Jump to content

får jakten ødelagt av Paintball


TommyK

Recommended Posts

har prøvd men de nytter ikkje . Hadde håpet på de skulle vere ein lov om at dei ikkje kunne spille de i skog og mark dei skulle vart på godkjent område dei forstyrrer jo vilte i naturen med de der. her for noen uker siden var de masse hjort der etter dei begynte og spille var de brått slutt ikkje har eg sett hjort og ikkje trakk etter den. tidligere koste eg meg på jakt men nå har de blitt mer sånn at der gidder eg ikkje gå for der er de ikkje dyr. dei var og leika seg i dag i gjen da. eg snakket med dei og da svarte dei at de var ingen annen plass de var kjekt og holde på med de og at eg kunne ikkje nekte dem. så eg vett ikkje eg men??

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

har prøvd men de nytter ikkje har prøvd. Hadde håpet på de skulle vere ein lov om at dei ikkje kunne spille de i skog og mark dei skulle vart på godkjent område dei forstyyrer jo vilte i naturen med de der.

 

 

Du har hørt om allemannsretten?

Link to comment
Share on other sites

Joda, skjønner det kan være irriterende. Men du leier retten til jakt, ikke retten til å være alene i skogen.

Om guttene vil leke i skogen så har de all mulig rett til det.

 

Lite terreng dette da? Siden denne paintballleken ødelegger jakta?

Link to comment
Share on other sites

ja eg betaler for den og de er ganske så bra og. eg snakket med sjefen sjøl ja han var innforstått med probleme men sønnen i huset fikk eg besjed om de at eg hadde ingen rett til og jage dem . eg sa da at de var ikkje de eg hadde for tanken heller men om dei kunne vente til jakta var slutt eller drive på en annen plass. eg har jo lagt ut penger i rydding av brake og trær der eg jakter kuttet de opp til ved til bonden og alle greinene og braken hadde eg gjennom fliskutter. han har fått de sånn som han ville

Link to comment
Share on other sites

ja der er de lite har ca 1140 mål og andresiden der har han maskiner til og hugge tømmer så eg må bare si de at disse penga eg har betalt til han i år dei kunne eg ha spart meg for og heller sagt jakta fra meg dette året for eg vett eg hadde fått den når eg hadde ønsket de.

Link to comment
Share on other sites

Du får ha lykke til, for egentlig behøver man ingen tillatelse fra noen for å spille paintball i utmark. En paintball spiller stiller i lovverket helt likt med en bærplukker. Dog kan grunneier nekte spillet dersom det medfører vesentlig sjenanse. - Her er jo grunneier's sønn paintball spiller, så alt du kan gjøre er og tygle og be.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har betalt for å gå på jakt i området kommer det vel inn under kjøpsloven? Sjøl om hans sønn har rett til å bevege seg i området har dog ikkje far/grunneier levert det produkt du har betalt for. Er ingen jurist, men i det minste er det jo et argument du kan trekke fram når/hvis du forlanger pengene tilbake..

Link to comment
Share on other sites

har prøvd men de nytter ikkje har prøvd. Hadde håpet på de skulle vere ein lov om at dei ikkje kunne spille de i skog og mark dei skulle vart på godkjent område dei forstyyrer jo vilte i naturen med de der.

 

 

Du har hørt om allemannsretten?

 

Jeg er ingen ekspert, men jeg tror nok at intensjonen med allemannsretten og friluftsloven er å regulere "normale" aktiviteter i innmark, utmark og tilsvarende. Og med normale aktiviteter mener jeg gåing, sykling, kjøring med motorkjøretøy og ridning.

 

Sakset fra regjeringen.no:

I utmark har man derimot ikke bare ferdselsrett, men også rett til å ta plass til rasting, solbad, overnatting og liknende opphold, såfremt det ikke skjer til utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. Dette framgår av § 9 annet ledd.

 

Så i bunn og grunn så syns jeg utleier av terreng burde nekte all paintballaktivitet i jaktsessongen, eller drite i å leie ut jaktterring! :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over et slikt spillområde for paintball når jeg var på tur med hunden, og jeg hadde et svare strev med å hindre henne å spise disse små fargekulene som lå strødd overalt. Jeg vet ikke hva disse fargekulene er laget av, men jeg er skeptisk til at de passerer gjennom fordøyelsen helt uten noen problemer. Jeg hadde regnet med at fargen ble vasket vekk av regnet, men jeg ble overasket over hvor mye farge som var på trær og "pallisader" på området. Virker ikke som det vaskes vekk så raskt.

