Jump to content

ny her! hvilken rifle/kaliber anbefaler du og hvorfor?


gkw89

Recommended Posts

Hei!

 

er ny her inne, så ikke skyt meg! :P

 

men skal handle meg en førstegangsrifle til primært blinkskyting... målet er å treffe lengst mulig unna(best samlig på skuddene)

jeg personlig er litt i valgets kval, enten tikka t3 eller remington 700, i 300.WM som første tanke ang det....

 

For og i mot?? priser på kuler osv? rekkevidder??

 

vil også bytte chassis etterhvert til Xray og montere bipod osv =)

 

ser for meg å kjøpe det meste nytt, men er det mye søppel på bruktmarkedet eller?

 

takk =)

Link to comment
Share on other sites

Begynn med en Sauer 200STR i 6,5x55. Den er mer presis enn de to du har satt opp, den har bedre ergonomi, du kan bruke den lenge uten å bytte stokk eller montere chassis, og den har langholdspotensiale for mange år fremover med utgangspunktet du beskriver.

...Og den selges til subsidiert pris gjennom skytterkontoret, med andre ord den er vanvittig lavt priset i forhold til hva den yter.

Link to comment
Share on other sites

Hvor skal du skyte? Hvilket grunnlag bruker du for å få tillatelse til å erhverve og inneha?

 

Dersom du er helt fersk, så vil jeg egentlig råde deg til å ta kontakt med det lokale skytterlaget. De trener helt sikkert innendørs, med lite macho 22LRL på enda mindre mandige 15m. Men om du biter i deg dioptersiktet ei stund, så er der veldig mye å lære, og du vil kunne spare mye penger, frustrasjon, og re-læring av ting du har begynt feil, og i det hele tatt samle litt erfaring med lagets rifler. Uansett tar det litt tid før politiet velsigner søknaden din.

http://www.nskl.no/

https://www.dfs.no/Skytterlagssider/viken-ii-krets/akershus/nittedal/

 

Siden du skal ha "Xray" chassi og "bipod" så er du nok vel bevandret i hvordan de gjør det i USA. Det virker likens her, men på grunn av atlanterhavet, politikk og tyske ingeniører - og skyttervesenet, så er det andre kaliber og andre rifler som er "mest fornuftig" her.

Felles er at det lønner seg noe grassat å kunne skyte før en begynner å påke på langt hold, og det er voldsomt mye enklere og raskere å lære under instruksjon, og uten vind og værs påvirkning til å begynne med.

 

Men uansett, Tikka T3 eller Sauer 200STR i 6.5x55 eller 308Win. Eller uansett europeisk, ergonomisk og litt tung rifle, i de nevnte kaliber. 300WM virker jo (vel så bra), men for en nybegynner - veeeeel, klarer ikke å anbefale det selv om jeg prøver å finne en eneste fordel en nybegynner skulle ha av det - jeg ser ingen.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk =) setter pris på sånne meninger og råd

banene er utebaner på de to i nærområdet jeg vet om, og skal få en kompis til å vise/tipse meg om det han gjør, så får jeg se om det duger for meg

 

skal søke på avhuket: "Skytter-/klubblagets trening" også vurderer jeg å gå opp til jegerprøven senere...

 

xray og bipod er ikke fordi jeg kan det her, men det ser dritkult ut mot en standard jaktrifle-look

Link to comment
Share on other sites

"kun" trening er ikke lenger godkjent for erverv av våpen. Samt er det ett dfs lag så er du låst inne på ett fåtall av rifler.

Prøv og skyte litt først med lånt våpen og se hva du liker. Er ikke noe poeng å kjøpe fult av våpen og utstyr til noe du kanskje ikke liker.

Link to comment
Share on other sites

skal søke på avhuket: "Skytter-/klubblagets trening" også vurderer jeg å gå opp til jegerprøven senere...

