Jump to content

Nybegynner rifle


Nyhobby

Recommended Posts

Hei!

Har akkurat bestått jegerprøve og har startet med å se etter rifle. Problemet er at det finnes jo et hav av ulike rifler..

Med masse forskjellige kaliber og kolber.

Som sagt så vet jeg jo ikke om det er rifle som jeg kommer til å trives best med, men tenkte kanskje det er greit å starte et sted.

Vet heller ikke hva slags jaktform som er noe for meg, men tenkte å starte med småvilt.

 

Hva er det folk anbefaler en nybegynner?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med prøven :) du har mange gode jaktdager å se frem til :) Jeg vil anbefale deg å dra innom en lokal skytebane eller to, og bli kjent med folkene der. Og spør om å få prøvd noen av våpnene før du bestemmer deg for å kjøpe. Jeg har kun kjøpt brukte rifler, og har vært storfornøyd med mine "billige" kjøp. Legger heller pengene i god optikk.

Siden du sier småvillt, er kalibre som 17.hmr, 22.wmr, 222, 223, 22-250 og 6,5x55 gode valg. Har du planer om å jakte storvilt en gang i fremtiden kan du like godt kjøpe 6,5 med engang :)

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Tikka T3 i 6,5x55 til storvilt og samme T3 i 223rem til småvilt.

 

Både til 6,5 og 223 får du billige treningspatroner. Til alle andre kaliber koster treningspatroner det dobbelte eller mer.

 

Det er viktig at ei rifle i 223 kjøpes med 1-12" riflestigning (snurr) i løpet da dette gir best skyteresultat med billigpatronene fra Federal, Winchester, S&B, etc. Disse patronene koster fra ca 4kr pr skudd.

 

Til 6,5 får man rekruttpatroner som er glimrende til trening for en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her jeg også.

Det står mellom Tikka T3 lite og har lurt også på 7124Ruger HKM77RFP cal. 30-06 22"/56cm.

Vet at de fleste anbefaler T3 men vil nå høre om det er noen som har erfaringer med Ruger sine våpen også.

Har tenkt å legge meg i prisleie maks 12000 kr i rifle og så kommer Kikkertsikte uten om.

Noen som har noe godt å si om Ruger også eller :D ?

Link to comment
Share on other sites

Det er viktig at ei rifle i 223 kjøpes med 1-12" riflestigning (snurr) i løpet da dette gir best skyteresultat med billigpatronene fra Federal, Winchester, S&B, etc.
Dette stemmer ikke. Brattere riflestigning har ingen problemer med å stabilisere lette kuler, men gir mer fleksibilitet i forhold til tyngre kuler. i .223 anbefaler jeg å gå på riflestigning mellom 1:9" og 1:7".

Det sagt, ut fra behovet som beskrives i første innlegg vil jeg anbefale å kjøpe en salongrifle med løpsbyttesystem, altså en Cz-455 eller en Sako Quad, med løp i .17HMR til jakt og .22LR til mengdetrening. En salongrifle som treningsvåpen er uansett et uunnværlig redskap for å kunne trene nok til å bli en god skytter uten å tømme banken.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler Tikka T3 i 6,5x55 til storvilt og samme T3 i 223rem til småvilt.

 

Både til 6,5 og 223 får du billige treningspatroner. Til alle andre kaliber koster treningspatroner det dobbelte eller mer.

 

Nå har jeg sett 308 og 30-06 til samme pris på trenings ammo som 6,5

men ja det finnes trenings ammo som er betydelig dyrere

selv betaler jeg 15-16kr pr patron

Link to comment
Share on other sites

Nei HP, der tar du feil.

 

Andelen rifler som skyter bra med 55gr "bulk/mg-ammo" er mye høyere med 1-12" enn rifler med kjappere riflestigning. 55gr fmj 223 er lagd for 1-12" og omvendt.

 

De mest håpløse riflene jeg har sett med billig ammo er et par T3 med 1-8". Begge går på ca 1,5cm med tung matchammo. Med billig 55gr går de på 5 - 10cm. Det har jeg aldri sett på ei rifle med 1-12, og jeg har sett ganske mange. Jeg har også sett endel andre rifler med rask stigning som sliter med 55gr fmj, feks Rem 700 med 1-9", mens samme rifle med 1-12" som regel skyter bra.

