Jump to content

Pålitelig mating i Mauser 6,5x55 vs .308


Midt-I

Recommended Posts

Lurer på å bygge en Mauser til dynamisk, og da er pålitelig mating veldig viktig. Spørsmålet er om dette påvirker kalibervalg. De fleste M67 er vel i 6,5x55, men det fins vel også noen i .308, og noen HV-mausere er bygd om fra 30-06 til .308.

 

Har lyst til å velge .308 fordi det vil være enklere å kjøpe ammo på stevner i utlandet, men ikke hvis det går utover påliteligheten. Kanskje noen har erfaring med .308 fra stangskyting? Magasinet er vel formet om (gjort lengre) på en HV-Mauser, vil det utgjøre noen forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du bruker et ombygd underbeslag ville jeg nok fått noen til å lage en liten blokk av stål festet i forkant for å sikre at de matet rett hver gang.

Jeg har selv en "M67" ("" fordi det var gjort av børsemaker, ikke KV) i 7,62x51 som k*ker matingen til annenhver gang.

 

Dette fordi magasinet er for langt, kombinert med at tosken av en forrige eier har polert sluttstykket så mye at utdragerkloa og utdragerringen glir for lett opp.. :roll:

 

Vil tro et originalt (7,92x57)-underbeslag vil være et mye bedre utgangspunkt enn et for 7,62x63.

 

Bare mine to øre.

Link to comment
Share on other sites

Du skal vel bruke spisse kuler og da er det som regel ikke vanskelig å få .308 til å mate ok, er min erfaring med et par Mausere i dette kaliberet. Vel så stort problem er etter det jeg erfarer pålitelig utkast (selv med kontante ladegrep) så her kan det være behov for div tilpassning av utdrager for å få dette tilfredsstillende. Om dette er et problem som fremst er knyttet til .308 skal jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg opplever i en av mine Mausere i 308 er at den er veldig kresen på lengden av patronen, ikke for lang og heller ikke for kort, for at den skal mate greit. Nå har riktignok ikke mating vært en big deal siden dette er ei langholdsrifle som skal ligge pent i ro og bruke god tid på hvert skudd, men allikevel.

 

Det som hjelper er om patronene blir satt helt bak i magasinet og regner med du skal bruke klips så da er det problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Dersom du må fore opp i magasinet må du gjøre det i bakkant.

På mausere som er konvertert til å bruke 3006 patroner er det slipt bort gods fra materampen bak nedre låseklakk. Det vil da bli en glipe om du bruker originalt underbeslag som ikke er modifisert. Hvordan det virker må du prøve ut.

Link to comment
Share on other sites

Klips som var planen ja. Tror riflen kan være ganske konkurransedyktig i MAS (Manual Action Standard), klassen for jernsikter om du vil (divisjonsliste).

 

Har hørt at M67 er parkerisert (kasse og sluttstykke), hvordan er sluttstykkegangen kontra en blånert M98?

 

Dersom du må fore opp i magasinet må du gjøre det i bakkant.

Da vil vel ikke klips lenger fungere?

Link to comment
Share on other sites

Har et std magasin fra en 308, M98 som ble brukt av noe Paramilitære greier i Spania en gang. Dette er blokket av i forkant av magasinet og blokka er brukt som en slags forlengelse av materampa. Mine erfaringer med M98 i 308 fra tre rifler er at matingen trenger en del jobbing for å bli bra nok. Det er lurt å utvide bredden i kassa under vangene slik at 308 patronene ligger bedre enn med original ladegeometri. Leppene i låskassen kan også måtte justeres forsiktig for å gi den kortere hylsa med større skulder dia god tur opp fra magasinet. Denne modifikasjonen kan gi 5 sk kapasitet, noe som ikke alltid er tilfellet med umodifiserte magasiner/låskasser.

En helt ny og i bredde, tilpasset boks er kanskje vært å vurdere, kanskje for å få opp til ti skudds kapasitet. Da kan man lade med to clips før man starter og man er da der hvor Lee Enfields starter. Et slikt prosjekt er noe mer krevende og blir kostbart hvis man skal betale for jobben. Man snakker sannsynligvis om spesialproduksjon, og slikt kan talentfulle amatører klare å gjennomføre uten å gå konk.

Bortsett fra lengden på patronen så vil de samme betraktingene gjelde for 30-06. I umodifiserte HV-mausere så er det langt mellom rifler som mater militær type ammunisjon perfekt etter min erfaring. Ofte så er kapasiteten 4 skudd der også, i noen tilfeller kan man trumfe 5 skudd ned i magasinet, men da blir første skudd opp ofte maltraktert av magasinleppene.

Link to comment
Share on other sites

Eg har nytta min KV M59 i 7,62x51 NATO til MAS i eit par Vinterboltstemner, og har ikkje opplevd feil med matinga på den. Eg prøver å få til litt bestemte/kontante ladegrep, men ellers ikkje noko særskilt. Kva som skil magasin og mating i denne frå M67 er eg takksam om andre kan gjere greie for, men om mitt eks er representativt kunne det kanskje vera eit godt alternativ som utgangspunkt for prosjektet. Eg meiner ellers at den er god som gull rett utav eska. Ellers er NM149 å få i sivil utgåve, den har laust boksmagasin og kan sikkert gjere det bra med eit diopter, eller som inspirasjon for prosjektet? Mykje rart og fint gjort med k98 på over 100 år :)

Link to comment
Share on other sites

Mauser må funke med klips, ellers tenker jeg at litt av poenget med å bygge rimelig MAS-rifle blir borte. Skal man først begynne å legge penger i noe mer omfattende tenker jeg det er bedre å bytte til avtagbare magasin. Lurer på om Remington 700 ville vært bedre utgangspunkt, virker som det er flere og rimeligere deler å få tak i, men da kommer spørsmålet om mating opp igjen: Mauser sin kontrollerte mating sies jo å være mer pålitelig enn Reminton sin push feed, men så var det praksis da? :)

 

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden får det til å høres som om M98 ikke mater pålitelig? Nå er ikke jeg noen stor kjenner av mausere, men har nå hatt et par stykker, og har skutt med en drøss. Jeg har minst 6000 skudd med min gamle M67, og 4-5000 med den 8x57 jeg har nå - at de ikke mater - er ukjent.

