Jump to content

Blaser R8, Sauer 202 Outback eller Sauer 404 Classic XT


tomforideer

Recommended Posts

Hei !

 

Jeg sitter og funderer VELDIG på hvilken rifle jeg skal kjøpe meg nå, håper kanskje noen her inne kunne hjulpet meg med valget :smile:

 

Kal 6.5x55 (mest sannsynlig) eller 6.5x284(godt mulig) blir det uansett.

 

Slik jeg ser det nå ligger valgene på enten blaser r8, sauer 202 outback eller sauer 404 Classic XT.

Blaser r93 blir det ikke, liker rett og slett ikke låsemekanismen på sluttstykket. Noe som ble forbedret på R8 heldigvis :)

 

Hadde vært veldig hyggelig med konstruktiv tilbakemelding om gode og dårlige erfaringer/kunnskap ang riflene som er nevnt over!

 

Tanken bak kaliberet og rifle valget er at det skal være en god "allrounder", visst det hørtes noelunde forklarende ut :)

Har tenkt litt på langholdsskyting i det siste, men regner med alle 3 riflene burde være kvalifisert til det :)

 

Har i grunnen tenkt mest på Sauer 202 Outback mtp pris, men dere kjenner vel godt til syndromet som kommer når valget skal taes ;)

 

Kan godt kjøpe brukt også ! ;)

 

Takk for svar ! :)

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne disse tre modellene blir som å sammenligne ei gås med spurv og kråke.

Du har nevnt tre børser i tre forskjellige konsept : Blaser : "enkelt løpsbytte og rettrekker", Sauer 202: "tungvint løpsbytte med boltaction", Sauer 404: litt mindre tungvint løpsbytte med boltaction"

 

Hva er viktigst? løpsbytte eller pris?

 

 

Hvis jeg matte velge av disse tre så hadde det blitt Blaser R8

Hvis jeg fikk velge av det som er tilgjengelig på markedet: Merkel RX. Helix

Link to comment
Share on other sites

Hvor ofte bytter man løp? Det er mere tungvingt på en Sauer 202 vs Blaser, men om man skal på jakt, så er det vel neppe noen som har med seg 2 løp for å bytte midt på dagen?

 

Innlegget kan kanskje virke litt krast, men det er på ingen måte ment slik :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bytter som regel løp i løpet av dagen på min R8.. Kort 43 cm 8x57is løp med 1-6 kikkertsikte på dag/drev jakt og 58 cm 7x64..8x68s..6.5x55 løp med 56 kikket på kveld/morgen/bø jakt.. Bytter også mellom trestokk eller proff stokk alt etter om det er dårlig vær eller om en skal gå i ulendt terreng.. Funker som bare det

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var ikke klar over at dette var så populært eller vanlig :)

Gikk fra en Blaser med flere løp til en Mauser med bare 1 løp fordi det var så mye styr med mange løp og kaliber og sluttstykkehoder.

Nå er det et løp, et sluttstykke og 2 kikkerter, innskutt med hver sin type ammo for enkelhetens skyld.

Har selvsagt et løp til i planene, men kun et løp blir med på jakt uansett :)

Link to comment
Share on other sites

Joda, den er det.

Har Sauer også, men da 200STR har hatt 202 også, men så ikke på løpsbytte som et problem, men skal være ærlig.. Jeg måtte en tur på banen for å sjekke treffpunkt etter løpsbytte.

Men når det er snakk om å ha bare et kaliber og langhold er et tema, så hadde jeg valgt Sauer grunnet billige gode matchpiper.

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne disse tre modellene blir som å sammenligne ei gås med spurv og kråke.

Du har nevnt tre børser i tre forskjellige konsept : Blaser : "enkelt løpsbytte og rettrekker", Sauer 202: "tungvint løpsbytte med boltaction", Sauer 404: litt mindre tungvint løpsbytte med boltaction"

 

Hva er viktigst? løpsbytte eller pris?

 

 

Hvis jeg matte velge av disse tre så hadde det blitt Blaser R8

Hvis jeg fikk velge av det som er tilgjengelig på markedet: Merkel RX. Helix

 

 

Jeg ser poenget ditt, men løpsbytte og pris henger også sammen. Tenker da på prisen på nye piper.

 

Det med enkelt og tungvindt løpsbytte på den enkelte rifla er jeg inneforstått med. Det er kanskje derfor jeg heller litt mot R8´en.