 

Unntak finnes selvfølgelig alle veier men hovedregelen er at 55gr bulk går best med 1-12" kaldhamret pipe, helst med "trangboring".

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det, min gode Torf, har nok mer med individuelle løp å gjøre enn generelt med riflestigning. Bruker selv en rifle med 1:9", og samler fem skudd på en skivelapp med Remington 55gns FMJ, kjenner flere som opplever det samme med Tikka T3 med 1:8". Tilsvarende med Fiocchi 55gns FMJ. Men jeg har også sett løp som stabiliserer fint med en kule og sprer med en direkte sammenlignbar kule av annet fabrikat.

De eneste riflene jeg har sett som konsekvent ikke liker lette kuler er Mini-14.

Link to comment
Share on other sites

Vel, jeg er ikke alene om å anbefale 1-12". Dette er fra Sauer 150 som selger rifler og ammo i bøtter og spann med garantiansvar:

 

Sitat:

 

"Sauer 150:

 

1-12" ER 223 alt annet er avarter for å gjøre noe patronen opprinnelig ikke var tiltenkt.

 

Torf har jo skrevet dette allerede , men en god ting kan ikke gjentas for ofte. Fabrikkammunisjon i 223' dvs alt en får kjøpte rimelig er LAGET FOR våpen med 1-12" stigning. Derfor presisjonen også er best med den stigningen. Ja 1-8" og 1-9" stabiliserer lengre og mer vindstabile prosjektiler om du skal skyte langt.

 

Om poenget er å skyte rimelig fabrikkammunisjon i 223 rifla og ikke være avhengig av å lade alt selv, bør en tenke seg om en gang eller 2 ekstra før en kjøper noe annen enn 1-12"."

 

Fra tråden: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=108551

Link to comment
Share on other sites

Tikka t3 er det merke på løpet?

Så med .223 kan man skyte småvilt, men dersom jeg skyter ei kråke med dette kaliberet, hun blir ikke skutt i fillebiter da?

Man varierer kanskje med forskjellige patroner dersom man skal skyte eks: ei kråke eller om man skal skyte en rev.

Og det her med riflestigning eks: 1-12. Det står ikke noe spesifikt om dette på nettsidene. Er dette noe man spør om i butikken.

Hva blir forskjellen dersom jeg skyter eks: en rev med 1-9 og 1-12?

 

Som sagt så er jeg helt ny. Og det vil nok bli mange timer på skytebanen før jeg i det hele tatt tar med meg rifla på jakt.

Så et kaliber som jeg ikke kommer til å skyte meg blakk på samtidig som jeg kan ha ei rifle som jeg kan skyte alt småvilt på hadde vært midt i blinken.

Tenker først og fremst småvilt. Storvilt vil jeg vente med.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Personlig ville jeg tatt en kikk på Schultz og Larsen i for eksempel 6,5x55 eller 308/30-06

om du leiter litt eller sparer noen lapper til er vel denne innafor. Du har da ei rifle med pipeskiftmulighet som er ferdig gjenget for demper.

Presisjon og avtrekk er også topp.

Har skutt med de fleste vanlige riflemerker på markedet i dag og når det gjelder kvalitet kontra pris mener jeg SL er et meget godt kjøp.

 

Ja jeg har en selv i 30-06 :wink: i tillegg til div andre merker, men det er min danske venn som blir med ut på jakt. Om det ikke er snakk om åtejakt på rev hvor jeg har en blytung Mauserrigg i 6,5. Denne er mer presis en jeg greier og utnytte og veier alt for mye til bevegelig jakt.

 

Det er kjedelig og være bundet til et småviltkaliber den dagen anledningen plutselig dukker opp for og være med på storviltjakt. Jeg anbefaler og anskaffe rifle i storviltkaliber som førstegangsvåpen for så heller kjøpe ei dedikert småviltrifle om interessen for jakt holder seg like sterkt med åra.

 

Sikkert mange som er uenige men 223 gjør ingen ting som ikke 6,5 greier :smile: Andre veien derimot.......

