Jump to content

Skytestilling storviltprøven


prokuratoren

Recommended Posts

Det viktigste og beste rådet er å sikte seg inn på reinsfigurens hode med trådkorset, samtidig som du sjekker at skuddet sitter midt i sirkelen over bogen. Hodet er lite og greit å sikte på, så når du følger regelen ovenfor, treffer du med prøven sentralt i sirkelen. Sånn!! Da var det ut på jakt!!

Det er jo helt logisk. Har du ikke hørt uttrykket; aim small miss small :mrgreen:

Men seriøst, har du spurt mannen hvordan han løser det om elgen skulle snu seg?

 

Det er forbudt å sitte i skytebenk eller benytte fastmonterte støtteben.

Ble litt nysgjerrig på dette med fastmonterte støtteben. Er en skytestav tillatt? Den er jo som regel ikke fastmontert.

Link to comment
Share on other sites

Wheelgunner... Jo, JEG kan skyte prøva med tofot. Fysiske utfordringer gjør det mulig. Jeg har heller ikke skrevet et eneste ord om at skyttere IKKE følger regelverket. Jeg påstår, med belegg, at veldig mange skyter prøva med, f eks gammal restammo, og jakter med helt noe annet ("99,9%" er en ofte brukt overdrivelse når man mener veldig mange f eks...) . Ikke noe galt i dét, men meninga med prøva blir litt utvasket...mener jeg. M67 oppsummerer forresten ganske greit hva som er tilfelle rundt om. Jeg har nok aldri skutt prøva for så å la rifla stå til jakta. Det er alltid trening/konkurranse/ett-eller-annet i mellomtiden.

Link to comment
Share on other sites

Hvem er den mest seriøse jegeren:

Jeger A som en gang i mai skyter 5 skudd med jaktammoen han skal bruke, og får godkjent prøve, før han setter børsa i skapet frem til oktober, eller jeger B som skyter opp med resteammo, eller matchpatroner/ helmantel i mai, trener jevnt og trutt hele sommeren, før han sjekker at treffpunktet med jaktammoen han har tenkt å bruke er riktig både på 100, 200 og 300 meter en uke før jakta?

For min del synes jeg det er fullstendig meningsløst å banke løs med patroner til kr 50,- pr skudd på den svære lefsa av en reisdyrsimle, de patronene vil jeg heller bruke for å verifisere klikktabeller/ treffpunkt noen få dager før jakta.

Link to comment
Share on other sites

Nå skal man ikke se bort fra at Jeger A faktisk greier i knerte kvoten sin hvert år uten klikktabell og verifisering av treffpunkt ut til 300 meter.

Seriøsitet ( i forhold til hva?) skal jeg ikke ha noen formening om.

Når det er sagt, er jeg tilhenger av at jegere trener mer enn de obligatoriske 30 skuddene.

Men igjen, mengden av trening er og bør være en personlig preferanse.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig @Inge E så er det uinteressante problemstillinger du presenterer.

Regelverket er klinkende klart: prøven skal skytes med godkjent jakt ammo.

 

Om du mener det er tull eller om du eller andre er "for gode" til å gjøre det og ønsker å gjøre noe helt annet så er det ikke rom for det.

 

Jeg inneholder en kategori du ikke nevner:

- Jeg trener jevnt og trutt hele året.

- Jeg trener og skyte prøveskuddene med treningsammo, matchammo eller hjemmeladet.

- Jeg skyter storviltprøve med dyr jaktammo slik det kreves.

 

Og i denne kategorien tror jeg de fleste havner. Når jeg observerer dagene for storviltskyting på skytebanen jeg bruker så ser det slik ut på mer eller mindre andre. Og ikke minst er det kompetente folk som er kontrollører og jeg har selv observert at de har stoppet folk som forsøker seg med å lure seg til prøve med feil ammo.

