Jump to content

Erfaringer med Nosler custom competition de siste 5 årene.


høggern

Recommended Posts

Jeg skyter ganske mye med rifle, mest bruker jeg 6,5mm og 7,62mm(kal 30). De siste 25 årene har jeg brukt det meste som er å få kjøpt av matchkuler til en normal pris her i landet til 6,5 mm og 7,62mm sauerne mine.

De siste 5-6 årene har Nosler CC vært de blligste matchkulene jeg har fått tak i til de to kalibrene. Siden tankegangen min er at billigere ammunisjon gjør at jeg kan trene mer har jeg brukt en god del av de kulene.

Hittil har 123 og 140 grains i 6,5mm, 140, 155, 168 og 190 grains i 7,62mm blitt brukt. De kulene er alle billigere enn tilsvarende matchkuler i kulevekter fra sierra, lapua, hornady, norma som jeg også har brukt i i de to kalibrene i løpet av de siste 25 årene.

Konklusjonen etter 5 år, mange forskjellige ladninger, mange løp, og mange tusen kuler er at nosler custom competition gir meg akkurat det samme som kuler fra andre produsenter, men til en lavere pris. Presisjonen er like god som alt annet jeg har prøvd. Selvfølgelig er det noen løp som liker enkelte kulevekter/typer bedre enn andre, men jeg ser ikke at noslerkulene er noe dårligere enn de andre kulene jeg har brukt. Konklusjonen er at de er like gode, men til en lavere pris. For de som måtte bry seg om pris er det vel et argument.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk noen Nosler Custom Competition 300grs i .338 i går. De var veldig jevne på vekt og diameter. Lengden på kulene var noe ujevn, men det tror jeg er av mindre betydning. I tillegg fikk jeg med noen valnøttskall på kjøpet! Da er testladninger ladet opp i 340'en, så jeg er spent på hva de presterer.

Link to comment
Share on other sites

Høggern,

 

Har du ladet NCC 123gr til felt? Jeg prøvde samme ladning som jeg bruker til 123gr scenar, bare kortere COL (73.5) (890-900ms), 6.5 x 55 og det var ingen suksess, kanskje noe av det dårligste jeg har sett i det sauer 74 cm løpet. N-11 med samme col ga bedre resultater men forsatt ikke i nærheten av presisjonen 123gr scenar leverer i samme løp.

Link to comment
Share on other sites

Har kun ladet 123 grains til banebruk, å der samla det bra.

Vær klar over at scenar (iallefall de lotene kuler jeg har brukt) i 6,5mm har ca 1/100 mm større kulediameter enn endre typer kuler jeg har brukt (sierra, norma, nosler osv), dette gjør at om pipa er lit rom (feks slitt) så kan det være den er mer tolerant ovefor scenar kuler enn for andre merker i samme kulevekt. det værste eksempelet i så måte jeg har sett var 107 grains sierra som spredde som baredet, mens 108 grains scenar enda gikk noenlunde i samme pipa (som begynt å bli slitt) det virka det som større diameter gjorde store utslag.

Link to comment
Share on other sites

Her er ncc 123gr med col 73,5 , RA-10(890 ms ca ) og N-11 (830 ms ca). Løpet har gått 1000 skudd.

 

tumblr_nj28q8SHV81sv6kq9o2_540.jpg

 

Fra samme dag/samme løp 2 * 5 123gr scenar med ra-10

 

tumblr_nj28q8SHV81sv6kq9o1_540.jpg

 

Har et nytt S & L løp på tur inn så det blir mer testing der til banebruk. Til felt tror jeg ikke at jeg forlater scenar, selv om det blir 1 kroner mer per smell.

Link to comment
Share on other sites

Har igrunnen hatt godt hell med alle NCC-kulene jeg har prøvd. Den eneste jeg har skutt noe særlig med (dvs. mange hundre skudd) er dog 123gr NCC, men den har jeg brukt en banesesong omtrent, og fått gode resultater etter min målestokk. De ser ikke like fine ut som Berger og Lapua, men jeg skal bare se på dem en kort stund mens jeg lader så det går greit...

