Jump to content

hjelp med valg av tofot/ støtte


jegerfranordstrand

Recommended Posts

Jeg er fersk rifleskyter. Ser for meg å jakte noe rådyr, toppfugl, gås, sjøfugl samt skyte en del bane for morroskyld.

 

Hva anbefaler dere av støtte for ulik type skyting/jakt? Jeg er en uerfaren rifleskyter og har allerede støtt på utfordringer på banen ved innskyting.

 

Her ser jeg det er et bredt utvalg http://www.wingevapen.no/index.php?do=c ... topcat=134

Link to comment
Share on other sites

En ryggsekk med bra med reserveklær fungerer bra.

 

Du kan også prøve med ei reim, brukt denne en del. Fungerer til både liggende og sittende skytestilling. Og kan lovlig benyttes under oppskyting.

http://www.fangstmann.no/products/jeger ... kytestotte" target="_blank

 

Den fungerer greit på jakt også, har den bare hengende på armen til du trenger den. Det finnes også andre reimer som monteres på rifla, f.eks. type DFS reim eller Ching Sling

" target="_blank

 

Ellers er det mange som er fornøyd med skytestaver, finnes utgaver for stående og sittende skyting. To rognekjepper eller brøytestikker i bambus, knytt sammen med en sykkelslange er billig og lett og lage. Da kan du prøve om du trives med det, før du eventuelt kjøper noe mer avansert.

 

Har brukt en kjepp endel på post, blir ganske stødig med albuene på knærne og kjeppen holdt mot framskjeftet.

 

Før noen får rare bilder i hodet, så presiseres det at jeg da mener en rognekjepp og ikke hurrakjeppen. :lol:

 

Synes det er veldig fornuftig å benytte de hjelpemidler og muligheter for støtte en kan på jakt. Det handler om å slippe et så presist skudd som mulig på et levende dyr.

I motsetning til hva noen tror, så deles det ikke ut stilkarakterer på jakta.

Link to comment
Share on other sites

I stedet for å kjøpe Harris kopier, enkelte lettvekts typer bruker også plastikk på vitale deler, så hvorfor ikke kjøpe en orginal Harris? Koster litt men er godt satt sammen. Kjedelig om plastikken/kina aluminiumen ryker når du bærer rifla i reima og Zeiss kikkerten til 15k går til helvete. Da er 1k på en skikkelig Harris tofot billig. Den du skal ha heter LMS (light medium med vugge). To fot staver i stående lengde er perfekte hvis du skal jakte steder hvor vegetasjonen er høy, men disse krever mye trening for å bruke effektivt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Så veldig enig med Tornado. En original Harris med vugge koster 1100 på Jaktedpotet. En kopi koster hva, ca. 300 kanskje? Jeg kan ikke fatte at folk risikerer knekt tofot på jakt eller konkurranse for disse få hundrelappene, sammenlignet med hva alt annet koster. Ikke verdt det for meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg slepte på to-fot lenge før det plutselig gikk opp for meg at den aldri ble brukt på jakt; plukket den av, satte på en skikkelig banereim og har ALDRI savnet den. For de lange skuddene er anlegg på sekken minst like greit som en tofot som må justeres høyde på, sklir på mose og synker ned i bakken.

 

Kjøp to esker treningsammo i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil våge å påstå at tofot ikke er noe særlig forenelig med "norsk jakt", noe jeg tror du fort kommer til å oppleve. Grunnen til dette er mye vegetasjon, fjell og daler, samtidig som det ikke er noe særlig stemning for langholdsjakt i det ganske land (hvor en tofot hadde vært et nyttig verktøy). Du vil merke at når du hiver deg ned med tofot vil du fort ha dårlig sikt, underlaget svikter, liggestilling er ugunstig, etc. Til dette vil jeg si at en kurrant ryggsekk gjør samme nytten, om ikke bedre da det blir enklere å tilpasse riflen på denne.

 

Når det kommer til bane er det vell litt hipp som happ hva du bruker, men tofot er kurrant det, selv om deler av lusekoftemafia'n mener det er noe rør.