 

Har du erfaring med 404 siden du sier den har litt mindre tungvint løpsbytte ? Trodde den skulle være ganske mye bedre, men mulig jeg har misforstått!?

 

Pris er ikke ett problem, men tenker mer på om det er nødvendig å kjøpe 404 eller r8 kontra hva 202´en gir meg.

 

if you get what I mean ? :)

Link to comment
Share on other sites

Så da kan vi kanskje konkludere med at dersom det er viktig å kunne skru våpenet i biter og sette det sammen igjen flere ganger om dagen; velg Blaser...

Er pipeskiftfrekvensen mer "normal"; velg den av de tre som føles best og passer lommeboka best...

 

For egen del så har jeg aldri oppfattet pipeskiftet på Sauer 202 som så veldig tungvint. Tror aldri jeg har brukt mer enn 5 minutt eller så på hele operasjonen, og da prøver jeg å være nøyaktig hver gang. Tørker godt av innfestingsflatene på løp/kasse, sørger for at forskjeftefeste-dingsen havner midt i sporet på løpet, trekker til skruene i fast rekkefølge, og bruker momentnøkkel (som forøvrig er på størrelse med ei grillpølse eller noe slikt, og forsåvidt kan være med i en jaktleir eller noe). Kunne sikkert klart operasjonen på 3 minutt... Og i våpenskapet har jeg en post-it lapp hvor det står hvor mye jeg skal skru på kikkerten mellom mine to løp. Og post-it lappen har truffet bra hver gang så langt. Ihvertfall god jaktpresisjon og innenfor hva det operatøren er i stand til i jaktstillinger... Men likefullt så må jeg på banen en tur før jakta for å få ro i sjelen... men det hadde jeg måttet med Blaser også...

Og to skjefter har jeg også til rifla. Men det blir liksom det ene som blir stående på hele tiden... det er jo det som er best og holde i og skyte med...

 

Hadde jeg ikke hatt en av disse i dag og skulle valgt blant disse tre med den kunnskapen jeg har nå, så hadde jeg ikke valgt noen av dem, men i stedet en variant av en av dem. Dvs 202 jaktmatch wolverine. Hadde brukt den som god-børse på jakt, til baneskyting osv. Hadde jeg fått et akutt behov for en lettvekt/uværsbørse så hadde jeg kjøpt en litt rimeligere (kanskje brukt) syntet/stainless rifle i tillegg, i stedet for å blåse samme sum på diverse løp, skjefter og sikter til førstnevnte. Selvsagt forutsatt at det var plass i "garderoben". Men det er nå meg da...

Link to comment
Share on other sites

Kanskje dumt spørsmål, men stiller det alikevell ! :D hvordan er presisjonen på 200str løpene vs 202 løpene? Er det forskjell i det hele tatt?

 

Sauer har svært gode løp.

Grunnen til at 200str pipene er rimelige er nok at det selges veldig mange av disse.

200STR pipene er jo mye tykkere og stivere med de fordelene og ulemper det bærer med seg.

Alle sauerpipene jeg har prøvd har hatt meget god presisjon.

Det er forøvrig ikke plass til en 200STR pipe i et std 202 skjefte

Link to comment
Share on other sites

Er i alle fall plass for 18 mm jaktmatchprofil i std. 202 skjefte. Min mening er nå den at hvis man må bytte løp og skjefter att-og-fram i løpet av en jaktdag eller 2 eller 3, så har man laget seg ganske spesielle behov!! Og det kan jo selvsagt være gøy, men aaaaaakk så unødvendig...

Link to comment
Share on other sites

Ved feks grisejakt kan det være glimrende å sitte med store siktemidler og demper på post for så å bytte til kortere pipe eller kraftigere kaliber med åpne sikter eller liknende dersom uhellet er ute og du må på ettersøk i svarte natta i tetta ;-)

Snakker av erfaring.

Lang 6,5 pipe med demper og 3-12x56 kikkert er ikke optimalt til dette;-)

Min påstand!

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Enig!

Men mye enklere og bedre system med mauser og Blaser ;-)

Som du ser av brukernavnet mitt er jeg sauer mann og har hatt mange av dem de siste årene. Allikevel innrømmer jeg at det ikke er et optimalt system:-)

Svaret mitt var igrunn til han karen som lurte på hva slags type jakt man drev med dersom man hadde behov for å skifte pipe i løpet av dagen;-)

 

Mvh

Sauerhansen

Link to comment
Share on other sites

Er i alle fall plass for 18 mm jaktmatchprofil i std. 202 skjefte. Min mening er nå den at hvis man må bytte løp og skjefter att-og-fram i løpet av en jaktdag eller 2 eller 3, så har man laget seg ganske spesielle behov!! Og det kan jo selvsagt være gøy, men aaaaaakk så unødvendig...

