Jump to content

Erfaringer med Nosler custom competition de siste 5 årene.


høggern

Recommended Posts

Etter år med stapping og risting, og vibrering (neida, ikke slik :wink: ), og ei bulka kule her og der, og krutt som renner over - så har jeg gått litt smålei av "superladninga" i 6.5x55. Den med stappfull hylse med N570 og 8.8 eller 9g Scenar...

Iallefall til ting der presisjon ikke er "hypernøye", dvs. der skytter ikke kan forventes å holde bedre enn ladninga går - type DFS altså.

Har jo skutt 123gr NCC ei stund på bane, og siden der er minst like presis som alt anna, så er den en vinner. Jeg bruker minimumsladninga til VV, med N550.

 

Men så er det felt, og lageret med (steindyre) 8.8g Scenar L, og lageret med (like lett å skaffe som isbiter i helvete) N570 neppe varer evig - så så jeg etter ei ny ladning.

 

Smevik kjørte den for meg i QL, jeg foreslo N15 og 51gr bak 123gr NCC, og den skulle være OK, med 77.5mm COL, og skulle gi 910m/s. Kunne jeg få 910m/s på den så skulle jeg kunne bruke samme knepptabell som med 8.8g Scenar L i 870. Greit når det står på rattet.

Lada 20 patroner, og skjøt dem i LH-børsa, på 100 og på 500m - det blåste hatter og høy, så presisjonen var såsomså, men det var mest sidespredning, og treff-"punktet" (var mer et område) var tilsvarende. Som sagt så gjort, 20 til ble ladd og skutt på 200m i feltbørsa, og det virka da det og - så jeg kjørte opp 65stk.

Det tok ca 1/5 av tida jeg brukte på den andre, men mest interessant for de fleste kanskje - det koster nesten 50% mindre. Verd å ta med seg.

 

Dobbelt feltstevne med moderate hold og "Texas"-tilsnitt på det ene var bruksområdet - og de, til meg å være, få bommene jeg hadde skal jeg ikke skylde på ammunisjonen. Så litt forskning i sommer, og verifisering av både treffpunkt og presisjon, så blir dette feltladningen neste år. Om ikke presisjonen er helt ille så blir den også LH-ladning, og jeg er helt "noslerifisert" :roll:

 

Før jeg bruker den på UNL-stevner skal den nok få bevise seg selv litt mer, men hvem vet. På Time blir det iallefall 8.8g, siden jeg tross alt har både kuler og N570 igjen.

Når det er tomt med 570 forresten, så får jeg vel lade 338en med N15 og 300gr NCC - det skal gå det og. Og til under prisen av en ferdigkjøpt rekruttpatron faktisk.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kan jo dele min erfaring også :-)

 

Jeg lada opp 6,5 Rsaumen med 140Ncc.

 

Fikk en fart på ca 950-960m/s

 

Skøyt 10skudd på 650 meter med sånn noenlunde bra resultat, MEN så begynte det og regne....

Skulle ikke tro det var så farlig.....men man lærer jo noe nytt hver dag.

 

Kulene exploderte ca 15 meter fra munningen, med en skikkelig støv(bly) sky etterfulgt av det som hørtes ut som en real haggelskur i pereferien.

 

Dette har aldri skjedd før når jeg har brukt 139 Scenar kuler.

 

Jeg delte ei scenar kule og ei NCC kule når jeg kom hjem, å det viser seg at NCC kula har betraktelig mye tynnere mantel en scenar + mantelen virket til og være mye mykere en scenar sin.

 

Scenar har jeg hatt oppe i 1000+ i rasaum`n og den holder sammen godt der ( har ikke teste dette i regnet da)

 

NCC har forøvrig funka bra i 6.5x55 og 308 og 300wm i litt mer moderate farter

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Heisann. Jeg søker råd råd!

 

Jeg er på familieferie og skal tilfeldigvis kjøre forbi en forholdsvis godt kjent forhandler av Nosler på vei hjem.

 

Jeg vurderer innkjøp av Ncc 123 grains kuler til min M67 i 6,5. Jeg bor et steinkast unna Landrø, så alternativet gir seg selv. Motivasjonen for Ncc ligger i pris, selvsagt. Bruksområdet er DFS, hovedsaklig på 300 meter, bane.