 

I trådstarters tilfelle er dette med paintball litt spesielt siden grunneier tillater det. Det blir mest et spørsmål om det er i tråd med avtale å leie vekk jakten, og så tillate denne aktiviteten i tillegg.

Å hevde at paintball er tillatt som en del av allemannsretten på lik linje med bærplukking mener jeg er feil. Grunneier har også sine rettigheter. Dersom en grunneier krever at en gjeng som spiller paintball skal holde seg unna f.eks. pga. at de ødelegger jakten, så tror jeg nok at grunneiers rettigheter står høyere enn spillernes rettigheter etter allemannsretten. Dessuten tror jeg neppe allemannsretten beskytter spillernes rett til å forurense med disse fargekulene av plast. Om alle komponener skulle være ikke giftige og biologisk nedbrytbare synes jeg fremdeles det virker forurensende når det er så mange av dem på et begrenset område.

Link to comment
Share on other sites

Jeg spiller selv paintball på skogsbaner og vet at allemannsretten ikke er nok for å kunne spille i skogen. Samtykke fra grunneier skal foreligge, noe det da gjør i denne sammenheng. (Man skal huske at utgangshastigheten på disse ballene er rundt 300 fps, og det å få en slik i ansiktet uten beskyttelse kan medføre alvorlig skade, så også her gjelder sikring av bane/bakgrunn). Så da blir det eventuellt snakk om et avtalebrudd fra grunneiers side, hvis dette er beskrevet i kontrakten. Når det gjelder paintballene så forurenser ikke disse, og brytes raskt ned i naturen. Det finnes selvfølgelig ball som er kjøpt i utlandet som ikke har disse egenskapene.

Link to comment
Share on other sites

Slikt spill kan ikke foregå uten grunneiers tillatelse:

 

Lov om friluftslivet.

 

§ 2. (Ferdsel i utmark.)

 

I utmark kan enhver ferdes til fots hele året, når det skjer hensynsfullt og med tilbørlig varsomhet.

 

 

§ 10. (Friluftsmøte m.v.)

 

Friluftsmøte, idrettsstevne (f.eks. skirenn eller orienteringsløp) og liknende sammenkomst som kan medføre nevneverdig skade eller ulempe, kan ikke holdes uten samtykke av eier eller bruker av grunn hvor avsperring foretas, samling, start eller innkomst finner sted eller hvor sammenstimling av folk for øvrig må påreknes.

 

 

Å tillate slik aktivitet i et område som leies ut for jakt må vel kunne regnes som en vesentlig detalj som det må opplyses om, jeg hadde krevd et vesentlig avslag i pris på dette.

Link to comment
Share on other sites

Spilte selv Paintball i skog og mark til 1996. Og etter loven er dette ikke lov uten grunneiers samtykke. Vi la alltid igjen spor etter oss, som det tar noe tid (alt etter nedbør) før de forsvinner. Samt at paintball spill krever at enten er området avstengt, eller tilkomst bevoktet slik at man kan stoppe spillet før folk kommer inn i sikkerhetssonen.

 

Vi ble bortvist fra en del flotte områder, der vi tok os til rette. Og sjekket dengang med øvrigheten, Paintballmarkører er ett våpen (fritatt fra registreringsplikten) og skal behandles som ett hvilket som helst annet våpen. Man har med andre ord ikke lov til å skyte ett eneste skudd uten grunneiers tillatelse, akkurat som for andre skytevåpen.

 

Så når grunneier tillater paintballspill i bortleid jaktttereng, så kan dette direkte sidestilles med om han tillot folk å skyte på privat skytebane i samme området rent bruksmessigt. Allemannaretten kommer som sådan overhode ikke inn ved paintball spilling.

Her er det grunneier som bestemmer, og kun grunneier.

§ 2-15. Luft- og fjærvåpen

 

Våpenloven § 29 første ledd om 18-års aldersgrense gjelder også ved overlatelse av luft- og fjærvåpen herunder luftvåpen drevet med gass, paintballvåpen og air soft gun.