Link to comment
Share on other sites

For virkelig å spikke fliser, så ser jeg ikke logikken i at jeg kan skyte storviltprøven lovlig med stk 5 Norma Oryx jeg har hatt liggende å slenge, selv om de går betydelig lavere enn jaktammoen jeg pleier å bruke. Mens matchammoen, som jeg har ladet til å gå nøyaktig likt som Accubond ammoen jeg bruker på jakt, ikke er lov. Bortsett fra at "regelverket sier det er slik" da. For min del er jeg skrudd sammen slik at jeg har en medfødt motvilje mot regler jeg mener er tullete. Ikke at jeg mener at reglene bør endres egentlig, men reglene er nok laget mest for folk som knapt vet bak frem på jaktrifla. Men jeg ser ikke på det som noe stort problem om en kar som M67 hadde lurt seg til å skyte prøven med matchammo, siden jeg VET at han sannsynligvis er bedre innskutt enn de aller fleste når jakta starter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å skyte opp med rester av gammel ammo, være seg jaktammo eller hva som helst, oftest rester av kuler, jaktammo fra tidligere, diverse, som ikke er spesifisert, eller presist - ammo som en kan skyte uten å bry seg. Bruker å trene litt skytestillinger, og så skyte opp, i en eller annen stilling jeg er sikker på å ikke stryke. "Fin-ammoen" søler jeg ikke ut i stress og prat-settingen på oppskytingen, ei heller stående eller slikt.

Jeg skjøt opp med 223en på mandag, og det var med jaktammoen, 3 skudd x 2 liggende med støtte i haue og ræva, for å se om de to lotene hadde forskjell i treffpunkt eller presisjon, og så 5 skudd på simla sittende med ræva på gulvet. Ikke tøff nok til å stå i år :oops:

 

Før jakta, umiddelbart før, og i en periode før det, bekrefter jeg treffpunkt og verifiserer kulebane med jaktammoen, og trener med det jeg har for hånden. Det er en sak jeg er nokså nøye på, men en sak mellom meg, viltet og mitt eget behov for å ha kontroll på det jeg driver med.

Verifiseringen gjør jeg på papp og bare papp. Elektronikk er fint, og den stemmer nesten alltid - nesten...

Selve oppskytingen er en ren formalitet, og jeg kan ikke si at jeg bryr meg en døyt om den er med jaktammo eller vannpistol, bare jeg får stemplet i kortet.

 

Folk som ikke har mulighet eller lyst til å være så grundige, bør nok bruke de få skuddene de faktisk skyter, til å skyte med jaktammoen de skal bruke. Men det velger de jo selv, enten de er "teite" eller ikke. Skal man skyte elg på 30m hold så er det grenser for hvor pinlig nøyaktig en trenger å være.

 

K

 

AMEN!! Som jeg selv ville beskrevet det/ mine prosedyrer.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste og beste rådet er å sikte seg inn på reinsfigurens hode med trådkorset, samtidig som du sjekker at skuddet sitter midt i sirkelen over bogen. Hodet er lite og greit å sikte på, så når du følger regelen ovenfor, treffer du med prøven sentralt i sirkelen. Sånn!! Da var det ut på jakt!!

Det er jo helt logisk. Har du ikke hørt uttrykket; aim small miss small :mrgreen:

Men seriøst, har du spurt mannen hvordan han løser det om elgen skulle snu seg?

 

Det er forbudt å sitte i skytebenk eller benytte fastmonterte støtteben.

Ble litt nysgjerrig på dette med fastmonterte støtteben. Er en skytestav tillatt? Den er jo som regel ikke fastmontert.

 

 

Var noen som lurte på det, hvis hjorten stod andre veien, men vet ikke om de fikk noe vettet svar. Teoretisk sett vil det vel da bli bom - problem løst. Skyteleder kan heller ikke si noe - han treffer innenfor ringen.

Link to comment
Share on other sites

Her er det nok litt ulik kultur ute og går også. Noen av oss har " fri tilgang" på gode skytebaner hvor vi kan trene og teste i ros og fred på papp, mens andre kun får sjansen til 30 + 5 skudd i kø under stressede omgivelser. Jeg vet hva som er best for både meg og hjorten i alle fall. Om jeg slenger 5 billige rester av diverse jajtpatroner i reinskiva ( upresis elektronisk blink - og alle vet hva som kan skje med elektronikk - ja den kan svikte - ) så er det både lovlig og for meg 100 % formålstjenlig. Formålet er å få stempel i passet og ratle litt med folket på banen.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigste og beste rådet er å sikte seg inn på reinsfigurens hode med trådkorset, samtidig som du sjekker at skuddet sitter midt i sirkelen over bogen. Hodet er lite og greit å sikte på, så når du følger regelen ovenfor, treffer du med prøven sentralt i sirkelen. Sånn!! Da var det ut på jakt!!