 

300gr NCC i 338LM.

BFB6A1F1-9198-47FB-B422-9807943F1DEF_zpsom0xscmu.jpg

Ladning verifisert til 1000m og med god presisjon. <100mm på 500m, 10 skudd. Fikk knallbra presisjon på 100m faktisk, og det er ofte vanskelig med den svære kanonen synes jeg. På kilometeren landet den jevnt og trutt på en nokså liten gong (30x40), når vi først fikk siderettinga i orden. Høyden var iht. ballistikkapp, på kneppet.

 

123gr NCC har gitt svært gode resultater, uten at jeg har testa den med kikkert og støtte, dog en slapp baneladning. Når jeg skyter godt på liggende, da er det iallefall ikke noe som helst galt med ammunisjonen :roll: . Jeg har en dunge 136gr Scenar ladd til felt og kommer meg vel ikke rundt til å bytte før de er brukt opp. Men jeg tviler på jeg kommer til å kjøpe Scenar på en god stund.

3CEE54D6-B387-4E24-8A43-3B819FCDADB6_zpsjdehjmgf.jpg

 

2D7AC3E3-CD9E-4197-870D-9B2681134039_zpsv7u47wci.jpg

 

86425D4D-BD6C-4D19-9817-1AD1D4E0EBA5_zpsxmvjf52a.jpg

 

Her er en serie jeg skjøt med 140gr NCC på 500m i fjor en gang, hadde 20 stk så jeg bare ladet dem med ei ladning fra loggboka - og ei anna kule.

C8778DCB-BC13-4D64-8E43-FC0E95B75A02-7427-0000108E7C6AB972_zpscc4a2186.jpg

Skuddet ned til høyre er en brukerfeil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67,

 

Tro meg, jeg ønsker virkelig at ncc 123gr skal fungere knallgodt! Jeg har 2950 stk igjen.. Foreløpig har jeg gitt opp høye hastigheter med den kula og håper å finne en baneladning som går like bra som scenar 123gr/139gr med N-11 (830-770), får teste mere når S & L løpet ankommer. Stusser også litt over BC verdien (Dette er synsing), den minner om sierra 120 gr og den har en G1 BC verdi på 0.421 mens NCC 123gr har oppgitt 0.510. Noen som har fått ting til å stemme på lengre avstander med denne 123gr ncc?

 

Lapua Scenar 139gr, N-11

 

tumblr_nj2bsa2sCc1sv6kq9o1_1280.jpg

 

Norma sierra rekrutt

 

tumblr_nj2bsa2sCc1sv6kq9o2_1280.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er mye individualisme i enkelte løp. Jeg hadde et som ikke ville skyte 8g Scenar uansett hva jeg gjorde (og jeg prøvde mye), 9g gikk som en stråle. 8g fikk jeg til å gå sånn halvnoenlunde, med mye teting og prøving og moment på skruer og faens opplegg - 25mm på 100m var liksom bra... 9g skjøt 8-12 mm med flere ladninger.

 

Bryan Litz oppgir for 123gr NCC, Litz B., Ballistic Performance of Rifle Bullets:

BC G1 = 0.468 (gjennomsnitt 3000-1500fps)

BC G7 = 0.241

 

Jeg har ikke skutt denne kula på lenger hold enn 300m, på et par banestevner, så kan ikke gå god for det, men ser ingen grunn til å tvile på det. 0.510 på ei sånn kule tror jeg er ren ønsketenking, men han har målt 0.497 over 3000 fps.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At en spesifikk kule ikke går i et spesifikt løp, kan være løpet sin feil. Spesielt dersom akkurat den kula går i flere andre løp.

