Jump to content

Ny pipe, 30-06, 280 Rem, 270 Win ?


seawolf

Recommended Posts

Ene rifla blir kanskje pipet om (riktig terminologi?) til høsten/vinteren.

Bruksområdet blir en walkabout rifle til hjort, rådyr og reserve for elg.

 

Primærvåpen med tilhørende optikk for bøjakt og elgjakt er ivaretatt, så dette blir ei rifle som kan dublere litt både opp og ned.

Sikte blir en Zeiss Victory 2,5-10x50 og alt blir som før unntatt ny pipe, basishylse må være 30-06 for å slippe modifikasjoner på bolthode/mating.

 

Valget står i hovedsak mellom 30-06 (har en fra før), 280 Remington eller 270 Winchester (har hatt tidligere) .

Synspunkt og erfaring (spesielt 280 Rem da denne er ny for meg) ?

Lader selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har 280 rem løp i min sauer 202. Mine ladninger i mitt løp går veldig bra. Har skutt flere hjort og elg med patronen. Har godt over 900m/s med kuler fra 139 - 154 gr (60 cm løp). Anbefaler kjøp spesielt hvis du lader selv, men f.eks. Jaktdepotet, har div ferdigladd til salgs.

Link to comment
Share on other sites

Her hadde jeg elegant og veldig enkelt valgt 30.06 Springfield.

 

Tanken har absolutt slått meg også :wink:

All fornuft tilsier 30-06 Spr. etter som både ladeutstyr, krutt, kuler og hyles allerede forefinnes.

Men så er det dette med "MÅ HA NOE NYTT" .... :mrgreen:

Og spesielt 280 Remington ser fristende ut.

Link to comment
Share on other sites

Her hadde jeg elegant og veldig enkelt valgt 30.06 Springfield.

 

Tanken har absolutt slått meg også :wink:

All fornuft tilsier 30-06 Spr. etter som både ladeutstyr, krutt, kuler og hyles allerede forefinnes.

Men så er det dette med "MÅ HA NOE NYTT" .... :mrgreen:

Og spesielt 280 Remington ser fristende ut.

Heng på en AI på 280 Remington, og du har noe NYTT!

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips mine herrer, men jeg er nok ingen "Wild cat shooter"er, så AI patroner blir litt vanskelig, samme med 6,5-06.

Mest på grunn av svært begrenset tilgang på bane og benk og det som skal til for i fred og ro å nyte de forskjellige kreasjoner og ladninger.

 

Køskyting på den lokale DFS-banen egner seg best til standard patroner hvor strengt tilmålt tid må brukes til trening med allerede kjente ladninger, og ikke til ladestiger med forskjellige krutt og kuler ...dessverre :trist: Dessuten finns det ikke skytebenk der.

Dessuten skytes det kun på elektronikk, og skal en bedrive litt seriøs ladeutvikling av litt obskure patronkreasjoner er det vel best på skyte på papp og ha god tid og en god benk.

 

Så valget blir nok en standardkreasjon for all enkelthets skyld.

Link to comment
Share on other sites

En tilnærmet konsensus virker å være 30-06, noe jeg ikke har problemer med :wink:

I nærområdet leverer vel Rogne Lothar Walter, Ola Gujord er jeg usikker på om han tar slike jobber, så har vi Sannes på Sunndalsøra.

Får sjekke opp litt mer etter hvert, dette er ingen hastesak.

Link to comment
Share on other sites

Men 280 Remington var det lite tilbakemelding på.

Ingen som bruker denne på jakt?

Jeg bruker 280 på jakt, men 280 Remington AI.

Bruker den på jakt i Tyskland på hjort og villsvin.

Som jeg har sagt tidligere er dette en standard patron, ikke en villkatt.

Hylser lages av Norma for Nosler, og er tilgjengelig hos Hjemmelading.no

Denne patronen hever 280 Remington nesten opp til 7mm Rem Mag med mindre krutt.

Link to comment
Share on other sites

Mange fine forslag her.

 

Jeg pleier å tenke slik: "Hva skal jeg oppnå? Hva er målet med dette?" Det kan være mange svar - som regel ender dette med spørsmålet: "hvilken kule ønsker jeg å levere i målet", så kommer "hvilken patron kan sende den dit, og hva kan sende den dit fort nok, med et minimum av rekyl". Uansett hvor lite rekylskrekk en har og hvor tøff en er, så kommer en ikke fra at rekyl kommer til fratrekk på presisjon, om ikke på hvert skudd, så i snitt, eller før eller senere.

 

- skyte, trene, bli bedre

- jakte, drepe dyr

- herunder kommer f.eks. jakt i tett skog

- jakt på post

- jakt på litt lengre hold

- jakt på store, eller små dyr

- tilgang på hensiktmessige kuler er et primærhensyn

- maksimal presisjon for konkurranseskyting

- her må en hensynta rekyl

- presisjon

 

- koseskyting på banen, eksperimentering med kuler og presisisjon, lære mer om lading,

- ha et kult kaliber

 

Uansett kommer følgende hensyn inn:

- tilgang på kuler til det en skal, og priser, egnethet.