 

Jeg bruker fra før 168? Ncc og accubond i 308 win og får god presisjon med N140. Jeg ønsker å benytte samme krutt, ettersom jeg vet at forveksling av slikt kan ha uheldige konsekvenser. Jeg ser på noslers sider at N140 vil gi beskjedne hastigheter med 123 Ncc. I mangel på erfaring spør jeg den som har:

 

Det ryktes om manglende stivhet i M67-kasser. Vil kule- og kruttvalget påvirke presisjonen mtp dette fenomenet? Børsa samler i utgangspunktet godt med skytterlagsammo....

 

Er dette en kule som vil duge på 300 meter i beskjedne hastigheter, eller finnes det bedre alternativ?

 

Er det noen som har erfaring med kombinasjonen jeg nevner, som kan si noe om man strevde med å få god presisjon?

 

Er n140 i det hele tatt egnet i 6,5x55?

 

 

T

Link to comment
Share on other sites

Kan det være forskjeller i lot på disse kulene ?

Jeg prøvde 123gr i 3 forskjellige 6.5 løp som samlet godt med andre kuler uten at jeg fikk den presisjonen jeg ønsket.

155gr samlet meget godt i de 2 .30 løpene jeg prøvde den i.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med 168g og 155g I 7.62x51 men SIERRA er nok hakket bedre. De er tykkere I mantelen og noe jevnere I vekt, etter mine erfaringer. Med de prisene som var på Nosler for 1år siden så var ikke Sierra verdt den ekstra kostnaden. Men med dagens priser velger jeg Sierra frem til de eventuelt også hever prisene sine.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan gir kruttvalg utslag på presisjon? Kjøpte meg en kasse 155 gr NCC til saueren min. Ladet med 43,5 gr N140 med Federal hetter og Lapua hylser. COL 71.1 Presisjon ble ikke direkte hull i hull..

Børsa er forøvrig bare gått 30 skudd.

Har ikke prøvd noe ladestige eller settedybde..

 

Ble kanskje rundt 20-30 mm samling på 100m.

 

http://i776.photobucket.com/albums/yy41 ... dqv1ej.png" target="_blank

 

Er det noen som har en godladning med denne kula i .308 Win?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

30 kaliber kan være mye....men i 308win, kan jeg anbefale Norma hylser, CCI 200 tennhetter, VV N-150 44,5grs, med Nosler CC 155grs, Col, prøv deg frem. Har endel å si at riflen din ikke er å regne som innskutt enda vil jeg tro. Tar aldri ansvar for andre enn mine egne ladninger! Holder meg til ladeboken siste utgave. Lader aldri opp mot max.

Link to comment
Share on other sites

Glemte å få med spesifikt kaliber ja. Samler riflen bedre etterhvert som den er skutt inn? Hva oppnår du av samlinger med den oppskriften der?

Er det noe å hente på frifluktjaget? Neida, lader aldri på data fra forum, men kjekt som referanse i forhold til tabeller.

Link to comment
Share on other sites

Med den oppskriften på min Sako 85 Finnlight, har jeg vel på en god dag klart 16mm samling på 3 skudd. Men mange variabler! Med Browning X-Bolt i samme kaliber, er snittet såvidt bedre enn med Sakoen, Sakoen har 51,5cm løp, mens Browningen har 62cm løp. Kan se om jeg kan legge ut bilder senere av blink.

Når det gjelder friflukt, prøv noen fra 69 og oppover.

Link to comment
Share on other sites

Skal utbrodere mer på det over. Jeg har ladet følgende Nosler Custom Competition kuler, i kaliber og med krutt som angitt:

 

123gr 6.5mm 6.5x55 3 forskjellige piper, N19, N15 og N550, alle gir 5 og 10sk grupper under 12mm @100m

140gr 6.5mm 6.5x55 1 pipe, N15, 10-12cm 10skuddsgruppe - på 500m

 

 

168gr 308Win, N550, 3-5cm grupper på 300m, ikke egentlig sett etter maks presisjon

175gr 308Win, N550, "håndflate" grupper på 650m, ikke forskjellig fra Scenar L 175gr

190gr 308Win, N550, helt ræva med harde ladninger, type 9ere på 100m. Med moderate ladninger - topp presisjon på 200m!

 

300gr 338LM, N570, topp-ish - 12-15mm på 100m, 30cm-ish på 1000m (er mer enn presisjonen i kula som foregår på 1000m)

 

Ladningene jeg har brukt i 6.5x55 har vært "gjettet" fra gamle data med andre kuler. Baneladningen har ca 770m/s og er etter mitt syn (selvsagt) perfekt. Feltladningen er med noe over 900m/s og duplikerer atomladd 136gr Scenar L ut til ca 500m. Gikk for lik kulebane, og fikk nok presisjon, spillkort over 5 skudd på 500m...