 

 

Det er fullt mulig at noen finner det "unødvendig" med flere piper.. Men når en går i tett vegetasjon.. Kratt eller busker så synes i hvertfall jeg det er hensiktsmessig med en kort pipe som ikke stikke opp/ut og henger seg fast i tide og utide.. Eller når en sitter på trange poster kan det være en fordel å ikke ha et langt løp eller en stor kikkert.. Blaseren min er 90 cm lang med 43 cm langt løp.. Hendig som fy.. Og selv med lyddemper stikker ikke løpet særlig over skulderen min..

Nettopp fordi jeg har valg en Blaser R8 så har jeg mulighet til å ha flere løp..en til to kikkertsikter innskutt til hvert løp og slipper å tenke på treffpunktet ved bytte av løp eller kikkertsikte..

Jeg har valgt som jeg har valgt fordi jeg har muligheten til det..fornuft er ikke en faktor i det hele tatt.. Når jeg kikker inn i "garderobeskapet" mitt er det ikke mye fornuft.. Men en hel del lidenskap jeg ser;-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har blaser r8 selv, har hatt sauer 200STR, kjenner til sauer 202, men kjenner ikke inngående til sauer 404.

 

Uten tvil så er alle meget gode rifler. Blaseren er kortere siden det ikke er noe låsekasse, og jeg repeterer litt raskere og "roligere" med den enn med en boltrifle. Sikte sitter på løpet og det er derfor ikke treffpunktsforandring ved bytte av løp. Jeg bytter løp i løpet av jakta avhengig av lende, post, hundefører o.l. Dette kan man så klart også gjøre med en sauer, men jeg ville hatt behov for å kontrollskyte selv om treffpunktsforandringen er liten.

 

En avgjørende faktor for meg i valget av rifle (utenom kortere, raskere repetering, ingen treffpunktsforandring) var oppspenner. Dette er en fantastisk løsning, og selv om jeg er ekstremt bevist på både pipeføring og tomt/ladd kammer, øker det sikkerheten ved håndtering av våpenet. Nå har jo 404 også kommet med dette, men den var ikke på markedet når jeg skulle ha rifle. Så for min del hadde jeg valgt 404 fremfor 202 av denne grunnen.

 

Prismessig er 202 billigst og det finnes mange ekstra løp på bruktmarkedet. R8 og 404 er vel rimelig like i pris. Ekstra løp finnes det noen av til R8 på bruktmarkedet men ikke veldig mange. 404 finnes det vel ikke noen av enda.

Standard R8 løp koster vel ca 8000 mot 404 sine som koster 12000.

 

Ellers er det smak og behag om man liker rettrekker eller boltrifle. Jeg liker begge og det blir nok en ekstra boltrifle en gang i fremtiden.

Link to comment
Share on other sites

Ikke at man alltid bytter.

Men du har alltids avtrekket på en 404.

litt mindre omstendelig å justere.

vil tør påstå at avtrekket er meget viktig til god skyting.

særlig på stående å kne.

Beklager om jeg trør feil.

har nylig selv bestilt 404.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt med en R8 for lenge siden, presis rifle.. Men husker ikke hvordan avtrekket var. På R93 står i alle fall ikke avtrekket i forhold til prisen på våpenet..

Sauer har meget gode avtrekk, men er ikke kjent med 404. Men 202 har et godt avtrekk

Link to comment
Share on other sites

Må bare si tusen takk for responsen deres, virkelig !

 

Når jeg kommer hjem fra sjøen blir det rake veien bort til rafdal & kvale for å kjenne litt på aktuelle våpen. Husker godt når jeg kjøpte Browning 223`en min, det var ett øyeblikk hvor jeg bare visste at vi passet sammen som ett gammelt lykkelig ektepar, for en følelse !

 

Håper virkelig at jeg finner samme gode følelsen igjen!

 

Visst dere er intr så kan jeg heller komme tilbake og skrive litt om hvilket våpen det ble, hvorfor jeg valgte det...osv :)

 

Takker igjen for gode tips og masse kunnskap :)

Link to comment
Share on other sites

Nå tar pipebyttet på 202 ca 5 minutter, og det har man saktens tid til i ei pause eller noe slikt om behovet er der.

