt har vedtatt å utsette oppstarten på jakten både av hensyn til kalvene og av hensyn til den høye temperaturen - men har ikke registrert at det er endring av jakttidene i år.

@Jenny

Det er vel ikke kollene som er mest ettertraktet i den tidlige delen av jakten? Troféjegerne jakter bukker hele sesongen mens matjegerne vet at tidlig bukk er mer mat enn sen bukk og skyter bukk fremfor kolle tidlig i jakten. I "gamle dager" startet bukkejakten i august. Syns forøvrig at den konfliktvinklingen din virker noe oppkonstruert :o

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er greit å ta opp et slikt tema, alle er eller burde iallfall være klar over dette, de aller fleste bryr seg og tar hensyn, og de som evt ikke gjør det, burde gjøre det. I min omgangskrets er jeg så heldig å vandre rundt med gode kamerater som har jaktet 20-30 år, hos oss er det "forbudt" å skyte kolle fra kalven. Jakt handler om så mye, lover og regler, jakt opplevelser, matauk, dyrevelferd, moral og etikk, natur opplevelser, minner og mange andre gode ting.

Link to comment
Share on other sites

Klart det er helt greit å diskutere dette!

 

Men Jenny d****r egentlig i når en skyter hjort (eller hva som helst annet); enten det er kolle, kalv eller bukk-hennes mening er at jakt er noe som må stoppes. Uanset-uten noen forbehold; jakt er for henne per definisjon en ond handling, et overgrep mot naturen.

Sannsynligvis vil det i det universet hun befinner seg være fæle greier å ete gress og løvetann-det er jo mat for dyrene....

 

Å tro at en kan forhandle og bli enig med "dyrevernere" er noe en skal slå fra seg; de ser på alle innrømmelser fra jegere som en seier for sitt syn og pusher videre mot sitt må; en Disney-verden.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jeg har lest, og jeg er enig. Dama er åpenbart av en annen type dyreverner enn meg, og har noen tanker om jakt som gjør innlegget hennes noe merkelig. Jeg burde lest før jeg posta. Beklager, chiefen. :)

 

Når det er sagt håper jeg flere jegere ser seg selv som dyrevernere, særlig de som gidder å bruke tid på viltstelltiltak.

Link to comment
Share on other sites

Når vi ser at tema faktisk engasjerer oss som jakter hjort så skal vi kanskje diskutere det - uavhengig av hvem som bringer det på banen? Her hos oss er det - som hos generalfeldt - regelen at kolle ikke skytes fra kalv. Det har sogar hendt at fjorkolle sammen med eldre kolle har blitt skutt som den større kollens kalv fordi den har vært liten og blitt bedømt som kalv.

Når det kommer frem kolle så venter en noen minutter for å se om det dukker opp en kalv.

Link to comment
Share on other sites

Det der var vel en lite konstruktiv kommentar chiefen? Kalven kan ha blitt jaget bort. Den kan ha gått seg bort. Den kan ligge skadd et annet sted osv. osv. Men selvsagt bør man sitte og observere kollen noen timer før man vurderer å skyte. Hvor mange timer vil du foreslå - siden du bragte timevisbegrepet på banen?

Link to comment
Share on other sites

Det var en merkelig utregning. Har aldri hørt at vekten på en kalv spiller noen rolle den veien. Kalven har 4 kinntenner i hver kjevehalvdel. Er det en kommunal vedtekt det med vekten og hva er vektgrensen for kalv?

Vi har en annen bestemmelse i vedtektene her; dyr med slaktevekt under 35 kilo (varmvekt minus 4%) blir klassifisert som kalv.

Link to comment
Share on other sites

Alltid moro, og utfordrende for en del av kammerbrukrne når Jenny lager bråk :lol:

 

Spøk til side, jeg har sagt det før, og sier det igjen, det er sunt at du kommer med noen skråblikk, man kan alltid løre noe av saklig diskusjon med folk man ikke er enig med

 

Men.... det er en ting i innlegget ditt jeg stusser over:

 

....et skritt i feil retning mot en mer usikker og inhuman jakt...

 

Som en veterinærkompis av meg en gang sa: "humman jakt, æ lik itj det dær uttrykke, humman... man ska itj skyt på menneska"

 

Altså, jeg trodde uttrykket "dyre-etisk" hadde tatt over og blitt det man brukte når man snakket om raskest mulig og mest mulig smertefri avlivning av dyr?

Link to comment
Share on other sites

Av oss som diskuterer og jakter, som skriver i denne tråden, er nok forent og enige om, at det til tider er vanskelig, om ikke umulig å skille hvilken kalv som hører til hvilken kolle...og motsatt for den saks skyld. De fleste av oss bruker tid til å prøve å finne ut av dette. Noen ganger går det ikke, selv om vi tror det. Hva gjør vi da så videre, vi bruker kunnskap om lokale forhold hvor hjorten går og holder seg, og gjør det vi kan for å ta ut kalven, så langt det lar seg gjøre, ihht gjeldene gode jakt etiske regler.