Samme med det andre, ladninger basert på erfaring går godt ut av tusan - unntaket er 190gr, som ble forsøkt ladd relativt langt over maks, samtlige hylser ble også ødelagt i dette forsøket.

 

Jeg konkluderer derfor med at NCC er "Good Shit", selv om de er billige og ser billige ut. Jeg har ikke brukt dem i UNL/BR stevner ennå, har 136gr Scenar L ennå, og de går så innih.. bra at jeg ikkke bytter før det er tomt iallefall - man altså bytta til feltskyting, siden det er enklere å lade med N15 enn med N570.

Å påstå at de er bedre enn 168gr Sierra, eller 142 Sierra, eller 9g Scenar, eller for den del 300gr Berger - det skal jeg ikke. Men jeg kan ikke skyte godt nok til å se forskjell, og jeg får vesentlig flere NCC for de samme pengene.

 

ktm250sx, ei god samling på 100m er ei god samling på 100m, hva den gjør på 300m, må du skyte på 300m for å se.

Ei GOD samling er jo ei god samling ut ifra forholdene, og skytteren, og våpenet. Med M98 og åpne sikter, og mitt syn, så er 10cm igrunnen veldig bra, om jeg klarer det - med Sauer 200STR, så skal 12-15mm være greit oppnåelig og vi ser jo jevnlig både unger og pensjonister skyte det med diopter og reim. Toppskyttere gir seg neppe før Saueren samler under 10mm på 100m, og kanskje helst på 200 også.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Forresten, i 6,5x55 har jeg brukt 123 og 140 grains kuler, 140 grains kuler aller mest. kruttene jeg har brukt har vært N150, N160, N4, URP/N19, MRP/RA15/N15 og odin krutt. Dette er vel prøvd i 3-5 forskjellige løp.

 

i 3006 har jeg brukt 155, 168 og 190 grains kuler, kruttene jeg har brukt der er N15 og N160. Dette er prøvd i 2 forskjellige løp.

 

i 308win har jeg brukt 140, 155, 1608 og 190 grains kuler, kruttene jeg har brukt der er N140, N150, RP11/N11 og et krutt som omtrent tilsvarer N202 til 140 grains kula. Dette er prøvd og funnet i orden med 3-5 forskjellige løp.

 

På alle disse ladningene har presisjonen vært som forventa. Den er på høyde med tilsvarende kuler fra andre produsenter.

Link to comment
Share on other sites

Har en sigsauer ssg 3000, den setter 5 skudd 168gr SMK på en klisterlapp. Weatherby accumark og Heym SR 30 er jevnlig rundt 20-30 mm med det meste. Nosler 155gr. Vil bare ikke gå i mine våpen. Det er ikke bare at den samler dårlig, den samler fryktelig dårlig. Knapt jeg holder femskuddserien på et A4 ark

Link to comment
Share on other sites

Har du prøvd andre 155 grains kuler i pipa? (eller lettere matchkuler)

 

Vet 155 grains kuler kan være vanskeligere å få til å samle enn både 150 og 168 grains i enkelte løp.

(har hatt litt av samme erfaring med sierra og lapua, både 150 og 168 grains kuler var enklere å få til å gå enn 155 grains i en av pipene mine)

Link to comment
Share on other sites

Kva folket vil anbefale til DFS skyting? 123 grains eller 140 grains Nosler CC? Kun baneskyting denne sesongen men blir vel felt og til neste år. Bør vel utvikle eigen ladning til felt men greit å bruke samme kule føler eg. Kruttanbefalning tas og imot med takk.

Link to comment
Share on other sites

At 155 grs og alle andre VLD kuler er mer kilne spesielt på settedybde er jo ingen nyhet og bør sånn sett ikke komme som noen overraskelse på noen. Er jo også derfor det blir anbefalt 168grs kuler til alle som skal skyte opp til 300m.

 

155 Palma, 155 Scenar, 155 Berger er alle sære kuler og krever nesten alltid regel mer jobb for å gi samme presisjon som 167/168grs utgavene fra de samme produsentene.

 

Til 6,5-123 grs N-140 er god gammel oppskrift 38-39grs med 74-75mm COL ett veldig godt utgangspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Så Høggern, om jeg leser deg rett har du ikke prøvd N140 bak 123 grains Ncc?