Personlig kan jeg ikke si at det er noe stort tema for meg.

Og hver gang jeg har byttet så vet jeg også hvor hardt jeg har skrudd til skruene rundt løpet.

og hvor mange knepp jeg må skru kikkertsiktet fra den ene kaliberet til det ene.

Men som sagt smaken er som baken, delt i to.

Link to comment
Share on other sites

betyr vekt noe? Skal du på langtur innimellom, for eksempel på reinsjakt? R8 får du aldri til å bli en lett rifle, mens sauerene kan du rigge fra 2,8 kg til 5-6 kg alt etter hva slags løp/ kikkert du setter på for anledningen.

Link to comment
Share on other sites

Litt dyrt da...

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=51934930&searchclickthrough=true&searchQuery=christensen%20rifle

38.000,- for skjeftet er jo latterlig dyrt.

 

Jeg ville kjøpt direkte fra Christensen Europe, det vil du spare mye på. Dessuten, om du kjøper en R8 med treskjefte her i Norge vil du kunne erstatte trebitene med karbon ettersom Christensen også selger de løst. http://www.christensen-europe.com/wp-content/uploads/catalogue/ChristensenEurope_catalogue.pdf, de er jo i fritt salg.

 

Blaser er så jævlig dyrt at jeg har måtte se det slik: dette blir den siste rifla jeg kjøper i mitt liv. :lol:

Sannsynligvis er den det også, jeg kan ikke forestille meg ei bedre jaktrifle. 8)

Link to comment
Share on other sites

Hehe herlig stokk, men en smule dyr ja ! Kanskje en vakker dag ;)

 

Jeg vet at det blir Kahles K624i 6-24x56 montert på den nye rifla jeg velger, så er iallefall ett steg nærmere ;P

 

Da tenker vi veldig likt!! har tenkt å ha denne rifla til jeg ikke burde jakte mer :) (sånn i utgangspunktet :P )

Link to comment
Share on other sites

Det går kjempe fint, det er bare å søke til politiet om våpendel (låskasse) da denne sitter i Blaserstokken, også betaler du bare en astronomisk sum for stokken å vips så har du også brukt opp en plass i våpen garderoben. Det er noe av det som gjør blaser systemet så allsidig lettvinn og ikke minst billig :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, har 202 og har vært veldig fornøyd. 30-06 til alt, satt på en xt stokk med kolbeforhøyer og skutt inn med swaro 1-6 for drivjakt/ elg og swaro 2,5-15x56 og demper for post. Men: lurer nå på en 404 - vet noen om jeg kan bruke 202 bakskjefte på den, slik at jeg slipper å betale ny kolbeforhøyer?

Link to comment
Share on other sites

Hei, har 202 og har vært veldig fornøyd. 30-06 til alt, satt på en xt stokk med kolbeforhøyer og skutt inn med swaro 1-6 for drivjakt/ elg og swaro 2,5-15x56 og demper for post. Men: lurer nå på en 404 - vet noen om jeg kan bruke 202 bakskjefte på den, slik at jeg slipper å betale ny kolbeforhøyer?

 

Godt spørsmål, men jeg tviler på at den passer 404 da festeskruen på 404 stokken har en annen inngangs vinkel enn på 202.

Men da bestiller du bare 404n med justerbar stokk først som sist :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Syns det er rart at ikke Schultz & Larsen ikke er nevnt... Burde vurderes!

Kjøpte en tactical utgve med kkc og 65cm løp i 300wm i våres. Knall fin langholdsrigg, med rå presisjon. Meget hyggelig pris også.

 

Skaffet meg samtidig Merkel RX Helix. Etter å ha klådd på det meste av systemrifler, var valget enkelt. Eneste minus er utvalg i magnumkaliber og pris på magnumløp.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei,

Har en R8 black edition som jeg kjøpte en Christensen stokk til direkte fra dem. Fin sak, men ikke enkel å bytte. (Jada jeg burde sjekket det bedre først :overrasket: ).

Det jeg hadde håpet var å ha to alternative stokker hvor jeg bruker min vakre trestokk når jeg har lyst og bytter til den lette karbonstokken når jeg enten skal ut i våtmarkene eller opp på snaufjellet.

Men det viser seg altså at å bytte mellom disse er både litt av en jobb og krever spesialverktøy jeg ikke har.

Noen med erfaring og ideer rundt dette. Ikke meningen å kuppe tråden fra trådstarter, men opplever at han var litt interessert i dette temaet selv så det ikke gjør noe?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...