 

 

Samme hva du velger ønsker jeg deg lykke til med jegerkarrieren :D

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 er ei rifle som leveres i mange utgaver med forskjellige skjefter og tykkelser/lengder på løp.

 

http://www.tikka.fi/rifles

 

Hvis man bestiller ei Tikka T3 i kaliber 223 Remington kan man velge i bestillingen mellom riflestigningene 1-8" eller 1-12". Se tekniske spesifikasjoner.

 

Velg 1-12" hvis du vil trene mye med billig 55gr helmantel ammo. Mye trening er aldri feil for en nybegynner.

 

Reven merker ikke forskjell på 1-8" og 1-12". Denne diskusjonen har kun med potensiale for presisjon å gjøre med billig ammo.

 

Denne rifla, Tikka T3, har nesten blitt "standarden" "alle" rifler måles mot ytelsesmessig. Den har sine "svake" (ofte jåleri...) punkter men er en ideell førstegangsrifle.

 

Hovedvalget ditt er om du skal velge 223rem eller 6,5x55 som nybegynner.

 

Salongrifle i 22lr kan du kjøpe i tillegg. Der er en brukt BRNO 2 i god stand til 2k heller aldri feil.

Link to comment
Share on other sites

En 22 lr er nesten en forutsetning for å bli brukbar til å skyte.

Billig ammunisjon og liten rekyl så du kan fokusere på arbeidsoppgavene.

Litt enklere å skyte med hjemme, slik at du kan trene ofte.

 

Jeg jakter ikke med min, men det er den rifla jeg skyter definitivt mest med. Har en selvanviser ende bortpå jordet, slik at det bare er å sette seg på trappa å skyte litt.

 

Ellers høres det ut som en god plan å kjøpe seg en T3 i 223, og seinere samme rifla i storvilt kaliber. Da liker jeg 308 el 3006 bedre enn 6,5. Ellers er 8x57 IS heller ikke så dumt som storviltkaliber.

 

Hvis du ikke er låst på T3 så kan du jo også vurdere Howa 1500, hadde en slik som jeg likte godt.

 

Hvis budsjettet ditt tillater det så er jeg sjøl godt fornøyd med Blaser R93. Da kan du ha ei pipe i 223 og ei i feks 8x57 IS, blir vel ikke noe billigere enn å kjøpe 2 T3èr. Men det er greit å bruke " samme rifla " til alt.

Link to comment
Share on other sites

Har bare lyst til å dele noen erfaringer, siden det ikke er lenge siden jeg selv var i trådstarter sine sko... Da jeg skulle kjøpe rifle fulgte jeg noen prinsipper som gikk på allsidighet og mest-verdt-for-pengene. Kaliber først: så vidt jeg kan forstå er det det ikke NØDVENDIG med mange ulike rifler for å dekke norske behov. Du kan ha ei rifle i et kaliber som er godkjent for storvilt (elg) som også fint kan brukes til å dra ned orrhanen fra kvisten. Mulig det blir litt voldsomt hvis du først og fremst tenker å plukke fjellryper, men om du vil ha fleksibilitet går nok det også. Billigere å variere ammoen enn rifla! Dette begynner kanskje å lukte av 6,5X55, og hvorfor ikke? Men så var det slik for meg at jeg har behov for å spare ørene mine (er profesjonell fiolinist), og med kapping av løpet og montering av lyddemper bør man vel opp på .308 for å være trygg på storviltskravene til anslagsenergi. No problem! Går helt greit med toppjakt med helmantlet .308. En del jegere som kan mye mer enn meg har faktisk begynt å gå opp på kaliberet for toppjakt. Billig treningsammo får du også i dette kaliberet, og relativt flattskytende er det til og med.