Og du er medlem, og skytterlaget kommer til å bekrefte at de er en aktiv deltaker i laget? Det er stort sett kravet politiet stiller om en ikke søker under "jakt" (som krever jegerprøven)

Sannsynligvis må du være regelmessig på skytterlagets treninger ei stund før de vil skrive en slik bekreftelse - men du skal jo uansett skyte. Og som det sies, du kan i praksis kun kjøpe Sauer 200STR (men det er vel den rifla de fleste vil anbefale uansett)

 

xray og bipod er ikke fordi jeg kan det her, men det ser dritkult ut mot en standard jaktrifle-look

Tofot er fint når en begynner, og til lange hold, men det er greit å lære seg å holde rifla sjøl også. Det er mye som SER kult ut, som ikke er så forbanna effektivt.

 

Her er et eksempel på ei europeisk rifle som vel må sies å være "bedre" enn en Remington i et eller annet chassi på omtrent alle måter. Men siden den er svindyr i USA så ser en den ikke (eller andre skitbra europeiske rifler) på "snipersWTF.com", og de som har sin kunnskap om skyting fra nettet, og kompiser med samme, vet ikke om dem.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=109602&start=0&hilit=ssg+3000

 

Et råd er å samle egen erfaring fra skytebaner og rett og slett fra "IRL", før en legger penger i ting som er "The Shit" på amerikanske nettsider. Nå kommer det mye bra fra USA også, så det trenger ikke bli feil - men det blir lett dyrt. Ikke ved første øyekast, men når en er ferdig - og ikke minst når en vil ha noe annet i stedet. En TRG, Sauer, Blaser, Steyr, returnerer gjerne 3/4 av nyprisen når du selger den pent brukt. Ei samling litt halvsære, remingtonkompatible deler med duracoat på - not so much.

 

Uansett vil du få mange råd her tipper jeg, og de fleste vil komme fra folk som har prøvd det de snakker om, og det vil være gode råd - det er bare å velge hvilket man vil høre på, eller om en skal høre på seg selv :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

mye tips her og det er bare bra =) jeg kommer nok til å kjøpe rifle og optikk i første omgang, xray og bipod f.eks er når jeg skjønner hva jeg gjør og hvorfor, samt at da har det gått ett par lønninger i mellom kjøpene

 

og hvis jeg dukker opp på en skyteklubb, blir jeg tatt i mot med åpne armer og får prøve våpen av andre medlemmer der?

Link to comment
Share on other sites

jeg kommer nok til å kjøpe rifle og optikk i første omgang, xray og bipod

Det er to måter å få "tillatelse til å erhverve og inneha" det du skriver.

 

- Jegerprøven, søke med bruksområde jakt, vente, få tillatelsen, kjøpe

 

- Medlemsskap og aktivitet i en NBSF-tilknyttet klubb. Hva den nærmeste til Nittedal heter vet jeg ikke. Andre kan kanskje svare. Deltagelse på treninger (med lånt rifle, her er du prisgitt klubben og kamerater), til du får en bekreftelse på regelmessig aktivitet. søke, vente, kjøpe

 

og hvis jeg dukker opp på en skyteklubb, blir jeg tatt i mot med åpne armer og får prøve våpen av andre medlemmer der

Hvordan du blir mottatt i et skytterlag kan og vil variere dramatisk, noen lag har kø av folk, andre vil se en nybegynner som en gave fra himmelen. Et skytterlag i DFS vil ha en haug rifler til utlån på trening og til stevner - nå om vinteren er de i 22LR, sommerstid kan hende de har noen i 6.5x55. De er normalt Sauere, og det er normalt nok av dem.

I en NBSF-klubb er du prisgitt medlemmer og venner.

 

Jeg gjetter vel på at for mange uttalelser om "Bipod" (det heter faktisk tofot) og Xray-chassi, som noob i et gjennomsnittlig skytterlagsmiljø godt kan få deg stemplet som sær - i beste fall.