Jeg vil hevde at de aller fleste av oss holder seg til det som er det beste, men det er tilfeller hvor det som sagt ikke er så enkelt. Jeg liker det ikke, når jeg ser på en flokk, og ikke finner ut av sammensetningen...og det kan gå lang tid...så man tar virkelig hensyn, til dyrevelferd og forvaltning.

Link to comment
Share on other sites

Det var en merkelig utregning. Har aldri hørt at vekten på en kalv spiller noen rolle den veien. Kalven har 4 kinntenner i hver kjevehalvdel. Er det en kommunal vedtekt det med vekten og hva er vektgrensen for kalv?

Vi har en annen bestemmelse i vedtektene her; dyr med slaktevekt under 35 kilo (varmvekt minus 4%) blir klassifisert som kalv.

 

Komunal idioti ja,, grensa er 30 kg :cry:

Link to comment
Share on other sites

....Komunal idioti ja,, grensa er 30 kg :cry:
Sier du at dere klassifiserer opp kalv til fjorsdyr ved vekt over 30Kg?? Er dette en plan for å "spare" store kalver? Hvilken kommune snakker vi om her?

Legg gjerne med en link til forvaltningsplanen for kommunen, det kan være interessant lesning..

Link to comment
Share on other sites

Ser utfra bestandsplanen at kalv under 22 kilo ikke teller på kvoten. Forvaltningen har gått fra type til vekt på dyrene.

 

Bestandsplan for hjort og rådyr Kristiansund Hjorteviltområde 2015 - 2017

http://www.kristiansund.kommune.no/Handlers/fh.ashx?MId1=1575&FilId=4147 side 8:

 

"Ut i fra de erfaringer og evalueringer som er gjort med dette systemet i årene 2012-2014 forenkles

vektsystemet og vektgrensene for 2015-2017 blir som følger:

Liten kalv: Kalv under 22 kg går utenom kvoten.

Kalv: Kalv med vekt mellom 22 og 30 kg.

Kolle under 43 kg.

Bukk under 46 kg.

Ungkolle: Kolle med vekt mellom 43 og 52 kg.

Hunnkalv med vekt over 30 kg.

Ungbukk: Bukk med udelte gevirstenger under 35 cm.

Hannkalv over 30 kg.

2,5 år og eldre bukk under 60 kg.

Eldre kolle: Kolle med vekt over 52 kg.

Eldre bukk: 2,5 år og eldre bukk over 60 kg, samt 1,5 års bukk med delte gevirstenger"

Link to comment
Share on other sites

Jøss...11 kategorier hjort å jakte på.

Merk at det er etter forenkling...

"Ut i fra de erfaringer og evalueringer som er gjort med dette systemet i årene 2012-2014 forenkles

vektsystemet og vektgrensene for 2015-2017 blir som følger:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Liten kalv:

Kalv under 22 kg går utenom kvoten.

 

Kalv:

Kalv med vekt mellom 22 og 30 kg.

Kolle under 43 kg.

Bukk under 46 kg.

 

Ungkolle:

Kolle med vekt mellom 43 og 52 kg.

Hunnkalv med vekt over 30 kg.

 

Ungbukk:

Bukk med udelte gevirstenger under 35 cm.

Hannkalv over 30 kg.

2,5 år og eldre bukk under 60 kg.

 

Eldre kolle:

Kolle med vekt over 52 kg.

 

Eldre bukk:

2,5 år og eldre bukk over 60 kg, samt 1,5 års bukk med delte gevirstenger"

 

 

La inn litt mellomrom for å vise fordelingen bedre.

Link to comment
Share on other sites

Det er åpenbart endel områder som ikke følger forskrift om forvaltning av hjortevilt, og som fremdeles styres av småkonger og idioter.

 

Jeg har et annet problem, et område jeg jakter skal vi skyte en bukk og to koller, men ingen kalv. Når en så vet at nesten alle koller har kalv, hva skal vi gjøre med den?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et annet problem, et område jeg jakter skal vi skyte en bukk og to koller, men ingen kalv. Når en så vet at nesten alle koller har kalv, hva skal vi gjøre med den?

Hos oss er regelen at vi kan skyte kalv på f.eks. kolleløyve er det noe du kan gjøre? Det blir kanskje ikke den helt store kjøttvekten da...... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det blir helst ungdyr vi prøver på, men det er ikke alltid så lett å se forskjell i skumringen.

Det er prinsippene som jeg ikke forstår, det må da gå å dele ut kolle + kalv slik at vi kan skyte de som hører sammen.

Slik som det er i dag skal vi skyte kolle, og naboen kalv. Da er det ingen garanti for at det skytes mor og avkom.

Link to comment
Share on other sites

Det blir helst ungdyr vi prøver på, men det er ikke alltid så lett å se forskjell i skumringen.

Det er prinsippene som jeg ikke forstår, det må da gå å dele ut kolle + kalv slik at vi kan skyte de som hører sammen.

Slik som det er i dag skal vi skyte kolle, og naboen kalv. Da er det ingen garanti for at det skytes mor og avkom.

 

Du har helt rett! Enkelt og greit!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...