 

Så til fabrikant: når det gjelder det meste av utsyr som jeg ikke bruker daglig er min innfallsvinkel at jeg vil ha noe som er funksjonelt og solid, men til en vennlig pris. Med dette i tankene ble min første rifle en Howa 1500. Tester hadde vist at den kunne måle seg med hva som helst hva angår presisjon, og den var ikke ille på rust-tester heller. Dessuten var den den gangen ca 1000 kr billigere en T3, og det gjorde utslaget for meg. Angrer. Avtrekket! Selve hjertet i våpenet var drit på Howaen, glimrende på brodern's T3 (som hadde gått for lut og kaldt vann i årevis og aldri blitt justert). Jeg forsøkte det meste, skrudde og polerte, fikk grini meg til et oppgradert avtrekk fra butikk (tror det het HACT), men bare drit og slep og "sandkorn-følelse". Måtte bestille et Timney-avtrekk som var meget bra, nesten perfekt, og sannsynligvis på nivå eller bedre enn T3 original. MEN, da ble jo prisen lik eller høyere enn T3, og jeg hadde på veien mistet litt av godfølelsen for våpenet....Er heller ikke overbevist om presisjonen på utfresingen av skinna for kikkertfeste. Tror jeg har skrudd ringer etc. ganske riktig, men må helt i yttergrensen for knepp for å få skutt inn riggen.

 

Det finnes fantastiske rifleskyttere her inne på kammeret, og mine kunnskaper er utrolig basic i forhold til deres, men for meg som har gått hele den første tunge hundremeteren på veien til rifle-Nirvana, tror jeg at jeg tør påstå at trådstarter ikke vil bli veldig misfornyd med en T3 (drit i rustfritt, det finnes ikke noe slikt. Puss, puss, så får du en suss!) i .308 med lyddemper, eller en 6,5X55 uten. Har du stålar, kjøp dyr optikk, har du ikke sats på Leupold (i hvertfell bedre enn Weaver, som jeg har).

 

Jeg har skrevet mye om et emne som mange her kan masse mer om, korriger meg av hjertens lyst om jeg skriver piss! Men jeg sympatiserer og vil dele med en som bare er LITT lenger bak i løypa enn meg selv. God kveld!

Link to comment
Share on other sites

Har gode erfaringer med en cz 452, kappa på 41 cm og avtrekket polert opp av børsemaker`n.

Trår ikke mye feil om du velger en Brno mod 2, cz 452 el cz 455.

 

Har skutt noen skudd med en Krico, nydelig avtrekk, størrelse, vekt og balanse som ei storviltrifle. Det er ei drømmerifle i mine øyne.

 

Vil vel tro at en Sako Finnfire eller Quad også er bra saker, men de har jeg ingen erfaring med selv.

 

Bruker nå en Leupld VXII 2-7x33 ultra-light, men du kan nesten bruke hva som helst av kikkert på salongen hvis det er til trening.

Link to comment
Share on other sites

En siste kommentar fra min side til Torf sine utlegninger:

Idar er både erfaren og kunnskapsrik, men det er ikke dermed sagt at alt han sier er en udiskutabel fasit. Jeg har forøvrig også jobbet i bransjen tidligere og solgt rifler og ammo i bøtter og spann med garantiansvar.

I den opprinnelige spesifikasjonen på patronen .223 Remington er det angitt at den er designet for 1:12" og en gitt øvre ballistiske koeffisient som tilsvarer ca. 55gns kuler med blykjerne. .223 Remington ble brukt som utgangspunkt for 5,56x45, militærpatronen som ble introdusertda USA standardiserte på M16. Etter hvert ble det et ønske fra militært hold å øke rekkevidden på riflen, og spesifikasjonen for standardammunisjonen ble endret til tyngre/lengre kuler. Dette forutsatte at militærriflene også fikk brattere ridlestigning. Denne utviklingen har fortsatt, og dagens militærrifler i 5,56x45 har riflestigning på 1:7". Militær blykjerneammunisjon har nå opp til 90gns kuler.

Siden det her var snakk om billig treningsammunisjon, så er det vel ingen tvil om at militær overskuddsammunisjon pleier å være blant det billigste man finner. Importert 5,56x45 NATO-ammunisjon har vanligvis 75gns kuler, og selv om der på papiret er forskjell i dimensjonene på de to patronene er dette innenfor produksjonstoleransene på langt de fleste sivile .223 rifler i markedet, man kan altså bruke militærammunisjon til trening hvis riflestigningen stabiliserer kulen.

Ad presisjon på lettere kuler ved bratt riflestigning, så er et eventuelt avvik så lite at det blir ren teori. Du vil ikke klare å påvise utslaget av dette på skiven innenfor aktuelle hold. Får du store utslag er det andre årsaker.

