Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

Hei, har en sak her jeg lurer på om noen kjenner til hva loven sier:

 

Jeg har egen gård med ca 250 mål. Rett bak den ene låven er det ett skogholt med sti som ender opp i ett av jordene jeg har. Dette er ikke en sti som går videre til noe men ender her.

Jeg setter opp ett viltkamera langs denne stien da jeg vet endel dyr går her. Plutselig en dag er kamera vekk.

 

Så kommer saken.. Nå trekvart år etter dukker det opp en kar som lurer på om jeg savner viltkamera. Han sier han tok det, og mener å ha loven på sin side. Det er ikke lov å sette opp langs sti selv om det er egen grunn. Dette påstår han at han kan dokumentere. Jeg prøver meg med at dette ikke er noen sti som ender i noe. Men at han rett og slett da har tatt seg en tur på min tomt og dermed må evt tåle. Han avfeier det.

 

Så da lurer jeg på om han faktisk har rett til å gå til en annen manns tomt, traske inn og stjele viltkamera uten at det skal få konsekvenser?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bruk av viltkamera er tillatt så lenge hensikten utelukkende er å ta bilder av dyr, og dersom det er gjort effektive tiltak for å unngå at det blir tatt bilder av mennesker.

Men igjen så har jo han gubben stjålet kameraet, så spørs da hva som er mest straffbart!

Link to comment
Share on other sites

Ok, leser nå at jeg har satt det galt opp i forhold til reglene. Den er grei, skal legge meg flat der. (Og ja, hensikten var kun å ta bilder av dyr) MEN gir det andre rett til å ta kameraet ned og med seg hjem? Dette ville jeg vel kalt stjeling..?

Link to comment
Share on other sites

Reglene ble endret i 2012, de omfatter nå også utstyr som lett kan forveksles med et ekte kamera eks dummy kamera. For kameraovervåking gjelder hele personopplysningsloven med de presiseringer og tilleggskrav som beskrives i loven. Personvernet har blitt ganske strengt de siste årene. Dvs at til og med din kone har rettigheter på sin egen eiendom.....og dermed også alle besøkende. Til og med tjuvpakket har rettigheter hvis du ikke merker det riktig og at kamera er riktig satt opp. Merk at enhver medie som kan ta opp film / bilder er definert som overvåkningskamera. Også eks en Iphone med app til det formålet.

 

Merk at du skal ikke søke datatilsynet om lov til å ha det, det er kun en meldeplikt som tar få minutter å fylle ut. For de aller fleste som skal ta i bruk kameraovervåking er det tilstrekkelig å melde fra om dette til Datatilsynet før oppstart. I noen tilfeller vil overvåkingen kreve en forhåndsgodkjennelse, dette kalles konsesjonsplikt.

 

Merk at det skilles på kameraovervåkning hvor det gjøres opptak eller ikke. Det er helt andre krav til media som lagres på en pc, kontra eks en dørtelefon med kun visning av bilde, samt de nye babycall med monitor.

 

Personopplysningsloven forteller deg hvordan personopplysninger skal oppbevares...for det er det du gjør når du lagrer opptak. Her er det også gitt regler for hvor lenge du har lov til å lagre disse opptakene.

 

Jeg vet at de fleste driter i dette, men hvis hensikten er å bruke opptak som bevismateriale, så må du ha ditt på det tørre hvis de skal bli godtatt. Når det gjelder dine forpliktelser ved bruk av kameraovervåkning så er de ganske omfattende og du bør sette deg inn i dem. Spesielt hvis du har tenkt å bruke film som bevismateriell. En forsvarsadvokat vil raskt snu saken mot deg og du kan i stedet bli straffet for ulovlig overvåkning. - kjedelig men sant.

 

Tas det opp lyd på viltkamera? - i så fall er lovverket enda mer strengt. Da snakker vi om Straffeloven. Straffeloven § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen "samtale". I prinsippet betyr det lydopptak av mennesker i det store og hele.

 

Den personen som tok ned kamera ditt kan si han brukte nødverge. Dvs han gjorde det for å få slutt på en pågående kriminell handling, med en strafferamme på 6 mnd eller mer kommer dette også inn under fersk gjerning, ferske spor hvor borgere har en rett til å gripe inn. MEN....han kan ikke erverve det, men levere det inn til myndighets makten uten særskilt opphør i tid.