Jeg er han som tar imot deg når du kommer for å begynne å skyte i et skytterlag, og jeg har sett mange som deg. Man lager sin egen indre statistikk på førstinntrykk og på "hva det blir av folk". Jeg har ikke holdt på lenge nok til å være ødelagt helt, jeg tror alle kan bli gode skyttere, og fornøyde skyttere - men jeg vet allerede at de som har bestemt seg for hvilken rifle de skal ha, ei med chassi :wink: "optic" og "bipod", og som før de begynner å skyte, de har et mye dårligere utgangspunkt for å bli flinke, fornøyde og for å fortsette, enn de som har tenkt å lære å skyte, og leter etter ei egnet rifle til det de skal skyte. Statistikken min sier også at dersom du før du kjøper rifle lurer på hva som er best av Bartlein og Krieger, så er det ikke håp - men er du halv-OK liggende med T3en du har fra før, med en Zeiss Duralyt på (usexy, solid bruksjern som folk kjøper fordi de trenger det rifla GJØR, ikke den den ser ut som), Så kjøp en T3, i 6.5x55, og sett whatever kikkert på, og skyt, skyt og skyt - vil du ha ei sniperrifle i et chassi å se på, kjøp en softgun :wink:

 

Men skytterlagsfolk kommer i alle fasonger, noen er utrolig imøtekommende, andre er vidkjente hestkuker - det er et snitt av befolkningen. Gjennomsnittet er - vel - gjennomsnittlige.

Kan du holde kjeft (ikke snakke om Xray, bipod og hvor fort du kan søke :wink: ), sikte og skyte på 15m, og imens suge til deg lærdom (for kunnskapen om å skyte er temmelig sikkert høy), trene regelmessig, delta på et stevne eller to, så kan dette være den raskeste veien til ei rifle. Og den mest lærerike, når det kommer til rifleskyting. Men du kan kun kjøpe Sauer 200STR.

Jegerprøve er nok mer lærdom, interessant og nyttig for en jeger - for en rifleskytter, tja. Du lærer ca. 0 om skyting, mye om ender og fuglehunder, og jakttider. Men du kan kjøpe nesten hva som helst.

 

Til slutt gjenstår at du må ha en grunn til å kjøpe rifla, som passerer politiets kriterier, du må kvalifisere innfor denne grunnen, du må ha et godkjent våpenskap, du må være "edruelig og pålitelig", (politiet skal helst ikke ha hørt om deg før) og så kan du kjøpe deg ei rifle.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

hehe, skjønner poenget ditt, heldigvis er jeg litt sær og vet stort sett hva jeg vil, men jeg klarer heldigvis å lytte på andre for det da...

 

for meg gjelder det ikke å vinne vm i LH skyting, men å være elendig i starten og skyte det beste jeg kan, med det jeg har og deretter oppgradere, ser for meg at det er sånn man får erfaring, ikke etter 2 dager med forskjellige rifler på bane... dog hjelper det en del det også men...

 

får snakke med han kompisen min, han er på hils med våpenkontoret her, så han vet nok hva jeg skal skrive osv =) meldt meg inn i klubb nå for en halvtime siden ihvertfall

Link to comment
Share on other sites

For rifleretninga ville eg nok gjere som mange her har foreslått. DFS. Ein kan vere uenig med dei i mykje, men på lokalt plan er det eit svært godt tilbod for ein ny skyttar.

Legg fabuleringene på hylla ei lita stund, og ta dei seks månedane med aktivitet. Der får du eit solid grunnlag i rifleskyting, og du får og lært kvifor Sauer STR har kallenavnet Skandinavisk Trumfkort-Rifle.

Når du har lært deg å skyte ordentleg, då kan du byrje å sjå på kva rifle som passar til det ein ønskar å gjere. Det er mange som har fått skrelt av seg tankane om tacticool sarv.