Link to comment
Share on other sites

Hiver meg på her jeg også.

Det står mellom Tikka T3 lite og har lurt også på 7124Ruger HKM77RFP cal. 30-06 22"/56cm.

Vet at de fleste anbefaler T3 men vil nå høre om det er noen som har erfaringer med Ruger sine våpen også.

Har tenkt å legge meg i prisleie maks 12000 kr i rifle og så kommer Kikkertsikte uten om.

Noen som har noe godt å si om Ruger også eller :D ?

 

Ruger markll 3006 var min første rifle, og tjente meg over ti år uten noe tull. Meget god presisjon, trepunkts sikring, kontrolert mating og orginal stålmontasje gjør disse til meget robuste og undervurderte rifler. Det eneste som ikke er bra fra fabrikk er avtrekket(tungt, 2,5kg på min). Siste sesongen fikk jeg en børsemaker til å polere og justere det til 1,2kg, og da krympet samlingene enda mer.

Om man plent må ha "folkevogna" T3 så er mitt råd å kjøpe nytt på xxl. Bruktprisene på T3 er, av mangel på bedre beskrivelse, helt på tryne! Nesten nypris er det du må forvente å betale.

I motsatt ende finner du Ruger. Bruktprisene her er meget gunstige for kjøperen, ikke så grei for selger :wink: Jeg solgte min Ruger med kikkertsikte og demper for 5500kr(fikk ikke mer), på tross av at denne pakken kostet meg ca 17000kr nytt. Brukt Ruger på billigsalg med f.eks nytt Timneyavtrekk er i min verden en bedre jaktrifle enn opphypa T3(venter i spenning på kanonaden som følger :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

MEN hva mener folk er ei smart rifle å starte med?

 

Er det ei salongrifle som man kan kjøpe for en grei penge og at patronene ikke koster allverden. hvor jeg kan skyte opp til hare størrelse, men ikke hare.

Eller er det ei .223 rifle hvor jeg kan skyte alt av småvilt samtidig som jeg ikke ødelegger alt for mye av kjøtt og dyr? (Viktigste selvfølgelig er jo å avlive viltet på en best mulig human måte)

 

Kommer som nevnt tidligere å måtte skyte masse på skytebane før jeg i det hele tatt tar med meg rifla for å skyte noe vilt.

Er det å anbefale å kjøpe seg ei salongrifle for så senere igjen å kjøpe seg ei .223 rifle.

Eller er det like så greit å kjøpe seg ei .223 med engang?

Link to comment
Share on other sites

MEN hva mener folk er ei smart rifle å starte med?

 

Er det ei salongrifle som man kan kjøpe for en grei penge og at patronene ikke koster allverden. hvor jeg kan skyte opp til hare størrelse, men ikke hare.

Eller er det ei .223 rifle hvor jeg kan skyte alt av småvilt samtidig som jeg ikke ødelegger alt for mye av kjøtt og dyr?

Jeg tror folk har ment, og jeg er langt på vei enig, at du ei smart rifle å starte med er to rifler. Kjøp en .223 (eller en .308 eller hva du vil), men kjøp en .22lr også. Du kan skyte tusen skudd med salongrifla for hvert skudd med kanonen og du lærer masse.

Link to comment
Share on other sites

Ruger markll 3006 var min første rifle, og tjente meg over ti år uten noe tull. Meget god presisjon, trepunkts sikring, kontrolert mating og orginal stålmontasje gjør disse til meget robuste og undervurderte rifler. Det eneste som ikke er bra fra fabrikk er avtrekket(tungt, 2,5kg på min). Siste sesongen fikk jeg en børsemaker til å polere og justere det til 1,2kg, og da krympet samlingene enda mer.

Om man plent må ha "folkevogna" T3 så er mitt råd å kjøpe nytt på xxl. Bruktprisene på T3 er, av mangel på bedre beskrivelse, helt på tryne! Nesten nypris er det du må forvente å betale.