Jeg har testa og brukt 140 grains 6,5 kulene i 4 løp, 123 grains i et løp. I alle kombinasjonene har det vært gode samlinger. Flere av 7,62 kulene har jeg brukt i 4 løp. Her har det og blitt gode samlinger. Erfaringsmessig så er det som alle andre kuler. Noen kombinasjoner går bedre enn andre. Sånn er det bare. Men som sagt har jeg samme erfaringer med de fleste kuler jeg har brukt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke mye erfaring med denne kula, men etter jeg fikk ferdig en 300wm LH rigg har jeg prøvd den litt.. Første kula jeg ladet til denne rifla var 220gr Scenar L, jeg ladet en ladestige med 5 forskjellige ladninger(74-74,5-75-75,5-76gr H1000 og 0.3mm friflukt) å fikk god pressisjon med alle 5 (2 utmerket seg, 74 og 76gr) men etter att både jeg og Landrø ble tomme for Scenaren måtte jeg tafrem 220gr NCC. Ladet en ladestige med 4 ladninger(75-75,5-76-76,5gr H1000 og 0.6 friflukt) alle disse hadde snusboks spredning. Så etter å fått litt tips brøvde jeg på nytt(73-73,5-74-74,5 H1000 og kula i bommen) 3 av disse hadde akkurat like dårlig presisjon men 74gr H1000 var bra! Har ladet opp 25 skudd for testing på 100 og 300m, lengre har jeg ikke kommet.. Min erfaring er att NCC er vesentlig mer kilen enn Scenaren!

 

Kommer nok til og betale litt ekstra for scenaren neste gang jeg skal handle.. En mer tilgivelig kule som i tillegg fungerer på jakt(uten att det trenger å diskuteres) Men NCC er god når man treffer riktig ladning!

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal passe meg og ligge litt lavt siden dette blir litt en bukken og havresekken diskusjon, men det flere må ta inn over seg at hvordan ei bestemt kule uansett kaliber skyter i ett bestemt løp har lite eller ingenting med kvaliteten på kula å gjøre. Når man har prøvd kulene i ulike våpen kan man begynner å bygge seg litt erfaring, så kan kanskje få litt ballast i form av erfaring.

 

Å konkludere uansett retning etter å ha prøvd kanskje en boks i ett løp, men kanskje ett krutt er akkurat like verdifullt for andre som de mange som skriver om erfaringer med ulike jaktkuler etter å ha felt 1-3 vilt med dem. Alle som har jobbet litt med statistikk vet hvilken verdi slik har............

 

Foruten ett design som gjør ballistikken tilfredsstillende, er kvaliteten på prosjektilene noe en ser i hvor like de er fra kule til kule i diameter, vekt og bæreflate. Hvordan ei enkelt pipe liker designet sier tilnærmet ingenting. Når man samler erfaringer fra noen 100 ulike løp, med jevne ladninger er det litt mer grunnlag for å si noe om hvor robust ett bestemt kuledesign er for å gi jevn og god presisjon. Har jo vært med noen år og husker godt hvordan 8g Scenar kom i ulike utgaver på slutten av 90 tallet, der nytt design og varenummer ga litt og litt mindre samlinger for hver gang. Da var VLD designet ganske så nytt, pr i dag 20 år etter er det få hemmeligheter rundt hvilke design som fungerer godt.

 

VLD designet på kuler som de fleste 123grs kuler i 6,5 alle har felles er at de er litt mer fiklete å få skikkelig god presisjon med enn tradisjonelle kuler med kortere nese og hale. Fordelen er jo ekstremt mye lavere avdriftstall. Til 100/200m skyting har avdrift lite eller ingenting å si for hvermansen og bør egentlig ikke bety noe som helst for valget av kule.

 

Valg av matchkuler er som alt ellers en velger kule etter hva en ønsker å oppnå. Skal en skyte langt velger en kuler som gir kombinasjon av hastighet og ikke minst avdrift som optimaliserer den hylsa de skal i, om en skal lage hull i papp på 100-300m som er fasiten for sikkert 98% av alle skudd som avfyres bør i hvertfall en vanlig jeger legge mer vekt på om det finnes kuler som gir tilnærmet lik kulebane og treffpunkt som jaktkulene en bruker. Overføringsverdien av å ha gjort en ting mange ganger på bane i løpet av ett år til enkeltskudd i skogen er ganske så uvurderlig.