 

Lovverket skiller ikke på om det er viltkamera satt opp ute i skogen eller et kamera satt opp hjemme på egen eiendom.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Reglene ble endret i 2012, de omfatter nå også utstyr som lett kan forveksles med et ekte kamera eks dummy kamera. For kameraovervåking gjelder hele personopplysningsloven med de presiseringer og tilleggskrav som beskrives i loven. Personvernet har blitt ganske strengt de siste årene. Dvs at til og med din kone har rettigheter på sin egen eiendom.....og dermed også alle besøkende. Til og med tjuvpakket har rettigheter hvis du ikke merker det riktig og at kamera er riktig satt opp. Merk at enhver medie som kan ta opp film / bilder er definert som overvåkningskamera. Også eks en Iphone med app til det formålet.

 

Merk at du skal ikke søke datatilsynet om lov til å ha det, det er kun en meldeplikt som tar få minutter å fylle ut. For de aller fleste som skal ta i bruk kameraovervåking er det tilstrekkelig å melde fra om dette til Datatilsynet før oppstart. I noen tilfeller vil overvåkingen kreve en forhåndsgodkjennelse, dette kalles konsesjonsplikt.

 

Merk at det skilles på kameraovervåkning hvor det gjøres opptak eller ikke. Det er helt andre krav til media som lagres på en pc, kontra eks en dørtelefon med kun visning av bilde, samt de nye babycall med monitor.

 

Personopplysningsloven forteller deg hvordan personopplysninger skal oppbevares...for det er det du gjør når du lagrer opptak. Her er det også gitt regler for hvor lenge du har lov til å lagre disse opptakene.

 

Jeg vet at de fleste driter i dette, men hvis hensikten er å bruke opptak som bevismateriale, så må du ha ditt på det tørre hvis de skal bli godtatt. Når det gjelder dine forpliktelser ved bruk av kameraovervåkning så er de ganske omfattende og du bør sette deg inn i dem. Spesielt hvis du har tenkt å bruke film som bevismateriell. En forsvarsadvokat vil raskt snu saken mot deg og du kan i stedet bli straffet for ulovlig overvåkning. - kjedelig men sant.

 

Tas det opp lyd på viltkamera? - i så fall er lovverket enda mer strengt. Da snakker vi om Straffeloven. Straffeloven § 145a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved hjelp av hemmelig lytteapparat avlytter telefonsamtale eller annen "samtale". I prinsippet betyr det lydopptak av mennesker i det store og hele.

 

Den personen som tok ned kamera ditt kan si han brukte nødverge. Dvs han gjorde det for å få slutt på en pågående kriminell handling, med en strafferamme på 6 mnd eller mer kommer dette også inn under fersk gjerning, ferske spor hvor borgere har en rett til å gripe inn. MEN....han kan ikke erverve det, men levere det inn til myndighets makten uten særskilt opphør i tid.

 

Lovverket skiller ikke på om det er viltkamera satt opp ute i skogen eller et kamera satt opp hjemme på egen eiendom.

Personopplysningsloven gjelder utelukkende for de som driver næring, altså vi som privatpersoner har ingenting med den å gjøre i det vi gjør.

 

Jeg kan overvåke hvem som helst med skjult kamera på min eiendom, jeg kan lagre alt jeg vil av sensitive opplysninger om hvem jeg vil på min pc. Jeg kan henge opp så mange kameraer jeg vil, båd skjulte og synlige, og gjerne med lyd.

 

Så før noen gjør noe skikkelig dumt; selvsagt kan ingen ta ned et kamera å kalle det nødverge(!)

 

Rent hypotetisk, gitt at dette var ulovlig, er det også feil at opptakene ikke kunne blitt brukt som bevis.

 

Til sist, det er også helt feil at viltkamera med lyd faller inn under straffeloven § 145.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Naboen satte opp flere kamera på eiendommen, og ble pålagt å fjerne disse når datatilsynet kom inn i bilde. Ble ikke fjernet før politiet dukket opp på døra hans.

 

Hvis du har rett, har datatilsynet og politiet hjemme feil.