 

Det er forbudt uten politimesterens tillatelse å eie eller inneha luft- og fjærvåpen (herunder luftvåpen drevet med gass) som har grovere kaliber enn 4,5 mm. Kravet om ervervstillatelse gjelder ikke for paintballvåpen. Denne bestemmelsen får ikke anvendelse på luft- og fjærvåpen som er ervervet før 1. januar 2001.

Link to comment
Share on other sites

Kan du ikke forklare på en høflig måte for spillerne at det er dumt å leke krig iført kamoklær i et jaktterreng med jegere som har våpen? :D

 

Det er rart at grunneieren ikke tar mer hensyn til dine behov som betalende kunde. For han må jo skjønne at du ikke kommer til å leie terrenget neste høst dersom sønnen hans driver å ødelegger jakten. Trodde at folk var mer glad i penger enn som så.

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg bor leide grunneier ut til paintball-aktivitet helt plutselig.

Naboer protesterte og det endte med at dette ikke var lovlig. Paintball-gutta måtte finne seg et annet sted å leke. Så jeg er sikker på at paintball ikke går under allemannsretten. De må nok ha en særskildt tillatelse fra kommune\politi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom over et slikt spillområde for paintball når jeg var på tur med hunden, og jeg hadde et svare strev med å hindre henne å spise disse små fargekulene som lå strødd overalt. Jeg vet ikke hva disse fargekulene er laget av, men jeg er skeptisk til at de passerer gjennom fordøyelsen helt uten noen problemer. Jeg hadde regnet med at fargen ble vasket vekk av regnet, men jeg ble overasket over hvor mye farge som var på trær og "pallisader" på området. Virker ikke som det vaskes vekk så raskt.

 

I trådstarters tilfelle er dette med paintball litt spesielt siden grunneier tillater det. Det blir mest et spørsmål om det er i tråd med avtale å leie vekk jakten, og så tillate denne aktiviteten i tillegg.

Å hevde at paintball er tillatt som en del av allemannsretten på lik linje med bærplukking mener jeg er feil. Grunneier har også sine rettigheter. Dersom en grunneier krever at en gjeng som spiller paintball skal holde seg unna f.eks. pga. at de ødelegger jakten, så tror jeg nok at grunneiers rettigheter står høyere enn spillernes rettigheter etter allemannsretten. Dessuten tror jeg neppe allemannsretten beskytter spillernes rett til å forurense med disse fargekulene av plast. Om alle komponener skulle være ikke giftige og biologisk nedbrytbare synes jeg fremdeles det virker forurensende når det er så mange av dem på et begrenset område.

 

bare for å svare kjapt på denne så kan du spise minst 1000 paintball baller uten å dø. det er mat olje.

Link to comment
Share on other sites

skulle tru det ja :D men selfølgelig så skal ikke paintball ødelegge for andre. men jeg blir litt lei av at alle skal rakke ned på paintball. har vært aktiv paintball spiller i snart 4 år å håper på 4 nye år. Men det skjer under kontrollerte forhold

Link to comment
Share on other sites

Er også sjølv aktiv paintballspeler og utleige arrangør av paintball.

 

Paintballane er som sagt laget av gelatin og er nedbrytbare. Det er ikkje farlig og ete desse. Det kan ta noko tid før dei blir brotne ned i naturen men det forsvinner iløpet av sommeren.

 

Her eg bur har vi ikkje paintballutleige under jakta for og ikkje forstyrre jegerane, som meg sjølv 8)

 

Her vi holder til sørger vi alltid for og ha grunneigers tillatelse før vi speler paintball i skogen. Dette er for og hindre bråk med grunneigarer samt at folk er oppmerksomme på kor vi spelar.

 

Vi har merka inn eit område i skogen som vi brukar til paintball. Her var nokre leige jegerar som meinte at skytinga ville føre til at vi skremde hjorten over på det andre valdet. Men eg har sjølv sett hjort på begge paintballbanene våre rett før og etter at vi har spelt, så skytinga vil ikkje skremme hjorten i så stor grad som folk forventer.

 

Du bør snakke med dei og få til ei avtale på kor dei held til og eventuelt kva dagar/ tidspunkt dei brukar området.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...