Link to comment
Share on other sites

Uansett, kortversjonen min er at man får mye mer skudd for penga ved å bruke bittelitt billigere kuler. Når skuddene samler like godt også, så utgjør dette mange flere ekstra skudd man får avgårde. Mer skudd gjør deg til en bedre skytter.

 

Derfor velger jeg nosler CC om jeg kjøper matchkuler i dag. Enkelt og greit fordi jeg får mer kuler for penga, og det gir meg muligheten til å trene mer skarpt.

Link to comment
Share on other sites

Men hva med når de skruropp dollarvarer med 25%.. Regner med dette rammer NCC og?

 

Scenar billigere - skal MYE mer enn 25% prisstigning til før NCC er sammenlignbare med Scenar i pris om en snakker bulkpk, men ja € kursen er mindre j****ig i forhold til NOK enn $ kursen er.

Pr i dag i er 6,5 /123 grs

 

NCC = 1,65,-/stk

AMAX = 2,20,-/stk

SMK = 2,24,-/stk

Scenar 2,39,-/stk , men finnes ikke på lager og det spørs vel om det ikke blir en justering av prisene når neste forsyning kommer inn.

Link to comment
Share on other sites

Jflere må ta inn over seg at hvordan ei bestemt kule uansett kaliber skyter i ett bestemt løp har lite eller ingenting med kvaliteten på kula å gjøre. Når man har prøvd kulene i ulike våpen kan man begynner å bygge seg litt erfaring, så kan kanskje få litt ballast i form av erfaring.

Å konkludere uansett retning etter å ha prøvd kanskje en boks i ett løp, men kanskje ett krutt er akkurat like verdifullt for andre som de mange som skriver om erfaringer med ulike jaktkuler etter å ha felt 1-3 vilt med dem. Alle som har jobbet litt med statistikk vet hvilken verdi slik har............

 

Jeg har ikke mulighet til å ha 3-4 forskjellige sauer løp for å prøve å få en gitt kule til å gå, ikke for å snakke om 100vis som du mener man må ha for å kunne dele erfaringer? Jeg har delt mine spede erfaringer i ett gitt sauer løp som har gått bra med alt jeg har puttet i det, untatt ncc 123gr i høy hastighet. Det er ét lite datapunkt og selvsagt ingen store studie i kvaliteten av nosler cc 123gr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt mye av alle disse kulene som er nevnt unntatt Sierra kulene..Jeg har sett kompiser skyte med alle disse kulene.

Den av disse som går best i orginal Sauer løp og S&L løp i 200 STR i cal 6,5x55 er uten tvil Lapua 139 gr og 136gr,

på andreplass kommer Hornady 140 og 123 A max.Har skutt opp 4000 140gr og 3000 123 Ncc.

Alle disse er hjemmeladd og testa på en ladestige for å få best presisjon med sauer 200 STR og stooor kikkert (IOR 12-52x56)Dette er fra erfaring etter skyting på papp på 500m fra benk.

Med Lapua kuler ligger 10 skudds samlingene på rundt 8-10 cm ,av og til bedre med gode vindforhold mens Ncc 140 får jeg ikke under 15 cm på 10 skudd på 500m.

Min annbefaling:Bruk Lapua i konkuranser og tren masse med Nosler Ncc kulene

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Den av disse som går best i orginal Sauer løp og S&L løp i 200 STR i cal 6,5x55 er uten tvil Lapua 139 gr og 136gr,

Jeg er 100% enig i at 139gr Scenar kanskje er KULA i 6.5x55, og 136gr er også ei forbanna god kule, muligens enda bedre. Men jeg hang meg opp i presisjonen du får med 140gr NCC.

 

Med Lapua kuler ligger 10 skudds samlingene på rundt 8-10 cm ,av og til bedre med gode vindforhold mens Ncc 140 får jeg ikke under 15 cm på 10 skudd på 500m.