Det same gjeld igrunn på pistol, der eg har mi erfaring. Svært mange nye skyttarar skal ha dei kule jerna frå kinoskjermen når dei kjem inn døra. Når dei får handle sjølv har dei enten lagt frå seg den tanken, og handla ting som fungerer til formålet (men dei treng ikkje vere ukule for det), eller så ser ein dei sjeldan att. Det selges vel uforholdsmessig fleire Desert Eagle i landet enn ein ser att på baner og konkurransar, slikt er for folk som berre skal ha artilleri i skapet.

 

Meld deg inn, få god skyteopplæring, prøv så mange forskjellige skytejarn som råd er (mi erfaring er at skyttarar meir enn gjerne låner vekk gullet eit par seriar om ein ser sjansen til å omvende andre til sin lille kult), og gjer eit fornuftig val på enden av det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var bestemt på hva jeg ville ha, og kjøpte det; en Tikka T3 Varmint, med GRS-stokk, 20 MOA picatinny-skinne, stjernekikkert og mer til. Jeg angrer ikke et sekund på valget jeg gjorde, og rifla skyter betydelig bedre enn hva jeg er i stand til å utnytte.

 

Når det er sagt, hadde jeg sluppet en del billigere unna om jeg hadde kjøpt en Sauer 200 STR, og jeg ville fått en rifle som gjorde akkurat det samme for meg, samtidig som jeg hadde fått pipebyttesystem med på kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

xray og bipod er ikke fordi jeg kan det her, men det ser dritkult ut mot en standard jaktrifle-look
Det argumentet er veldig bra i forhold til hva du henger bilder av på veggen, men skal du lykkes med å bygge deg en custom-rifle er det en ting som gjelder: Erfaring. Begynn med en presis og ergonomisk rifle (jeg anbefalte Saueren fordi du ikke kan gjøre bedre kjøp i så henseende), skyt mye og lytt til råd. Da lærer du hva som fungerer for deg og kan etter vert se på hvilke tilpasninger du kan gjøre for å ende opp med ditt personlige optimale våpen.

Men å starte med å planlegge hvilke custom-komponenter du skal kjøpe inn ender garantert med at du bommer med minst en av dem, og det er lik irritasjon og penger ut vinduet.

Link to comment
Share on other sites

ser alle mener sauer det det beste å starte med, men titta på litt bilder og jeg synes ikke den ser no bra ut.. så det blir nok en tikka t3 lite SS.... de custom mods'ne er jo ikke no som andre vil plages av allikevel.. og jeg kommer sikkert ikke til å bruke opp kapasiteten til tikka'n med det første, som mange sier så er den meget presis fra fabrikk, og det er vel Sako som lager tikka etter hva jeg har fått med meg... og her inne er det flere forskjellige meninger om hva som er best, allikevel.. men er mye bra folk her inne tenker jeg =)

 

bra å vite at folk på skytterklubben stort sett er hjelpsomme med å låne ut, det liker jeg å høre..

 

men nå har jeg meldt meg inn i Nittedal skytterlag, hvilket forbund skal jeg melde meg inni? NBSF??

 

takk!

 

PS: til sammenligning, de fleste vet at porsche er meget bra biler på banen, men fortsatt velger jeg å bruke audien min for det det er verdt, selv om jeg vet porscha evt vil være mye bedre bil for slikt bruk

Link to comment
Share on other sites

Nittedal Skytterlag er et DFS-lag. Aktivitet innen DFS-lag kvalifiserer til erverv av våpen godkjent for bruk i DFS. Våpen godkjent for bruk i DFS er definert i skytterbokas kapittel seks. Dersom du ikke tjenestegjør i HV eller annen militær enhet, kan du glemme AG3 og HK 416. Da gjenstår Mauser, Krag-Jørgensen og Sauer. Tikka T3 er ikke godkjent for bruk i DFS' konkurranser.

 

For å si det i klartekst: Medlemskap og aktivitet i DFS kvalifiserer ikke for kjøp av Tikka T3. Da må du enten på NBSF (der kan aktivitet være vanskelig å opparbeide seg), eller ta jegerprøven.

 

Hva angår hva du synes om utseendet til Saueren, så kan det endres ved å bytte stokk. Nei, du får ikke XRay chassis til den, men det er mye annet å få.