 

Eneste jeg bruker tofoten til er duejakt og kråkejakt på lengre hold. Her er det gunstig, men det krever at jeg vet om plasser jeg kan legge meg ned som gir klar sikt til målet og det er ikke alltid like enkelt siden målet flakser omkring. Er landskapet flatt så er det nesten umulig å få tilstrekkelig sikt pga. grass og lignende. Da må jeg opp i sitte- eller stående og trenger annen form for støtte.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner meg veldig igjen i erfaringene over. Har en Versapod mod 52 selv, men det går lenger og lenger tid mellom hver gang jeg gidder å drasse på den. Den er tung, og på grunn av vegetasjon og topografi ofte ikke brukenes i det hele tatt.

 

Skal innrømme at det har hendt at jeg har angret på at jeg ikke hadde den med, men det går alltid fint selvom. Totalt sett angrer jeg nok oftere på at jeg har den med, enn at jeg ikke har den med.

Link to comment
Share on other sites

"arvet" en Harris, grei nok på banen , men ser at jeg ikke alltid får helt likt treffpunkt som ved skyting fra støtte (med litt myk plaststokk). I felt er det sekken som brukes.

 

tofoten er ansett veldig grei når børsa skal pusses etterpå :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg slepte på to-fot lenge før det plutselig gikk opp for meg at den aldri ble brukt på jakt; plukket den av, satte på en skikkelig banereim og har ALDRI savnet den. For de lange skuddene er anlegg på sekken minst like greit som en tofot som må justeres høyde på, sklir på mose og synker ned i bakken.

 

Kjøp to esker treningsammo i stedet.

 

Jeg har også prøvd diverse to-foter av diverse lengder.

Og for liggende skyting, foretrekker jeg helt klart å heller bruke sekken eller ei sammenrullet jakke eller lignende.

Så de to-fotene jeg har eid for liggende skyting, har jeg alle solgt og har overhode ingen planer om å kjøpe flere.

 

Den jeg derimot har beholdt, er en Harris to-fot for sittende skyting.

Den synes jeg har fungert veldig bra ved postering på hjort og rådyr ved jordekanter hvor vegitasjon har gjort det umulig med liggende skyting.

Per i dag er den montert på min 223 som min samboer og jentungen bruker til jakt på rådyr på innmark.

 

Til jakt hvor man går en del, synes jeg en to-fot er noe forbanna møkk å ha på våpenet.

Da har jeg evt heller med meg en teleskopisk skytestokk de gangene jeg evt. ønsker noe støtte for sittende eller stående skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor fordel med tofot når du skal smyge deg inn på vilt i åpent lende. For eksempel på reinsdyrjakt. Det er mye enklere å praktisere lav åling med en tofot festet på rifla kontra en sekk som du må slepe med deg. Det som er problemet er at de aller fleste kjøper en tofot som er alt for lav til å bruke i terrenget. En av de beste tofotene til liggende skyting ute i terrenget er harris sin modell 25. Denne er egentlig beregnet for sittende skyting og selv på det laveste så er den egentlige litt for høy til å bruke liggende på skytebanen. Ute i terrenget derimot er den ypperlig til liggende skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er en stor fordel med tofot når du skal smyge deg inn på vilt i åpent lende. For eksempel på reinsdyrjakt. Det er mye enklere å praktisere lav åling med en tofot festet på rifla kontra en sekk som du må slepe med deg. Det som er problemet er at de aller fleste kjøper en tofot som er alt for lav til å bruke i terrenget. En av de beste tofotene til liggende skyting ute i terrenget er harris sin modell 25. Denne er egentlig beregnet for sittende skyting og selv på det laveste så er den egentlige litt for høy til å bruke liggende på skytebanen. Ute i terrenget derimot er den ypperlig til liggende skyting.

 

Harris 25 (L) er ikke litt høy på skytebanen på laveste hakk, den er altfor høy! M utgaven er også ørlitt for høy på laveste hakk på banen, men funker. Skal man primært bruke på bane er S modellen perfekt.

Men M modellen er perfekt i åpent lende med et 5 grams Helsport sitteunderlag under, da den ikke graver seg ned i bakken. Synes dermed M modellen er fin da den både funker på bane og i terrenget på jakt. Er det mer vegetasjon er teleskop skytestokk fin, da den på laveste hakk passer i sittende stilling samt stående på øverste hakk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...