 

Flaks da at jeg fikk hhv 150mm, og litt under 150mm på de to tiskuddssamlingene jeg skjøt på 500m :wink: (jeg hadde en eske til test, har aldri brukt kula)

 

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har nå bytta løp i saueren og det nye løpet går som en stråle med 140ncc,betydelig bedre enn mitt gamle løp.Har ikke satt opp skive på 500m enda men ligger å skyter på 10x7,5cm stor stålbit som henger på 500m stativet og den lever farlig hver gang det smeller

Ser Jaktdepotet selger 140Ncc og 123Ncc til gammel pris enda.Kom en litt tung pakke i posten i dag med 140gr Ncc.Sist æ handla kom det 52 kg med 123gr Ncc.Postbudet var ikke helt happy.

Link to comment
Share on other sites

For 3 år siden gikk jeg fra Sierra og Lapua, over til Nosler CC (155 - 168 - 190) i min .308 - av ren nyskjerrighet og for egen vinning. Formålet da var å ha rimelige kuler tilgjengelig til mengdetrening, men så raskt at de ga like god (om ikke bedre) presisjon enn hva jeg hadde fått til med noen andre kuler tidligere. Best presisjon får jeg med 155CC @ 870m/s - når det er vindstille, og jeg konsentrerer meg (er en meget ustabil skytter når det kommer til konkurranse 500m).

Noen få ganger klaffer alt, og kulens presisjon kommer til syne.

Poeng_liggende_500.jpg

Skutt liggende med tofot og bakrest @16x

Link to comment
Share on other sites

Høggern, du er godt kjent med Nosler CC.

 

Hvilket krutt fungerer best i feks .30cal?

 

Jaktdepotet anbefaler, Rhino 15, Norma 203B, Norma 202, Vithavouri N-540 og Hogdon Varget, for høyest mulig hastighet.

 

De har helt sikkert sine gode grunner for å kunne skrive det, men hastighet er ikke synonymt med god presisjon, hva tenker du?

Jeg er ikke mer bevandret i lade verden, enn at jeg bare har bruk Vithavouri N-150, vil det ha noe og si? Og vil det evt ikke anbefales? Tanken min er selvsagt og oppnå høyest mulig presisjon med det jeg holder på med! Og det helst, uten og måtte kjøpe alle typer krutt sorter som finnes og tenkes kan :-)

Link to comment
Share on other sites

Høyest mulig hastighet = det kruttet du kan få oppi mest av uten å få overtrykk. N19, N550, URP som regel, i 308Win. N150 er gull, og mange er veldig fornøyd med det i 308Win, god presisjon og god hastighet. Men du får mer hastighet med N550,

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høyest mulig hastighet = det kruttet du kan få oppi mest av uten å få overtrykk. N19, N550, URP som regel, i 308Win. N150 er gull, og mange er veldig fornøyd med det i 308Win, god presisjon og god hastighet. Men du får mer hastighet med N550,

 

K

 

Takk M67, nå får jeg slappe godt av og kan sove godt i natt :-)

Link to comment
Share on other sites

N150 til bane og N550 til felt var min plan med 155gr kula

 

Du gjorde et stort innkjøp 1983, så da må du ha troen på denne kulen :-)

 

Jeg har til nå bare en kuttsort, får se etterhvert hva det blir til. Fungerer det jeg har så bra som jeg ønsker, tror, håper og vil, holder jeg meg til det, blir det ikke helt slik, må jeg jo eksperimentere litt, men N-150 har fungert bra for meg tidligere.

Link to comment
Share on other sites

i 308w har jeg for det meste brukt N140, N150 og N11 til 155 og 168 grains kuler. Alle 3 kruttene duger like godt, men jeg tror faktisk jeg har brukt N150 mest av de tre, og er meget fornøyd med det til både 155 og 168 grains kuler. De kruttene jaktdepotet anbefaler er og godt egnet. Jeg har brukt de tre kruttene jeg nevnte først og fremst pga tilgjengelighet og pris.