I motsatt ende finner du Ruger. Bruktprisene her er meget gunstige for kjøperen, ikke så grei for selger :wink: Jeg solgte min Ruger med kikkertsikte og demper for 5500kr(fikk ikke mer), på tross av at denne pakken kostet meg ca 17000kr nytt. Brukt Ruger på billigsalg med f.eks nytt Timneyavtrekk er i min verden en bedre jaktrifle enn opphypa T3(venter i spenning på kanonaden som følger :mrgreen: )

 

Takk for svar.

Har sett på div forum at T3 er det våpen alle snakker om når det gjelder våpen i den prisklassen.

Men som sagt så er jeg åpen for andre innspill om andre merker da det er noe kostbare investeringer og vil så klart ikke kjøpe noe jeg kommer til å angre på.

Kommer nå til å sjekke ut Ruger sine også før det endelige valget faller på mitt nye barn :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Sluttar meg til det Pava sa. .22lr for trening og .22WM for jakt. .17HMR er mykje omtala og har fine tal bak seg, men gjer ikkje noko som ikkje .22WM klarer med tyngre kule og betre omsetning av energi i målet. Gjerne mindre øydelegging av kjøt med tyngre kule og legre fart i matvilt.

Med .223 blir det meir fart og smell, fint til mykje, men det gjev ma. større krav til bakgrunn og meir å tenkje på, klarer berre rådyr som ikkje dei små gjer.

Grunnlaget for å bli ein god skyttar ligg i mengdetrening, og det gjer ein godt og billigast med .22lr.

Det er mykje god erfaring å hente i predatorjakt der .22WM er ypperleg, og mykje god mat i skogsfuglar og hare der same patron er veleigna.

.22WM gjev akkurat den auken i rekkevidde ein saknar med .22lr på due, kråke og anna lettskremt.

CZ eller Sako kan ikkje bli feil etter mi meining.

Det er alltid å få tak i noko tyngre den dagen du treng det.

Link to comment
Share on other sites

Ja, hva skal man velge?

Velg en børse med godt avtrekk og god presisjon. Det er første bud for å kunne øve godt.

Jeg er ganske sikker på at de fleste og særlig nybegynnere skyter bedre med en børse som gir lite opplevd rekyl.

Valg av kaliber er et herk, det er mye å velge mellom og valg er som alle vet noe dritt. Bedre før da det kun var NRK1.

 

Jeg ville ikke gått for 22lr som første og eneste børse. Dette fordi jeg ser på 22lr som hovedsaklig mengdetreningsbørse eller kanskje som grei på fugl på kjente avstander. Det er også topp for folk som kan putte pipen ut døra for å plinke noen hundre skudd en ettermiddag etter jobb. Å dra på banen for "bare" skyte 22lr, blir for meg som å glede seg til å kjøre 1000 ccm og ende opp med moped. Kuledroppet er også ganske freskt, noe som får betydning på levende mål. En skal ha bra klikktabell og erfaring med å skru opp/ned.

 

Jeg ville vært på utkikk etter brukt børse i feks 222, 223, 6,5 eller kanskje til og med 308.

Hvorfor? Jo, da har noen andre tatt det store verditapet for deg og du kan selge med god samvittighet om du merker at behovene dine er andre enn det børsa er god for, eller at du merker at du egentlig hadde andre ønsker/behov enn du trodde. Det kan jo fort skje.

Du bør også legge ned endel tanker i hva du vil ha på toppen av børsa. Hvilke egenskaper skal kikkerten ha? Lysåpning, forstørrelse, kvalitet. Hvor blir du å jakte? Bedre å bruke eksta penger på optikk enn ekstra dyr børse. Kanskje du vil ha to kikkerter til den ene børsa? Ha feks QRW fester så kan du bytte frem og tilbake uten treffpunktforandring.

 

Uansett hvilket kaliber du velger vil jeg anbefale lyddemper. Lyddemper er kanskje det beste hjelpemiddelet du kan kjøpe til børsa di. I hovedsak for å ta bort rekyl. Velger du et rekylhyggelig kaliber som 222, 223 eller 6,5 vil du med lyddemper ha bortimot 0 rekyl, noe som er svært behagelig. Du kan da konsentrere deg om alle andre mulige feiltyper i skytetreningen. Det at lyd og munningsflamme og blir dempet er rein bonus. Velger du 6,5 har du et kaliber som i praksis banker i bakken alt av vilt i Norge.