 

Gidder ikke søke igjennom lovene. Men virker som du har lest igjennom disse. Fint om du kan linke meg loven som bekrefter påstanden din.

Link to comment
Share on other sites

Naboen satte opp flere kamera på eiendommen, og ble pålagt å fjerne disse når datatilsynet kom inn i bilde. Ble ikke fjernet før politiet dukket opp på døra hans.

 

Hvis du har rett, har datatilsynet og politiet hjemme feil.

 

Gidder ikke søke igjennom lovene. Men virker som du har lest igjennom disse. Fint om du kan linke meg loven som bekrefter påstanden din.

 

Datatilsynet har i utgangspunktet ingen myndighet på din eiendom, personopplysningsloven gjelder ikke for private som handler i privat øyemed. For den enkleste versjonen kan du lese her http://www.datatilsynet.no/Teknologi/Ka ... ke/#privat" target="_blank

 

Syns det ofte virker som datatilsynet uttaler seg uklart med vilje, for eksempel her.

 

Datatilsynet misliker overvåking

Datatilsynet mener det er uakseptabelt å sette opp skjult kameraovervåking i hjem hvor det arbeider hjemmehjelpere eller renholdere.

http://www.nrk.no/sorlandet/datatilsyne ... -1.7703564" target="_blank

 

At Datatilsynet "mener" at dette er uakseptabelt er egentlig helt ubetydelig.

 

Naboen din må nok ha gjort noe særdeles spesielt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som har erfaring med uvision panda black led ?

Jeg må ha muligheten til den sms funskjon den har.

 

Nei, ikke med den Uovision modellen.

 

Men her er en annen variant, jeg har kjøpt ett slik og erstattet mitt gamle BolyGuard kamera med. Omtrent samme pris som modellen du titter på.

http://www.viltkamera.no/webshop/covert-special-ops-live-2013-12mp-mmssms-blackir-viltkamera-p-260.html

Dette har SMS styring, og har fungert fint så langt jeg har brukt det (kun ett par uker foreløpig). Også dette kameraet trenger god mobildekning for å fungere stabilt mht sending av MMS bilder, og mht sms-styringen. Ellers er det kun fordeler i forhold til det gamle BolyGuard kameraet. Mye bedre sensorrekkevidde, mye bedre rekkevidde på blitz, som også er usynlig- og som belyser nattbildene jevnt og fint. Langt raskere triggertid. Bedre batterikapasitet. Generelt mye bedre bildekvalitet. Bedre værtetting.

 

Her er ett bilde som tikka inn på mobilen i dag tidlig- dette kameraet sender litt større bilder til mobilen også:

PIC_3.JPG

Link to comment
Share on other sites

hmm, nå sitter jeg og er lit i villrede... har mms kamera og dette spørsmålet har kommet opp sikkert hundre ganger på kammeret og jeg blir ikke klokere :oops: , men til saken: jeg prøver å få kameraet til å sende bilder til e-post, har forstått det sånn at man må ha e-post fra den aktuelle leverandøren? det var da problemet dukket opp, tele2 har ingen e-post tjeneste etter hva jeg har lest meg til og netcom sin kommer man ikke til siden jeg ikke har netcom... hva gjør jeg nå? :?

 

djlia

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Når jeg snakket med OneCall for en måned siden fikk jeg opplyst at vilkamera, alarmer o.l. ikke fikk tilsluttes deres nett. De ville stenge slike abb. straks de oppdaget de.

 

Jeg gikk for Chess. Har ett MMS kamera (Bolyguard) gående der nå, og skal sette ut ett til i løpet av 14 dager-

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

MMS funksjon er greit å ha når man bor et stykke unna terrenget, det ikke er bilvei fram dit og ihvertfall ikke brøytet..

 

Under montering av BolyGuard kamera sist helg i mørke skjønte jeg hvorfor dyra ofte ser på kameraet når bildene blir tatt. I mørket kommer det et svakt/dimt rødt blink fra IR led-blitzen. Ikke nok til å skremme, men nok til at det vises.