 

Avslutningsvis; T3 er et godt våpen, men det blir garantert dyrere enn å kjøpe en Sauer. Jeg gikk som nevnt for en T3, og angrer ikke et sekund.

Link to comment
Share on other sites

Angående hvorfor Lite-varianten ikke er noe å gå for, se følgende sitat:

 

Poenget her og grunnen til at du får råd du ikke vil ha er at du velger uforståelige komponenter og kaliber til det bruket du beskriver. Du vil ha en langholdsrigg.

 

Langholdsrigg:

 

Tung, stiv og presis låskasse, tung, tjukk og presis og lang pipe. En tung stokk med gode reguleringsmuligheter slik at du finner optimal liggestilling som du ikke trenger forandre på underveis. Godse ergonimiske grep og gjerne beddet for best mulig presisjon. Stokken bør være stiv og solid for best mulig rekylopptak og ikke minst skal den tåle bruk av tofot uten at skjeftet kommer i kontakt med pipa. Av kaliber ønsker man høyest mulig BC, høyest mulig fart kombinert med billigst mulig driftsutgifter.

 

Du har valgt:

 

En lett, men presis låskasse, kort, tynn pipe, En lett stokk, uten justeringsmuligheter, elendig stivhet i som gjør at du får trøbbel med tofot og med optimalt rekylopptak. Til sammen en svært lett rigg som IKKE er en fordel dersom man skal skyte presist på lange hold. I tillegg er jeg enig i det som er sagt om rekyl i forhold til vekt. Av kaliber har du valgt: Ikke den beste BC`n, ikke den høyeste hastigheten og ikke det billigste alternativet.

 

Opprinnelig postet her: viewtopic.php?p=1012962#p1012962

Link to comment
Share on other sites

Tror du må skille mellom våpen og stokk her. Jeg tolker det nesten som at det er samme hva som er oppi stokken så lenge stokken er tøff. Og det er jo selvfølgelig helt individuelt hva man ønsker seg i et våpen. Men for skyting og skyting på lengre hold ville jeg lyttet til noen av de erfarne her på forumet. Som nevnt mye tid og penger spart i å være litt mottagelig for kunnskaps- og erfaringsoverføring.

 

Det er sikkert noen her som kan hoste opp noen bilder av en custom/modda 200 STR som hadde falt i smak. Om du ønsker å imponere andre tror jeg du kommer lengre med imponerende skyting enn "imponerende" stokk. Vil du bare ha et våpen som ser kult for egen vinning ville jeg heller kjøpt en softgun.

 

Edit: Det skal sies at 200 STR nevnes veldig ofte når det anbefales førstegangsrifle, ofte til trådstarters ergelse (de vet det fra før, men vil ha noe annet). Og årsaken til det er forøvrig nevnt. Men hvis pris ikke er noen forutsetning så finner du masse fint som ligner det du er ute etter.

Link to comment
Share on other sites

t blir nok en tikka t3 lite SS

En T3 er akkurat like presis som en 200STR, Selv sparer jeg i snitt 3-4000 i året på å ha en 200STR, det er det et løpsbytte koster mer i T3en - muligens den eneste fordelen som ikke kan kokes ned til smal og behag.

Du får mere stash, snacks til T3 enn til 200STR, og på den kontinuerlige ønskelista mi står en T3 Lite, i 223. Ingen vits i å argumentere mellom de to. Men ser Scitechs argument.

 

223 er realistisk sett et bedre kaliber for en begynner enn en 300WM, hva i ***vete skal du med en #"!¤"!#"£@ 300WM ? Om du kommer fra luftgevær og har erfaring kun fra salgssidene til chassiXXX.com, slik du selv sier? Og så i ei rifle på under 3kg :roll:

Det er trolig den nest sikreste måten å unngå å lære å skyte, den sikreste er en Remington Police i 338LM forresten, i originalutførelse, med litt kort stokk og kikkerten montert for langt bak for godt mål...

