Jump to content

Svømmer Hjorten??


gaupejeger

Recommended Posts

I fjor kom det så vidt jeg husker mellom 10 og 20 hjort svømmende fra Hitra til Tjeldbergodden, i luftlinje, er det ca 6-7 km på det korteste. Det litt mer spesielle med saken var at hurtigruta måtte bremse ned for disse dyra! Det vil da også si at dyra svømte midt på dagen!

Link to comment
Share on other sites

Hei det er ikke noen tvil om at hjorten er en dyktig svømmer. Det er registrert at en bukk som er merket med GPS sender i Agdenes kommune har krysset Trondheimsfjorden over til Rissa for så å vandre til Åfjord. Etter dette har den tatt samme runde tilbake for å gjenta denne bragden ett år etter. Den bommet forøverig med 2 dager det andre året i forhold til første gang. Det skal bli innterresant å høre om det skjer neste år også.

Link to comment
Share on other sites

Hjorten er ein relativt dyktig og utholdande svømmar, eit voksent dyr i god kondisjon kan krysse fjordar og svømme til øyar, avstandar på mange km. Merkeprosjekta har dokumentert dette, og det er på denne måten øyane langs kysten har blitt "befolka" med hjort.

 

F.eks ein hjortefarm med vanleg hjort må gjerde mot sjøen, hjorten kvier seg ikkje det minste på å legge på svøm.

Link to comment
Share on other sites

At hjorten svømmer er et godt kjent fenomen eller sannhet om du vil. Der finnes nevnt i eldre nedtegnelser at hjort har svømt over 20km for å komme til ei øy på nordvest-landet, har ikke artikkelen foran meg men mener det var rundt 25km.

 

Som viltansvarlig i kommunen var jeg engang med og hentet en hjort på Røvær uti havet her, den stod på en mindre holme og hoppet i sjøen da en båt kom nær, den fortsatte da vestover og der er det kun Shetland eller Vinland den kunne nådd. Heldigvis så tok båtføreren et tau i den og tok den inn til hovedøya hvor vi hentet den og bragte den til fastlandet.

 

Folk som jobber på båter som går i fjordene ser ofte hjort som svømmer.

I siste del av 1800tallet så mente de samtidige som skrev noe om hjorten at bestanden i Sveio kom fra Stord etter at ulven nær var utryddet. Dette utifra at bestanden avtok sterkt på Stord og tiltok i Sveio.

 

Som nevnt over her så er det jo åpenbart ved svømming at hjorten har inntatt utallige øyer på kysten vår.

 

Husker godt at jeg for mange år siden skremte en liten flokk med hjort på område som var omgitt av et hestesko-formet vann, dyrene satte rett på vannet og svømte over til motsatt side. Dette er nok helt dagligdags for hjorten hvis den må.

 

 

 

 

----

Link to comment
Share on other sites

Hjorten svømmer som bare juling den...

 

Et eksempel på hvor hjorten har fått seg en fin tur er ut til fedje i nordhordland.

Siste årene så har bestanden gått opp en del her ute. Ble vel åpnet for jakt i år eller i fjor mener jeg.

Er noen km fra fastlandet. Og den hjorten har ikke tatt fergen ut.. :-)

 

 

http://www.gulesider.no/kart/#lat%3D674 ... %3Daddress

Link to comment
Share on other sites

I fjor kom det så vidt jeg husker mellom 10 og 20 hjort svømmende fra Hitra til Tjeldbergodden, i luftlinje, er det ca 6-7 km på det korteste. Det litt mer spesielle med saken var at hurtigruta måtte bremse ned for disse dyra! Det vil da også si at dyra svømte midt på dagen!

 

 

Må rette på deg der. Det var ca. 60 stk. Midt på dagen. Hurtigruta stoppa opp i leia og masse turister som fikk tatt bilder.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En sommer jeg var på Smøla kom det en hjort svømmende fra Hitra, den måtte stanse og hvile på et skjær før den kom i land. Skjæret var så lite at hjorten lå på buken oppå skjæret, fritidsbåter kjørte rundt og rundt skjæret for se på det stakkars utslitte dyret. Etter en times tid, svømte den de siste noen hundre meter til land.

 

Det er ganske langt fra Hitra til Smøla.

 

Den svømmer, og den svømmer langt hvis den betstemmer seg for det.
Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alle hjortedyr svømmer. Har bodd en del i Ryfylket, Rogaland, og det er både hjort, elg og rådyr på mange av øyene, også som streifdyr som bare er ute å sjekker forholdene. Mens jeg jobbet på oppdrett så vi av og til rådyr som midt på dagen gikk ot på svaberga, hoppa uti og svømte over fjorden.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...