 

Du kan også velge et systemvåpen. Starte med pipe i feks 223, og så kjøpe noe grøvre når du skal på første elgjakta, men er du på hugget på finn og andre salgsfora så kan du gjøre SVÆRT gode kjøp og få to børser til langt under prisen til et systemvåpen med flere piper.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

22lr med subsonic ammo og lyddemper sier:"pft" så med andre ord lydløs.

All ammo som går mer enn ca 330m/s vil gi overlydssmell. Overlydssmellen får du ikke gjort noe med, men selve avfyringssmellen i børsa får du dempet ganske betraktelig med ålreit demper.

Uansett om du kan "pffte" ut døra ville jeg ikke hatt 22lr som eneste børse.

Link to comment
Share on other sites

Hadde jeg begynt igjen, så hadde jeg brukt en god del penger på en god salongrifle.

 

Jeg kunne lett anbefalt å bestille en Anschutz 1712, kun løp og låskasse. Bestill en McMillan Anschutz 1700 Featherweight stokk.

https://www.mcmillanusa.com/mcmillan-ri ... -anschutz/" target="_blank

 

Og et bra sikte.. med paralakse.

 

Regn med 20.000 for den pakken. Men da kan du skyte i flerfoldige år og sannsynligvis dine barnebarn etter deg. Skyt på 100-200 meter og bli god med den riflen!

 

 

Så, en god rifle i 6,5x55 eller 308.

 

Her er valget vanskeligere..

 

6,5x55 er bedre når holdene er over 5-600 meter ( kommer du til å skyte så langt?? ), billig ammunisjon ifra skytterkontoret, duger fremdeles på de fleste hold storvilt blir skutt i Norge.

 

308: løpene holder i evigheter, du blir sannsynligvis lei av kaliberet før løpet er skutt ut! Koseskyting med 150grain kuler (A-max og Scenar ) og jakt med 150 grain Barnes TSX kuler og du kan jakte 99,9% av jordens viltarter. Kan kappe løpet til 45-50 cm og fremdeles klare kravet til storvilt.

 

 

Jeg ville valgt en i 308.

 

 

Så, regn med en 50.000 for dette tipset! Men da har du rifler for livet!

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til optikk hva er det man skal se etter?
Kjøp skikkelig med en gang, så slipper du mye irritasjon og å tape penger når du etter hvert kommer til å skifte den ut.

Sett Leupold som et minimumskrav, og hvis du har råd prioriterer du europeisk.

Link to comment
Share on other sites

Ang. optikk: Som jeg kort nevnte over må du tenke bruk.

Skal du jakte pippip i trær på litt avstand kan det være greit med litt forstørrelse og tynt kors.

Skal du jakte rev i skumring kan det være greit med minst 50 lysåpning og gjerne litt forstørring.

Skal du jakte vilt som "plutselig" er på 10 meter er det greit med stort synsfelt men ikke nødvendig med mye forstørring. osv osv.

Gå for europeisk, og igjen: Kjøper du brukt, er det en annen som har tatt det største tapet. Da er det lettere å selge om du oppdager at du har kjøpt noe som ikke passet til bruken.

Ta deg en tur og se på forskjellene på retikkel osv, så får du litt praktisk erfaring med hva du kan komme til å like.

En nobrainer er feks Zeis Classic 2,5-10X50 eller 3-12X56. Kjøper du brukt kan du få tak i rundt 4-5k, og du klarer aldri å tape penger på dem.

Link to comment
Share on other sites

Det er farleg å gje råd; nokon kan kome til å følgje dei.

Om det er ein Toyota blant rifler du er ute etter, får du valuta for pengane med Brno/CZ, det finst betre presisjon,(men ikkje mykje), det er sikkert noko som er penare, billegare eller dyrare, men dettet er velprøvd av mange, og gjer god valuta for pengane.

Modell 2, 452,453 har ikkje moglegheit for enkelt pipe/kaliberskift som eg trur finst på modell 455. Optikk: Det at mange må ha kjempekikkertane med 50 og større lysopning, gjer at det finst ein del av det mindre for ein god penge. Dei store er klumpete på rifla og i skogen.