Jeg har testet en slik, mellom skuddene der jeg ikke klarte å la være å knipe igjen øynene, trekke hodet så langt bak som mulig og røske av, så fant jeg faktisk ei veldig presis rifle.

 

Jeg har prøveskutt flere T3 Lite faktisk, 2 i 300WM, og begge for folk som kom til meg med spørsmålet, "får ikke denne til skyte presist, kan du prøve?". Begge gikk hull i hull. Men det krever den type (og litt til) avtrekkskontroll som man kun får på to måter:

- et uvanlig talent. Jeg kjenner EN slik, og han har faktisk en T3 Lite, i 30-06, og skyter den bedre enn konkurranseskyttere skyter Sauerene sine - men du kan bare ikke regne med sånn flaks.

- den type avtrekkskontroll som en kun får med 1000er og 10 000 av avtrekk og kalibere der en kan konsentrere seg om å holde i midten og trekke av perfekt, ikke å overleve smellet og rekylen.

 

T3 Lite i 300WM er for viderkomne. Du vil slite med å lære å skyte presist, og du vil slite med å lære å begripe vind - for du vil ikke stole på skytingen din, og du vil tvile på rifla (man tviler aldri på seg selv, iallefall ikke med SÅ tacticool rifle)

 

300WM har dessuten BARE ulemper til skyting under 800-1000m sammenlignet med f.eks. 6.5x55. Den har så mye mer rekyl og smell, at du ikke bare kommer til bli skuddredd, men skal du trene mye, så blir du upopulær på banen.

Den sliter løp fortere, ammunisjonen koster vesentlig mer om hjemmeladd, og 4 ganger mer om kjøpt - og LH-ammo FÅR du knapt kjøpt.

 

For å oppsummere:

T3, flott, Good Shit, ingen vesentlige ulemper, til LH-skyting, velg en modell med tungt løp helst, putt på chassi etter forgodbefinnende, de fleste er bra. Optikk har du ikke nevnt, regner med du skal ha SuB eller NF, og begge bra valg - det fins mer der ute, men de tacticoole er bra, så her en en diskusjon totalt unødig.

 

300WM Bad Shit, og spesielt i en Lite. I en Tactical, eller sporter, overlevbart, men dyrt, og for en begynner, eller under 800m, tullete.

Kaliber, 223, 308 eller 6.5x55 - ikke for ytelsene, men for enkelthetens skyld. Du skal skyte, ikke runke til mandige patroner... Om det er skyte, lære å skyte, og treffe du vil.

Her skrev jeg at om det er ei kul rifle å se på, så er en softgun et bedre valg, men Scitech kom meg i forkjøpet.

 

Og så lurer jeg på en ting, når du har bestemt deg fra før, hvorfor spør du om råd?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Når du er etterhvert klar over hvordan den eventuelle riflen din funker og har grunnleggende sikkerhetsferdigheter inne, så er HOBK nærmeste benk-og langholdskytterklubb. Sjekk gjerne ut http://www.hobk.no

 

Medlemmene er fra hele Østlandsområdet.

 

Ellers vil jeg bare føye til at lesing av amerikanske forum, dataspill og titting på youtube for en splitter ny skytter er å starte i feil enda da det skaper ett feilaktig inntrykk av skyting og utstyret man behøver.

 

Jeg skal ikke komme med råd på våpen, det har du allerede fått, men hold deg langt unna 300 winmag som første kalibervalg, det hører ikke hjemme hos en nybegynner. 6,5 x 55 eller 308 er inngangsportalen.

 

Eller enda bedre, skyte masse med .22 LR.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe en S&L Tactical i 6.5x55 med enten Mcmillan eller GRS Hybrid stokk.Da får du billig og bra ammunisjon til trening og ei rifle du ikkje må bytte senere. Etterhvert når du får mere erfaring, samt ønsker å strekke holdene over 1000m, så kjøper du pipe i 300 Win / WSM el lignenede.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...