 

Nei, for etter min mening er det kruttet for kjapt for annet enn helt lette kuler i 6,5x55.

Men jeg vet andre bruker det kruttet til både 8 og 8,4 grams kuler i 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Vel har jeg prøvd det meste i mine 308 win. Rifler... Det enkleste er å si for min del er barnes matchburner og Nosler cc begge i 155gr. Er uaktuell da de gangbare krutt er forsøkt. Synd i grunn da jeg handlet 1000 i slengen og blir brukt til søkke til meitefiske i stedet. Men er intr. å se hvor galt det kan gå i et ellers knivskarpt oppsett i presisjonsverden:-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg prøvd å være litt vitenskapelig med ladningsutvikling med 123gr NCC i 6.5x55.

 

Har brukt den "masse", med ei "gjettet" ladning med N550 til baneskyting, og litt til feltskyting, da med 51gr N15, og 75.5mm COL - DFS børsa. Det så ut til å gi en 920m/s iht treffpunkt på lange hold.

"Masse", er at jeg selv om jeg har skutt mindre enn planlagt i år, av forskjellig grunner, spesielt DFS-delen har lidd litt - så kasta jeg nå tom 1000-eske nr. 2 siden i fjor høst, 123gr NCC that is - det har gått endel 190NCC, og det har gått endel 175gr Scenar L, og restlageret av 136gr Scenar L. Uansett, så føler jeg at jeg begynner å få litt erfaring med den.

 

Jeg skjøt feltladninga i LH-rifla, som også er en 200STR, dog med noen deler som ikke er nevnt i Skytterboka :roll: Pipa i den er noe nyere, men ikke langt fra i serienummer, men det ble et litt annet resultat... Den har gått noen skudd mindre antar jeg. Iallefall SER den mindre slitt ut. Begge er merke Sauer, og begge er 70cm.

 

200STR 1 Skutt med reim og diopter

123gr NCC og 51gr N15 (maksladning fra boksen med 9g = 47.8gr) 75.5mm

931m/s ES20 13, og 5 skuddssamlinger på 18-25mm på 100m, nedi 35 på 200m - er jo skytterfeil her, men ofte 4 i ei klyse og så kommer han bak og roter det til

 

123gr NCC og 50gr N15, 75.5mm

903m/s ES20 18, tilsvarende samlinger - skyter jevnt bedre på liggende enn jeg trodde jeg var i stand til

 

200STR 2 Skutt med tofot og kikkert

123gr NCC og 51gr N15 (Samme boks som før),

949m/s ES20 19, dårlig samling, 20-25mm 100m, >200mm @ 550m

Noterer at 75.5mm COL gir bedre resultater enn 74.5mm,

Trykktegn, relativt mange FOR trege hevarmsløft, helt klart for hardt ladd

Treffpunkt konsistent med BC G7 0.241, som er oppgitt av Litz, i "Ballistic Performance", http://www.amazon.com/Ballistic-Performance-Rifle-Bullets-Bryan/dp/0990920607

 

123gr NCC og 50gr N15, 74.5mm, kommer til å prøve 75.5mm senere

926m/s ES20 19, 100m samling 5 skudd 11-13mm

Denne har ingen trykktegn som jeg jeg bryr meg om iallefall, og ladegrepene er glatte og raske, hylser ser fine ut, dog er hettene nokså flate, men det kan ha andre grunner. Saueren er flinkt til å skjule høyt trykk, så den er sikkert over CIP-trykk.

 

Håpet er at den skal gå godt nok til universalbruk til LH og felt, altså inkl. UNL-stevner og sånt, det vil vise seg - til DFS felt er den gull tror jeg, og jeg kommer til bruke endel tid til å verifisere kulebane så det er ute av veien når vinteren kommer. 8g og BC på 0.241 er ikke det store til 1000m og sånt, men 800 bør gå, og 600 er piece of cake, og sjelden er det 600m på feltstevner uansett, det står jo også en lite brukt 338 i skapet om man trenger å rekke lenger ut.

Mange vil fnyse av ei lett kule til felt pga vindavdrift, men gikk igjennom notatene mine fra feltstevnene i fjor, og selv om jeg bommer mye, så er det nesten bare på kne, og det er like mye i vindstille som i vind - jeg har mye mer å hente på å trene, og på å holde rifla i ro, enn på litt BC her og der.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...