 

hos oss dukker det fra tid til annen noen som prøver å skyte opp på lignende måten - alltid en dame, fersk jeger , sendt opp på banen med gubbens børse (som er alt for lang i stokken osv) med streng beskjed om "ikke røre kikkerten - den er innskutt!"

De får nå innprentet at det de trenger er egen børse - mye morsommere å skyte da :D

 

Nei, i kveld forlanger jeg kvittering, under 25kr pr patron; sorry-du får ikke skyte prøven! Kjiipe, useriøse folk skal vi ikke ha noe av, kom 20.august som de seriøse din nisse.

 

fillern. :lol: Vi som selger fusion til en tier pr stk på banen , og jeg som har egenprod jaktammo til rundt femmeren , totalt useriøst altså!

Link to comment
Share on other sites

Men iht. Wheelgunneren så gjør det oss altså useriøse. Å skyte ut rusten fra Isfjorden med årets jaktammo og ferdig ned det, er sikkert bedre rent byråkratisk - men mener du virkelig det W.?
Skjønner at du mener jeg har sagt noe dumt, men at du ikke klarer å formulerer presiste hva det er... Hvor har jeg sagt at man BARE skal skyte prøven og ikke noe mer?

 

Det jeg har sagt at er useriøst/barnslig er å aktvt å prøve unngå å skyte opp med jaktammunisjon, for å spare noen tiere. Skal det være noen vits å skyte inn en rifle er det vel lurest å sjekke at den treffer riktig med den ammunisjonen du skal bruke, enten på prøven (som jo desverre er det eneste mange gidder å øvingsskyte...) eller ta noen prøveskudd rett før du drar på jakta?

 

Skjønner ikke at det er så problematisk...

Link to comment
Share on other sites

Også lurer man på hvorfor jegermiljøet regnes som useriøst og det kommer fler og fler regler...

 

Er det du, eller noen andre som regner "jegermiljøet" for useriøst? Isåfall hvem?

 

Man sitter ganske høyt på egen hest når man mener seg berettiget til å kalle en gruppe på over 470 000 personer for useriøse. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er vel ett faens flerumettet fett hvilken type ammunisjon man skyter opp med, så lenge den er ekspanderende og holder kravet til storviltjakt.

 

Husk at det er i perioden mellom skyteprøven og jaktstartdato at finpussingen begynner. Det er da noen hundre patroner av kvalitetsammo ryker unna i perfeksjonismens navn. Spesielt når du har en del rifler og x antall ekstra løp som skal godkjennes.

 

 

Skyteprøven er bare en grovsjekk på at den rustne mauseren og locktiten på basene til den gamle nitrogentomme tascoen i fast 4x fremdelses henger sammen. :mrgreen:

 

 

 

Men sånn litt alvorlig: skytereim og DFS-bunad(lovlig) vs tofot(ulovlig) på ei skyteprøve, hva er mest vanlig jegerhjelpemiddel?

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er i perioden mellom skyteprøven og jaktstartdato at finpussingen begynner. Det er da noen hundre patroner av kvalitetsammo ryker unna i perfeksjonismens navn. Spesielt når du har en del rifler og x antall ekstra løp som skal godkjennes.?

 

Ja da...og med kø og utålmodige folk som nesten kravler oppover ryggen din er det jo optimale forhold for finpussing og perfeksjonisme :wink:

Link to comment
Share on other sites

Er dessverre hele miljøet som får svi for noen tullingers opptreden, mens resten av miljø toer sine hender. Litt indrejustis skader ikke...
Later som vi ikke så denne presiseringen ser jeg...

 

Er liten tvil om at en liten gruppe synlige tullinger ødelegger for alle, her som alle andre steder.

 

Hva er det de har ødelagt da? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Hm, "kunstig støtte" er faktisk ikke nevnt.

 

Skuddene mot villreinfigur skal gjennomføres i valgfri

stilling uten fast anlegg. Tillatte skytestillinger er

liggende, knestående, sittende med albuene støttende

på lår/knærne eller stående. Det er forbudt å sitte i

skytebenk eller benytte fastmonterte støtteben.

 

Men skytestav er helle ikke nevnt som godkjent hjelpemiddel

 

Det er tillatt å benytte skyterem/riflestropp ved

gjennomføring av skyteprøven.

 

 

Men på skyteprøven på bjørnefigur er skytestav/stokk spesifisert som lovlig hjelpemiddel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...