 

Her et bilde som tikket inn i går av ei rådyrgeit med fast tilhold på dette stedet som var ute på matleit i snøen. Mon tro hvor lenge det går før hun oppdager hva som er inne i de store runde tingene ved siden av henne :D

 

uc?export=download&id=0B5zc9zBzG61-TmlNTlQ3amEtOHowQTZHaWF1aV9OS2VzRkhz

 

 

Forøvrig er BolyGuard, kjøpt på Netthandelen, helt greit om enn litt knotete å konfigurere for MMS. Kan sikkert kjøpes ganske mye billigere fra Alibaba.

 

F.eks. her: http://www.alibaba.com/product-gs/14386 ... amera.html" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Hei. Har et Bushnell trophy cam som tar bilder i et sett til batteriet er tomt. Unngår å sette det i nærheten av kvister osv. Jeg kan plutselig ha 1000 bilder med solskin der du ser sola endrer posisjon. Følsomheten står på medium. Det begynner nå å bli så mange "tomme" bilder så jeg gidder ikke å gå gjennom alle og sletter usett. Når kameraet var nytt så tok det kun bilder når det var dyr på saltsteinen osv.

 

Er det flere som har opplevd noe lignende, eller som eventuelt har tips til hva jeg bør gjøre?

 

Noen som har anbefaling til et nytt kamera?

Link to comment
Share on other sites

Fest kameraet pekende nordover på et solid tre eller egen stokk/trefot.

Fjerne alle greiner, småtrær og buskas 4-5 meter foran kameraet.

Skru ned følsomheten som en siste utvei. Når jeg har hatt dette problemet har det vært forårsaket av plasseringen med greiner og buskas for nært kameraet.

 

Har du et eksempel på et slikt 'bomskudd' som du kan legge ut?

Link to comment
Share on other sites

Covert code black! Er ett gått kjøp! Du klare vel og få det under 2000 fra utlandet ! ;)

 

Tusen takk for tips! Er det andre tips? Skulle gjerne hatt et som var i realtree el. Ser for meg at jo mer kamuflert det er, jo mindre sjangs for at det blir stjålet...

 

EDIT: Dette Covert code black så ekstremt bra ut da! Hadde vært bedre å handlet et i Norge, men ok. Skal se om jeg finner noe rimelig over there.

 

Og disse fungerer med norske SIM?

Link to comment
Share on other sites

Hei har kjøpt meg et sg550m-8m. Bestilte tvilling sim fra talkmore og bruker disse settingsa under. Fikk aktivisert kortet og skrud av sim koden. Har prøvd med både dj og uten dj som acc og pw men fremdelses sender den ikke. Prøvd og sende manuelt. Da kommer den til step 9 også står det Login failed og så Network Busy. Noen som vet hva som er feil? Jeg blir gal og hårløs.

 

; for MMS application

[MMS Setting]

URL=http://mmsc

APN=telenor

IP=10.10.10.11

Port=8080

Account=dj

Password=dj

[Address]

Phone1=0047999999

Phone2=

Phone3=

Phone4=

Email1=

Email2=

Email3=

Email4=

Link to comment
Share on other sites

Julegavelisten skrives, og jeg lurer på hvilket viltkamera jeg skal ønske meg? Vil helst ha med MMS-funksjon..

 

Prisen bør være under 2000,- da jeg har et par punkter til :P

 

Gå på 123friluft.no og se på LTL Acorn 6210MM, knallkamera! Har hatt det i ett år nå, og sammenlignet med kamera fra dovrefjell, bushnell og cuddeback. Det er kjempebra kvalitet på bildene og videoene samt kjapp reaksjonstid. Passer til viltstier så godt på slikkesteiner! Den er også kamuflert som du nevner :winke1: Det er også en prisforskjell på omkring 1000 kr fra andre nettsider og butikker. Lykke til med julehandelen :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et Spypoint HD-7 viltkamera, kjøpt nytt for ca.2 måneder siden hos Jaktfall. Kameraet ble hengt ut på åta med en gang. Viste at det var aktivitet der noe jeg fikk erfare allerede andre natten det hang ute. Da slang det en mår innom. Legger ved et skjermbilde ifra videoen som ble tatt på nattestid.

Noe redusert kvalitet på bildene siden det er ”skjermdump”

r0yqg0.jpg

2h3r3u9.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...