- tilgang på brotsj

- tilgang og pris på dier

- hylser

 

Slik jeg forstår deg Seawolf, så har du hverken tid, anledning eller lyst til å "kose deg med å eksperimentere med ladninger? Jeg forstår også at du ikke har problemer med rekyl fra f.eks. en 30-06, mitt inntrykk er at du er en innbarka gammel skytter og jeger :wink: ?

Rifla har du, jeg foprstår at den skal være omtrent som før, men i hvilket kaliber?

Du skal heller ikke tyne ut de lengste holdene? Da mener jeg, du har ikke behov for mest mulig marginer til horten som står på andre sida av dalen 575m unna? 250m skal du nok få til?

Allround, til å skyte og trene og jakte?

 

Og du har dier, kuler og hylser og kan, 30-06? Var jeg deg, så hadde jeg kjøpt ei rustfri pipe i 30-06, lagt litt tenking i å få rett profil, evt fluta den, siden jeg synes det er litt kult.

Ingen av de andre kalibrene gjør noe annet enn 30-06. 7millimetrene har littegrann mindre rekyl enn en 30en, men det er lite, og de hotte av dem rekker litt lengre ut, kanskje, med rette kuler - skal du stappe i Oryx så er du like langt. Kjøp en 9.3. (er det et alternativ? 9.3 eller 358 eller noe sånt?), 270 er bare tungvint, og så lite over 6.5x55 at du like godt kan putte i en 6.5x55, og slippe balet. Men mitt forslag altså: 30-06.

Da har du ei NY pipe, noe NYTT, og samtidig sparer du nye hylser, nye kuler, nye dier, masse kuking med ladninger... "Små" kalibre er belemret med lite ladedata, og mindre ladedata som er universelle, de som er er mer individuelle, og må alltid testes, det er ikke som 6.5x55 der en kan helle oppi 48gr N15 bak hva som helst, og be done.

30-06 hylser trenger du ikke bestille langveis fra, vente på, at de er fri for, de er billige, og de er bra (Lapua sine) du er ikke avhengig av andre merker.

30-kuler vokser på trær. 7mm kuler er ikke ille, men 270 er noe møl, mye mindre utvalg rett og slett. 30 derimot, det er som å kjøpe melk.

Og så har du diene.

 

30-06, ei kasse (600?) og du har ammo i år, og hylser de 10 neste...

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67, dette var en oppsummering bedre enn jeg kunne gjort det sjøl :mrgreen:

 

1: Jeg har ikke så mye tid til eksperimentering med ladedata (pluss begrenset tilgang til banefasiliteter)

 

2: Hjorterifla for posteringsjakt er en Kimber Classic M8400 i 30-06 med passende tubasikte, den er klar og grei.

 

3: Elgrifla er en M77 MKII i 338 Winmag, god presisjon, god laminatstokk, og godt sikte.

 

4: Den som kanskje skal få ny pipe er en 35 Whelen, også en M77 MKII.

 

5: Bruken blir i all hovedsak "ruslerifle" til dagjakt på hjort, rådyr, og reserve til elgjakta. Sikte blir Zeiss V 2,5-10x50.

 

6: Rekyl er ikke et tema med de aktuelle kaliber. Min komfortsone begynner å nærme seg øvre grense ved 375 H&H.

 

7: Demper, kapping av pipe, tofot osv er ikketema, rifla skal være under 4 kilo feltklar, helst ned mot 3,5 kg.

Skjefte er den berømte padleåra, hatet og elsket .....

 

8: På grunn av synet er nok 150 meter øvre grense på de minste, noe lenger på skogens konge hvis han står i ro med breisida til.

 

9: Jeg begynner å helle mot 30-06 på grunn av stor flexibilitet, men også på grunn av økonomi da jeg har alt av ladekomponenter i hus allerede.

 

10: Beslutning om bytting av patron/kaliber er ikke formelt vedtatt, men 338 Wm og 35 Whelen er ganske like på mange måter.

Ønsket er et litt mer flattskytende kaliber som takler alt fra muntjac i England til grov fjellelg i Nordland.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, det er alltid artig når folk blir fornærmet fordi man er uenig. Gud forby at kaliberet ditt er "dårlig" :wink: Men jeg mener at det her i Norge er et mindre praktisk valg.

 

Linkene demonstrerer hvorfor jeg synes 277/6.8mm kaliberet "er noe møl". Det fins selvsagt mer enn Berger og JD, men det gir en pekepinn. En annen ting er at 277 kuler generelt er lette for kaliber, og knapt tyngre enn 6.5mm kuler, som med sitt langt større utvalg, og ikke minst tilgjengelighet her hjemme - ja du ser hvor jeg vil.