Min erfaring er at de mater absolutt og 100%, så lenge man ikke har velidg rare kuler eller rar patronlengde - man kan klare å få de til å ikke mate, for å si det sånn - men ellers - 100%. Det er med 308, 6.5x55 og 8x57.

Og fra klips, og fra Østliens, og en og en - men det blir selvsagt ball når folk hiver patrona inn i kammeret og vil lukke...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Når en har kjøpt en mauser, kappet løp, fikset stridssikte, 10skuddsmagasin, høvlet og fikset stokk og skaffet nok hurtigere har en brukt en del kroner-sannsynligvis nok til at en kan handle en Ruger..

Hadde egentlig tenkt å bruke dioptersikte, men det funker kanskje ikke så bra sammen med klips? Må jo være en grunn til at hurtigladere er mye brukt i stangskyting, men ikke klips.

 

I tråden rifler til å stole på er et utklipp av en artikkel skrevet av Don Heath:

Custom Rifles. The Mauser is one of my all time favourite rifles, but apart from a very few original rifles all the ones we see are customï built. This year's exam reiterated that a custom rifle can vary greatly in quality. Two were fine, the other two not. There are an awful lot of armourers out there posing as gunsmiths, and only the best gunsmiths should be allowed to build a dangerous game rifle. The biggest problem with all custom Mausers occurs with the feed. Mausers were originally built with the magazine boxes machined to match the cartridge for which the rifle was being chambered. The magazine box on a 9,3 is quite different from that for a 8x57. Too many gunsmiths simply screw on a .458 barrel and forget that the magazine box must be altered (best option) or the feed rails extensively worked. I had a .308 Mauser that had been converted from a 7x57. It gave endless feeding trouble until I got it to a top smith. The conversion from 8x57 to .308 works fine but the 7mm magazine box is too narrow at the front and problems arise. One custom Mauser on the exam would not feed more than one round from the magazine and even loading a second round half way in so that it could be chambered (giving the shooter two rounds before a reload) was a bother. The fancy stock, the Ghost ring sight, etc did not alter the fact that this was a useless rifle. One of the two candidates who's custom Mausers worked on the exam told me that she had had feeding trouble and had taken the rifles to a competent gun smith to have the problem solved. It had cost a considerable amount of time and money to get her rifle into full working order. The last was from a local supplier of custom rifles who knows about such things and the requirements for absolute reliability, and it worked great. I retain an intrinsic mistrust of any custom rifle unless I've tried it thoroughly and I know who built it. That is the biggest advantage of purchasing a new custom rifle locally. It's guaranteed and you can take it back at the slightest sign of trouble. It should also come with all the required extras such as sights, safety and stock bedding already attended to.

 

Burde med andre ord vanligvis funke greit med Mausere både i 8x57, 6,5x55 og .308, selv om det trolig er mest optimalt med 8x57 som riflen var designet for.. Den mest "utsatte" patronen er nok .308 siden den er kortest, men det er sikkert sjelden et problem. Etter det jeg leser om Mausere (uansett hvilke av de tre nevnte kalibrene) virker det som at dårlig tilpasset utdrager vanligvis er det som gir problemer, og det vil jo gi problemer i alle rifler.

Link to comment
Share on other sites

Før Østlien var det bare klips som ble brukt. Årsaken til at Østlien ble populær var at den var lettere å lade om uten å ta våpenet ned fra skulderen. Med klips er det plundrete å lade om raskt.

De fleste Kongsberg M-67 i 308 har god matning, men en del som har blitt bygd opp av andre har problemer. Jeg vet ikke om KV slpte om føringene i låskassen under ombygging, men det er ofte nødvendig ved skifte av patron i mauser.

Link to comment
Share on other sites

Østliens var enno i utvalget til DFS-butikken sist eg såg etter, (månads tid sidan). Klipsa kan vera litt skarpe i kantane og lette å rispe seg opp på når det går fort for seg, men dei tek litt mindre plass, og det finst tasker som passar godt. Østliens har eg ikkje prøvd sjølv, men Per-S har nok eit godt poeng i det med lading med rifla ved aksla. Det kan nok la seg gjera å øve inn eit tilsvarande grep for klipsa som for ladaren, der ein dreg ned patronene med fingrane istadenfor å dytte dei ned med tommelen. Klipsa er raskare å bli kvitt, då dei sprett ut av sporet når ein skyv fram sluttstykket, mens eg trur hurtigladaren vil bli øydelagd ved å gjere det same. (Eg går ut frå at den og må plasserast i sporet for ladeklipset i bakre låskassebru.)

Link to comment
Share on other sites

Østliens hurtiglader har en vinkel i plasten på venstre side som går ned i utsparingen for tommelen på militære mauser-kasser. Når du smeller sluttstykket frem etter lading spretter den opp og ut. Jeg har klart å få forkiling med klips fordi de ikke kom ut av seg selv, men aldri med hurtiglader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...