Link to comment
Share on other sites

Presisjon slår stortsett hastighet til min bruk av 308win

Ja, egentlig så er det vanskelig å se en applikasjon der hastighet slår presisjon. Det måtte i såfall være om det er liten forskjell i presisjon og veldig stor forskjell i hastighet.

 

De fleste "guruer" foreskriver N150 som det kruttet som pleier å være best all-round i 308Win. Og alle er fornøyd med det - det kan godt være det kruttet folk i gjennomsnitt får best resultater med. De fleste "hull i hull" samlinger man ser er skutt med N150. Imidlertid er det ikke sikkert det er fordi N150 er så bra, det kan og være fordi folk bruker det og ikke noe annet...

 

860 msek med 155 grains kuler for noen år siden, med N150, i en godt brukt 67 cm pipe

Er ikke store forskjellen da, men litt, jeg fikk 865-870m/s (med N550) i ei godt brukt 60cm pipe. Presisjonen var så god som man kan ønske seg.

Det er mulig fordelen øker jo tyngre kuler man bruker. Jeg husker ikke ladning og hastighet på 190gr her og nå.

 

Hovedgrunnen til at jeg bruker N550 er at det kan brukes med meget godt resultat (ikke nødvendigvis best i hvert enkelt) i 4 av de kaliberene jeg lader. 223Rem (tunge kuler), 6.5x55 (alle kuler), 308Win (nesten alle kuler), og 8x57IS (196-200gr kuler). Det reduserer krutt-logistikken en god del, kontra å ha et krutt til hvert.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

 

Hovedgrunnen til at jeg bruker N550 er at det kan brukes med meget godt resultat (ikke nødvendigvis best i hvert enkelt) i 4 av de kaliberene jeg lader. 223Rem (tunge kuler), 6.5x55 (alle kuler), 308Win (nesten alle kuler), og 8x57IS (196-200gr kuler). Det reduserer krutt-logistikken en god del, kontra å ha et krutt til hvert.

 

K

Jeg bruker også N550 (etter ditt tips faktisk), og får rundt 870 m/s i 60cm løp og Lapua scenar L 155grs. Bra presisjon er det også.

 

Jeg lurer på å gå opp til 175grs, men i Vithavuori sin ladetabell står ikke N550 oppgitt til tyngre kuler enn 155 grs. N540 er siste. Bruker du altså N550 til "alt"?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på å gå opp til 175grs, men i Vithavuori sin ladetabell står ikke N550 oppgitt til tyngre kuler enn 155 grs. N540 er siste. Bruker du altså N550 til "alt"?

I 308, ja. Fra 155 til 190gr.

 

Forresten står følgende nettopp i Vithavuori sin ladetabell:

11,3 175 HPBT/VLD Sierra/ 71,0 N550 2,57 39.6 698 2290 2,97 45.8 802 2631

 

http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2012/vihtavuorireloadingguideed10_2012eng.pdf

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

I 308, ja. Fra 155 til 190gr.

 

Forresten står følgende nettopp i Vithavuori sin ladetabell:

11,3 175 HPBT/VLD Sierra/ 71,0 N550 2,57 39.6 698 2290 2,97 45.8 802 2631

 

http://www.lapua.com/upload/downloads/brochures/2012/vihtavuorireloadingguideed10_2012eng.pdf

 

 

K

Aha. Jeg så bare på Lapua Scenar. Tør jeg spør hvilken ladning du ligger på? Siden den du hadde for 155grs funker som bare det i rifla mi :-)

Link to comment
Share on other sites

Deerkiller: Hva putter du bak 140 grains Ncc-kula som går så godt i Saueren?

 

Lader med N19 og 44,7gr.max lading på boxen for 140gr kule er er 44,8gr

Jeg lader på ei Lee turret presse med dobbel disk kruttmål som er åpna litt i bøssingene.

Nyløpet er orginalt sauer løp,det lengste.Bruker demper og en IOR 12,5-52 x56 Terminator kikkert

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...