Sjølv har eg dyraste kikkerten på elgveltaren, den kosta meg vel 2500,- for 20 år sidan og har ikkje svikta meg enno. Ellers rundt 1000,- lappen på andre børser, og det virkar enno etter fleire års misbruk. Så sjå på budsjettet ditt meir enn på kva andre har, gå gjerne for eit merke som har vore i salg nokre år. Europeisk eller ikkje dei aller billigaste modellane av amerikanske. På ei randtenningsrifle vil eg påstå det meste er gjort med 3-9x40. Sjå litt på kva M67 har skrive om kikkertar og parallakse. Eg har ikkje heilt skjønt det, men trur han kan noko om det.

Link to comment
Share on other sites

Vet heller ikke hva slags jaktform som er noe for meg, men tenkte å starte med småvilt.

 

Hva er det folk anbefaler en nybegynner?

 

Hagle anbefales.

Fordi:: til småvilt gir hagla deg mange flere muligheter og dermed spennende opplevelser.

"Småvilt" betyr i praksis 95% fugl og hare , dvs hagle skyting.

Anskaff en brukt O/U og start på leirdue banen og bli skikkelig god der. 8)

Mer fart og spenning etterhvert med ei bikkje. :P

Syns det blir veldig lite action med rifle på jakt, og det er jakta som er i fokus, ikke våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig når det gjelder jakt, så vil jeg anbefale lokkejakt på rev. Veldig god trening og actionfylt. Gjør avtale med endel grunneiere innenfor passe avstand. Da kan du ha mye morro og relevant trening 9 mnd i året. Stort sett er bønder overraskende positiv til å la andre jakte rev. Det er hvertfall min opplevelse.

Er en laaaaang tråd om revejakt/lokkejakt her på kammeret, samt at du får både videoer og Youtubeklipp om tema.

Link to comment
Share on other sites

aha, vet det er et litt rart spørsmål, men er det vanlig å møte opp uten våpen på skytebane for så å gå å høre med folk om man kan prøve våpnene deres

Vanlig og vanlig, det skjer nå rett som det er, og er vel lurere enn mye. De fleste vil se positivt på en potensiell ny skytter og vil gjøre sitt beste for at du skal fortsette.

Om du sier: spør om råd til riflekjøp, og vil se på forskjellige rifler, og evt. prøve om mulig, så tror jeg du blir godt mottatt. På de fleste (alle?) skytebaner har en jo også lagets rifler som du i det minste kan skyte med om ingen melder seg. Men jeg tror du vil bli klokere av å møte opp på en bane enn å sile alle meningene her.

Hvor holder du til?

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Var i en våpenbutikk her om dagen. Han ene selgeren der anbefalte meg en Howa .223 (syntetisk) Er det en fordel med syntetiske rifler og hvorfor?

Han anbefalte meg også CZ 455 22lr til mengde trening da denne er en systemrifle hvor man kan bytte ut løpet på.

Link to comment
Share on other sites

CZ 455 er god knall. Kjøp gjerne en stokk du liker (den kommer i flere varianter fra fabrikk).

 

Fordelen med syntetisk stokk (resten er stål, som ellers) er at du har et mindre behov for vedlikehold. Ulempen er at billigstokker har ord på seg for å være så myke at det i enkelte situasjoner kan gå ut over presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

En billig trestokk vil kjennes mer solid enn en billig plaststokk. Dyre plaststokker er vel så solide som trestokker, men koster fort en fire-fem tusen (eller mer, for den del).

 

Mitt beste råd er egentlig å ikke bekymre seg så veldig for å få det beste i første omgang. Det er gode odds for at du om noen år selger og kjøper noe som du av egen erfaring kan si passer deg bedre. Et sted må du starte. Du kommer for den del veldig langt med en brukt Brno modell 2 og en mauser, om du vil ha fungerende kvalitetsvåpen på budsjett. Er du veldig i tvil og generelt skeptisk til store utlegg på ukjente faktorer (slik jeg ofte er selv) kan det være like greit å begynne slik. Såp gjør du kanskje bare et bomkjøp til et par-tre tusen totalt, og ikke ti-femten.

Det sagt, så lenge stokken passer deg skal du være godt hjulpet med en CZ455, da har du muligheten til kaliberbytte senere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...