 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/277-6-8-mm/berger

 

http://www.jaktdepotet.no/hjemmelading/ladekomponenter/kuler/30/berger

 

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/270-win

 

http://www.jaktdepotet.no/ammunisjon/riflepatroner/30-06

 

K

Link to comment
Share on other sites

@M67:

 

Ok skjønner.

 

Jeg har forresten ikke avfyrt en 270 win i hele mitt liv, så lite følelser involvert her. Mitt spørsmål om begrunnelse var altså kun det - et spørsmål om begrunnelse. To, etter mitt syn, smarte regler på internettfora: Begrunne sine påstander og ikke tillegge andre følelser uten belegg for det. Enig? ;-)

Link to comment
Share on other sites

Enig? ;-)

Joda - er bare jeg som er litt lei av at så mange har så mange kjepphester innenfor rare kalibere, enten de er euroepiske, metriske, wtf. Beklager den der.

Det med å begrunne er en god ting, men av og til så gidder man ikke skrive en avhandling

 

K

Link to comment
Share on other sites

Et alternativ er naturligvis salg, men rifla har gått kun 900 skudd og er glatt og fin både i sluttstykkegangen og ikke minst avtrekket.

Får jo et forhold til enkelte av disse smelljerna etter en del års lykkelig samliv :mrgreen:

Dessuten er jeg Ruger-fan, både på grunn av mekanismen og ikke minst det dønn solide (og enkle) montasjesystemet.

Link to comment
Share on other sites

Enig, hender jeg savner Rugeren litt, undervurdert i forhold til andre merker i samme prisklasse. Min var i 3006, et kaliber med myyye ferdigladd ammo å velge i. Etter to sesonger med 6,5 er jeg igang med hjemmelading, utvalget er ikke like godt nei :lol: Vurderer selv 3006 opp mot 300wm og 8x57 som siste løp i systemgarderoben, fornuften sier 3006 så får vi se :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke annet enn at jeg kunne tenkt meg et litt lettere og en smule mer flattskytende patron til denne rifla som nå skal dekke et større spekter jakt enn tidligere (dette er min gamle elgrifle).

 

Presisjonen var/er klart best med Woodleigh 250 RN kuler, noe som er blitt vanskelig å få fatt i.

Har prøvd med diverse andre kuler uten å få den riktige godfølelsen rent presisjonsmessig.

Tilgang på gode kuler er vesentlig bedre både for 30-06 og div 7mm.

 

Det er på ingen måte krise, 35 Whelen er den jeg har skutt mest vilt med og effekten er upåklagelig.

Men tanken på pipebytte har dukket opp, mest av rent praktiske grunner som nevnt ovenfor.

Link to comment
Share on other sites

280 Rem kontra 7x64; i vår 7x64 oppnår vi svært gode hastigheter med 150, 160 og 175 gr kuler Jeg har sett flere butikker med 7x64 fabrikkammo enn med 280 rem i hyllene.

Jaktmatch er vel tilgjengelig i 7x64 og tomhylser lager Norma til begge. Akkurat nå er begge hylser tilgjengelige hos Hjemmelading i følge nettsiden.

I sørlige Afrika er 7x64 vanlig i og med at PMP lader det. (synes å huske at trådstarter har hatt en karriere der)

Jeg har drevet med en del lading til 7x64 i vinter og vår og jeg ser ikke at det vil være mye forskjell på 30-06 og 7x64 med de ytelsene vår 7mm gir.

Jeg er meget entusiastisk bruker av 30-06 og er ikke særlig forutintatt verken ene eller andre veien.

Lykke til med prosessen.

Link to comment
Share on other sites

Mange gode og fornuftige forslag her :)

 

Uansett skjer det ikke noe før etter at jakta er ferdig i høst, og kanskje får gamla leve videre som hun er.

Jaktpresisjonen er godt innafor det som kreves.

Ny pipe koster jo mer enn det rifla er verdt på bruktmarkedet slik det er nå, selv med to stokker, diesett og en del hylser.

Link to comment
Share on other sites

En blir helt satt ut hvis en ser på Tyske våpenkataloger og butikk annonser over hvilken fantastisk tilgang på ammo og komponenter de har der, sammenlignet med det her over . Foreks i 7x57 175 grain fabrikk ladet med Nosler Partion og Sierra GK, 7x64 det samme og .270 også.

 

Swift Scirocco er god i .270 og 7mm også, men veldig synd at Woodleigh tilgangen er dårlig her, det er noe av beste kulene i .358 som fins. Oryx er en god en ogå, men hvordan lot nr forskjeller er i seighet og presisjon vet jeg ikke. en 7x64 med 150 Scirocco eller Interbond, alt Accubond det er noe for det meste. Eller Interlock .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...